Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: 't gaat allemaal om traktie' of 'wat is de beste (enduro) motor voor mij' ?  (gelezen 3147 keer)

Offline member

  • met Ie Ee
  • *****
  • Im so cheap, i should have a KLR
Afgelopen woensdag een heerlijk dagje in Bilstain mogen spellen op zowel eigen motoren, trial motoren en een heleboel test motoren!


Mr Leppink Adventure (Waldbrowser/Gerjan) liep al een tijd rond met de vraag, wat is nu de best motor voor mij (hijzelf dus)?  Immer een fan geweest van de KTM 300EXC waarmee je omhoog kunt tokkelen op traktie bestaat zijn stal nu al weer jaren uit de WR450 (handig voor de rallyes) en een mooie Beta 450 Cross Country, voor de crossbaan en de slootkantjes.


Nu werd het dan toch eens (leef?)tijd naar iets vernieuwends uit te gaan zien.. Al die mooie nieuwe 300 2taks, 300 4takts en 350s maken voor veel speel plezier!


Een ruw verlag van de dag in zijn eigen woorden, houd immer in gedachte dat je er niet alleen mee in het zand mee moet kunnen rijden maar vooral ook juiste die leuke stenige klimmetjes op single tracks over de grens;


Citaat

De leppink Adventure demo en instructie dag gehouden in Bilstain was gewoon weg top!
Een avond van te voren was het al gezellig, Gerben kwam zo van Zurich gereden en plofte met een
krat Jupiler nog even gehaald in de dorpskroeg neer bij het prachtige kampvuur waar Twan lekker
druk mee was! Als de volgende morgen de rest van de dealers en deelnemers fris en monter binnen
huppelen moeten de kampvuur gangers toch weer even wennen aan al die vrolijke gezichten. Het
leven is gewoonweg prachtig. Met 4 blokken van elk 2 uur moest de gang erin blijven om deze dag te
laten slagen, dit lukte dankzij de wel erg enthousiaste deelnemers prima met als gevolg een super
geslaagde dag. Het doel van de dag was om naast de heerlijke biefstuk welke ze in Bilstain serveren
om ook eens kennis te maken met lekkere speelse enduro motoren op een stukje parcours wat je bij
onze evenementen regelmatig tegen komt. Niks vol op het gas juist tractie kan je redden. Luc en
Werner van NonStop motoren legde de basis van dit thema met een trial clinic, wat was dit leuk we
weten nu weer dat trial een pracht aanvulling is voor onze hobby. De trial sport vergt veel meer van
je als je vooraf zal denken, na 5 minuten snak je al naar water en als dan ook nog een stel Franse WK
triallisten voor ons even een demo geven weten we allemaal weer waar we staan. Niks motor
vermogen ,een puper zet zijn Sherco 125 gewoon boven op een stel onmogelijke rotsblokken. Wat
kwamen de deelnemers enthousiast terug van het trial blok, wat is dit een geweldig mooie sport en
sommigen deelnemers gingen al direct op zoek naar een eigen trial motor. Bart en Marco begeleiden
dan weer het enduro blok ook dit was super zwaar maar geweldig om te doen. De deelnemers
hebben echt geweldig veel geleerd en dat de motor sport verbroederd bewijs Mark Wassink, de
enduro topper Mark kwam eigenlijk mee om de pracht demo KTM,s van WPM motors te promoten.
Maar Mark verzorgde gewoon de training in het vrije tranings blok met als doel de LA pukkel met
meer gemak nemen. Mark vond deze sessies zo leuk dat hij gewoon de volle 8 uur training gaf en
Andre Pullen mooi alleen liet met zijn demo motoren. Trouwens Bart en Mark speelden nog even wie
de beste berg geit was, helaas het is nu algemeen bekend Mark is met zijn 300EXC niet te kloppen!.
Onbeperkt demo rijden en gelijk bepalen of een twee of viertakt beter bevalt was natuurlijk het
hoofd doel. Een belletje naar de dealers was genoeg om dit voor ons te verwezenlijken. De Dealers



Onbeperkt demo rijden en gelijk bepalen of een twee of viertakt beter bevalt was natuurlijk het
hoofd doel. Een belletje naar de dealers was genoeg om dit voor ons te verwezenlijken. De Dealers
1. Beta verzorgd door http://www.behego.com/ en http://www.munsters-motoren.nl/ en
http://www.rallybikecenter.nl/
2. GasGas verzorgd door http://overveldparts.nl/?page_id=2291
3. KTM verzorgd door http://www.wpmmotors.nl/site/index.html
4. Scherco verzorgd door http://www.auto-olthof.nl/index.php?id=27
5. Vering verzorgd door http://reigersuspension.com/
6. Reportage verzorgd door http://noppennieuws.nl/
7. Begeleiding Optimaal office support.
De bovenstaande bedrijven bewijzen ook weer dat de sport verbroederd, geheel belangeloos hebben
zij ervoor gezorgd dat wij de dag van onze leven hadden en dat wij weer een stuk wijzer zijn
geworden, slechte motoren worden er niet meer gemaakt en alle merken leveren tegenwoordig
betrouwbare juweeltjes af. Onze trainers Bart, Marko en Mark rijden allemaal op een KTM 300EXC
tweetakt machine een logische keus. Een KTM is gewoon ready to race een tweetakt is veel leuker
rijden en het onderhoud een stuk goedkoper. Deze dag heeft echter bewezen dat Beta GasGas en
Scherco prima meekunnen met de 300 tweetakt KTM. Ook heeft deze dag bewezen dat een tweetakt
prima geschikt is voor een L.A. evenement. Een tweetakt is geweldig rijden, bottom power meer dan
genoeg en als je in staat bent om in een klim de voeten op de stepjes te houden tegen het stuur aan
te kruipen en je kont 1cm van het zadel weet te houden kom je overal boven echt geweldig om te

