Wil je kennisniveau niet in twijfel trekken, mar dit is echt klinklare onzin...
Detonatie of pingelen is zelfontbranding door een te hoge compressie. Dat ga je niet voorkomen met een extra bougie, daar is echt wel wat meer voor nodig...
Klink-klare onzin nog wel... en bedankt.
Met twee bougies heb je minder voorontsteking nodig, wat ervoor zorgt dat de piekdruk tijdens ontsteking rond TDC lager is.
Je ontbranding van het vlamfront moet rond de 14 graden NA tdc voltooid zijn voor maximale efficientie.
Pingelen gebeurt doordat er pockets met onverbrand mengsel spontaan ontbranden doordat ze te veeel hitte en druk zien. (dus inderdaad langs de randen van de cylinder, vaak onder de inlaatklep).
Wanneer je twee bougies hebt, is je vlamfront groter en is je verbranding dus sneller voltooid.
Dit betekent minder voorontsteking nodig met als resultaat een lagere piekdruk rond TDC tot gevolg.
Dus meer marge tot je pingel grens.
Dat betekent mogelijkheid tot meer (statische en dynamische) compressie en minder verlies tijdens de compressie slag.
Daarom heb ik ook mijn z1000 kop omgebouwd van een, naar twee bougies per cylinder.
Post Merge: 02-03-2018, 13:29
Volgens mij hebben we niet hetzelfde beeld bij "Pingelen" ofwel "Kloppen" ofwel "Detonatie"...
In mijn wereld is er altijd (méér naarmate hogere toerentallen) voorontsteking nodig om er voor te zorgen dat de zuiger zoveel mogelijk punch krijgt bij zijn neergaande beweging. Efficiëntie van de motor.
Als een blok niet fatsoenlijk wil draaien omdat er teveel voorontsteking nodig is om het vlamfront op tijd tegen de zuiger aan te laten slaan, is dat geen pingelen, maar gewoon een nog niet uitontwikkeld blok.
Extra bougie om onstekingstijdstip te verlaten kan dan oplossing zijn. Of er een tweecilinder van maken, of...
Pingelen is iets dat de kop op steekt bij consumentengebruik...
Begrijp ik het zo goed?
Sorry maar dat is fout, en wel echt klinkklare onzin.
Je blok krijgt niet meer vermogen naarmate je meer voorontsteking draait. Integendeel, voorbij je optimale ontstekingstijdstip brengt het alleen maar een mega-piekdruk teweeg en kost het je alleen maar vermogen.
Google eens naar "Maximum Brake Torque".
Wel kun je je ontstekingstijdstip NA je maximale koppel punt langzaam weer verhogen omdat de cylinderdruk en verbrandings snelheid afneemt. Dit zie je dan ook terug aan je ontstekingscurve wanneer je deze op basis van MBT zou programeren op een testbank.
En lees dit eens door:
https://pdfs.semanticscholar.org/e3a3/a3e8342a7bad8221cbe1353efb61cf985e78.pdfIk heb trouwens ook een Map-sensor gestuurde programeerbare ontsteking op mijn cb750 turbo gebouwd, waarmee ik dus afhankelijk van de turbodruk de ontsteking iets verlaat. Voornamelijk in het maximale koppel gebied...
Eerst pingelde de motor bij 0.7bar en hoger in het middengebied. (en heb ik de ringlands uit een set zuigers gepingeld).
Nu kan ik pingelvrij 1 bar draaien.
(blok is ook 8:1 compressie trouwens, maar vrij lange slag)
Post Merge: 02-03-2018, 13:44
Ohh, dit is een perfect plaatje ter illustratie wat er gebeurt.
Links cylinder piekdruk tov verschillende timing 10-30-50 en rechts MBT op basis van de hoeveelheid vooronsteking.
Vermogen komt niet alleen van die mega drukpiek tijdens TDC, maar van je hele arbeids slag.
Post Merge: 02-03-2018, 13:49
Of door te weinig squish
Of een te arm mengsel
Of door een niet homogeen lucht/brandstof mengsel
Of door teveel voorontsteking
Of een combinatie van bovenstaand
Het leuke is (en dat zie je zelfs terug op een dinosaurus als de DR650SE), met twee bougies heb je minder tijd, en dus voorontsteking nodig om een volledige ontbranding te krijgen. En daarmee voorkom je weldegelijk pingelen.
Klopt allemaal!
Post Merge: 02-03-2018, 14:11
Even wat anders:
https://www.youtube.com/watch?v=gvKq0VpXGhwTof dyno filmpje van een 701, waarin ze restricties verwijderen, open uitlaat, open filter en dergelijke.
En in tegenstelling tot wat je zou verwachten is het topvermogen niet omhoog gegaan, maar vooral onderin en middengebied. Echt flink ook trouwens.