Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Rallycomputers, het onderzoek  (gelezen 22003 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 260
Rallycomputers, het onderzoek
« Gepost op: 13-06-2006, 22:02 »
Er wordt zo veel over gesproken en gezocht op het internet maar ik krijg nog het idee dat er nog geen goede rallycomputer op de markt is.

Nu wil ik graag eens een onderzoekje doen, zou het leuk vinden als jullie even meewerken.

- Welke rally/trip computers zijn er nu op de markt en welke zijn er geschikt voor rally en reisgebruik.

- Wat zijn de kosten van deze computers.

- Wat mist er bij deze computers.

- Hoe ziet de ultieme computer er uit, welke functies moet deze hebben en aan welke standaard moet deze voldoen.

- Meer info, dingen die ik moet weten en van belang zijn voor een rallyrijder en off-road gebruiker.

Bedankt voor de hulp!

Jeroen

(Wist u dat: ik z’n ICO weggegooid heb omdat ik de nut van deze veredelde fietsklok niet inzag… :( :-X)


Offline member

  • *****
  • Berichten: 4144
Re: Rallycomputers, het onderzoek
« Reactie #1 Gepost op: 13-06-2006, 22:38 »
Nu heb ik geen rally ervaring, en off/allroad ben ik een newbie maar,

Als je een  groot tft/lcd scherm( of twee kleinere, boven elkaar) Met de mogelijkheden van tripmeters/odometers, gemiddelde snelheid of hoe je ook wil noemen, alle functie van je cockpit(toerental,snelheid,olie temperatuur lampen , etc etc) GPS erop. Maar dat je de schermopbouw zelf kan bepalen en kan veranderen at will. Wil je groot scherm gps met landkaart, pats, wil de tripmeters groot,wil je cockpitfunctie's, wil je combie?

Met een mogelijk dat je zelf een x-tal scherm opbouwen kunt maken en bewaren zodat er voor elke situatie een perfect scherm is.

Met een kruisknop met een rondje in het midden (zoals je op veel afstandbedieningen hebt) voor het navigeren door je scherm of voor afnullen.
 Het enigste wat je dan nog nodig hebt is een roadbook houder, maar wellicht als de trippy ooit eens een succes wordt kan je dat combineren.

En nu draai ik wellicht door, maar open ingangen voor exteren persoonsgebonden wensen, telefoon,mp3(eventueel intern geheugen), email, internet.

Offline member

  • Administrator
  • *
  • Berichten: 3255
Re: Rallycomputers, het onderzoek
« Reactie #2 Gepost op: 13-06-2006, 22:56 »
Hoi Jeroen,

vooropgesteld dat ik alleen roadbookrit ervaring heb, vooruit dan maar. Ik heb een IMO100R300, en die zou ik nooit meer kopen. Waarom niet? Behuizing zou ik liever in een alu profiel zien ingegoten dan in een plastic doosje. Hij is niet waterdicht en beslaat halverwege de dag. Er zitten functies op die je niet gebruikt en de helft van de menus zet je na verloop van tijd uit. Wat moet ik met een buitentemperatuurmeter? Die bovendien nog eens onzin aanwijst. Wat heb ik aan een accelleratietijdmeter?

Wat ik wel weer fijn vind aan deze computer is dat de computer luistert naar het loslaten van de knoppen (als je dus op tussenstand rijdt), en niet naar het indrukken. De stuurbediening zelf, tja, hard drukken....

Wat zou ik willen hebben?

Goed afleesbaar, maar niet te groot
Eén regel is genoeg
Robuust
Nullen door een korte druk op de knop
Corrigeerbaar totaal
Werkt (als de prik wegvalt) gewoon door op een zelf te vervangen batterij
Betaalbaar (!!)
Draadloze sensor, net als op de fiets.

En een importeur die een goede leen- of omruilservice heeft, zodat je na 1 bezoek aan de toko weer verder kunt rijden.

