Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: O-ring en cross kettingen 520H met 118 schakels  (gelezen 13596 keer)

Offline member

Ik ben altijd benieuwd naar de mening van andere gebruikers over de ketting. :)

1800 kilometer is toch al wel een aardige afstand voor de ketting.

Online member

  • *****
  • In order to go faster - go slower
Max 1800 km. Ik weet niet precies wanneer de slijtage is begonnen, weet alleen dat eenmaal thuis zo goed als alle rollers eruit waren. Degene die er nog wel opzaten waren half weggevreten.

Het is niet bedoeld als aanval, en voor dat geld klaag ik ook niet, maar ik zag dit topic weer bovendrijven en wilde wel mijn ervaring delen.

1400 km, 17 rollers van de 114 kaduuk en 3 stuks vervormd. Ketting 5 keer gespannen. Bij meerdaagse ritten moet je feitelijk aan het einde van iedere dag beetje bijspannen.

Eigenaardig feitje, ketting is versleten en op advies van UserTed er af gehaald, maar zowel het voor- als het achtertandwiel zijn helemaal NIET versleten. Heb er dus een nieuwe DID XV omgelegd die ik nog had liggen

Offline member

Op de f650 Funduro gemonteerd, wegfiets. Na  een kleine 1000 km al flink versleten, moest al flink spannen. Zal mij benieuwen...

Offline member

  • *****
  • Rustig rijden en genieten
Wat is dan de prijs van zo.n ketting?

Online member

  • *****
  • In order to go faster - go slower
Zodra je tandwiel rollers begint te eten vervangen. Volgens Ted ligt de grens bij twee verdwenen rollers.

Ik heb nog nooit in mijn leven vermiste rollers gehad, ben blijkbaar altijd voorzichtig geweest met mijn kettingen of dure kettingen.

Heb een keer een Tsubaki gehad, die is qua breedte best te vergelijken met deze van Ted, maar qua kwalitgeit is dat echt een monstger (en qua prijs 6 x zo duur).

Post Merge: 10-09-2017, 22:57
Op de f650 Funduro gemonteerd, wegfiets. Na  een kleine 1000 km al flink versleten, moest al flink spannen. Zal mij benieuwen...

Spannen is geen indicatie van versleten, hooguit van slijtage.
Volgens het boekje moet je bij een 520 ketting 7 schakels tellen en dat moet binnen de x cm blijven voordat je echt kunt zeggen 'versleten'.

Of 2 rollers verdwenen volgens Ted....

Offline member

Benieuwd of het doorzet. Nieuwe kettingen 'zetten' zich altijd in het begin.

Offline member

  • *****
  • Rustig rijden en genieten
Dus deze ketting kost een €10 tje.

Als ik vergelijk met VX2 van DID.
Die is 6x duurder in 520 wel Xring geen Oring

Offline member

Als het tegen zit kost je deze ketting ook een setje tandwielen die je na een paar duizend kilometer niet meer kan gebruiken.
Ik was/ben gewoon benieuwd hoe deze ketting het vol gaat houden.

Offline member

Ketting kost inderdaad 10 euro per stuk indien je er in een keer 3 stuks afneemt.

Nieuwe kettingen 'zetten' altijd na de eerste keer rijden, bij deze ketting is dat net zo. Het is ook zo dat je deze ketting moet blijven stellen totdat deze versleten is, dit omdat er nogal wat rek op zit. De rek wordt naarmate de ketting meer kilometers heeft gemaakt wel wat minder.

Het is niet zo dat de hoeveelheid rek van deze ketting een indicatie is van hoe ver de ketting versleten is. Een goede indicatie van wanneer de ketting versleten is en eraf moet, is wanneer de eerste rol doorgesleten is. Naarmate deze ketting meer kilometers heeft gemaakt komt er meer vrije slag tussen de rollen en de staafjes waarop de rollen ronddraaien. Als deze vrije slag te groot wordt, dan draaien de rollen teveel tegen de zijkant van de schakels aan waardoor de rollen vervormen en vast komen te zitten. Als een rol eenmaal vast zit wordt deze snel opgegeten door de tandwielen. Meestal als de eerste rol door is dan volgt de rest ook erg snel.

Ik rij zelf ook met de ketting en heb net zoals Noppy opgemerkt dat de ketting sneller verslijt dan de tandwielen, het lijkt mij dus niet zo dat je na het gebruik van de ketting meteen ook je tandwielen set moet weggooien.

Offline member

Joh, al het waar naar z'n geld. En misschien heb je gelijk en had ik de ketting kunnen laten zitten. Maar met nog geen 1500km en meerdere malen flink te hebben moeten stellen, was ik er klaar mee. Voor woon/werk. Dan wil ik niet elke week moeten stellen. Vandaag dus de ketting vervangen voor een DID.
Voor offroadgebruik had de ketting ws gewoon goed volstaan.

Offline member

Joh, al het waar naar z'n geld. En misschien heb je gelijk en had ik de ketting kunnen laten zitten. Maar met nog geen 1500km en meerdere malen flink te hebben moeten stellen, was ik er klaar mee. Voor woon/werk. Dan wil ik niet elke week moeten stellen. Vandaag dus de ketting vervangen voor een DID.
Voor offroadgebruik had de ketting ws gewoon goed volstaan.

Ik snap dat het stellen een obstakel kan vormen voor het gebruik van deze ketting, het is een afweging die je moet maken. Of voor minder geld rondrijden en wat meer energie erin steken, of voor meer geld rondrijden en minder energie erin steken.

Offline member

Ik had de ketting ook niet voor deze motor gekocht, maar voor de Xch waar ik OTR meer rij. Alleen komt dat er de laatste tijd niet van. Dus lag deze ketting nog op de plank.
En wie niet waagt


Advertentie: