Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: ONK Enduro 2014  (gelezen 90599 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1717
  • Bij twijfel; gas!
ONK Enduro 2014
« Gepost op: 02-01-2014, 10:48 »
Ok, nieuw jaar, nieuwe kansen!


De kalender voor 2014:



22 februari 2014 Eindhoven ONK Enduro MAC Veldhoven www.delandsard.nl
8 maart 2014 Holten ONK Enduro MAC De Holterberg www.macdeholterberg.nl

4 oktober 2014 Havelte ONK Enduro MC Havelte www.mchavelte.nl
11 oktober 2014 Amersfoort ONK Enduro MSV Salz www.msv-salz.nl18 oktober 2014 Vorden ONK Enduro VAMC De Graafschaprijders www.vamc.nl
25 oktober 2014 Hellendoorn ONK Enduro MCNH www.mnch.nl
1 november 2014 Zelhem ONK Enduro ZAMC www.zamc.nl
15 november 2014 Harfsen ONK Enduro HAMAC www.hamac.nl
21 & 22 november 2014 Enter Kampioensrit EMC www.entersemotorclub.nl


Checklist voor daglicentierijders


Vooraf:


1. Motor in orde: claxon, verlichting, 13mm achterband, geen speling op lagers, stepjes veren terug, remmen werken goed, tank vol, stuurschuim (bar pad)
2. Regel je service, dit kun je zelf doen, maar makkelijker en gezelliger is het om je aan te sluiten bij een service team. Bijvoorbeeld EaSt Brabant, stuur mij een PM voor de contactgegevens. Zij zorgen dat je motor afgetankt wordt op de TC's, er milieumatten zijn, een tent zodat je droog staat, gereedschap en eten en drinken.
3. Benodigheden voor tankstop: benzine in stalen jerrycan, reserve bril, handschoenen... en wat je nog meer denkt nodig te hebben
4. Neem je kentekenpapieren, offroadlicentie (indien geen licentie, aanvraag daglicentieformulier vooraf printen en invullen van club website), rijbewijs en geld mee
5. Transponder opladen en monteren indien je deze niet ergens geregeld/gehuurd hebt
6. Neem stift en ductape mee, zodat je ergens op je motor je TC tijden kunt zetten
7. Check vrijdagavond enduro.nl voor de laatste informatie (tijden, route info)
8. Op enduro.nl is een Excel te vinden (rondetijdenrekenhulp). Hier staan alle TC tijden op. Neem deze mee (op je telefoon of uitprinten)
9. Check de club website voor de starttijden. Kijk naar de laatste tijd van de licentierijders. Daarna starten de daglicenties (tussen 9.30 en 10.00)
10. Zorg dat je de volgende ochtend ongeveer 2 uur voor de starttijd (dus tussen 7.30 en 8 uur) ter plekke bent. Dit zorgt ervoor dat je alles op je gemak kunt regelen


's Ochtends ter plekke:


1. Ga inschrijven (mits er niet al een hele lang rij (> 20 meter) staat, doe het inschrijven dan tussen stap 6 en 7).
2. Ja, eerst inschrijven, keuren doe je daarna! Da's dus precies andersom in vergelijking met een OTR.
3. Bij de inschrijving krijg je startkaart, startnummers, barcode en je starttijd. Plak/bevestig/schrijf deze op je motor
4. Schrijf alle tijden van je starttijd op een ductape (tijden overnemen uit de Excel) en plak deze op een plek waar je ze goed kunt zien
5. Breng je benzine en spullen naar de service
6. Doe je uitrusting aan. LET OP! vergeet niet je startkaart en kentekenpapieren mee te nemen!
7. Ga met je motor naar de technische keuring
8. Zet je motor in het parc ferme
9. Nu rustig wachten tot je mag starten (5 minuten voor je starttijd kun je je motor ophalen in het parc ferme)
10. Have fun!


Ik heb nog nooit een enduro gereden, hoe gaat het in zijn werk?

http://www.enduro.nl/beginnen-met-enduro/


Hoe werkt dat nou met die tijden en TC's (tijdcontroles) tijdens de wedstrijd?


