Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Windows10 tablet navigatie  (gelezen 24499 keer)

Offline member

  • 640 Adventure '97 (E) Samurai '91 (E) 1090 Adv '19 (NL)
  • *****
  • Berichten: 3615
Re: Windows10 tablet navigatie
« Reactie #45 Gepost op: 02-12-2015, 22:46 »
Travel is fatal to prejudice, bigotry, and narrow-mindedness, and many of our people need it sorely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one little corner - Mark Twain

Offline member

  • *****
  • Berichten: 647
Re: Windows10 tablet navigatie
« Reactie #46 Gepost op: 09-12-2015, 07:39 »
Ik draai al bijna een jaar de verschillende insider versies van Windows 10 op mijn Lumia 1020. Helaas heeft scheurneus wel gelijk dat je daar nog geen standaard Windows programma's op kunt draaien. Het zou wel lekker zijn, maar het werkt vooralsnog niet. Ook op de 950XL niet trouwens, ondanks dat de processor het best zou moeten kunnen. Er is sprake van dat het in de nabije toekomst wel zal kunnen, maar voorlopig nog niet. Wat dat betreft is bijv. Surface wel leuk, omdat je die gewoon kunt schakelen tussen tablet en gewone computer modus. Maar goed, dat is geen telefoon en hij is wat prijziger.

Maar goed, als iemand wat wil testen op een insider versie, dan wil ik daar best naar kijken. ;)
Beheerder van Noppenforum

Offline member

  • *****
  • Berichten: 647
Re: Windows10 tablet navigatie
« Reactie #47 Gepost op: 24-12-2015, 14:40 »
Ik heb hier nu een Lumia 950XL liggen en vroeg me af of iemand Geometer Pro kent als navigatieprogramma.
Beheerder van Noppenforum

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2268
Re: Windows10 tablet navigatie
« Reactie #48 Gepost op: 27-12-2015, 01:29 »
Ik heb hier nu een Lumia 950XL liggen en vroeg me af of iemand Geometer Pro kent als navigatieprogramma.


Ben ook heel benieuwd!


Inmiddels heb ik een echte 8" Windows tablet van de kerstman gekregen en hoopte ik jullie te kunnen updaten over de geweldige prestatie van zo'n apparaat.


Vanuit de luie stoel heb ik mijn HP Pro Tablet 408 G1 eerst geupdate naar Windows10 en toen MapFactor geïnstalleerd.
Dat leek leuk te werken en daarna heb ik BaseCamp en Mapsource geïnstalleerd.
Vervolgens nog een hoop kaarten uit de back-up teruggezet met JaVaWa tools en voila :-)


De eerste gebruikers ervaring is rampzalig, je hebt er helemaal niets aan!!!
Zo snel als ik geen wifi bereik meer heb werkt de locatiebepaling niet meer :-(
Het is volstrekt onduidelijk of dit aan Windows10 of aan mijn HP tablet ligt, maar het is een kansloze combinatie.
Meteen is ook duidelijk dat Windows niet meer over 'GPS' spreekt maar over 'locatiebepaling'.
Hier heeft Windows een rookgordijn opgetrokken dat duidelijk maakt dat de GPS er helemaal niet is om jou te helpen navigeren maar er meer is om Microsoft te helpen waar jij je ergens op deze aardkloot bevindt. Je vind locatiebepaling dan ook onder 'Privacy'.


Wie wel eens heeft geprobeerd hulp te zoeken via de HP assistentie website weet waarschijnlijk dat dit ook een kansloze weg wordt.
Hopelijk dat hier iemand met betere ervaringen rondkijkt en mij kan helpen.


En verder....
Zowel Basecamp als ook Mapsource werken niet fatsoenlijk in deze combinatie.
Beide programma's starten wel, maar zijn niet gemaakt voor een touchscreen.
Duidelijk is ook wel dat Windows niet in staat is om dat te compenseren.
Onduidelijk of dat aan Windows10 of aan HP ligt.


Als laatste blijkt ook dat het filemanagement helemaal niet handig is.
Als je in MapFactor alle kaarten naar de SD-kaart wil verplaatsen krijg je de melding:
"Het is momenteel niet mogelijk om apps naar SD-kaart te verplaatsen op de Tablet PC of de computer. Wacht op de Windows update!"
(Ik heb de type fouten er maar uitgehaald, let verder op DE Windows update;-).
Maar dat is nog niet alles.
In MapFactor kun je je favoriete routes en plaatse opslaan in de map Favorieten.
Vanuit Windows filemanager is deze map echter niet te vinden.
Net zo min als de folder waar Mapfactor in geinstalleerd is.
Je kunt dus niet zo maar even leuke tracks vanuit Maprource of Basecamp gaan gebruiken in MapFactor.


