Tijdens een lekkere slingerpartij in Frankrijk had ik op een gegeven moment mijn motor tegen een dikke paal geparkeerd. Natuurlijk zo neergezet dat alles via mijn GPS tegen de paal stond te drukken.
Nou is een Garmin vrij stevig gebouwd maar dit kon hij toch echt niet aan, de gps was zwakker dan de RAMmount en is het bevestigingspunt op de gps uitgebroken.
Bij mijn vorige gps heb ik al eens de behuizing vervangen (eerst achter, later ook de voorzijde) dus ik zag geen drempel om dit ook weer even te fixen.
Contact opgenomen met Notter en een dummy(=demo) gevraagd. Hier zit alles in/op/aan, behalve de print met de electronica/display.
Voor €5,-- kon ik er eentje krijgen, dus dat was mooi klaar dacht ik.
De gps pastte natuurlijk niet door de brievenbus, dus heb ik laatst de buurvrouw van (alweer
) een pakje mogen verlossen.
Hier zat echter een 60C dummy in, en ja, die heeft nog steeds geen uitsparing voor de geheugenkaart in het batterijcompartiment
Voor vijf euro kan je geen buil vallen, dus ik had de dremel al opgezocht om te kijken of ik het geheel pas kon maken.
De verschillen aan de binnenkant zijn er maar een paar. De aandrukstiftjes voor de print zitten her en daar op een andere plaats (ik heb er drie verwijderd om het geheel goed sluitend te krijgen), uiteraard is de opening voor de kaart niet aanwezig, en alle gaten zijn met stickers dichtgeplakt bij de 60CX. Waarschijnlijk om een betere waterdichtheid te creeeren, en meteen de reden waarom het geluid van de 60CX een stuk zachter is.
Na een beetje passen en meten bleek dat met kaart en al de 60C achterkant op de CX voorkant paste, zonder een gat te dremelen. Wel wat stiftjes verwijderen, maar verder sluit het goed af. De beslissing is simpel, geen gat dremelen, en kaarten maar via de USBpoort uploaden
.
Kaart met een isolatietapeje vastggeplakt zodat het geheel niet los kan trillen en de buizing weer in elkaar geschroefd. Batterijen erin en testen maar......
Niets dus
waarschijnlijk raken de contacten elkaar net niet..... Gelukkig stond de soldeerbout nog klaar van een andere klus, dus hup de fik er maar weer in en draadjes aan de contacten solderen. Ben ik er meteen van verzekerd dat het bekende euvel van de 60C serie waar ik met de vorige ook last van had nu niet meer voor zal komen (Ja Mars, die van jou is ook al netjes doorverbonden). De lipjes van het batterijcompartiment slijten door de trillingen namelijk de contactvlakken op de printplaat door. Dit is bij de Cx serie aangepast door de lippen een iets andere vorm te geven, maar ik heb er niet veel vertrouwen in dat dit afdoende werkt.
Na deze laatste modificatie heb ik een GPS waarvan ik weet dat het batterijeuvel niet gaat plaats vinden, er een intern geheugen in zit van 1 Gb, en dat eventueel uitbreiden van geheugen eenvoudig te doen is door de gps open te schroeven
Het enige nadeel is dat het uploaden van kaarten nu niet meer via een cardreader kan gebeuren, maar gelukkig is Garmin bezig om deze functie in de firmware in te bakken (helaas alleen wel USB1.1....)
En laat nu de Midsummer maar komen! Mijn GPS is weer water (
) en stofdicht!!