Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Familie-dilemma - zoon wil 250 crosser ... wat zouden jullie doen?  (gelezen 3863 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 767
Re: Familie-dilemma : zoon wil 250 crosser ... wat zouden jullie doen?
« Reactie #15 Gepost op: 08-05-2014, 20:04 »
een automonteur en geen auto? Kannie bussie van de baas lenen? Wat voor automonteur is dah?

verder kan ik alleen zeggen, leuk man, crossen met je zoon  ;)
Hola. Hij heeft auto-rbw en golf, dus dat zit wel goed.
En sleutelen kan hij wel :)

Post Merge: 08-05-2014, 20:07
Als ik het over zou moeten doen,
een trial,
past achterop zijn trekhaak,of als ie een oude bak heeft zet ie hem op de bumper
de onderhouds en slijtagekosten zijn zo goed als nul als je iets fatsoenlijks aanschaft,
trial is een leuke leercurve, ook om later over te stappen
ga eerst eens met hem bij een NK trial kijken en op een locale clubwedstrijd
je rijdt er zo de trap mee op en af als je in een flat woont ::)
cross heeft nogal wat beperkingen, die zal ik je besparen
je kunt het zelf ook gaan doen, samen dan
of je doet het allebei zoals mij en nogalwat anderen
o en als laatste mazzel nog dat ie geen 450 wil 8)
tis ook wel de kat op het spek binden ;D
He Jos, daar had ik nog niet aan gedacht .... trial .... maar een echte crosser is natuurlijk wel veel stoerder in de ogen van hem. Maar op zich geen verkeerd idee. Effe in mijn achterhoofd houden  ;)

Post Merge: 08-05-2014, 20:09
Advies van een trial motor is helemaal top, dat ik die zelf niet gegeven heb ;) Een trial motor is zowat gratis als je hem niet gebruikt, nauwelijks afschrijving, en als je hem wel gebruikt nauwelijks kosten aan onderhoud (ivm een crosser).
Helemaal mee eens, heb ik ook niet aan gedacht. En goed idee

Greetz, Hans
BMW R1150RT

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1811
Re: Familie-dilemma : zoon wil 250 crosser ... wat zouden jullie doen?
« Reactie #16 Gepost op: 08-05-2014, 20:13 »
Hola. Hij heeft auto-rbw en golf, dus dat zit wel goed.
En sleutelen kan hij wel :)


dan kan ie er ook een trekhaak op frotten en een oud aanhang bakkie op kallefateren. Of woont ie nog thuis ofzo?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 767
Re: Familie-dilemma : zoon wil 250 crosser ... wat zouden jullie doen?
« Reactie #17 Gepost op: 08-05-2014, 20:16 »

Deze zin verbaast me. Als jij hier over moet denken, zit je totaal verkeerd. Natuurlijk is een motor heel wat, heel veel anders dan een brommer.
Waarom denk je dat Bjorn bij Zelf Trialen .nl die gashandels allemaal blokkeert op 25 %? Een trial = 15 pk, de 250 KTM crosser .....
Nou, ik wilde wat genuanceerd iets neerzetten. Ik rij slechts 34 jaar en weet dat er een verschil is :) Maar wil ook niet als een kleine tiran overkomen :) . Een mening is snel neergezet ..... Volgens mij zoon kan hij zo op mijn 990 rijden. Overal. Ook in het veld, maar dat probeer ik te nuanceren.  :-\

Post Merge: 08-05-2014, 20:18
Mijn vader dreigde mij het huis uit te trappen als ik zou gaan motorrijden.
Dus ik ben zo snel mogelijk op kamers gegaan zodat ik kon beginnen met mijn motorrijlessen.  ;D
Hahahaha .... die van mij ook. Gelijk na mijn VWO in dienst en rbw gehaald. Motor gekocht en wie zat er het eerste op??? Juist, mijn pa  :stupid:

Post Merge: 08-05-2014, 20:24
dan kan ie er ook een trekhaak op frotten en een oud aanhang bakkie op kallefateren. Of woont ie nog thuis ofzo?
Nee, nee ... hij woont op zichzelf. Alleen een aanhanger kan hij nergens kwijt.
Greetz, Hans
BMW R1150RT

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 83
Re: Familie-dilemma : zoon wil 250 crosser ... wat zouden jullie doen?
« Reactie #18 Gepost op: 08-05-2014, 20:57 »
Mijn zoontje is 9 en we rijden af en toe eens samen in Bilstain of op een crossbaantje en tot hiertoe vindt hij dit super( en ik ook) ikzelf ben veel te laat begonnen maar heb zelf altijd gedroomd van een vader die ook een beetje interesse had in motoren....

