Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: einde bib mousse??? vraag aan ervaringsdeskundigen  (gelezen 4994 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1350
einde bib mousse??? vraag aan ervaringsdeskundigen
« Gepost op: 06-01-2014, 23:06 »
laatst tijdens rondje Ermelo opeens gevoel dat achterwiel slingerde, leek wel of lager er uit lag of zo, rustig naar huisje terug gereden
paar dagen later thuis wiel er uit gehaald, inspectie liet niets vreemds zien, wel vreemd dus
wiel weer ingebouwd, proefritje gemaakt, alles weer goed, prima natuurlijk maar wat was er dan wel aan de hand  :-\

afgelopen weekend DRZ weer uitgelaten en na km of 40 weer die slinger, rustig door gereden en gevoel verdween

is dit teken dat bib mousse aan zijn einde raakt?
wordt ie te warm en daardoor slap met als gevolg dat slingergevoel?
kan door rustiger aan doen de bib afkoelen en weer op krachten komen?

bib is van april 2012, aangeschaft voor de OER, als ie 3000 km gereden heeft is het veel



gr Hilbert

Offline member

  • Yamaha XT 660 Z Ténéré
  • *****
  • Berichten: 1531
Re: einde bib mousse??? vraag aan ervaringsdeskundigen
« Reactie #1 Gepost op: 06-01-2014, 23:13 »
Ik heb geen ervaring met BIB maar lees overal dat je het na een jaar jan weggooien.
Tevens heb ik van ervaringsdeskundigen gehoord dat het zeker te warm kan worden.
Denk dat bij jou deze combinatie tot sompig rijden kan leiden.

Martin Hammega | Anderz makelaar Groningen

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2261
Re: einde bib mousse??? vraag aan ervaringsdeskundigen
« Reactie #2 Gepost op: 06-01-2014, 23:51 »

Mijns inziens.

Moet van binnen overmatig in de gel staan. Die gel verdwijnt echter langzaam maar zeker, 1 Michelin tube gel is 50cc.


Ik  heb er halverwege seizoen 100cc bijgedaan. Heb er een pot van 3kg voor gekocht.


Als de gel op is, kurkdroog dus,  ga je frictie krijgen en dan is het naar mijn idee zo gedaan met die schuimrubber worst.


Ik heb een 2e hands, die had 1000km Griekse rally gedaan, niks aparts aan te zien, kwam er vettig uit bij demontage.


Een mousse hou je alleen heel met overmatig gel mijns inziens. Tenmisnte voor hobby gebruik.


Een "prof" rally is weer een ander verhaal.





Eindh. Tilb. dBosch, Pireneos, Cantabria, Albarracin, Boade Senez.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1949
Re: einde bib mousse??? vraag aan ervaringsdeskundigen
« Reactie #3 Gepost op: 06-01-2014, 23:57 »
Kwa kilometers en ouderdom zou de mousse wel eens op kunnen zijn. De mijn is net zo oud. Ik vroeg me ook al af hoe lang ik er nog mee kan rijden. Nog een nwe buitenband erom of niet. Ben benieuwd naar ervaringen.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 185
Re: einde bib mousse??? vraag aan ervaringsdeskundigen
« Reactie #4 Gepost op: 07-01-2014, 00:21 »
zie enduro.nl voor aanbieding van Butzner reifen, Michelin mousse voor 99 euro

Offline member

  • *****
  • Berichten: 7973
Re: einde bib mousse??? vraag aan ervaringsdeskundigen
« Reactie #5 Gepost op: 07-01-2014, 00:56 »
zie enduro.nl voor aanbieding van Butzner reifen, Michelin mousse voor 99 euro
Kan ze niet vinden.
http://butzner.motorrad-daten.de/foamrubber/show

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2710
Re: einde bib mousse??? vraag aan ervaringsdeskundigen
« Reactie #6 Gepost op: 07-01-2014, 11:28 »
Precies hetzelfde meegemaakt....
Aan de start van de OER (die eerste die finishte in Roemenie) een nieuwe (desert)mousse gekocht.
Perfect de OER mee uitgereden.
Na de finish, spullen op de motor gepakt (verbouwde Africa Twin toen nog) en had ruim een week om thuis te geraken....
Na 2 dagen, ineens slingerend achterwiel, gestopt, aan het lager gevoeld, niks...
's ochtends na vertrek... nog niks, banden eenmaal warm.... slinger.... ik kon er nu ook wel aan zien dat de band iets zachter stond dan aan het begin van de rally....
 