Ik vind als je kijkt naar de fietscomputers die er verkocht worden een Rallycomputer gewoon grof duur. Ik snap dat dit door de beperkte oplage komt, maar ik ben benieuwd wat een fabrikant als Sigma of BC zou kunnen doen voor 150,- tot 200,-  als zij echt zouden willen.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2418
Re: Rallycomputers, het onderzoek
« Reactie #3 Gepost op: 13-06-2006, 23:15 »
ik ga de SIxO testen, ben erg benieuwd. Heb hem laatst op de motor gebouwd en tot dusverre ziet het er goed uit. Wie weet...  (www.sixo.de)

Offline member

  • Aut viam inveniam, aut faciam
  • *****
  • Berichten: 1314
Re: Rallycomputers, het onderzoek
« Reactie #4 Gepost op: 13-06-2006, 23:21 »
ik ga de SIxO testen, ben erg benieuwd. Heb hem laatst op de motor gebouwd en tot dusverre ziet het er goed uit. Wie weet...  (www.sixo.de)
heb die op geertw z'n fiets gezien, kun je denk ik wel leuke dingen mee doen vooral omdat je ze zelf kan programeeren. wat niet voor iedereen is weggelegt

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5705
Re: Rallycomputers, het onderzoek
« Reactie #5 Gepost op: 14-06-2006, 08:36 »
Ik gebruik een IMO 100R50
kost € 348,- excl. afstandsbediening van € 80,- of € 108,- incl. roadbook bediening

Wat er mist, eigenlijk niks.
Hij kan in rally en dagelijks gebruik mode
Ik ben wel (heel) blij met tussen en totaal afstand tegelijk afleesbaar
Het formaat is wat mij betreft helemaal goed.
Nullen zonder wachten

Er kan wel wat beter:
- ze kunnen stuk. Alles kan natuurlijk stuk maar 3 reparaties in 6 jaar is toch jammer.
- totaal+ totaal- en reset gaat over 3 draadjes waardoor in de afstandsbediening 2 diodes nodig zijn. Voor reparaties onderweg en gebruik van willekeurige knoppen zou een eigen draadje voor reset veel prettiger en robuster zijn.

De ultieme computer is wat mij betreft deze IMO die minder snel stuk gaat (dat zou best wel eens de huidige versie in een andere behuizing kunnen zijn) en draadje per functie voor de afstandsbediening.

Goedkoper is natuurlijk altijd fijner. Maar ik vind eigenlijk vooral de afstandsbediening vreselijk "overpriced" (en verdenk ze ervan dat dat de reden is voor de manier waarop deze werkt)


Offline member

  • KTM 660/Africa Twin/DR-Z 400 E
  • In memoriam
  • *
  • Berichten: 6475
Re: Rallycomputers, het onderzoek
« Reactie #6 Gepost op: 14-06-2006, 09:16 »
Tja, ik ben toch gewoon voor de ICO en aangezien het halve Dakarveld ermee rijdt, zullen ze daar toch wel iets goed doen. Ik geloof iets van €350,-

Wat ik er fijn aan vindt:
- Klein kastje;
- Grote cijfers op display die onder vrijwel alle omstandigheden goed te lezen zijn;
- Je kunt niet per ongeluk nullen (dat duurt een paar seconden) als je op het verkeerde knopje drukt;
- Werk onafhankelijk van je accu: als die dood is weet je nog steeds bij welk plaatje je bent.
- Gaat niet snel stuk;
- Corrigeert zelf de wielomtrek als je in een roadbookrit veel moet corrigeren;

Het nadeel is dat-ie voor ritjes in NL niet zo bruikbaar is omdat die roadbooks niet op totalen zijn.

Wat ik mis op de ICO:
- Je kunt maar 1 afstand onthouden, dus niet deel- en totaal (dat heeft de IMO wel);
- Je kunt geen gemiddelde snelheid aflezen.

Voor het reizen vind ik hem minder geschikt omdat ik dan ook andere dingen erop zou willen hebben...
Als je het gevoel hebt dat je alles onder controle hebt, dan ga je gewoon niet hard genoeg!! - - - (www.motorbikes2africa.nl)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 437
Re: Rallycomputers, het onderzoek
« Reactie #7 Gepost op: 14-06-2006, 09:52 »
Eens met Erwin. De vernieuwde behuizing van de IMO 100R50 geeft goede hoop op kwaliteitsverbetering.

ICO heb je toch snel 2 nodig als je geen originele teller meer hebt waar je de totalen op kan volgen. Dat zie je bij de Dakar boys ook. Bovendien heb je een reserve als ééntje de geest geeft. Idem voor IMO van TT.

