Bedrijven willen maar 1 ding: weten wat ze er voor terug krijgen.
Hier in mijn dorp hebben we iemand naar Dakar gestuurd. Iedereen gaf geld omdat we het onze dorpsgenoten gunden. Maar wil je landelijk iets los krijgen dan moet je een goed verhaal hebben over wat het oplevert.
Een zeer klein deel is enthousiast over motorrijden algemeen laat staan in wedstrijdverband en nog minder in rally verband. Ik heb een aantal jaren een race gesponsord maar veel bedrijven haken als snel af.
Dus nadruk op exposure (je moet een goede rijder zijn / connecties bij journalisten / goede website)
Welke media zijn er, welke doelgroep werkt die voor, wie kan het bedrijf benaderen via jou.
Segmentatie dus.
Op grote schaal is alles anders. Je verkoopt geen reis extra bij de sunweb door een auto te sponsoren. Maar als je een paar miljoen omzet draait zijn een aantal aftrekposten wel interessant. Als je dan een VIP lounge hebt en de sponsor wordt een beetje belangrijker dan jij dan gaan ze wat sneller akkoord.
Als je sponsors zoekt voor een amateurrally dan zou ik het zoeken bij Mkb bedrijven die gerelateerd zijn.
Dus reizen, gear, automotive, communicatie, kleding, bagage, outdoor etc.