Wel mee thuisgeraakt, maar de charme van de mooie stuurweggetejs in Hongarije en de mooie passen in Oostenrijk was er wel vanaf natuurlijk met zo'n slingerwiel (had natuurlijk ook een binnenband kunnen gaan kopen, maar daar was ik te eigenwijs voor, dat ding had tenslotte veel geld gekost)
 
Eerst volgende ritje, was de midsummer, toen ontplofte de mousse, tja en dat is wel een smerig, tijdrovend klusje om die smurrie d'r allemaal weer uit te krijgen....
 
Mijn idee....
Als de mousse te zacht wordt bij warm rijden... vervangen, alleen al omdat het kl*te rijdt, maar toch zeker geen grote plannen meer aanvangen, want je wordt evenmin gewaardschuwd  dat ie kapotr gaat als bij een biba, maar het klusje is des te ellendiger....

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2397
Re: einde bib mousse??? vraag aan ervaringsdeskundigen
« Reactie #7 Gepost op: 07-01-2014, 11:38 »
daar weet ik alles van Roos ik was erbij   
lachen

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1984
Re: einde bib mousse??? vraag aan ervaringsdeskundigen
« Reactie #8 Gepost op: 07-01-2014, 11:39 »
Mousses kunnen er erg slecht tegen als ze (langdurig) het gewicht van een stilstaande motor moeten dragen. Dan komen er platte stukken in en dat veroorzaakt onbalans.


Of ouderdom op zichzelf hierbij veel doet betwijfel ik. Ik heb hier nog bib's liggen die in 2008 de AltoTuria onder een GS hebben meegemaakt. Door de vele km's worden ze overigens wel steeds zachter.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1949
Re: einde bib mousse??? vraag aan ervaringsdeskundigen
« Reactie #9 Gepost op: 07-01-2014, 12:14 »
Maar is er ook iemand die ervaring heeft wanneer zo'n mousse nou op is? Ik snap dat allerlei factoren dit beinvloeden: snelheid (warmte ontwikkeling), terrein (zand, stenen), gewicht motor, ...
Waaraan herken je een mousse die bijna op is. Die van mij is ook van halverwege 2012. Zo'n 3500km maar doet het nog prima. Niet te zacht. Maar ja, nog een achterbandje ermee opstoken is misschien teveel?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2710
Re: einde bib mousse??? vraag aan ervaringsdeskundigen
« Reactie #10 Gepost op: 07-01-2014, 12:49 »
Ik denk niet dat dat exacte wetenschap is Rogier.
Mijn desert-mousse was ook een nieuwe en mij werd verteld dat ik daar een jaar plezier van zou hebben.
Na 1 week OER en 2 dagen op straat, was het beste er vanaf en niet veel langer daarna ontplofte ie.
 
Dus als ie nog niet zacht is en niet zwabbert en je doet er genoeg nieuwe gel in, gewoon opnieuw gebruiken en eruit gooien als ie vorgaande wel begint te doen.
 
Heb je geen zin om voordat je band versleten is een nieuwe mousse of biba te steken, gelijk maar een nieuwe erin steken dan maar....

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1717
Re: einde bib mousse??? vraag aan ervaringsdeskundigen
« Reactie #11 Gepost op: 07-01-2014, 13:11 »
Ik denk niet dat dat exacte wetenschap is Rogier.



Nou... ik weet dat Ewout van RBC de omtrek van de mousses meet. Als je dat vergelijkt met een nieuwe mousse, dan heb je wel een indicatie hoe ver die heen is. Mousses worden dus steeds dunner en komen steeds losser in de band te zitten, dit zorgt weer voor meer warmte ontwikkeling en snellere slijtage. Ik stop een redelijk gebruikte mousse bv. in een smaller bandje, zodat het weer strak past (bv. van een 140/80 naar een 110/90). Hoor ook wel eens dat er een stuk tussen de mousse wordt gezet, dus doorsnijden en stuk er tussen proppen. Lijkt me niet helemaal een jofele oplossing, maar het schijnt te kunnen...