Offline member

  • *****
  • Berichten: 767
Re: Familie-dilemma : zoon wil 250 crosser ... wat zouden jullie doen?
« Reactie #19 Gepost op: 08-05-2014, 21:11 »
Mijn zoontje is 9 en we rijden af en toe eens samen in Bilstain of op een crossbaantje en tot hiertoe vindt hij dit super( en ik ook) ikzelf ben veel te laat begonnen maar heb zelf altijd gedroomd van een vader die ook een beetje interesse had in motoren....
Ik heb geprobeerd, om hem mee te nemen naar een crosstraining, maar dat had hij niet veel oren naar. Ook hetzelfde geprobeerd om met hem naar de kuil te gaan en wat te oefenen, maar zijn idee was : Pa op de 990 en zoonlief op de 530 ......
Ik zou heel graag met hem gaan rijden. Heb de laatste keer ook gezien wat voor een plezier vader en zoon Laponder hadden.

Post Merge: 08-05-2014, 21:15
Tsjonge wat een reactie. Dank dame en heren.


Hij was vanavond even bij ons (eten stond op tafel :) ) en we hebben gepraat over de 250.
Trouwens heeft niemand gereageerd op de advertentie, want dat had ik wel verwacht.


Moeders stelde hem voor om z'n rijbewijs te halen en te sparen voor een motor. Dat ziet hij wel in, maar of hij dat gaat doen weten we niet. En uiteindelijk moet hij dat ook zelf bepalen. Maar wat voor mij is blijven hangen, is de opmerking over trail en bijvoorbeeld Bilstain.
Vind ikzelf ook leuk en goed voor techniek. Misschien heeft die daar wel oren naar :) Wie weet.
Greetz, Hans
BMW R1150RT

Offline member

  • *****
  • Berichten: 822
Re: Familie-dilemma : zoon wil 250 crosser ... wat zouden jullie doen?
« Reactie #20 Gepost op: 08-05-2014, 22:20 »
"Paar rondjes in de kuil" ben je zo zat als je ook "de wijde wereld" kunt verkennen met motorrijbewijs  ;)
450EXC, KLX250S EFI

Offline member

  • *****
  • Berichten: 723
Re: Familie-dilemma : zoon wil 250 crosser ... wat zouden jullie doen?
« Reactie #21 Gepost op: 09-05-2014, 00:25 »
T is natuurlijk wel zo dat de west Friezen zowiezo met een kar op pad moeten.
Kun je net zo goed met een crosser naar een crossbaan gaan.
Lelystad is dichterbij als IJmuiden ?
Als je dan toch enige invloed kan uitoefenen zou ik zorgen dat ie goede bescherming heeft.
Misschien doet een rondje kuil hem wel genezen ?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 767
Re: Familie-dilemma : zoon wil 250 crosser ... wat zouden jullie doen?
« Reactie #22 Gepost op: 09-05-2014, 08:44 »
T is natuurlijk wel zo dat de west Friezen zowiezo met een kar op pad moeten.
Kun je net zo goed met een crosser naar een crossbaan gaan.
Lelystad is dichterbij als IJmuiden ?
Als je dan toch enige invloed kan uitoefenen zou ik zorgen dat ie goede bescherming heeft.
Misschien doet een rondje kuil hem wel genezen ?
Klopt, overal met een kar naar toe. Maar naar een crossbaan wil hij niet. Althans nog niet.
Greetz, Hans
BMW R1150RT

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11354
Re: Familie-dilemma : zoon wil 250 crosser ... wat zouden jullie doen?
« Reactie #23 Gepost op: 09-05-2014, 09:09 »
Ik heb geprobeerd, om hem mee te nemen naar een crosstraining, maar dat had hij niet veel oren naar. Ook hetzelfde geprobeerd om met hem naar de kuil te gaan en wat te oefenen, maar zijn idee was : Pa op de 990 en zoonlief op de 530 ......

