Omdat de lichte enduromotoren vaarwel heb gezegd voor een onbepaalde tijd, wil ik mezelf meer een allround bike aanschaffen voor de reizen, trips en offroadtochtjes. Aangezien ik ooit m'n hart heb verloren aan een LC8 Adventure, zou ik graag geld en ruimte vrijmaken om terug zo'n KTM Adventure aan te schaffen. Dat is dus de reden dat deze zeer zeldzame Guzzi weg zou mogen.Moto Guzzi XPA 750 NTX met het allerlaatste luchtgekoelde tweeklepsblok, voorzien van de laatste updates. 47800km, bouwjaar '96, Belgische papieren. De motor is geïmporteerd vanuit Nederland.De 750 XPA heeft een tank van 30L en brandstofverbruik ligt rond de 6L bij gemengd gebruik, maar alles hangt af van je rechterpols.Ik heb een 21inch voorwiel en een 18inch achterwiel steken, beide sterke lichtgewicht Akront Alu velgen met Michelin Sirac banden die echt zeer goed zijn. De originele kleinere zwaardere velgen zijn apart te koop, met Avon Roadrider banden die nog redelijk zijn, en de lagers zijn allemaal perfect.De motor is origineel uitgevoerd met monozadel en politiekoffertje, maar ik heb de mijne uitgedost met een duozadel van een NTX650 en een rekje. Alle originele onderdelen zijn erbij en zijn zo over te zetten zonder modificaties.Motor, kader, plastics, uitlaat, elektrisch, etc, is allemaal goed en werkt zoals het hoort. De achtershocks zijn splinternieuwe, volledig instelbare Hagon shocks.
Olieverbruik heb ik geen weet van. De motor rookt niet blauw, ook niet bij het starten en het peil blijft stabiel staan.Dus technisch als optisch is deze NTX zeer goed. Alle olieën zijn vervangen en het grote onderhoud is gebeurd. Er zijn nieuwe remblokken gestoken en een nieuwe batterij en startmotor. De vorige eigenaar heeft de versnellingsbak vernieuwd. Zelf rij ik er niet zo heel veel mee aangezien ik drie motoren heb waar ik mee bezig ben en het voor mij echt een passie is. Ik heb ook nog een twee oude Honda's en de KTM 350 is vandaag de deur uit gegaan. Dat zou eigenlijk ook de enige reden zijn dat de Guzzi weg zou mogen; om wat ruimte te krijgen om de Honda's af te krijgen, zowel financieel als vierkante meters in mijn kleine motorgarage. Maar net omdat de NTX, en zeker de recentste 750 een zeer zelfzaam model is en ze in deze staat weinig worden aangeboden, gaat hij zeker niet weg voor een spotprijs. De motor met alle originele ombouwonderdelen en restauratieonderelen mag weg voor 3000€.Optielijst:
- Extra velgenset met banden optioneel te koop- Kofferrek voor oa Touratech Zega koffers op te hangen (koffers eventueel apart verkrijgbaar)- Valbaren- Nieuwe batterij
- Nieuwe Hagon volledig instelbare schokbrekers
- Nieuwe remblokken
- Handbeschermers
- Verhoogd windscherm zoals op de XPA-versie
- Akront Alu-velgen met recente allroadbanden
Deze motor is een zeldzaam model dat zelfs op Guzzi-meetings de aandacht trekt. Het is een hoogpoter zoals de BMW R100GS of R80GS.