Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Elektrisch knippers vraagje  (gelezen 2604 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1572
Elektrisch knippers vraagje
« Gepost op: 31-01-2014, 17:16 »
Hoi,


Op mijn, new to me, XR400R (2000) zit een aansluiting voor knippers. Vind ik wel handig aan de voorzijde. Wanneer ik het knipperlicht aanzet meet ik op het stekkertje een spanning van ongeveer 13,5 V gelijkspanning. Lijkt mij prima. Mijns Inziens is de spanning constant omdat er geen verbruiker op zit en de clignoteur niet warm wordt. Wanneer ik er een lampje op aansluit gebeurt er... niks.


Dat snap ik niet. Lampje knippert niet, lampje gaat niet aan. Niets, noppes. Geldt voor beide kanten. Lampjes (geen LED) doen het wel als ik ze aansluit op een 12V accu.


Hoe kan dit en wat kan ik testen?


Grtz,


remco

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1876
Re: Elektrisch knippers vraagje
« Reactie #1 Gepost op: 31-01-2014, 17:29 »
is de aarde/massa wel aangesloten?

Offline member

  • Prutser
  • *****
  • Berichten: 918
Re: Elektrisch knippers vraagje
« Reactie #2 Gepost op: 31-01-2014, 17:36 »
Misschien een te lage weerstand om de clingladingus te laten werken. Vaak werkt de boel alleen met 4 knippers met de juiste weerstand. Maar ik zou dan eigenlijk denken dat het lampie constant moet branden ipv niet. Maarrrrr het blijven rare dingen die knippers
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1572
Re: Elektrisch knippers vraagje
« Reactie #3 Gepost op: 31-01-2014, 17:49 »
is de aarde/massa wel aangesloten?
Yep. thnx.

Post Merge: 31-01-2014, 17:50
Misschien een te lage weerstand om de clingladingus te laten werken. Vaak werkt de boel alleen met 4 knippers met de juiste weerstand. Maar ik zou dan eigenlijk denken dat het lampie constant moet branden ipv niet. Maarrrrr het blijven rare dingen die knippers
Ik zal eens 2 knippers in serie zetten (aan één kant dus). dank voor tip.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1811
Re: Elektrisch knippers vraagje
« Reactie #4 Gepost op: 31-01-2014, 18:18 »
Hoi,


Op mijn, new to me, XR400R (2000) zit een aansluiting voor knippers. Vind ik wel handig aan de voorzijde. Wanneer ik het knipperlicht aanzet meet ik op het stekkertje een spanning van ongeveer 13,5 V gelijkspanning. Lijkt mij prima. Mijns Inziens is de spanning constant omdat er geen verbruiker op zit en de clignoteur niet warm wordt. Wanneer ik er een lampje op aansluit gebeurt er... niks.


Dat snap ik niet. Lampje knippert niet, lampje gaat niet aan. Niets, noppes. Geldt voor beide kanten. Lampjes (geen LED) doen het wel als ik ze aansluit op een 12V accu.


Hoe kan dit en wat kan ik testen?


Grtz,


remco
led werkt maar 1 kant op (diode) dus min op groen en plus op oranje links of licht blauw rechts. werkt het dan niet, geef dan eens een dot gas. Werkt het dan nog niet, meet dan de spanning belast.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 535
Re: Elektrisch knippers vraagje
« Reactie #5 Gepost op: 31-01-2014, 19:25 »
...Ik zal eens 2 knippers in serie zetten (aan één kant dus). dank voor tip.
Zet dan vooral de lampjes naast elkaar (parallel) zodat er voldoende stroom door moet. Of probeer het even met een (gloei- of halogeen-) koplamp, die heeft ook veel stroom nodig.


Offline member

  • hell yeah!
  • *****
  • Berichten: 4173
Re: Elektrisch knippers vraagje
« Reactie #6 Gepost op: 31-01-2014, 20:51 »
In serie zetten heeft niet veel zin, en die knippers zouden heel hard (snel)  moeten knipperen met een lampje imo..
probeer eerst een ouderwets gloeiding, je weet wel, waar je je vingers aan brand als ie aangaat.

Anders idd spanning checken..

Suc6
....espangol es dificil... entonces Lo intento algo....

Offline member

  • Twin
  • *****
  • Berichten: 2155
Re: Elektrisch knippers vraagje
« Reactie #7 Gepost op: 31-01-2014, 20:52 »
Als je constant spanning meet met de knipperknop aan, dan is er iets met je lamp of fitting niet goed.

Let op, knippers zijn standaard 21 watt, waarbij op één kant dus 2 x 21 watt zit. In kleine knippers zit meestal maar 10 watt door de beperkte ruimte in het glaasje. In dat geval is de stroom die je trekt, te laag voor het relais. Doorgaans brandt de knipper dan wel, maar knippert niet.

Er zijn 15 watt lampen met het (kleinere) bolformaat van een 10 watt lamp te krijgen en dan doen je knippers het redelijk snel.
Avonturier!

Offline member

  • Prutser
  • *****
  • Berichten: 918
Re: Elektrisch knippers vraagje
« Reactie #8 Gepost op: 31-01-2014, 20:57 »
In serie zetten heeft niet veel zin, en die knippers zouden heel hard (snel)  moeten knipperen met een lampje imo..
probeer eerst een ouderwets gloeiding, je weet wel, waar je je vingers aan brand als ie aangaat.

Anders idd spanning checken..

Suc6

Bromzz is me voor en as usual met een duidelijker verhaal.

Snel knipperen is idd normaal maar gaat niet altijd op. Mijn honda doet ook erg gek wanneer er maar 1 of 1 goeie met 1 te licht lampie aan hangt. (constant aan) dus precies andersom als verwacht. Vandaar.
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan

Offline member

  • *****
  • Berichten: 696
Re: Elektrisch knippers vraagje
« Reactie #9 Gepost op: 31-01-2014, 21:28 »

Lampjes (geen LED)


hij heeft al gloeilampenvolgens mij....
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former. (Albert Einstein)

Offline member

  • Twin
  • *****
  • Berichten: 2155
Re: Elektrisch knippers vraagje
« Reactie #10 Gepost op: 31-01-2014, 22:53 »
Anders kijk je even op de lamp voor ons welk wattage het is..?


Thanx  :)
Avonturier!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1572
Re: Elektrisch knippers vraagje
« Reactie #11 Gepost op: 01-02-2014, 09:54 »
Thnx gasten. Zijn 12v gloeilampjes. In serie is meer weerstand, parallel meer stroom. Ga ik beide eens testen.

Offline member

  • Yamaha TT600E Belgarda + GG TXT PRO GP250
  • Modje
  • *
  • Berichten: 4775
Re: Elektrisch knippers vraagje
« Reactie #12 Gepost op: 04-02-2014, 21:16 »
Het is wel raar dat je zegt dat je op de stekker 13.5V meet constant. Welke stekker is dit?
ARM facebook HIER

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1572
Re: Elektrisch knippers vraagje
« Reactie #13 Gepost op: 05-02-2014, 08:48 »
Het is wel raar dat je zegt dat je op de stekker 13.5V meet constant. Welke stekker is dit?
twee stekkertjes achter koplamp. zijn iig geval aangesloten op knipperschakelaar. De LichtBlauwe en de Oranje.



Offline member

  • Yamaha TT600E Belgarda + GG TXT PRO GP250
  • Modje
  • *
  • Berichten: 4775
Re: Elektrisch knippers vraagje
« Reactie #14 Gepost op: 07-02-2014, 13:27 »
Daar zou of +-12V op moeten staan of niks. (en afwisselend).

Maar zijn ze aangesloten op de schakelaar of op het knipperrelai/klingelejeur (ja zoiets ja :P ) ? Op het plaatje rechter kastje (mits je scherm niet kantelt, anders onderste kastje)

Vanaf de stuurschakelaar zou namelijk een draad naar het bovengenoemde kastje moeten gaan. Deze is voorzien van stroom en schakelt dan aan, en die stuurt via de 4 kabels (2Rx2L) de knipperlampjes aan.

Gr= oa lampje op dashboard
Lb=knipperlicht
O=ook knipperlicht

Op O en LB moet dus iets komen als de knipperfunctie aanstaat.

Maar dit begreep je volgens mij al.

Ik zou het relai meten of daar +-12V op staat. en even meten of de schakelaar het wel doet. En vier lampjes aansluiten, hij heeft zoals boven genoemd wel weerstand nodig om te werken, anders knippert het relai niet (warm/koud/warm/koud etc)

Maar ik zou verwachten dat als er 13v op staat, en je een lampje daarop aansluit (en op de min) dat deze moet gaan branden. Het kan zijn dat het relai in de aanstand blijft hangen en dus niet knippert. Maar met een voltage op dat kabeltje zou het lampje moeten branden mijn inziens. Is die min wel goed aangesloten?
ARM facebook HIER