Al met al loop ik tegen een paar zaken aan die een complete navigatieoplossing op een Windows10 tablet nog even kansloos lijken te maken.
Er komt een tijd,
dat iedereen op een Adventure rijdt

Offline member

  • 640 Adventure '97 (E) Samurai '91 (E) 1090 Adv '19 (NL)
  • *****
  • Berichten: 3615
Re: Windows10 tablet navigatie
« Reactie #49 Gepost op: 27-12-2015, 09:51 »
Heb je de 3G versie? Als ik de specsheet begrijp heeft alleen die versie ook GPS ingebouwd.
Windows zelf kan wel overweg met GPS.
Als je de WiFi only versie hebt moet je een bluetooth koppeling maken met de gps van je telefoon.

Dat het locatiebepaling heet komt omdat er naast het GPS signaal ook gebruik gemaakt wordt van wifi en 3G/4G. Bij android heet het ook "Locatie".


MS en BC zijn inderdaad gewoon nog "oude" PC programmaatjes voor toetsenbord en muis. Gaat wel met je vingers of zo'n stylus met rubber dopje maar ideaal is anders. Maar voor onderweg gaat het. Ik neem zelf een bluetooth muisje mee voor onderweg.

Ben je nog verder gegaan met MapsPro?




Post Merge: 27-12-2015, 10:02
Ik heb hier nu een Lumia 950XL liggen en vroeg me af of iemand Geometer Pro kent als navigatieprogramma.


Zo te zien kun je daar geen OSM in zetten maar moet je kaarten kopen.
Travel is fatal to prejudice, bigotry, and narrow-mindedness, and many of our people need it sorely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one little corner - Mark Twain

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2268
Re: Windows10 tablet navigatie
« Reactie #50 Gepost op: 27-12-2015, 10:23 »
Heb je de 3G versie? Als ik de specsheet begrijp heeft alleen die versie ook GPS ingebouwd.
Windows zelf kan wel overweg met GPS.
Als je de WiFi only versie hebt moet je een bluetooth koppeling maken met de gps van je telefoon.

Ha, ha, dat zou een giller zijn!
De kerstman had echt wel 1000x de specsheet doorgelezen om te zien of er GPS op zit.
En ik zie zelf ook alleen maar dat er wel GPS op zou moeten zitten.

Waar kijk jij en hoe trek je die conclusie?
Dat zou het hele mysterie meteen kunnen oplossen.
Er komt een tijd,
dat iedereen op een Adventure rijdt

Offline member

  • KTM 690 ER '14
  • Administrator
  • *
  • Berichten: 7115
Re: Windows10 tablet navigatie
« Reactie #51 Gepost op: 27-12-2015, 10:55 »
Ik zou zeggen: schroef hemeven open volgens de service manual ( http://images10.newegg.com/User-Manual/User_Manual_34-260-664.pdf) en kijk of de antenne er in zit (blz 12) maar het lijkt mij eerder dat windows 10 er geen drivers voor aan boord heeft (hoewel de spare antenna in de WWAN kit wordt aangeboden waaruit je zou kunnen conluderen dat de gps onderdeel is van de WWAN kit, itt alle specs die op inet over het apparaat te vinden zijn, incl HP's eigen website)

Drivers: https://driver.ru/_11148259799631737b66628f0dbd/%D0%A1%D0%BA%D0%B0%D1%87%D0%B0%D1%82%D1%8C-HP-Pro-Tablet-408-G1-Bundle-Intel-Chipset-Graphics-Camera-and-Audio-%D0%94%D1%80%D0%B0%D0%B9%D0%B2%D0%B5%D1%80-Pack-v.1.00-Re.A-%D0%B4%D0%BB%D1%8F-Windows-10-8.1-%D0%B1%D0%B5%D1%81%D0%BF%D0%BB%D0%B0%D1%82%D0%BD%D0%BE

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1389
Re: Windows10 tablet navigatie
« Reactie #52 Gepost op: 27-12-2015, 11:06 »
Doet me denken aan mijn Archos Cesium 80 tablet. Volgens één of twee sites wel GPS, maar op andere sites - en in de officiële specificaties staat GPS er niet bij. En inderdaad wel locatiebepaling.... via Wifi. Dus onbruikbaar.


Ik heb er een OTG USB hub aan hangen, met een GPS ontvanger, muis en toetsenbord. Nadeel is dat de USB hub niet tegelijkertijd het tablet kan laden en 'als USB hub functioneren' (of toch wel...?). Met muis en toetsenbord is Mapsource - en waarschijnlijk ook Basecamp - prima bruikbaar. Maar de voordelen van een tablet (compact, standalone, mobiel) heb je dan al achter je gelaten, het is dan gewoon een kleine PC geworden. Al kun je eventueel een toetsenbord achterwege laten en het on-screen toetsenbord gebruiken waar nodig.


Mijn zoektocht naar een fatsoenlijk tablet gaat nog voort:
- 8 inch, met kleine schermranden
- Minimaal Full HD scherm
- Android én Windows
- GPS
- Geheugen uitbreidbaar met minimaal 64GB microSD
- ~100 Euro
En ook in China heb ik ze nog niet gevonden, met GPS. Blijkbaar hebben de gangbare chipsets voor de Windows tablets (Intel Bay/Cherry trail) standaard geen GPS... Gelukkig heb ik geen haast.