doen. Als je conditie minder is en de motor jouw soms de berg op moet slepen terwijl je als een zak
hooi op de motor zit, wint de viertakt. De huidige wonders tokkelen echt overal tegen op en helaas
moet ik jullie bekennen dat voor mij een 50plusser wie veel ste veel in de auto zit een viertakt de
betere keus is geworden. Het merk maakt geen zak uit, het is voor ons alleen maar hobby je moet
gewoon een klik met de dealer en het merk hebben. Reiger heeft bewezen dat voor ons amateur
hobbyisten in de vering een grote winst in het rijplezier is te halen. Met cross en hoge snelheid rally,s
moet alles veel harder staan, terwijl juist voor ons het heel erg van belang is dat de wielen het terrein
blijven volgen. Reiger is tegenwoordig echt de top en 100 procent betrouwbaar en geloof me je
geniet hierdoor veel meer van de hobby. Behego heeft een pracht rally kit ontwikkeld welke
gemonteerd was op een KTM van WPM. Deze kit is zo geweldig rank en licht dat je jouw standaard
fiets in 2 uur tijd om tovert tot een rally monster. Deze kit is zo geweldig mooi dat je 2 keer moet
kijken of het wel gemonteerd zit, naast dat het super mooi is voel je de kit niet en zit het nergens in
de weg, Hulde dat Jos dit project productie rijp heeft weten te maken.





De grote ontdekking van de test dag was toch wel de 300/350 viertakten, wat een geweldenaren.
Mijn eigen Beta 450 kon het parcour prima aan en hij is 100% geschikt, maar je moet gewoon iets
harder over de hindernissen, de 300/350 modellen kunnen gewoon veel beter kruipen echt
ongelofelijk hou soepel ze zijn en bottem power genoeg, gewoon met het gas net open rijden ze
overal naar boven. Welk merk heeft nou gewonnen? Sorry er zijn geen winnaars of verliezer. KTM is
gewoon ready to race en een ieder voelt zich er direct op thuis. Bij de Beta, GasGas en Scherco voel
je duidelijk de trial ervaring terug, op de 300 tweetakt Beta na iets minder extreem maar super
prettig te sturen. Scherco heeft echt een pracht lijn enduro motoren voor elk wat wils. De Scherco
300 viertakt doet je verbazen wat een heerlijke fiets, je houding is iets anders hier is niks mis mee je
moet er alleen even aan wennen, Hendri is zeker niet groot en was mede door deze houding meteen
verliefd op de Scherco. De beta,s zijn ook geweldenaren en de blokken lopen echt super mooi. De
350 viertakt was echt de beleving van de dag, Reiger had het binnen werk van de voor en
achtervering vernieuwd. Consumenten prijs EUR 475,-. De vering en het soepele blok zorgden ervoor
dat deze fiets in eerste instantie mijn keus had. Maar verdorie naast dat ik de GasGas standaard op
reiger vering geweldig mooi vind om te zien, bevalt mij de rijhouding gewoon erg goed. Helaas had
Ronald de 300 viertakt niet als demo, als ik dan stiekem toch even op een gloednieuwe 300 viertakt
een paar rondje over de supermotor baan mag maken. Kom ik met een big smile terug, de houding af
montage maar vooral de gas response doen mijn kwijlen.
Gelukkig hoef ik niet te kiezen, de munten zijn op, maar hopelijk blijf ik wat verdienen en in leven
zodat ik wat te dromen overhoud!



https://www.dropbox.com/s/cv3gada4y50mrt6/uitslagen%20test%20rapport.pdf


Dank aan Gerjan voor het organiseren en mogelijkmaken! De dealers/importeurs met al hun moois. NonStop voor de Trial lessen. Mr en Mss X plus natuurlijk ook Joanne!
There are two kinds of people in this world, those that can stay on topic, and I like frosties!

Cloggie bloggie op www.eatdirt.nl/blog

Offline member

  • *****
  • Bij twijfel; gas!
Mooi, en wat ga jij nu kopen?  8)
KTM 300 EXC TPI

Offline member

  • met Ie Ee
  • *****
  • Im so cheap, i should have a KLR
Weer een 300 takt of de 350 4takt. Maar pas later dit jaar. Eerst nog de schuur opruimen.
There are two kinds of people in this world, those that can stay on topic, and I like frosties!

Cloggie bloggie op www.eatdirt.nl/blog

Offline member

  • *****
  • NC750X; FE570; 950SE
Hier kan je mooi horen hoe weinig toeren ie maakt op steile technische klimmetjes:
Small | Large
None of us is as strong as all of us.


Advertenti3: