Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Open brief van Noah Horak aan de motorfietsfabrikanten  (gelezen 4616 keer)

Offline member

  • 640 Adventure '97 (E) Samurai '91 (E) 1090 Adv '19 (NL)
  • *****
  • Berichten: 3615
Re: Open brief van Noah Horak aan de motorfietsfabrikanten
« Reactie #15 Gepost op: 05-12-2014, 09:36 »
Ha, leuke discussie dit  :)


Wat KTM met de 1290 doet (en de andere producenten van dikke "allroad/adventure" bikes) heeft weinig met adventure te maken maar veel met GS jaloezie. Als er een merk is dat jaloersmakend veel munt weet te slaan uit de avontuur beleving is dat BMW. Blijkbaar kan het dus erg goed om via de adventure suggestie en de verkoop van een hoop spullenboel (tot en met beschermkapjes voor de beschermkapjes) een groot marktaandeel en dito omzet te krijgen. Totdat de consument ook de adventure trend moe wordt en iets anders wil, daar zijn al de nodige voortekenen van te zien.


En trouwens wat is avontuur. . Alles is al gereden en gedaan, je kunt overal tracks vinden of via Earth tekenen, heb je aan 1 gps niet genoeg dan neem je er 3 mee, enzovoort. Je moet het avontuur tegenwoordig zelf maken. Op ADV rider zijn ze nog maar je moet goed zoeken.


P.S. Blijkbaar kan mijn 17 jaar oude, desintegrerende 620 nog goed mee in de definitie van "echte" adventure bike, op de injectie na dan. Toch maar weer 'ns grondig gaan opknappen  8)
Travel is fatal to prejudice, bigotry, and narrow-mindedness, and many of our people need it sorely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one little corner - Mark Twain

Offline member

  • Kleiambassadeur
  • *****
  • Berichten: 2922
Re: Open brief van Noah Horak aan de motorfietsfabrikanten
« Reactie #16 Gepost op: 05-12-2014, 09:37 »
Wat een onzin; meneer vind zichzelf zeker "Mr. Adventure" maar avontuur is voor ieder iets anders, op een ander niveau in andere tijden.
Omdat hij zogenaamd al twee jaar onderweg is zal hij wel even de standaarden van avontuur bepalen...


Nou Noah, je bent zelf een product van de verpeste westerse maatschappij; rondreizen in de 21e eeuw is al lang geen avontuur meer met GPS, mobiele telefoons en internet everywhere... En ik weet waarover ik spreek met mijn bijna vijf jaar reis-ervaring in het GPS-loze, mobiel-loze en internet-loze tijdperk. Maar wij hadden brieven met post-restante, telefoons met collect-calls en vliegtuigen, dus in d

Thomas Cook en giro betaalkaarten...naar huis bellen deed je in een plaatselijk postkantoor.. ;)
Verzonden vanaf mijn windows 98 pc met 56k modem.

Offline member

  • hell yeah!
  • *****
  • Berichten: 4170
Re: Open brief van Noah Horak aan de motorfietsfabrikanten
« Reactie #17 Gepost op: 05-12-2014, 09:51 »
Ha, leuke discussie dit  :)


Wat KTM met de 1290 doet (en de andere producenten van dikke "allroad/adventure" bikes) heeft weinig met adventure te maken maar veel met GS jaloezie. Als er een merk is dat jaloersmakend veel munt weet te slaan uit de avontuur beleving is dat BMW. Blijkbaar kan het dus erg goed om via de adventure suggestie en de verkoop van een hoop spullenboel (tot en met beschermkapjes voor de beschermkapjes) een groot marktaandeel en dito omzet te krijgen. Totdat de consument ook de adventure trend moe wordt en iets anders wil, daar zijn al de nodige voortekenen van te zien.


En trouwens wat is avontuur. . Alles is al gereden en gedaan, je kunt overal tracks vinden of via Earth tekenen, heb je aan 1 gps niet genoeg dan neem je er 3 mee, enzovoort. Je moet het avontuur tegenwoordig zelf maken. Op ADV rider zijn ze nog maar je moet goed zoeken.