Post Merge: 27-12-2015, 11:09

de service manual
Lang leve Internet! En GPS/Glonass staat gewoon in de specs!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2268
Re: Windows10 tablet navigatie
« Reactie #53 Gepost op: 27-12-2015, 12:03 »
Gelukkig dat jullie tot dezelfde conclusie komen als ik.
Ik voelde me alweer zo'n prutser worden....
Zojuist volgende foto gemaakt (en in welgeteld 4:08 min via bluetooth naar die prut HP Tablet gestuurd).



Zoals te zien komt de download van de officiele HP website van de pagina waar support wordt gegeven voor mijn Tablet.
Zou het een logische conclusie kunnen zijn dat Windows10 en mijn HP tablet nog even geen gelukkige combinatie zijn?
Zou ik nog terug kunnen naar de winkel, ik bedoel Windows8.1?
Er komt een tijd,
dat iedereen op een Adventure rijdt

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1389
Re: Windows10 tablet navigatie
« Reactie #54 Gepost op: 27-12-2015, 12:21 »
Als het goed is, is bij je upgrade naar Windows 10 een herstelpartitie gemaakt, waarmee je terug zou moeten kunnen naar Windows 8.1.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 335
Re: Windows10 tablet navigatie
« Reactie #55 Gepost op: 27-12-2015, 13:40 »
Kijk in de device manager van Windows en daarin de properties van bv een locatie sensor, dan weet je heel snel of er een GPS in zit of dat er bv alleen een accelerator sensor in zit. Fabrikant details zijn dan vrij snel duidelijk.

Ik heb een keer een Windows 8.x Samsung tablet/laptop voor iemand ingeregeld en daar zat wel degelijk een GPS sensor in. Die werkte prima, was alleen geen low cost tablet :)  en we hebben er voor op de cabine nog een losse usb gps bij gedaan.

Voor gebruik met BaseCamp is een bluetooth muis erg handig.



Offline member

  • *****
  • Berichten: 2268
Re: Windows10 tablet navigatie
« Reactie #56 Gepost op: 27-12-2015, 14:14 »
Kijk in de device manager van Windows en daarin de properties van bv een locatie sensor, dan weet je heel snel of er een GPS in zit of dat er bv alleen een accelerator sensor in zit. Fabrikant details zijn dan vrij snel duidelijk.

Ik heb een keer een Windows 8.x Samsung tablet/laptop voor iemand ingeregeld en daar zat wel degelijk een GPS sensor in. Die werkte prima, was alleen geen low cost tablet :)  en we hebben er voor op de cabine nog een losse usb gps bij gedaan.

Voor gebruik met BaseCamp is een bluetooth muis erg handig.

Device manager in Windows10?
Ik ken alleen maar <instellingen> en dan <apparaten>, maar daar staat geen GPS.
Alleen onder <privacy> vind ik locatie die ik geactiveerd heb.
Er komt een tijd,
dat iedereen op een Adventure rijdt

Offline member

  • *****
  • Berichten: 335
Re: Windows10 tablet navigatie
« Reactie #57 Gepost op: 27-12-2015, 14:49 »
Ik ken alleen maar <instellingen> en dan <apparaten>, maar daar staat geen GPS.

Dit is wat ik bedoel inderdaad, Apparatenbeheer (Device Manager ;) )  Als hier ook geen apparaten bij staan die nog geel zijn (bij de sensoren of elders), dan zit er gene GPS is. (Ik open een verkenner, met rechtermuis naar Deze PC  en dan Eigenschappen -> Apparaten beheer)  (kan ook via Rechtermuisknop op Deze PC dan Beheren en dan Apparaten beheer) (of startknop dan apparatenbeheer intypen). 

De Locatie onder privacy is een generieke privacy setting over het delen van je locatie met internet diensten (ook via Webbrowser Edge) en applicaties, staat los van wel/geen GPS. Als er GPS is zal er gebruik van gemaakt kunnen worden door locatie services, anders wordt alleen Wi-Fi gebruikt.

Offline member

  • KTM 690 ER '14
  • Administrator
  • *
  • Berichten: 7115

Offline member

  • 640 Adventure '97 (E) Samurai '91 (E) 1090 Adv '19 (NL)
  • *****
  • Berichten: 3615
Re: Windows10 tablet navigatie
« Reactie #59 Gepost op: 27-12-2015, 16:11 »
Er zijn blijkbaar vaker problemen met Broadcom drivers bij overgang op W10, bijv. hier:
http://forums.toshiba.com/t5/Encore-Tablets/WT8-A64-GPS-Driver-after-Windows-10-clean-install/td-p/662385


Nieuwe driver ophalen (32 bit) bij HP of Broadcom zou kunnen helpen, of anders idd terug naar W8.1.


Simpel en gratis programmaatje wat ik zelf vaak gebruik om drivers actueel te houden is Slimdrivers.
http://download.cnet.com/SlimDrivers-Free/3000-18513_4-75279940.html
Misschien lost die het al voor je op, dan hoef je zelf niet te gaan spitten in je apparaatbeheer.
Travel is fatal to prejudice, bigotry, and narrow-mindedness, and many of our people need it sorely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one little corner - Mark Twain