Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Rallycomputers, het onderzoek  (gelezen 22013 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3434
Re: Rallycomputers, het onderzoek
« Reactie #30 Gepost op: 29-06-2006, 10:26 »
Voor 19$ komt de Lynx met een 3 knopsafstandsbediening. Voor de prijzen die de andere leveranciers rekenen mag je dus stellen dat de afstandsbediening er 'standaard' bij zit.

Het geklaag over te veel lettertjes en te klein snap ik niet. Iedereen bekijkt het ding dat in de folder staat in 'standard mode'. Ik gebruik het ding in 'lap timer' mode en de afstand is dan in grote letters.

Als je dat niet kunt lezen, kan je dan wél je roadbook lezen ??? De opticien zou dan zeer goede zaken kunnen doen (variofocus, multifocus, aspherische contactlenzen, you name it) op dit forum.

Indien je het naadje van de kous wilt weten, download dan de handleiding van de Lynx, dan snap je hoe het apparaat werkt: http://www.trailtech.net/Lynx%20Instruction%20Book.pdf

Noppy

Ook in de lap-Timer mode zie je het display in 4 vakken verdeeld (pag 47 van het handboek), waarvan linksonder leeg is. Dat vind ik verwarrend. Bij een roadbookrit heb ik alleen de tussenafstand, of de totaalafstand nodig, en de rest (gemiddelde snelheid, max snelheid etc) aan het eind van de dag of bij een tankstopje of zo.   
Nu  - 1999 TT600R 2004 DRZ400S
Niet Meer - 1985 XT350, 1996 TT600E, 1999 TT600R, 1998 WR400F, 2001 TT600R, 1986 TT350, 1977 XT500, 1991 XTZ660, 1996 Honda XR400R

Offline member

  • Administrator
  • *
  • Berichten: 3255
Re: Rallycomputers, het onderzoek
« Reactie #31 Gepost op: 29-06-2006, 11:05 »
Danku Steve.

Als ze bij Trailtech dat zouden maken voor de huidige prijs ben ik om.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11367
Re: Rallycomputers, het onderzoek
« Reactie #32 Gepost op: 29-06-2006, 11:18 »
Linksonder is niet leeg, maar daar staat een 1; de Lynx kan 19 rondes lappen als ik het goed heb. Hij heeft aan dat hij begint aan ronde 1.

Maar hij komt bij mij nooit verder dan ronde één; indien ik op de bovenste knop druk dan reset hij telkens naar een nieuwe 'wedstrijd'.

Ik kijk uitsluitend naar het getal rechtsbovenin; dat is de tussenafstand.

Maar je hebt gelijk, ik zal punten aftrekken op het vlak van ergonomie, want iemand die zich mentaal niet kan weerhouden van het lezen van alle informatie is ff bezig om het te verteren. Minpuntje.

Nu we het tóch hebben over dit onderwerp, ik begrijp dan toch niet dat iedereen jubelt over zijn Sigmaatje, want de dingen die ik in de winkel zie hangen geven de tijd aan, gemiddelde, rijdtijd plus afstand (dit laatste vaak in grote letters). En toch de prijzen maar blijven vergelijken tussen een Sigmaatje en een ICO ;D

Pluspunten krijgt hij juist op het vlak van leesbaarheid bij schaduw, schemer en nacht. Zodra op 12V aangesloten geeft hij zoveel licht als een Gamboy Advance op basis van 5 krachtige LED's.

Onverbeterlijke Ollanders :)


Offline member

  • Administrator
  • *
  • Berichten: 3255
Re: Rallycomputers, het onderzoek
« Reactie #33 Gepost op: 29-06-2006, 11:21 »
Onverbeterlijke Ollanders :)



Wat kost een Sigmaatje? Misschien dat dat ermee te maken heeft?

(lijkt me trouwens ook een onding hoor)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4144
Re: Rallycomputers, het onderzoek
« Reactie #34 Gepost op: 29-06-2006, 11:23 »
sigma 1200 tussen de 19-25 euro

de verlengkabelsensor is nu na 5000km(voornamelijk asfalt) stukgeslagen door een steentje of zo.
nieuwe kost 6,95 bij de lokale fiestboer.

betere prijzen.


zelfs ik met mijn slechte ogen (bril plus contactlens komt op totaal van plus 14 rechterzijde) kan het allemaal goed aflezen.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11367
Re: Rallycomputers, het onderzoek
« Reactie #35 Gepost op: 29-06-2006, 11:28 »
Betrouwbaarheid is dus ook een punt, niet alleen af-fabriek om maar te zeggen.