Het probleem met dat crossen is dat het een extreme adrenaline rush is; veel herrie, veel kans op oei oei oei, dus dat zit meteen vol tussen de oren en wordt een verslaving. Maar op die leeftijd kan dat een jaar duren, misschien twee, en dan gaat 't weer over. Gemene blessure of zo komt tussendoor, stuur in kruis of slecht / half beschermd zwaar vallen (want alles moet ff snel en er is geldgebrek).

Indien je de adrenaline gedoceerd toevoegt, door crosstraining of trialtraining, dan blijft het veel langer leuk, minder onbezonnen blessures, materiaal blijft langer heel, dus alleen maar voordelen.

Mijn zoon is begonnen op een trial GG280 en het blijft nog steeds leuk. En het helpt dat hij een vriendinnetje heeft die NK's classic trial rijdt ;D

Offline member

  • Yamaha TT600E Belgarda + GG TXT PRO GP250
  • Modje
  • *
  • Berichten: 4775
Re: Familie-dilemma : zoon wil 250 crosser ... wat zouden jullie doen?
« Reactie #24 Gepost op: 09-05-2014, 12:05 »
Ik kan alleen maar vertellen hoe wij het gedaan hebben.

Ik trial al met ze vanaf hun 6-de (Skieen vanaf hun 3-de ......)
Wij hebben toen 18 waren de rijbewijzen betaald (auto + moto)
Ik heb er twee motoren bijgekocht en daarna een derde voor de Mrs. M
Kleding en helmen, enzo gegeven op verjaardagen en St Klaas. Veiligheid boven alles en door te geven bepaal ik de kwaliteit.

Door die motoren te kopen, heb ik in de hand dan ze beginnen op een 650 1 cil.
Door ze 3500 km mee te nem op vakntie door de Alpen en Ligurgie (off-road) leer ik ze motorrijden (nou ja, een beetje)

Ze mogen mijn 1150 lenen, mijn auto, mijn aanhanger. Het zal me de reet roesten. Je leeft maar 1 x.
Ik hoop alleen dat ze wijs zijn en gevaren tijdig ontdekken.

Met nop-jan ervaring op een 250 crosser stappen ... , de mijne zouden dat mogen met al hun ervaring (1, 4 jaar, de andere 2 jaar), incl trial die ze nu hebben.

En natuurlijk roepen wij ook altijd: Wees voorzichtig!  ;)

PS: Mijn kinderen studeren, jouw zoon werkt, geef hem dwingend advies: Rijbewijs halen, luisteren naar instructeurs. Of cross ok, maar dan wel officieel via de bond/vereniging. Wild crossen in de Kuil levert alleen ellende op.

Sterkte, Marten

PS:

Deze zin verbaast me. Als jij hier over moet denken, zit je totaal verkeerd. Natuurlijk is een motor heel wat, heel veel anders dan een brommer.
Waarom denk je dat Bjorn bij Zelf Trialen .nl die gashandels allemaal blokkeert op 25 %? Een trial = 15 pk, de 250 KTM crosser ..... 

Het grote verschil weer tussen een trial motor is het staan vs een zadel hebben. Je valt wat minder makkelijk van de motor af met een zadel, en dan ben je de koppeling dus ook niet kwijt.



Post Merge: 09-05-2014, 12:09
Ik heb geprobeerd, om hem mee te nemen naar een crosstraining, maar dat had hij niet veel oren naar. Ook hetzelfde geprobeerd om met hem naar de kuil te gaan en wat te oefenen, maar zijn idee was : Pa op de 990 en zoonlief op de 530 ......
Ik zou heel graag met hem gaan rijden. Heb de laatste keer ook gezien wat voor een plezier vader en zoon Laponder hadden.

Post Merge: 08-05-2014, 21:15
Tsjonge wat een reactie. Dank dame en heren.


