Is je R65GS uitrusten met een leuke 1000cc siebenrock kit niet iets, misschien nog verder opleuken met wat betere vering?
Die tweekleppers zijn toch uitstekende reisoffroaders en meer dan genoeg ruimte om je vriendin mee te nemen.
Afgelopen jaar heb ik de JoJo Rally met een R100GS gedaan, buiten een ingekort kontje en andere uitlaat vrijwel origineel en ik moet zeggen dat die motor mij heel positief heeft verrast, zowel op comfort, motorkarakter als offroadcapaciteit.
Of was het verminderde verbruik de hoogste prioriteit?
Een oudere AT/TA was volgens mij ook niet superzuinig, maar het is al even geleden dat ik een 650AfricaTwin had.
Qua verbruik en reis-offroadwaardig denk ik aan:
bmw G650XC (heeft wel een grotere tank en comfortabeler zadel nodig)
bmw F650GS Dakar
Yamaha XT660 Tenere
Die heb ik allen gehad (de eerste heb ik nog steeds), De F650 en de XT660 komen heel dicht bij elkaar in de buurt, maar ik vond persoonlijk de F650 comfortabeler zitten en veel beter offroad.
Maar als het 1pitter karakter je niet past, misschien toch even doorsparen voor een F800GS, die zijn ook behoorlijk zuinig
Daarnaast heb ik dus ook heel lang met een 650AfricaTwin, in een soort rallytrim gehad (bijna alles behalve het blok was KTM), dat was echt een hele fijne motor voor alles, zowel voor lange dagen op de grote baan, offroad met of zonder bagage.
Maar het verbruik lag vrij hoog vergeleken bij de bovengenoemde 1pitters en de ouderdom/hoge km stand heeft mij toen besloten hem weg te doen.