Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Ontwikkeling Stuurdemper  (gelezen 5737 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11367
Ontwikkeling Stuurdemper
« Gepost op: 08-06-2006, 13:32 »
Okeey
Voor de LC8 werk ik nu aan een stuurdemper set. Het ontwerp is zo dat de hele demper in de kroonplaat verwerkt zit. Een echt model hebben we nog niet. Op dit moment is het nog niet meer dan een computertekening. Hoop dat dit project werkelijkheid gaat worden!


Jeroen,

Black beauty!

Is dit wellicht een ideetje voor je?





Links op het stuur zie je de hydraulische afstandsbediening!

Noppy

Offline member

  • *****
  • Berichten: 260
Re: Meer plaats in de winkel van de baas... (Zijn stalling staat nu vol)
« Reactie #1 Gepost op: 08-06-2006, 20:31 »
Ja, ken deze en zit er over te denken om er een te bestellen (kent iemand de Europese leverancier en heeft iemand ervaringen met het ding?) Deze is al erg gaaf en maakt het moeilijk ook een te ontwikkelen. Daarom ook “Hoop dat dit project werkelijkheid gaat worden” Ben zelf bang dat de markt overspoeld is en eind van de geschreven uren wil de baas ook iets terug… :(

Ons ontwerp is toch weer anders, tis jammer dat ik niet even een tekening online kan zetten…

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 18
Re: Meer plaats in de winkel van de baas... (Zijn stalling staat nu vol)
« Reactie #2 Gepost op: 08-06-2006, 21:11 »
Ben ook wel benieuwd naar de leverancier van deze stuurdemper. Standaard KTM is erg duur. ::)
Is deze qua prijsklasse vergelijkbaar?

Met wat voor cad pakket ben je de stuurdemper aan het tekenen? Ik kan je wellicht helpen om e.e.a online te krijgen.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11367
Re: Meer plaats in de winkel van de baas... (Zijn stalling staat nu vol)
« Reactie #3 Gepost op: 08-06-2006, 22:48 »
De fabrikant is www.RTTmotorsports.com . Ik ben momenteel een van de weinige gebruikers in Nederland (misschien wel Europa).

Deze demper is feitelijk voor enduro's ontwikkeld. Op de kroonplaat zit een demper die naar buitentoe dempt (waar overigens alle dempers naartoe dempen, want daar heb je hem voor) maar hij dempt niet terug naar rechtuit en da's een groot voordeel. De Scott doet dat volgens mij ook zo. Resultaat is anders dat je in korte bochten moet vechten tegen je demper.

Waar andere dempers complexer zijn en een hoge en lage snelheidscircuiit hebben, heeft deze maar één demper. Met je hersenen bedien je je duim en je duim bedient de demperschakelaar van de stand 'uit', naar 'half', naar 'vol'. Op de kroonplaat zelf zit een wieltje dat je kunt instellen van stand 1 naar stand 7, waarbij 1 stand 'licht' is en 7 is 'zwaar' voor woestijngebruik met grote keien.

Dus stel dat ik het wieltje op 7 zet, dat kan ik hem met mijn duim in 0, 3.5 of 7 zetten, zonder mijn ogen van het terrein af te houden. Ga ik het bos in dan zet ik hem op 3.5 en kom ik op het recht end veel sporen, rul zand of keien tegen dan schakel ik door naar 7.

Heel simpel ding dus eigenlijk. De prijs is net iets onder die van Scott. De Scott vond ik te complex...

In het dagelijks gebruik bevalt hij heel goed. Ik haal hem zelden uit stand 3.5, zelfs op de snelweg gebruik ik dat tegen het pendelen. Alleen in zeer technisch boswerk zet ik 'm op 0.

Monteren is een fluitje van een cent, aangezien de pin niet gelast wordt aan het frame maar geklemd wordt met een soort beugel. Hierdoor kan ik de demper makkelijk meenemen naar mijn volgende motor of gewoon los doorverkopen.

Noppy

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2617
Re: Meer plaats in de winkel van de baas... (Zijn stalling staat nu vol)
« Reactie #4 Gepost op: 09-06-2006, 09:05 »
Wat is die zwat man!
Ben benieuw naar de verdere resultaten.
Dat wordt showen in NL!! :)
Rijden van A naar B is logisch, naar nergens is veel beter!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1309
Re: Meer plaats in de winkel van de baas... (Zijn stalling staat nu vol)
« Reactie #5 Gepost op: 09-06-2006, 12:58 »
huh, een scott complex? ik vind het een ideaal ding, hoge snelheid demper stel je 1 keer in en klaar. lage sneldemper, of eigenlijk de vaste draai weerstand van het stuur kun je instellen met een knopje.. nog een knop aan mijn stuur naast rb, imo enzo heb ik eingelijk geen ruimte voor. in de tuareg is het prima bevallen, in de pratijk stel je em in op een vaste waarde en verder kom je er eigenlijk niet meer aan.
Amsterdam naar Japan, Australie en Indonesie () 2007 - 20??
http://picasaweb.google.com/mbaars99

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: Meer plaats in de winkel van de baas... (Zijn stalling staat nu vol)
« Reactie #6 Gepost op: 09-06-2006, 21:03 »
mij bevalt de scott ook prima, en met de scott kroonplaatset (die wel duur is ja) past ie prima onder het stuur. Het stuur heeft daardoor zowieso een betere positie gekregen.