Hij was vanavond even bij ons (eten stond op tafel :) ) en we hebben gepraat over de 250.
Trouwens heeft niemand gereageerd op de advertentie, want dat had ik wel verwacht.


Moeders stelde hem voor om z'n rijbewijs te halen en te sparen voor een motor. Dat ziet hij wel in, maar of hij dat gaat doen weten we niet. En uiteindelijk moet hij dat ook zelf bepalen. Maar wat voor mij is blijven hangen, is de opmerking over trail en bijvoorbeeld Bilstain.
Vind ikzelf ook leuk en goed voor techniek. Misschien heeft die daar wel oren naar :) Wie weet.

Denk ook echt dat een trial heel leuk is voor jou Hans! Scheelt een hoop vallen op een trial terrein als Bilstain. Je kunt veel meer proberen en toch nog met een pootje bij de grond. Bovendien is het dé manier om techniek te leren, snelheid komt later wel.
ARM facebook HIER

Offline member

  • *****
  • Berichten: 767
Re: Familie-dilemma : zoon wil 250 crosser ... wat zouden jullie doen?
« Reactie #25 Gepost op: 09-05-2014, 12:51 »
CrazuBond .... trail lijkt me ook leuk. Nu nog twee trail-brommers zien te vinden. Als zoonlief daar oren naar heeft.
Vergeet niet ..... in zijn brommertijd maakte hij alleen maar wheelies. O ja, en was met regelmaat op bezoek in het ziekenhuis. En wat wil hij nu : wheelies maken ...... klooien .......

Ik probeer dat om te zetten naar wat constructiefs :)
Greetz, Hans
BMW R1150RT

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1811
Re: Familie-dilemma : zoon wil 250 crosser ... wat zouden jullie doen?
« Reactie #26 Gepost op: 09-05-2014, 14:05 »
ik ben allang blij als mijn oudste IETS wil  :-X

Offline member

  • *****
  • Berichten: 767
Re: Familie-dilemma : zoon wil 250 crosser ... wat zouden jullie doen?
« Reactie #27 Gepost op: 09-05-2014, 15:15 »
Zo, zoonlief heeft wel zin in een trail-clinic. Dus gelijk maar een mail gestuurd naar de mannen van http://zelftrialrijden.nl
Benieuwd wat uiteindelijk het resultaat zal zijn :) :)
Greetz, Hans
BMW R1150RT

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1389
Re: Familie-dilemma : zoon wil 250 crosser ... wat zouden jullie doen?
« Reactie #28 Gepost op: 09-05-2014, 18:47 »
Wat ik niet helemaal begrijp: Je hebt een enduro staan, hij wil alleen maar 'klooien' in de kuil: Ga lekker een paar keer rijden. Het is natuurlijk veel leuker om dat samen te doen op twee brommers, maar als je het een paar keer geprobeerd hebt, weet je wel hoe serieus hij is.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 185
Re: Familie-dilemma : zoon wil 250 crosser ... wat zouden jullie doen?
« Reactie #29 Gepost op: 09-05-2014, 22:51 »
Mijn vader zat in het bestuur van de plaatselijke motorclub dus.... viel de appel niet ver van de boom.
Eerst wat geklooid met bromfietsen in de bromfietsklasse op het circuit (toptijd je leert veel sleutelen!)
Toen na mijn MTS tijd rijbewijs gehaald en een Husky WR125 gekocht. Dinsdagavond was de motor thuis, en op de daar op volgende zaterdag de enduro van Lichtenvoorde, pa riep "kom op snel inschrijven"
Vervolgens jaren lang enduro's gereden in binnen en buitenland met als grootste fan en helper mijn vader.
Ik had het voor geen goud willen missen, en zie nog steeds de tranen in zijn ogen aan de finish van mijn eerste six days.
Inmiddels is mijn vader overleden en heb ik zelf een zoontje van 3, ik weet niet of hij ooit zal motorrijden maar als hij wil zal ik hem net als mijn vader in alles ondersteunen, ondanks dat ik weet wat de keerzijde van motorsport kan zijn (crashes en blessures,botbreuken etc.....)