Max. levensduur mousse is voor hobby gebruik een 2 jaar en 2-3k offroad kilometers. Dan gaat het echt wel ophouden denk ik.


Ohja, en op de mousse doos staat de uiterste montage datum. Als je een frisse mousse hebt dan ligt deze datum ruim een jaar in de toekomst. Wat het maximum is, weet ik niet. Da's wel even belangrijk als je een 'nieuwe' mousse laat monteren. Als ie al ruim over de datum is, kan die ook al 2 jaar op de plank liggen, daar worden ze ook niet beter van.
KTM 300 EXC TPI


Offline member

  • *****
  • Berichten: 1949
Re: einde bib mousse??? vraag aan ervaringsdeskundigen
« Reactie #13 Gepost op: 07-01-2014, 13:28 »

Ik ga denk ik maar voor vervangen. Welk type heb ik nodig? Er zijn nogal wat types.

Formuliertje invullen en per email verzenden.

*****Alle Michelin Mousse für nur  99,95 € /Stk.   ******
[/size]M14: 140/80 – 18 Enduro 120/100 – 18 Cross M15: 90/90 – 21 Enduro 3.00 - 21 Enduro 80/100 - 21 Cross M16: 90/100 – 21 Enduro M18: 120/90 – 18 Enduro 110/100 – 18 Cross M22: 100/90- 19 Enduro 100/100 – 18 Cross M199: 110/90 – 19 Cross   Mousse Montage Gel / 0,5l: nur 19,- €/Stk.  [/size][/color]
Typ
Anzahl
M14
Stk.
M15
Stk.
M18
Stk.
M22
Stk.
M199
Stk.
[/size]Für dieses Angebot gilt: Preise brutto incl. MWST. Frachtfrei in der BRD ab 120,- € brutto, darunter 6,- €.
AT, F, UK, B, NL, LUX, PL, CZ, SK, IT nur 6 € Fracht pro Paket ab 120,- € brutto, darunter 12,- €.In alle anderen Länder bitte Preis anfragen!  Nur gültig mit diesem Bestellformular!*
*(Preise werden nicht bei normalen Shopbestellungen berücksichtigt!)
[/size]Ihre Daten[/color]
Name:
Zahlung per
Straße:
- Lastschrift
Ort:
- PayPal
Tel.:
- Vorkasse
Bank:
BLZ:
Bei Zahlungen per PayPal bitte folgende E-Mail-
Kto.:
Adresse verwenden:
info@butzner-reifenhandel.de
IBAN:
BIC:
[/size]Butzner Reifenhandel GmbH
Fleite Heide 5
33129 Delbrück-Ostenland
Tel.: 05250 / 9947-0
Fax : 05250 / 9947-12
Mail:  info@butzner-reifenhandel.de
Home:  www.butzner-reifenhandel.de
Zelte:  www.butzner-zelte.de
Alle vorherigen Angebote sind hiermit widerrufen.  Die Ware bleibt unser Eigentum, bis die Zahlung komplett erfolgt ist.

[/size]Besuchen Sie unseren Reifen-Shop:
www.butzner.motorrad-daten.de Stadtsparkasse Delbrück   Konto: 1009125  BLZ: 47251740   BIC: WELADE   IBAN: DE79472517400001009125

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1350
Re: einde bib mousse??? vraag aan ervaringsdeskundigen
« Reactie #14 Gepost op: 07-01-2014, 21:56 »
ik weet genoeg zo, thanks Roos voor je vergelijkbare ervaring  ;)

ik neem aan dat ik de M14 nodig heb, de 140/80-18 enduro comp die er net zo lang omheen ligt moet ook vervangen, eens even Peter van De Doelen bellen wat ie voor me kan betekenen, komt dit setje ook vandaan en ik heb nog een verse enduro comp van hem liggen

succes Rogier

gr Hilbert