De fabrikant is
www.RTTmotorsports.com . Ik ben momenteel een van de weinige gebruikers in Nederland (misschien wel Europa).
Deze demper is feitelijk voor enduro's ontwikkeld. Op de kroonplaat zit een demper die naar buitentoe dempt (waar overigens alle dempers naartoe dempen, want daar heb je hem voor) maar hij dempt niet terug naar rechtuit en da's een groot voordeel. De Scott doet dat volgens mij ook zo. Resultaat is anders dat je in korte bochten moet vechten tegen je demper.
Waar andere dempers complexer zijn en een hoge en lage snelheidscircuiit hebben, heeft deze maar één demper. Met je hersenen bedien je je duim en je duim bedient de demperschakelaar van de stand 'uit', naar 'half', naar 'vol'. Op de kroonplaat zelf zit een wieltje dat je kunt instellen van stand 1 naar stand 7, waarbij 1 stand 'licht' is en 7 is 'zwaar' voor woestijngebruik met grote keien.
Dus stel dat ik het wieltje op 7 zet, dat kan ik hem met mijn duim in 0, 3.5 of 7 zetten, zonder mijn ogen van het terrein af te houden. Ga ik het bos in dan zet ik hem op 3.5 en kom ik op het recht end veel sporen, rul zand of keien tegen dan schakel ik door naar 7.
Heel simpel ding dus eigenlijk. De prijs is net iets onder die van Scott. De Scott vond ik te complex...
In het dagelijks gebruik bevalt hij heel goed. Ik haal hem zelden uit stand 3.5, zelfs op de snelweg gebruik ik dat tegen het pendelen. Alleen in zeer technisch boswerk zet ik 'm op 0.
Monteren is een fluitje van een cent, aangezien de pin niet gelast wordt aan het frame maar geklemd wordt met een soort beugel. Hierdoor kan ik de demper makkelijk meenemen naar mijn volgende motor of gewoon los doorverkopen.
Noppy