Bij een "huisgenoot" tijden de Alto was een IMO onbruikbaar geworden na een buiteling. Maar op een lagere (beter beschermde) plek zat er nog eentje. En dan wordt je 4e in de AT.
- Of ze asfalteren het of ze verbieden het.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1191
Re: Rallycomputers, het onderzoek
« Reactie #8 Gepost op: 14-06-2006, 10:24 »
Het is heel simpel. ;)

-sterke behuizing
-grote letters
-aflezen in elke omstandigheid(donker,veel zonlicht)
-waterdicht
-10 meter
-snel nullen
-corrigeerbaar
-combi schakelaar roadbook/rallycomputer en uitwisselbaar met verschillende roadbookhouders.
-12 volt en noodvoeding
-1 telwerk
-goedkoop(kun je 1 extra monteren voor totaalstand en backup)





Offline member

  • KTM 660/Africa Twin/DR-Z 400 E
  • In memoriam
  • *
  • Berichten: 6475
Re: Rallycomputers, het onderzoek
« Reactie #9 Gepost op: 14-06-2006, 11:03 »
ICO heb je toch snel 2 nodig als je geen originele teller meer hebt waar je de totalen op kan volgen. Dat zie je bij de Dakar boys ook.

Da's inderdaad omdat je een reseve wilt hebben (misschien zelfs wel verplicht in Dakar)...Voor het geval er eentje uitvalt wil je dus altijd dat ze synchroon lopen, dan zou ik nog steeds niet die 2e ICO voor mijn totaalkm gebruiken, maar die ook gewoon nullen als ik de 1e moet nullen, en gewoon bijstellen als ik de 1e bijstel. De overall totaal km's kun je ook gewoon af en toe in je roadbook noteren dan weet je het ook, daarvoor heb je dus geen teller nodig, tenzij je weer vaak en/of verkeerd rijdt, want dan kloppen de totalen in je roadbook je niet meer....(maar dan heb je sowieso een probleem). Waarom wil je je totaalstand eigenlijk weten?
Als je het gevoel hebt dat je alles onder controle hebt, dan ga je gewoon niet hard genoeg!! - - - (www.motorbikes2africa.nl)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5705
Re: Rallycomputers, het onderzoek
« Reactie #10 Gepost op: 14-06-2006, 11:19 »
Ik denk dat erik tussenstand per aanwijzing en totalen bedoeld.

Daarnaast vind ik het zelf best handig om een extra totaal/dag teller te hebben voor de afstand sinds benzinetanken. Aangezien het totaal in het roadbook regelmatig op nul gezet wordt, maar vaak niet bij de tankstop.

Daarvoor gebruik ik dan de dagteller op het 2e scherm van de IMO (die met snelheid, klokje, overall totaal)
Overall totaal is trouwens ook best aardig erbij voor onderhoud.

Offline member

  • Administrator
  • *
  • Berichten: 3255
Re: Rallycomputers, het onderzoek
« Reactie #11 Gepost op: 14-06-2006, 11:35 »
Erwin,

ik heb op mijn IMO een:

  • Kurzstrecke-scherm (scherm 2 is dit) met gemiddelde snelheid mèt en zonder pauzetijden.
  • Tagesstrecke (springt op middernacht automatisch op nul, maar werkt verder hetzelfde als het Kurzstrecke-scherm)
  • Tankstrecke (elke tankbeurt je getankte liters ingeven en hij laat je verbruik sinds de vorige tankbeurt).
genoeg tussentellers inderdaad ::)

Dat er hier en daar een klokje tussengezet is vind ik wel handig ja.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1191
Re: Rallycomputers, het onderzoek
« Reactie #12 Gepost op: 14-06-2006, 13:48 »
Ik gebruik de totaalstand alleen als hulpmiddel als ik niet meer weet bij welk plaatje ik ben. :-X

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11367
Re: Rallycomputers, het onderzoek
« Reactie #13 Gepost op: 14-06-2006, 13:52 »
Ik gebruik de Trailtech Lynx. Is helaas niet draadloos, maar scoort verder op alle bovengenoemde punten goed.

www.trailtech.net/lynx.htm

Samen met Zeeuwseklei beoordelen we twee computers en hebben de fabrikanten beloofd daar een artilkelje over te schrijven. De evaluatiecriteria hebben we met z'n drieën opgesteld en die kan ik je via een gewoon emailadres wel eens toesturen als je wilt!

Grx,

Noppy

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4277
Re: Rallycomputers, het onderzoek
« Reactie #14 Gepost op: 14-06-2006, 14:31 »
niet 10m nouwkeurig, rare vorm, lijkt me breekbaar, teveel in het scherm. Sorry, maar ik hoef hem niet