Over achtervering:
Ik heb dan een ohlins achter.
ook een husky schokbreker gekocht, typenummer ohlins van een husky, maar bleek na loshalen niet zoals standaard van ohlins afgeleverd voor dat type, was misschien al eens passend gemaakt voor een ander merk/type.
De originele veerweg van klx650C, bleek bij ons kleiner te wezen als in de info staat. Ik heb dan in 1993 twee nieuwe schokbrekers onder garantie gehad, omdat ik bij de off road ritten, meerder malen de hele filterbak aan gort trok. Ze hadden zelfs vervanging op de plank liggen.
Dus onze zijn al niet meer origineel. Misschien hadden ze de veerweg wel ingekort.
Veer weg heb ik door meten nu zo groot mogelijk gemaakt, dit hield in dat ik een andere opvulring in de ohlins demper heb geplaatst, zodat de juiste totale maat schokbreker heb met een slag die hoort bij de grootst mogelijke veerweg, hierbij heb ik de motor ook achter wat hoger gezet, door gebruikt te maken van kortere dogbones meen 115 origineel is 124 mm. Hierdoor kom ik ook meer veerweg creeeren, terug naar 124 gaat nu niet meer, dan heb ik de mogelijkheid dat hij weer de filterbak pakt.
En een nieuwe veer geplaatst, voor mijn gewicht 100 Nm, terwijl origineel er een 7, nog wat op zou zitten en bij de husky ohlins zelfs een 5,.. nog wat op zit. Heb zelfs nog een lagere Ohlins schotel moeten monteren, zodat de veer nu lager begint en niet boven tegen de luchtfilter verbindingsmof aan komt en nu dus niet door kan schuren.
Bij montage van een schokbreker van ander merk of type, zal je meestal een andere veer moeten kopen, ook bij de drz400.
Het is best een klus om de passende schokbreker lengte te vinden, met de juiste slag en veer. Veel zal je aan moeten passen.
Heb hier behoorlijk wat lijsten gemaakt, welk ohlinstypen passend of passen gemaakt kan worden. Zo kom ik ook een VOR tegen die mogelijk zou passen.
Eigenlijk moet ik de shims nog aanpassen om wat meer in het middengebied van de afstelling te komen.
Het ligt er aan hoe je gaat rijden. Legio rijden er nog met originele breker, maar dan vooral straat.
Post Merge: 07-04-2015, 14:43
Ik heb weer originele tandwiel gekocht voor de KLX650C, die met dat rubber eraan. ebay 13144-1221 supersedded 13144-1253 had een koopje.
Na een paar aftermarket tandwielen, was ik er helemaal klaar mee.
Maten offset kloppen niet altijd, moet je weer met ringen gaan werken, of de moer met borging past niet lekken, te weinig draad.
Meten is weten.
Zijn een paar merken, daar klopt het niet.
Ik heb nu de originele opgemeten, om later te vergelijken.
Meen dat ik dat op het duitse forum heb gezet.
vergelijking link