Wat een slap gelul allemaal over dat gewicht! Is nou al de vierde keer in één topic dat het daarover gaat.
Als je niet overweg kunt met 200+ kg dan kun je ook niet overweg met 100PK, en dan heb je dus veel meer lol met een ééncilinder.
Heeft iemand Lalay of Neveu weleens horen klagen dat die NXR750 volgetankt 250 kg was? En die moesten het doen met maar 75 PK!
Word een beetje simpel van die discussie..
En áls er dan eindelijk eens een fabrikant is die een dikke twin maakt ruim onder de 200kg dan koopt geen enkele van die weightwatchende Sonja Bakkers hier zo'n ding.
Zo'n fabrikant (Highland) laten we lekker falliet gaan en we gaan weer lekker verder zeiken dat dikke twins tegenwoordig zo zwaar zijn.
Honda (en al die andere fabrieken) kunnen makkelijk een dikke twin maken die net zo licht is als een eencilinder. Maar dan koopt niemand hem.
(en, heel gek, dat schijnt redelijk belangrijk te zijn..)
Kortom "we" willen helemaal geen lichte twin, we willen alleen maar zeiken.
De Italiaanse ontwerper van de nieuwe AT wilde heel graag een aluminium frame (lekker licht) maar dat mocht niet van Honda, paste niet in de filosofie van de nieuwe AT! Alleen een alu achterframe dan?? Nee óók niet!
Ohja, nog meer appels en peren:
Ducati (was toch zo licht?) multistrada: 232 kg
Guzzi NTX1200 stelvio: 272 kg
BMW 1200GS : 256 kg
KTM 1050: +/- 240 kg
KTM 1190R +/- 245 kg
En volgens de foldertjes zijn ze allemaal hartstikke licht..
Houd toch ns op over dat gewicht, gaat helemaal nergens over.