Meestal zijn er 2 tankstops in de route, hier wordt je tijd ook geklokt. Daarom heet dit de TC (tijdcontrole). Je hebt dus TC1 en TC2, waarbij de laatst meestal ook start/finish is. Voor elke TC krijg je een tijd die je er max. over mag doen, bv;


TC1 - 55 minuten
TC2 - 65 minuten


Als je dan om 10 uur mag starten en 2 rondjes moet, zit je schema er zo uit:




10:55 - TC1
12:00 - TC2 (je hebt nu 1 ronde gereden)
12:55 - TC1
14:00 - TC2 (finish, 2 ronden)




Als je nu steeds netjes op tijd bent, dan kun je rustig tanken en eten. Ben je te laat, dan kun je die minuten niet meer inhalen. Dan schuift je hele schema op. Dus 5 minuten te laten op 10:55, betekent bij de volgende 3 stops ook 5 minuten later weg. In totaal mag je dus maximaal 30 minuten te laat zijn (dus om 14.30 aan de finish). In het begin kun je dus ook gewoon wat strafminuten pakken, zodat je een beetje rustig aan kunt doen.


Tussen de TC's rij je ook nog 1 of meerdere wedstrijdproeven. Deze tellen voor het klassement. Over de totale TC tijd moet je dus gewoon zorgen dat je op tijd bent, de proeven tellen voor de wedstrijd.


Help! Ik heb geen transponder!

Meestal heeft het EaST Brabant service team wel een transponder die je kunt huren. Dit moet je op tijd vooraf per mail regelen. Stuur mij een PM voor de contactgegevens.


Overzicht vaste ARM enduro rijders

motorollie | N3 nationalen | rijnummer 595
erwindob | NV40 nationalen | rijnummer 777
Silbertanne | daglicentie | rijnummer >900

Joosto | N2 nationalen | rijnummer 501
KTM 300 EXC TPI

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1326
  • 640-110=530-80=450
Re: ONK Enduro 2014
« Reactie #1 Gepost op: 02-01-2014, 11:14 »
Succes!, wij zijn er als gebruikelijk alleen  bij droog weer. :)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5605
Re: ONK Enduro 2014
« Reactie #2 Gepost op: 02-01-2014, 11:38 »
erwindob | NV40 nationalen | rijnummer 777 (da's even een aanname;))


Yep, goeie aanname. Ik ben er weer bij met m'n vertrouwde nummer.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1471
  • fly boy
Re: ONK Enduro 2014
« Reactie #3 Gepost op: 02-01-2014, 20:10 »
Ik ga voor Holten als eerste dit jaar en na de zomerstop even kijken welke het worden.
moet me dit jaar toch echt een keer gaan lukken :-X .
If nothing goes right......

go left!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 185
Re: ONK Enduro 2014
« Reactie #4 Gepost op: 02-01-2014, 21:15 »
Dit jaar tijdens de enduro van Hellendoorn op 25 oktober, ook weer een off roadrit! Dus heb je geen zin in twee rondjes en geen zin in "gedoe", kom dan voor de off road naar Hellendoorn.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 313
  • Huskypower300
Re: ONK Enduro 2014
« Reactie #5 Gepost op: 02-01-2014, 23:09 »
Ben zeker van plan om een enduro te rijden, holten en Hellendoorn zijn dichtbij.
Zit te denken aan Hellendoorn, in de zomer nog even goed aan de conditie werken op de mtb.
Zandhaas oet twente/ team otrritten/facebook.com

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1821
  • KTM 950S Adv, KTM 525 EXC rally
Re: ONK Enduro 2014
« Reactie #6 Gepost op: 03-01-2014, 10:43 »

Ik heb nog nooit een enduro gereden, hoe gaat het in zijn werk?

http://www.enduro.nl/beginnen-met-enduro/


Niet dat ik het direct van plan ben, maar dit is een erg leuk verhaal om te lezen met ook voor gewone OTR rijders goede tips ("vertrouw nooit de aanwijzingen van alle jongetjes onder de 12 jaar"!)


groeten,


Jos

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1717
  • Bij twijfel; gas!
Re: ONK Enduro 2014
« Reactie #7 Gepost op: 03-01-2014, 10:54 »
Dit jaar tijdens de enduro van Hellendoorn op 25 oktober, ook weer een off roadrit! Dus heb je geen zin in twee rondjes en geen zin in "gedoe", kom dan voor de off road naar Hellendoorn.


Nou zeg, ik heb speciaal een licentie aangeschaft zodat ik 3 rondjes mag  :P
KTM 300 EXC TPI

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1260
  • Qua Patet Orbis
Re: ONK Enduro 2014
« Reactie #8 Gepost op: 03-01-2014, 11:18 »

Goed overzicht Ollie, klasse!


