Gebruikersnaam: Wachtwoord:

Auteur Topic: O-ring ketting 520H met 118 schakels  (gelezen 22080 keer)

Offline member

Re: O-ring ketting 520H met 118 schakels
« Reactie #120 Gepost op: 28-09-2018, 15:08 »
Schoppie

Offline member

• *
« Reactie #121 Gepost op: 02-10-2018, 11:05 »
Net in 7 dagen 1700 km in Spanje op m'n Husaberg 570 gereden, waarvan meer dan 1000 km onverhard.
Gestart met een nieuwe set kettingwielen en D.I.D. 520VX2 X-ring ketting.
De hele week gereden zonder de ketting ook maar 1 keer te hebben versteld/aangespannen.
Verder de ketting ook amper ingespoten in die week (2 of 3 keer met WD40).

En de ketting ziet en voelt nu nog als nieuw.
Tuurlijk alles is naar prijs/kwaliteit verhouding, maar voor mij nooit meer een andere ketting (ik rij trouwens al jaren met D.I.D.).
En ook zonder samengeknepen billen bij elke keer als je het gas opentrekt op de 570, omdat je anders bang bent dat de ketting elk moment om je oren vliegt en een gat in je blok slaat...

I rest my (crank)case... :-)

Offline member

« Reactie #122 Gepost op: 02-10-2018, 12:48 »
Net in 7 dagen 1700 km in Spanje op m'n Husaberg 570 gereden, waarvan meer dan 1000 km onverhard.
Gestart met een nieuwe set kettingwielen en D.I.D. 520VX2 X-ring ketting.
De hele week gereden zonder de ketting ook maar 1 keer te hebben versteld/aangespannen.
Verder de ketting ook amper ingespoten in die week (2 of 3 keer met WD40).

En de ketting ziet en voelt nu nog als nieuw.
Tuurlijk alles is naar prijs/kwaliteit verhouding, maar voor mij nooit meer een andere ketting (ik rij trouwens al jaren met D.I.D.).
En ook zonder samengeknepen billen bij elke keer als je het gas opentrekt op de 570, omdat je anders bang bent dat de ketting elk moment om je oren vliegt en een gat in je blok slaat...

I rest my case... :-)

Je merkt wel dat je betrokken bent in de D.I.D. aandelen markt, maargoed iedereen zijn eigen keus en mening natuurlijk.

Ik durf trouwens ook met volle zekerheid te verklappen dat jou 570 nimmer sterk genoeg is om deze ketting doormidden te trekken, daar heb je toch zeker heel wat meer pk's voor nodig.

Offline member

• *
« Reactie #123 Gepost op: 02-10-2018, 14:35 »
Nou, afgaande op de reacties eerder in deze topic zou ik het niet aandurven om jouw ketting na meer dan 1500 km op een 450 cc (of hogere inhoud) enduromotor te laten liggen.
Een gat in het carter door een gebroken ketting (wat ik ooit heb gehad) is hele grote au voor je portemonnee.
Maar, wees gerust, dat was inderdaad niet met een ketting van jouw.

Het blijft in ieder geval mooi dat je achter je product blijft staan...

Offline member

« Reactie #124 Gepost op: 02-10-2018, 15:30 »
Nou, afgaande op de reacties eerder in deze topic zou ik het niet aandurven om jouw ketting na meer dan 1500 km op een 450 cc (of hogere inhoud) enduromotor te laten liggen.
Een gat in het carter door een gebroken ketting (wat ik ooit heb gehad) is hele grote au voor je portemonnee.
Maar, wees gerust, dat was inderdaad niet met een ketting van jouw.

Het blijft in ieder geval mooi dat je achter je product blijft staan...

Neem maar van mij aan dat elke ketting (hoe duur en goed dan ook) breekt als je er niet naar omkijkt. De ene ketting breekt sneller als de ander, maar het is een kwestie van onderhoud, zodra de ketting sporen van aanzienlijke slijtage toont moet je hem direct vervangen. Verschillende omstandigheden laten de ketting dan ook in verschillende snelheden slijten, in de winter kun je goed twee kettingen verslijten terwijl je in de zomer aan één ketting voldoende hebt voor dezelfde hoeveelheid kilometers.

Daarnaast heeft de cilinderinhoud weinig te maken met de hoeveelheid kilometers die je kunt rijden met een ketting en is de levensduur van een ketting meer gerelateerd aan de omstandigheden waarin je rijdt.

En natuurlijk sta ik achter de ketting die ik verkoop, ik rij er nu al een jaar of 5 mee rond op mijn CRF 450. Feit is dat de ketting minder lang meegaat dan een D.I.D. ketting en dat je hem vaker moet stellen. Ook een feit is dat je goedkoper rond rijdt met deze ketting, maar dat je wel wat meer tijd moet besteden aan het stellen van de ketting en daar moet je wel zin in hebben.

Tot zover de les over kettingen  ::).

Online member

« Reactie #125 Gepost op: 04-10-2018, 17:31 »
Welke tandwielen adviseer je bij de kettingen? Als ik dezelfde tandwielen gebruik als nu (~60 Euro), dan wordt het pas interessant als ze ruim meer dan de helft meegaan van m'n huidige DID VX2.

Offline member

« Reactie #126 Gepost op: 05-10-2018, 17:16 »
Welke tandwielen adviseer je bij de kettingen? Als ik dezelfde tandwielen gebruik als nu (~60 Euro), dan wordt het pas interessant als ze ruim meer dan de helft meegaan van m'n huidige DID VX2.

