Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: afsteling carburateur 525 exc  (gelezen 12597 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 487
afsteling carburateur 525 exc
« Gepost op: 05-08-2006, 13:41 »
tijdens het rijden is de mengsel stel schoef (zit aan de onderkant van de carburateur) er uit getrilt
heeft iemant de afstel gegevens .heb hem nu op 1.5 omwentelingen afgestelt maar hij houd koud nog iets in

paul

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5705
Re: afsteling carburateur 525 exc
« Reactie #1 Gepost op: 05-08-2006, 14:48 »
Die schroef is toch alleen voor stationair?

stationair heel laag afstellen en dan met die schroef weer zo hard mogelijk laten draaien (schijnt te kunnen werken zo)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 276
Re: afsteling carburateur 525 exc
« Reactie #2 Gepost op: 05-08-2006, 22:52 »
Als je hem zonder apparatuur wilt afstellen kun je hem het beste eerst met de stationairschroef aan de zijkant vrij hoog stationair zetten en dan de mengselschroef onderaan steeds verder uit draaien tot hij goed is. Eerst zet je hem dus bijna dicht. Als je hem uit draait dan gaat hij als het goed is steeds ietsje hoger stationair lopen. Blijf hem uitdraaien tot hij weer met een lager toerental gaat lopen en vervolgens moet je hem weer ietsje terug draaien. Het is wel een nauwkeurig werkje want soms kun je het niet echt goed horen. Het beste kun je rustigaan draaien en als je het niet goed hoort gewoon nog een keer proberen of het stationair nog wat hoger zetten. Als je klaar bent kun je het stationair weer lager zetten
2008 KTM 450 EXR-R | 1980 Yamaha XT 500 | 1997 BMW R1100GS

Offline member

  • *****
  • Berichten: 487
Re: afsteling carburateur 525 exc
« Reactie #3 Gepost op: 06-08-2006, 10:01 »
bedankt ga dat vanmidag eens proberen

paul

Offline member

  • *****
  • Berichten: 276
Re: afsteling carburateur 525 exc
« Reactie #4 Gepost op: 06-08-2006, 11:52 »
Op zich zou hij als hij standaard is wel bij die 1,5 draai in de buurt moeten staan. Hooguit 1 a 1,5 omwenteling meer uitgedraaid. Wat bedoel je precies bij inhouden? Onder welke omstandigheden houdt hij in?

-Volgas vanaf lage toeren?
-Halfgas vanaf lage toeren?
-Constant gas bij constante toeren en snelheid?
-Zit er ergens tijdens het optrekken een duidelijke dip of hapering?
-Bij het wegrijden met weinig gas?
-Op de motor remmen en vervolgens met ietsje gas weer laten optrekken?

Een carburateur kan een hoop problemen hebben maar lang niet alles kun je met de mengselschroef oplossen.
2008 KTM 450 EXR-R | 1980 Yamaha XT 500 | 1997 BMW R1100GS

Offline member

  • *****
  • Berichten: 487
Re: afsteling carburateur 525 exc
« Reactie #5 Gepost op: 06-08-2006, 12:07 »
hij houd  in als de motor nog koud is bij lage toeren en dan acelereren
dit heeft i altijd al iets gedaan sins ik hem heb maar het was erger toen de stel schoef er uit was
warm houd i soms in na op de motor remmen en dan gas geven
verder rijd i zonder probleemen

paul

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2418
Re: afsteling carburateur 525 exc
« Reactie #6 Gepost op: 06-08-2006, 19:26 »
Ik heb een vergelijkbare carburateur op mijn motor en die heeft ook de eigenachap dat ie flutvalt wanneer je bij stationar of lage toeren het gas ineens opentrekt de motor doodvalt. Geleidelijk opentrekken (om de luchtstroom niet te laten stilvallen)  is de oplossing, is nu eenmaal geen zelfregelende CV carb.

Wat betreft het inhouden na van het gas af gaan, klinkt als te weinig benzine en te veel lucht. Ik weet niet zeker, maar ik dacht dat waneer je de schroef uitdraaide er meer lucht door kan.
Al kan ik geen carburateurs afstellen, dus eigenlijk heb je aan mijn verhaal niks...  :-[

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1948
Re: afsteling carburateur 525 exc
« Reactie #7 Gepost op: 06-08-2006, 20:34 »
Geleidelijk opentrekken (om de luchtstroom niet te laten stilvallen)  is de oplossing, is nu eenmaal geen zelfregelende CV carb.

Bull....

Goed (laten) afstellen is het devies.

Al kan ik geen carburateurs afstellen, dus eigenlijk heb je aan mijn verhaal niks... 
..maar dat wist je zelf blijkbaar al.  ::)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 276
Re: afsteling carburateur 525 exc
« Reactie #8 Gepost op: 06-08-2006, 21:57 »
hij houd  in als de motor nog koud is bij lage toeren en dan acelereren
dit heeft i altijd al iets gedaan sins ik hem heb maar het was erger toen de stel schoef er uit was
warm houd i soms in na op de motor remmen en dan gas geven
verder rijd i zonder probleemen

paul

525 EXC's (2003 en later dus) hebben wel vaker last van slecht oppakken. De naald in de carburateur is daar een beetje de oorzaak van maar ook de acceleratiepomp is zeker niet optimaal ingeregeld. Vanaf 2003 zijn ze voor de cylinderkop van de EXC modellen de gietmal van de SX modellen gaan gebruiken en die is eigenlijk beter geschikt voor een 41mm carburateur. Op een EXC zit normaal een 39mm. De naald van een 525 is eigenlijk te arm en dat heben ze getracht te compenseren door het monteren van een grote hoofdsproeier (180 is vrij normaal in een EXC) en een acceleratiepomp die heel veel inspuit (ongeveer 3 seconden). In feite zijn dat niet de beste oplossingen. Bij de meeste EXC's kun je de hoofdsproeier er zelfs uithalen en dan loopt hij nog prima. Dat geeft aan dat de naald de restrictie is en dan weet je ook meteen dat een nog grotere sproeier eigenlijk geen zin heeft.

Ik heb wel bestelnummers van de juiste naald en acceleratiepomp (1 seconde inspuiting) waarmee je hem een stuk beter krijgt. Daarmee kun je ook een stuk kleinere hoofdsproeier monteren (ik rij nu met 165 maar sommige mensen rijden zelfs met 155). De naald is wel van Yamaha en de acceleratiepomp is van een Honda maar dat maakt niets uit omdat het toch allemaal Keihin FCR carburateurs zijn. Ik heb zelf deze modificatie ook gedaan en daarna heb ik hem ook nog op de testbank gehad waaruit bleek dat het geheel prima afgesteld stond.
2008 KTM 450 EXR-R | 1980 Yamaha XT 500 | 1997 BMW R1100GS

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2418
Re: afsteling carburateur 525 exc
« Reactie #9 Gepost op: 06-08-2006, 22:36 »
Bull....

Goed (laten) afstellen is het devies.
..maar dat wist je zelf blijkbaar al.  ::)

Eh, ik heb niks gezegd  :-X

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1309
Re: afsteling carburateur 525 exc
« Reactie #10 Gepost op: 07-08-2006, 08:11 »
wat betreft die accerlatie pomp, kijk eens op ktmtalk.com en zoek op "bk mod" en "idle bog". de suggestie is om het accerlatiepomp membraam te vervangen door een type van honda waardoor de insputing van 3 naar 1 sec gaat of zoiets. kheb zelf ook een exc uit 2003 maar van inhouden heeft ie trouwens geen last....  ;D ;D er zijn ook complete sproeier/naald sets beschikbaar via DJH (gebruiker op ktmtalk.com) die het probleem 100% verhelpen volgens de recensies....
Amsterdam naar Japan, Australie en Indonesie () 2007 - 20??
http://picasaweb.google.com/mbaars99

Offline member

  • *****
  • Berichten: 276
Re: afsteling carburateur 525 exc
« Reactie #11 Gepost op: 07-08-2006, 09:46 »
wat betreft die accerlatie pomp, kijk eens op ktmtalk.com en zoek op "bk mod" en "idle bog". de suggestie is om het accerlatiepomp membraam te vervangen door een type van honda waardoor de insputing van 3 naar 1 sec gaat of zoiets. kheb zelf ook een exc uit 2003 maar van inhouden heeft ie trouwens geen last....  ;D ;D er zijn ook complete sproeier/naald sets beschikbaar via DJH (gebruiker op ktmtalk.com) die het probleem 100% verhelpen volgens de recensies....
Mijn oplossing is minstens net zo goed en een stuk goedkoper. Overigens had ook ik geen last van idle-bog maar wel van 8-takten bij kort gasgeven en dan weer gas minderen. Dan verzoop de acceleratiepomp hem een beetje. Dat was voor mij de reden om het zaakje aan te passen.
2008 KTM 450 EXR-R | 1980 Yamaha XT 500 | 1997 BMW R1100GS

Offline member

  • *****
  • Berichten: 487
Re: afsteling carburateur 525 exc
« Reactie #12 Gepost op: 07-08-2006, 18:53 »
is dit geen oplossing
http://motoman393.thumpertalk.com/tech/carbinfo.html
http://motoman393.thumpertalk.com/tech/carbpics.html
anders wel intrese voor de nummers voor de goede onderdelel


paul

Offline member

  • *****
  • Berichten: 276
Re: afsteling carburateur 525 exc
« Reactie #13 Gepost op: 07-08-2006, 19:42 »
Is inderdaad ook een deel-oplossing (voor alleen het acceleratiepomp probleem). Niet alle FCR's hebben echter dat nokje waar je een stelschroef in kunt tappen. De nieuwere
vanaf 2005 schijnen het niet meer te hebben alhoewel de mijne het nog wel heeft (is een 2005).

Dit zijn de bestelnummers:
Yamaha naald (type OBELN): 5NL-14916-EN-00
Honda accpomp kitje : 16021-MEB-771

2008 KTM 450 EXR-R | 1980 Yamaha XT 500 | 1997 BMW R1100GS

Offline member

  • *****
  • Berichten: 487
Re: afsteling carburateur 525 exc
« Reactie #14 Gepost op: 07-08-2006, 20:19 »
bedankt voor de nummers
mijn brommer is uit 2003 dus die nok moet er nog zitten,  zal er eens naar kijken

paul