Er wordt zo veel over gesproken en gezocht op het internet maar ik krijg nog het idee dat er nog geen goede rallycomputer op de markt is.
Nu wil ik graag eens een onderzoekje doen, zou het leuk vinden als jullie even meewerken.
- Welke rally/trip computers zijn er nu op de markt en welke zijn er geschikt voor rally en reisgebruik.
- Wat zijn de kosten van deze computers.
- Wat mist er bij deze computers.
- Hoe ziet de ultieme computer er uit, welke functies moet deze hebben en aan welke standaard moet deze voldoen.
- Meer info, dingen die ik moet weten en van belang zijn voor een rallyrijder en off-road gebruiker.
Bedankt voor de hulp!
Jeroen
(Wist u dat: ik z’n ICO weggegooid heb omdat ik de nut van deze veredelde fietsklok niet inzag… )
Even een kort antwoord op je vraag. leuke discussie ook over dit.
Ik heb met beiden getrained en de dakar rally gerede met ICO.
Ik vond IM0 een duidelijk afleesbaar scherm en het voordeel dat jet het contrast af kan stellen (erg makkelijk bij rijden in zon waardoor het lcd schermpjes hun zichtbaar verliezen door het opwarmen van het liquid (LCD =liquid cristal display) zo heb je altijd haarscherp beeld. grote cijfers dus snel zichtbaar.Ik zou altijd met 2 tellers gaan rijden (1 voor reserve , want als die enige kapot is bij een goede navigatie rally, kan je net zo goed stoppen)
Het nadeel was dat ik ze groot vond en om dan 2 te gebruiken nam veel ruimte in.
De bedrading vond ik echt slecht.
ICO is een mooi compact apparaat (de VR light) en heeft nu ook backlight zodat die ook in het donker leesbaar is. dat was de oude versie niet. het automatisch bijstellen van wiel omtrek is een mooie functie maar die heb ik uit geschakeld. als je nl verkeerd rijd en je met hem bij nullen ziet de ico dat als een calibratie en verandert die ook het wiel omtrek.(met een 2-trac helemaal niet aan te raden ivm wielspin aan de voorzijde)
Deze aparaatjes zijn compact en robuust. bedrading is echt super. Nadeel is dat er geen contrast bijstelling opzit.
Waarom er de meeste de dakarrijders meerijden is het volgende. voornamelijk door de kleine afmeting ; er kan dus makkleijker 2 gemonteerd worden op een cockpit en dispaly die gewoon heel duidelijk 1 ding aangeeft. of tijd of snelheid of afstand. snel af te lezen dus, je word niet afgeleid door andere teksten of getalletjes ernaast Daar omt bij door de stekker aansluiting kan je elke ico met een andere ico uitwissellen om snel problemen te verhelpen. Rijd je dus met IMO, waarbij je zelf met sekkers of stekkerdoos moet gaan werken van niet zulk goede waterdichte kwaliteit dan is de kans erg groot dat die niet uitwisselbaar is met een mede imo rijder . Je gaat om te finishen dus moet je je motor zo maken dat in geval van nood andere je kunnen helpen.
Verder is het ook allemaal een beetje een hype. Dakar rijders steken elkaa erg snel aan over wat te gebruiken. als een goede rijder roept ik gebruik dit dan kan je vergif op in nemen dat volgend jaar andere rijders dat ook hebben. Stell david fretigne is stekelblind en die neemt een groot lcd scherm om zo zijn afstand te kunnen lezen dan zal het jaar er o andere rijders dat ook hebben die niet stekelblind zijn.
Wbt stuur schakelaars was ik tevreden met de ICO en heb ik deze vervangen voor de rally door een roadbookschakelaar en tripmaster in 1 alu blokje(factory equipment van KTM) Overigens ben ik nu aan het kijken of ik deze na kan maken en voor een betere prijs in de verkoop kan doen.
Zo en nu moet ik weer snel aan de slag.
greotjes
Bryan