Ik zal zodadelijk eens de criteria posten waarop we een dualsportteller beoordelen.

De afmeting (Sixo) speelt bij professioneel gebruik wel een rol, maar in onze evaluatie niet; het uitgangspunt was niet uitsluitend rallyrijden maar dualsporten.

De profi's hebben liefst 3 tellers naast elkaar, zodat ze op eentje kunnen rijden en twee backups voor als de ander weer eens kapot gaat. Daarom moeten ze ook zo klein zijn, anders passen ze niet naast elkaar ;D

Ik heb er liever ééntje, die het altijd blijft doen. Backup is mijn GPS.

Prijs is nu nog geen criterium, maar voeg ik graag voor jullie Ollanders toe ;D

Noppy

1.1   Ergonomics
  1.1.1   Placing of buttons
    1.1.1.1   Remote control
    1.1.1.2   On device
      1.1.1.2.1   Large buttons
      1.1.1.2.2  Feed back
   1.1.2   Readability screen
     1.1.2.1   Daylight
     1.1.2.2   Sunny light
     1.1.2.3   Night time
     1.1.2.4   Large digits
     1.1.2.5    Possible information overload (nieuw toegevoegd, speciaal voor Steve)
   1.1.3   Menu navigation
     1.1.3.1   Simple as possible
   1.1.4   Easy instruction manual
   1.1.5   Languages supported
1.2   Functionality
  1.2.1   Dual sport rides
    1.2.1.1   Accuracy of odometer
    1.2.1.2   Adjustment of odometer in small positive and negative increments
    1.2.1.3   Adjustment of trip meter and odometer in small increments
    1.2.1.4   Fast resetting of odometer to zero
  1.2.2   Endurance rides
    1.2.2.1   Minute calculation
    1.2.2.2   Ahead or late signaling
  1.2.3   Rally raid
    1.2.3.1   GPS integration
    1.2.3.2   Temperature storage
      1.2.3.2.1   Engine
      1.2.3.2.2   Environment
  1.2.4   General functionality
    1.2.4.1   Language support
    1.2.4.2   Dashboard
        Neutral indication (green)
        High beam indication (blue)
        Oil pressure (red)
        Turn signal (orange)
    1.2.4.3   Current time
    1.2.4.4   Current date
       1.2.4.5   Service interval counter
          1.2.4.5.1   Hours
          1.2.4.5.2   Kilometers/miles
1.3   Mounting
   1.3.1   Possibilities
     1.3.1.1   Triple clamp
     1.3.1.2   Bar mount
     1.3.1.3   Steering bar
     1.3.1.4   Cross bar
        1.3.1.5   Ram mount
        1.3.1.6   Roadbookframe
1.4   Robustness
    1.4.1   Tripmaster device
      1.4.1.1   Resistance for trees
      1.4.1.2   Resistance against mud
      1.4.1.3   Resistance against sand and dust
        1.4.1.4   Resistance against shocks and vibrations
        1.4.1.5   Resistance against ultrasone vibrations
     1.4.2   Remote control
        1.4.2.1   Resistance for trees
        1.4.2.2   Resistance against mud
        1.4.2.3   Resistance against sand and dust
        1.4.2.4   Resistance against shocks and vibrations
        1.4.2.5   Resistance against ultrasone vibrations
     1.4.3   Speed sensor plus cable
        1.4.3.1   Resistance for trees
        1.4.3.2   Resistance against mud
        1.4.3.3   Resistance against sand and dust
        1.4.3.4   Resistance against shocks and vibrations
        1.4.3.5   Resistance against ultrasone vibrations

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5705
Re: Rallycomputers, het onderzoek
« Reactie #36 Gepost op: 29-06-2006, 11:50 »
Voor Rally

- reparatie onderweg mogelijk.

hiermee bedoel ik dat bediening via knoppen met diodes geschakeld (bij een IMO) minder fijn is dan gewoon via een willekeurig knopje 2 draadjes verbinden voor de bediening.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11367
Re: Rallycomputers, het onderzoek
« Reactie #37 Gepost op: 29-06-2006, 11:53 »
Erwin,

Goed criterium. Hoe zou je aan de knoppenboel kunnen zien dat je kunt 'kortsluiten'?

Drie knoppen moet 4 draadjes hebben, 3 schakel en één massa, zoiets?