P.S. Blijkbaar kan mijn 17 jaar oude, desintegrerende 620 nog goed mee in de definitie van "echte" adventure bike, op de injectie na dan. Toch maar weer 'ns grondig gaan opknappen  8)

dat gevoel had ik ook al, iedereen wilt wat afsnoepen van het succes van BMW,
vreemde is dat daarmee ook verschillende fabrieken hun eigen filosofie eigenlijk negeren,
tijd zal het leren of en wanneer een bedrijf als KTM het juist heeft gedaan,
persoonlijk zou ik, zeker als de prijzen dicht bij elkaar komen, eerder voor een BMW kiezen dan een KTM,
waarom? vooral gevoel..
....espangol es dificil... entonces Lo intento algo....

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1078
Re: Open brief van Noah Horak aan de motorfietsfabrikanten
« Reactie #18 Gepost op: 05-12-2014, 10:08 »
Wat een flauwekul van Noah.
Alsof het iets uitmaakt op welke motor je een reis gaat maken.
Het is de reis zelf en de dingen/personen die je onderweg tegenkomt wat een avontuur maakt.

 
Leven is makkelijker dan je denkt, maar moeilijker als je denkt.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 180
Re: Open brief van Noah Horak aan de motorfietsfabrikanten
« Reactie #19 Gepost op: 05-12-2014, 11:06 »
Yeah, same here. :) En zelfs nog alleen met kickstarter-motor. Kickwat???? :confused: , zal de huidige "adventure"-generatie wel niet meer kenne... ;)
 
Udo
 
Wat een onzin; meneer vind zichzelf zeker "Mr. Adventure" maar avontuur is voor ieder iets anders, op een ander niveau in andere tijden.
Omdat hij zogenaamd al twee jaar onderweg is zal hij wel even de standaarden van avontuur bepalen...


Nou Noah, je bent zelf een product van de verpeste westerse maatschappij; rondreizen in de 21e eeuw is al lang geen avontuur meer met GPS, mobiele telefoons en internet everywhere... En ik weet waarover ik spreek met mijn bijna vijf jaar reis-ervaring in het GPS-loze, mobiel-loze en internet-loze tijdperk. Maar wij hadden brieven met post-restante, telefoons met collect-calls en vliegtuigen, dus in de ogen van de avonturiers uit het begin van de vorige eeuw, ben ik ook maar een patat-generatie avonturist....


Dus Noah, respect voor je motorreis, maar ga nu niet flink doen....


 ;)

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 148
Re: Open brief van Noah Horak aan de motorfietsfabrikanten
« Reactie #20 Gepost op: 05-12-2014, 11:49 »
Alsof het iets uitmaakt op welke motor je een reis gaat maken.
Het is de reis zelf en de dingen/personen die je onderweg tegenkomt wat een avontuur maakt.
Ik denk dat het zeker en vast wel uitmaakt op welke motor je vertrekt hoor.
Dat bepaalt toch in grote mate je mogelijkheden.
Ik vind de kritiek op grote "allroads" echter eerder onterecht en te makkelijk.
Als die goed verkopen zou een constructeur dom zijn om ze niet aan te bieden.
Suzuki heeft zijn Europese verkoopcijfers de laatste 5 jaar totaal gemarginaliseerd door een totale afwezigheid in dat segment.
Nu is er eindelijk de nieuwe 1000cc VStrom...

Dat is meteen ook het probleem met de kern van zijn betoog.
De markt voor het type motor dat hij vraagt is gewoon heel erg klein en dus oninteressant voor constructeurs.
If you're not living on the edge, you're taking up too much space - No Fear

Offline member

  • *****
  • Berichten: 626
Re: Open brief van Noah Horak aan de motorfietsfabrikanten
« Reactie #21 Gepost op: 07-12-2014, 08:22 »

Dat is meteen ook het probleem met de kern van zijn betoog.
De markt voor het type motor dat hij vraagt is gewoon heel erg klein en dus oninteressant voor constructeurs.
En dat is dan nog afgezien van het feit dat de meeste adventure rijders hun motor eerst aanpassen aan hun persoonlijke eisen en wensen. Dus de universele adventure motor kàn volgens mij niet eens bestaan. Zo ook met de Africa Twin. De een zweert erbij, de ander doet ze af als te zwaar, te weinig power etc. De een rijdt de wereld rond op een -oude- GS, de ander op een 250 enduro. Je hebt altijd ergens een compromis. En daar hou je als fabrikant geen 5000 man mee aan het werk en geen aandeelhouders mee tevreden.