Met een aluminium achtertandwiel adviseer ik 1 ketting te gebruiken in combinatie met 1 voortandwiel, terwijl je met een stalen achtertandwiel gerust 2 kettingen en 2 voortandwielen kunt gebruiken. Met een extra gehard stalen achtertandwiel kun je zelfs 4 a 5 kettingen en voortandwielen gebruiken voordat deze versleten is.

Welke tandwielen je gebruikt in combinatie met de ketting maakt niet zoveel uit, het ligt meer aan welke tandwielen je goedkoop kunt krijgen bij jou in de buurt en welke tandwielen je voorkeur hebben want de ketting heeft niet zozeer een voorkeur  :).

Offline member

• Rustig rijden en genieten
« Reactie #127 Gepost op: 05-10-2018, 21:27 »
5  kettingen op een tandwiel huh?
Zijn die schakels van smeerkaas gemaakt?

Offline member

« Reactie #128 Gepost op: 05-10-2018, 22:25 »
5  kettingen op een tandwiel huh?
Zijn die schakels van smeerkaas gemaakt?
ik lees hier ook rare dingen.…...
KTM 690 Enduro '16, (KTM 690 Enduro '14 RIP) KTM 690 SMC '09, Maico 500 '87, 2 x BMW R90/s '74, BMW R75/6 '75   en nog heel veel half afgebouwde projecten.....

Offline member

« Reactie #129 Gepost op: 06-10-2018, 09:53 »
Hebben jullie nog nooit met een extra gehard stalen achtertandwiel gereden? Daar verslijt je zeker ook 2 a 3 D.I.D. kettingen mee....

Offline member

« Reactie #130 Gepost op: 06-10-2018, 10:45 »
Als m'n voor-tandwiel minder wordt, vervang ik deze.
En dan draai ik m'n ketting om.

Als het voor-tandwiel dan weer slecht wordt, vervang ik alles.
Het (harde) achter tandwiel heeft dan ook meestal z'n beste tijd gehad.
KTM 690 Enduro '16, (KTM 690 Enduro '14 RIP) KTM 690 SMC '09, Maico 500 '87, 2 x BMW R90/s '74, BMW R75/6 '75   en nog heel veel half afgebouwde projecten.....

Offline member

« Reactie #131 Gepost op: 06-10-2018, 11:53 »
Als m'n voor-tandwiel minder wordt, vervang ik deze.
En dan draai ik m'n ketting om.

Als het voor-tandwiel dan weer slecht wordt, vervang ik alles.
Het (harde) achter tandwiel heeft dan ook meestal z'n beste tijd gehad.

Kijk eens aan, dat is precies wat ik bedoelde te zeggen in mijn eerdere post. Met een stalen achtertandwiel verslijt je 2 voortandwielen en 1 D.I.D. ketting. Gebruik je de ketting van mij, dan verslijt je 2 kettingen, wat prijs technisch gezien aantrekkelijker is.

Offline member

« Reactie #132 Gepost op: 06-10-2018, 18:10 »
Een versleten ketting, heeft een grotere steek.
Hierdoor gaat tie op de toppen van de tanden van het tandwiel lopen.
Dus je kan beter een ketting hebben die gelijk op-slijt met de tandwielen.
Een nieuwe ketting op half versleten tandwielen leggen is dus zinloos.
Als je de ketting op tijd draait gaat tie ook de helft langer mee.

Offline member

« Reactie #133 Gepost op: 06-10-2018, 18:50 »
Een versleten ketting, heeft een grotere steek.
Hierdoor gaat tie op de toppen van de tanden van het tandwiel lopen.
Dus je kan beter een ketting hebben die gelijk op-slijt met de tandwielen.
Een nieuwe ketting op half versleten tandwielen leggen is dus zinloos.
Als je de ketting op tijd draait gaat tie ook de helft langer mee.

Kleine tegenstrijdigheid in je post. Het klopt inderdaad dat een versleten ketting hoger op de toppen van de tanden van het tandwiel loopt. Echter als je dus een nieuwe ketting monteert loopt deze weer lager op de toppen wat dan weer gunstiger is voor het tandwiel. De ketting zal iets sneller oud worden, inderdaad, maar dat compenseert de lagere aanschafprijs dan ruimschoots weer weg.

Daarnaast slijt een ketting doordat de speling op de rollers groter wordt en doordat de ketting meer zijdelingse speling krijgt. Uiteindelijk zijn de rollers als eerste versleten van een ketting. Het omdraaien van de ketting heeft weinig invloed op de slijtage snelheid van de rollers, dit komt omdat de rollers gewoonweg in zijn geheel vrij kunnen bewegen over de pennen van de schalmen.

Maar we draven een beetje te ver door, iedereen heeft zijn eigen ervaringen en laten we dit respecteren. Wil je niet met een ketting van mij rijden, prima, maar ga hier dan niet stof doen opwaaien.

Offline member

« Reactie #134 Gepost op: 08-10-2018, 00:57 »

Maar we draven een beetje te ver door, iedereen heeft zijn eigen ervaringen en laten we dit respecteren. Wil je niet met een ketting van mij rijden, prima, maar ga hier dan niet stof doen opwaaien.
Ik verdien m'n brood met aandrijf-techniek (problemen).
Hou m'n mond, en lees verder...……….

Advertenti3: