Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Wat te doen 500 530 of .....  (gelezen 2069 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 594
Wat te doen 500 530 of .....
« Gepost op: 06-02-2014, 10:38 »
Dit betreft niet mijzelf maar wil graag informatie inwinnen van jullie als kenners:


Situatie:
Je bent rond de 40 bent opgegroeid in Zuid-Afrika en hebt daar ook recreatief offroad gereden. Niet hard core enduro motoren maar weet een beetje wat het is. Nu woon je in het oosten van NL en wil graag het offroad rijden weer oppakken. Er is een redelijk budget van ongeveer 7000-8000€. Een 450 ervaar je als te heftig dus lijkt een 500 of 530 een betere keuze. Het gewicht van een 450 maar wat meer smooth.
De eerste trip gaat waarschijnlijk Roemenie met FV worden.


Een optie zou deze kunnen zijn:
http://www.motoport.nl/epages/Motoport.sf/nl_NL/?ObjectPath=/Shops/Motoport/Products/HEX7118730_E889222


Graag hoor ik jullie adviezen.

Offline member

  • met Ie Ee
  • *****
  • Berichten: 3623
Re: Wat te doen 500 530 of .....
« Reactie #1 Gepost op: 06-02-2014, 11:15 »
Persoonlijk ben ik inmiddels van de 'minder is meer' club. Maar een 500 of 530 bied veel koppel wat rijtechnisch soms echt makkelijker is.


Een 300/350/400 4takt is wat mij betreft een mooie instap fiets, denk dat je hier veel meer controle over zult hebben. Rijd hier een jaar of wat mee en kijk dan nog eens of je echt koppel nodig hebt.


My 2c.
There are two kinds of people in this world, those that can stay on topic, and I like frosties!

Cloggie bloggie op www.eatdirt.nl/blog

Offline member

  • Honda Africa Twin, Honda dominator, KTM lc8 950 adventure, 990 adventure, L300 4x4, lc4 690
  • *****
  • Berichten: 489
Re: Wat te doen 500 530 of .....
« Reactie #2 Gepost op: 06-02-2014, 11:25 »
Een drz 400 om de offroad skills helemaal bij te maken en daarna kan je (maatje) zelf beter een keus maken voor een giftige moto. Drz is redelijk waardevast.
Groet Marc

Offline member

  • hell yeah!
  • *****
  • Berichten: 4173
Re: Wat te doen 500 530 of .....
« Reactie #3 Gepost op: 06-02-2014, 11:29 »
2 cilinder 450.. :-X
....espangol es dificil... entonces Lo intento algo....

Offline member

  • *****
  • Berichten: 481
Re: Wat te doen 500 530 of .....
« Reactie #4 Gepost op: 06-02-2014, 12:54 »
Husaberg 390 ??

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1079
Re: Wat te doen 500 530 of .....
« Reactie #5 Gepost op: 06-02-2014, 13:35 »
Zijn er eigenlijk nog wel "slechte" motoren? (en dan bedoel ik merken en types)


Ik denk dat het vooral een afweging is wat je zoekt.

Hoeveel vermogen wil je en hoeveel kilo mag je motor wegen?
Wil je veel vermogen maar weinig onderhoud dan zal de motor zwaarder worden.

Wil je een exoot met een hoge wauw factor of een veel voorkomende motor waar veel onderdelen en kennis voor beschikbaar is?

Wil je een nieuwe motor of 2de hands?

Tegenwoordig kan je zelfs kiezen tussen benzine of elektrisch.

Met jou budget kan je veel kanten op.


2 cilinder 450.. :-X

2 cilinder 950 is ook leuk.  :D
Leven is makkelijker dan je denkt, maar moeilijker als je denkt.

Offline member

  • hell yeah!
  • *****
  • Berichten: 4173
Re: Wat te doen 500 530 of .....
« Reactie #6 Gepost op: 06-02-2014, 13:45 »
950 is ook 2x zo zwaar.... :confused:
....espangol es dificil... entonces Lo intento algo....

Offline member

  • *****
  • Berichten: 733
Re: Wat te doen 500 530 of .....
« Reactie #7 Gepost op: 06-02-2014, 14:53 »
Exc450 is toch niet zo heftig? Misschien de injectie. De carbversie die ik heb is super soepel te rijden. Zou die toch overwegen.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2120
Re: Wat te doen 500 530 of .....
« Reactie #8 Gepost op: 06-02-2014, 15:03 »
En als je maat ook meerdaagse trip wil maken is een 690 Enduro of DR-Z 400S misschien een betere keus: daar kun je veel makkelijker een bagagerekje aan vastknopen en/of tassen achterop binden.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3587
Re: Wat te doen 500 530 of .....
« Reactie #9 Gepost op: 06-02-2014, 15:39 »
Als je net begint met oppakken is een voordelige fiets ( DR400) een goed idee.

als je meteen een keuze wil maken, een 450 kan je met tandwielverhouding zo fel en zo tam maken als je wil.  De husaberg ( ktm tegenwoordig ook?) 450 heeft een mapping switch  waarmee je je m op stand 1, 2, 3 kan zetten:  tam, gemiddeld of fel.   voor 7-8 k kan je zeker een mooie bijna nieuwe husa kopen!
offroadmotorloos. even.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2120
Re: Wat te doen 500 530 of .....
« Reactie #10 Gepost op: 06-02-2014, 16:36 »
Een DR400 zou ik sowieso niet doen: da's een model van 15-25 jaar geleden of zo.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3434
Re: Wat te doen 500 530 of .....
« Reactie #11 Gepost op: 06-02-2014, 17:11 »
Een DR400 zou ik sowieso niet doen: da's een model van 15-25 jaar geleden of zo.

Je kon mijn Hondaatje van 17 jaar geleden mooi niet bijhouden, hoor
Nu  - 1999 TT600R 2004 DRZ400S
Niet Meer - 1985 XT350, 1996 TT600E, 1999 TT600R, 1998 WR400F, 2001 TT600R, 1986 TT350, 1977 XT500, 1991 XTZ660, 1996 Honda XR400R

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2261
Re: Wat te doen 500 530 of .....
« Reactie #12 Gepost op: 06-02-2014, 17:32 »
CRF250L hebben ze ook staan bij de Motoport, 5 stuks zelfs,  €4490,- en 2 jaar garantie
Eindh. Tilb. dBosch, Pireneos, Cantabria, Albarracin, Boade Senez.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2120
Re: Wat te doen 500 530 of .....
« Reactie #13 Gepost op: 06-02-2014, 17:36 »
Je kon mijn Hondaatje van 17 jaar geleden mooi niet bijhouden, hoor
Sssssst, hoeft niemand te weten!
Ik heb ondertussen aan mijn skills gewerkt, denk dat het nu beter lukt!

Niets mis met een oudere fiets, maar ik denk dat een drz beter bij het aangegeven budget past.

Jouw XR zag er trouwens netter uit dan zijn leeftijd doet vermoeden.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 871
Re: Wat te doen 500 530 of .....
« Reactie #14 Gepost op: 06-02-2014, 17:42 »
Voor 7000K (€7.000.000) heb je de hele range van elk merk, inclusief kleding, verzekering en licenties voor god weet wat.... :D
Maar voor 7K kan je ook heel leuk slagen volgens mij
Honda V45 Magna-Suzuki Dr800s-Ktm Exc525-Beta300RR