Overzicht vaste ARM enduro rijders

motorollie | N2 nationalen | rijnummer 500
Twitch | NV40 nationalen | rijnummer 705
erwindob | NV40 nationalen | rijnummer 777


Silbertanne | daglicentie | rijnummer >900

350 EXC-F

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1116
Re: ONK Enduro 2014
« Reactie #9 Gepost op: 03-01-2014, 11:39 »
Mooi overzicht inderdaad en ook mooi op tijd want ik vroeg me net af of ik m'n motor moest klaarmaken om eventueel in Enter mee te doen, op de vaste datum van midden Januari. Maar da's dus de kampioensrit dit jaar.
Eindhoven: ik heb pas de offroadrit daar nog met heel veel plezier gereden, maar een enduro zie ik niet zitten, net zo min als in Havelte.


Over de tips: Wat bedoel je met "In het begin kun je dus ook gewoon wat strafminuten pakken, zodat je een beetje rustig aan kunt doen."? Het enige verschil dat ik zie is dat het misschien wat minder druk wordt op de route. Maar de tijd tot aan de volgende TC blijft hetzelfde. Je hebt alleen minder speling tot de 30 minuten en een slechtere tijd.
Mijn aanpak zou zijn - deels op basis van jullie tips uit 'ONK Enduro 2013': In de eerste ronde stevig doorrijden om te kijken hoe strak de tijden zijn. In de volgende ronde(n) het tempo aanpassen. Als de tijden strakker zijn dan je eigen tempo: Probeer een gangmaker te vinden om scherp te blijven op de verbinding (dat scheelt bij mij aanzienlijk). En verdeel je krachten over de hele wedstrijd, aankomen is beter dan geforceerd rijden om de minuten te beperken. Pak maar gewoon een paar minuten bij de TC's als je ze nodig hebt.

En als je echt voor de minuten gaat, en verwacht dat het krap wordt op de verbindingen: Zet benzine neer bij beide TC's, ook al kun je de hele ronde op 1 tank rijden. Mocht je met jouw tempo meer tijd overhouden bij TC1 dan bij TC2, dan heb je iig de keuze. Zelf ben ik er te lui voor.

Maurice

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5605
Re: ONK Enduro 2014
« Reactie #10 Gepost op: 03-01-2014, 11:53 »
Je kunt per rondje bijna 10 minuten extra nemen zonder diskwalificatie.


@Ollie: Mooi nummer! (Ook handig voor de EaST teamfotografe)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 782
  • Wegen? Waar wij gaan zijn geen wegen!
Re: ONK Enduro 2014
« Reactie #11 Gepost op: 03-01-2014, 11:54 »
Is een "barpad" (rubber/foam blok op het stuur) verplicht bij de huidige enduro's?
450EXC, KLX250S EFI

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5605
Re: ONK Enduro 2014
« Reactie #12 Gepost op: 03-01-2014, 11:58 »
ja
(ook al bij de vroegere enduro's)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1717
  • Bij twijfel; gas!
Re: ONK Enduro 2014
« Reactie #13 Gepost op: 03-01-2014, 12:18 »
Goed overzicht Ollie, klasse!


Silbertanne | daglicentie | rijnummer >900


Nou, vooruit dan maar...  :-\

Post Merge: 03-01-2014, 12:20
Pak maar gewoon een paar minuten bij de TC's als je ze nodig hebt.


Dat bedoel ik... wat jij zegt doe ik ook. Eerste ronde doorrijden en dan de tactiek bepalen. Inmiddels heb ik alle enduro's al eens gereden, dan wordt het makkelijker, want dan weet je (meestal) wat er komen gaat.

Post Merge: 03-01-2014, 12:26

@Ollie: Mooi nummer! (Ook handig voor de EaST teamfotografe)


Inderdaad, daar is over nagedacht  ;D
KTM 300 EXC TPI

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 146
Re: ONK Enduro 2014
« Reactie #14 Gepost op: 09-01-2014, 21:26 »
Alles is bijna rond, dus dan kan ik er ook aan beginnen!

Joosto | N2 nationalen | rijnummer 501

Op m'n KTM 250 2t. Ook met EaST gemaild, was een plekje voor mij.
En vandaag nog even bij Peter Meilink (de Doelen) geweest om over enduro te praten.
Zin in!

(als het maar niet sneeuwt 22 feb)