Noppy

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3434
Re: Rallycomputers, het onderzoek
« Reactie #38 Gepost op: 29-06-2006, 12:38 »
want iemand die zich mentaal niet kan weerhouden van het lezen van alle informatie is ff bezig om het te verteren.

Niet zo cynisch Noppy. Als je tevreden bent met je TrailTech-teller, vooral laten zitten.

Een Sigma is goedkoop maar te klein en te fragiel, geen AB
Een TraiTech is compleet, redelijk geprijsd maar te veel info op het display
Een KTM teller is te klein, teveel info (maar dat is aan te passen), redelijk geprijsd
Een IMO is stevig, te veel info op het display, nult snel, betrouwbaar maar te duur
Een ICO-VR is erg stevig en nog betrouwbaarder, duidelijke display, nult snel, maar te duur

De ideale teller bestaat niet, maar als je ergens een tijdje mee rijdt, gaan (bij mij) de nadelen steeds meer irriteren en wil ik weer iets beters dus volgens mij is het niet veel moeilijker dat dit
 
Kijk je alleen naar de prijs, koop dan een Sigma en pas die een beetje aan
Wil je een niets aanpassen, een kompleet apparaat, maar niet de hoofdprijs betalen, koop dan een TT (of een Sixo??)
Wil je een apparaat dat zich heeft bewezen, en je de hoofdprijs wilt betalen, IMO of ICO.
Nu  - 1999 TT600R 2004 DRZ400S
Niet Meer - 1985 XT350, 1996 TT600E, 1999 TT600R, 1998 WR400F, 2001 TT600R, 1986 TT350, 1977 XT500, 1991 XTZ660, 1996 Honda XR400R

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5705
Re: Rallycomputers, het onderzoek
« Reactie #39 Gepost op: 29-06-2006, 12:46 »
Erwin,

Goed criterium. Hoe zou je aan de knoppenboel kunnen zien dat kunt 'kortsluiten'?

Drie knoppen moet 4 draadjes hebben, 3 schakel en één massa, zoiets?

Noppy

yep

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11367
Re: Rallycomputers, het onderzoek
« Reactie #40 Gepost op: 29-06-2006, 12:52 »
Niet zo cynisch Noppy. Als je tevreden bent met je TrailTech-teller, vooral laten zitten.


Was niet sinisch bedoeld, ik probeerde me alleen in te leven en kon het me daarna bijzondergoed voorstellen.

We zijn alle twee (waren met drie) niet getrouwd met de testobjecten; we hebben ze gratis ter beschikking gesteld gekregen (soms met borg).

Het zal altijd wel een beetje blijven schipperen tussen prijs en functionaliteit. Helaas werken sommige computers alleen af fabriek en is de kwaliteit ver te zoeken.

Ergonomie zodra de teller er mee ophoudt is opeens een non-criterium geworden. Misschien moeten we de criteria wel gaan wegen en/of sorteren, zodat je weet wat belangrijk is voordat je een teller koopt.

Noppy


Offline member

  • *****
  • Berichten: 5705
Re: Rallycomputers, het onderzoek
« Reactie #41 Gepost op: 29-06-2006, 12:59 »
dat wegen, dat moet iedereen voor zichzelf doen.

welke teller waarop beter scoort, dat is iets wat je als testteam kunt proberen te bepalen.

Dus niet alleen een totaalscore, maar juist score per item/groep items. Alleen dan kun je voor jezelf zien welke teller voor jou het beste is.

Offline member

  • Aut viam inveniam, aut faciam
  • *****
  • Berichten: 1314
Re: Rallycomputers, het onderzoek
« Reactie #42 Gepost op: 29-06-2006, 16:23 »

want een display met veel info aflezen is volgens mij gewoon gewenning
en dus vind ik veel info een + en niet een -

Offline member

  • KTM 660/Africa Twin/DR-Z 400 E
  • In memoriam
  • *
  • Berichten: 6475
Re: Rallycomputers, het onderzoek
« Reactie #43 Gepost op: 29-06-2006, 17:24 »

en dus vind ik veel info een + en niet een -

Gegevens zijn pas info als je het nodig hebt, en ik heb't niet nodig, dus vindt ik het -   (ohzo  :P)
Als je het gevoel hebt dat je alles onder controle hebt, dan ga je gewoon niet hard genoeg!! - - - (www.motorbikes2africa.nl)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 260
Re: Rallycomputers, het onderzoek
« Reactie #44 Gepost op: 29-06-2006, 20:17 »
Wat dachten jullie van plakband. Een goedkope manier om af te plakken wat je niet gebruikt… zucht…  ::) :D