In het duinzand zette ik de demper wat zwaarder, voo rhet snelle werk wat lichter. Mooie van de scot is idd datie 'vastslaat'als ie een echte zware tik krijgt (en je kan dat punt instellen) zodat die op dat moment een zwieper of dubbelslaand stuur voorkomt.

Offline member

  • KTM 690 ER '14
  • Administrator
  • *
  • Berichten: 7115
Re: Ontwikkeling Stuurdemper
« Reactie #7 Gepost op: 09-06-2006, 21:41 »
En weer een split ;D

Stuurdempers voor Africa Twins, zijn die standaard te koop?? Ik heb het idee dat zoiets na de vering het tweede is waarop bezuinigd wordt door fanatieke offroadrijders, maar te " duur" is om geld aan uit te geven, totdat je er een keer mee gereden hebt.

Gezien de ondergrond waarop mijn motor tegenwoord ig de meeste kilomters op maakt lijkt het mij wel zinvol om hier eens in te duiken (nee niet die sloot, maar de stuurdempermaterie voor een Africa Twin ;))

Offline member

  • DR-Z 400s '06
  • *****
  • Berichten: 1000
Re: Ontwikkeling Stuurdemper
« Reactie #8 Gepost op: 10-06-2006, 00:27 »
Jah ik moet zeggen dat ik het voor mijn XTZ ook wel interresant vind. Ben benieuwd wat dat moet kosten.
Waar geen weg is, is een wil.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4277
Re: Ontwikkeling Stuurdemper
« Reactie #9 Gepost op: 10-06-2006, 10:14 »
Dat zijn dingen die je nooit op een at of xtz zie, dus dan verval je denk ik aan een zelfbouw pakketje. Maar dat is voor mijn 950 veeel goedkoper uitgepakt, zit ook onder mijn stuur nu, met originele kroonplaat en niet die duuuuure ktm vervanger...

Offline member

  • Africa Twin & VW Buggy 2.0L
  • *****
  • Berichten: 540
Re: Ontwikkeling Stuurdemper
« Reactie #10 Gepost op: 12-06-2006, 21:07 »
hee Ferd, waarom een stuurdemper op een twin? zo ding rijdt toch behoorlijk strak?
ik ben voorlopig nog maar even een af(ge)vallige.....

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2418
Re: Ontwikkeling Stuurdemper
« Reactie #11 Gepost op: 12-06-2006, 21:28 »
hee Ferd, waarom een stuurdemper op een twin? zo ding rijdt toch behoorlijk strak?
Ja Ferd, je moet je voorwiellagers eens vervangen, daarom slingert ie zo  ;) :D

Offline member

  • *****
  • Berichten: 524
Re: Ontwikkeling Stuurdemper
« Reactie #12 Gepost op: 19-06-2006, 01:32 »
Klopt wel dat een AT behoorlijk zenuwachtig wordt in het mulle zand, dit is ook een van de minpunten waar ik nu ook tegenaan loop.
Waarschijnlijk een combi van relatief zenuwachtige geometrie voor offroad-gebuik (door de hogere achterkant, Hyperpro) met een te zware voorkant, zeker met een volle tank.

Ik heb me ff de .. gezocht naar een plaatje want ooit had ik ergens een stuurdemper op een AT gezien.
Deze dus;



Welk merk hier gebruikt is weet ik niet maar het lijkt me wel een zelfbouwproject. Hij zit iig op de originele kroonplaat.

Zelf zit ik meer te denken aan een langere voorvork waarmee direkt de veerweg met 5cm verlengd wordt. Verder misschien eens kijken wat er aan de voorkant aan gewicht bespaard kan worden.  Winterprojektje?  8)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11367
Re: Ontwikkeling Stuurdemper
« Reactie #13 Gepost op: 19-06-2006, 06:44 »
Er is sinds kort weer een nieuw merk demper op de markt. Misschien maken zij wat?

http://www.motosportz.com/motosportz_dirt_stabilizers.htm

Noppy

Offline member

  • Africa Twin & VW Buggy 2.0L
  • *****
  • Berichten: 540
Re: Ontwikkeling Stuurdemper
« Reactie #14 Gepost op: 19-06-2006, 10:46 »
Ik zit totaal niet in de voorvorkelarij bussiness en dit gaat mijn tech knobbel(tje) te boven. Maar zou je met een combinatie van een xr600 vork met een twin vork niet iets leuks kunnen maken wat langer is en misschien meer veerweg heeft? Dus zeg de binnenpoten van een xr600 (hebben de zelfde diameter) en de onderpoten van een twin (dubbele schijf en vorkbrug).
heeft iemand dit al eens bekeken?


ik ben voorlopig nog maar even een af(ge)vallige.....