Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Zelf demper bouwen  (gelezen 12964 keer)

Offline member

  • Yamaha TT600E Belgarda + GG TXT PRO GP250
  • Modje
  • *
  • Berichten: 4775
Zelf demper bouwen
« Gepost op: 10-05-2016, 22:16 »
Ik wil voor een project zelf een demper gaan bouwen (voor de uitlaat dus). Het moet een soort box worden, er is enigsinds ruimte. Voor viertakt.

Nu vraag ik me af wat ik het beste kan doen. Hij mag redelijk stil worden (meer herrie kan altijd nog).

Simpel setupje met geperforeerde pijp met demperwol eromheen, of een systeem met kamers (en hoe design ik die?).


http://advrider.com/index.php?threads/rooney-exhaust-collector-muffler.846136/
Plaatjes zijn wel interresant






http://www.exhaustvideos.com/faq/how-exhaust-systems-work/

http://www.exhaustvideos.com/faq/do-exhaust-systems-work/



ARM facebook HIER

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11367
Re: Zelf demper bouwen
« Reactie #1 Gepost op: 10-05-2016, 22:30 »
Ik zou beide doen; af te kijken bij een standaard KTM uitlaat. Alleen maar reflectieschotten wordt keiheet. Alleen maar geperforeerde pijp dempt niet genoeg (race uitlaat). Tegendruk speelt niet bij 4T dus je kan lekker experimenteren...

Offline member

  • Yamaha TT600E Belgarda + GG TXT PRO GP250
  • Modje
  • *
  • Berichten: 4775
Re: Zelf demper bouwen
« Reactie #2 Gepost op: 10-05-2016, 22:32 »
Ik zou beide doen; af te kijken bij een standaard KTM uitlaat.

Ik heb wel een slijptol, echter geen buurman met een standaard ktm uitlaat :) Maar ik snap het idee denk ik.

Eisen:
Moet vooral mooi zijn eigenlijk.
Niet te warm worden.
Niet te veel blerren.
Niet te ingewikkeld worden om te bouwen.
ARM facebook HIER

Offline member

  • *****
  • Berichten: 507
Re: Zelf demper bouwen
« Reactie #3 Gepost op: 11-05-2016, 08:04 »
Het lijkt dat je iets korts wilt, zo'n geperforeerde buis in demperwol heeft lengte nodig, anders vliegen de lage geluidsgolven (lange periode) er zo doorheen.
Find me on Phonebook

Offline member

  • Yamaha TT600E Belgarda + GG TXT PRO GP250
  • Modje
  • *
  • Berichten: 4775
Re: Zelf demper bouwen
« Reactie #4 Gepost op: 11-05-2016, 08:45 »
Het lijkt dat je iets korts wilt, zo'n geperforeerde buis in demperwol heeft lengte nodig, anders vliegen de lage geluidsgolven (lange periode) er zo doorheen.

Niet persee. Ik moet even kijken hoeveel ruimte ik exact heb. Ga een dezer dagen de buitenkant maken, en dan weet ik hoeveel ik precies heb. Het voordeel van een ''dubbel'' systeem zou zijn dat ik de ruimte die ik heb veel meer kan benutten. Ik heb wel ruimte om een geperforeerde buis van zegge 30cm kwijt te kunnen, en hem weer terug te lussen via een kamer en dan weer naar het einde (denk ik).
ARM facebook HIER

Offline member

  • *****
  • Berichten: 251
Re: Zelf demper bouwen
« Reactie #5 Gepost op: 11-05-2016, 08:48 »
Ik heb hier nog een aftermarket uitlaad van een wr250r liggen. Zonder de eerste bocht vanuit de cilinder.
Kun je misschien gebruiken.


hebben?
Op te halen in Velp.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 7973
Re: Zelf demper bouwen
« Reactie #6 Gepost op: 11-05-2016, 09:09 »
Vergis je niet in het uitlaat gebeuren.
Bij een viertakt maakt een demper wel degelijk deel uit van het systeem en is niel alleen om de herrie te dempen.
Lees eens een test in motoplus sommige aftermarket dempers halen het vermogen omlaag ipv omhoog.
Herrie geven ze meestal wel meer.
Dus denk je yep ik heb meer vermogen.

Offline member

  • Yamaha TT600E Belgarda + GG TXT PRO GP250
  • Modje
  • *
  • Berichten: 4775
Re: Zelf demper bouwen
« Reactie #7 Gepost op: 11-05-2016, 09:16 »
Vergis je niet in het uitlaat gebeuren.
Bij een viertakt maakt een demper wel degelijk deel uit van het systeem en is niel alleen om de herrie te dempen.
Lees eens een test in motoplus sommige aftermarket dempers halen het vermogen omlaag ipv omhoog.
Herrie geven ze meestal wel meer.
Dus denk je yep ik heb meer vermogen.


Klopt, maar in mijn geval niet het belangrijkste. Hij moet hem natuurlijk niet dood maken, maar pk meer of minder is niet zo relevant.

Post Merge: 11-05-2016, 09:17
Ik heb hier nog een aftermarket uitlaad van een wr250r liggen. Zonder de eerste bocht vanuit de cilinder.
Kun je misschien gebruiken.


hebben?
Op te halen in Velp.

Zou ik graag gebruik van maken. Ben benieuwt wat er in zit. Ik ben nog wel met regelmaat savondslaat in Arhnem en omstreken. Ik doe je een PM
ARM facebook HIER

Offline member

  • hell yeah!
  • *****
  • Berichten: 4173
Re: Zelf demper bouwen
« Reactie #8 Gepost op: 11-05-2016, 09:31 »
ik moet/ ga ook een dempertje bastelen voor mijn projectje..
ik heb hier twee dempers liggen (leeg) van een SM -iets, meen husky,

moet zoiets worden:

betreft bij mij een tweecilinder 500cc brommer,
dus 250cc per demper, lengte ongeveer 30cm..
geen idee wat t resultaat wordt, als t maar een (beetje) dempt...
....espangol es dificil... entonces Lo intento algo....

Offline member

  • *****
  • Berichten: 7973
Re: Zelf demper bouwen
« Reactie #9 Gepost op: 11-05-2016, 09:32 »
Ook je uitlaat kleppen kunnen te heet worden als de uitlaatgassen niet genoeg hitte meenemen van de kleppen af.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2118
Re: Zelf demper bouwen
« Reactie #10 Gepost op: 11-05-2016, 10:03 »
Ik zou beide doen; af te kijken bij een standaard KTM uitlaat. Alleen maar reflectieschotten wordt keiheet. Alleen maar geperforeerde pijp dempt niet genoeg (race uitlaat). Tegendruk speelt niet bij 4T dus je kan lekker experimenteren...

Dat zou ik niet zo makkelijk durven zeggen...

In mijn ervaring maakt het behoorlijk wat verschil of je bv met of zonder de restrictie van een katalysator rijdt. In het verleden ook kunnen experimenteren met een supertrapp uitlaat op een srx600 . Daarmee kan je de mate van tegendruk/herrie/doorstroom bepalen door meer of minder plaatjes te stapelen op de einddemper. Veel plaatjes gaf weinig tegendruk, goede doorstroom, meer herrie en vermogen bovenin het toerenbereik. Weinig plaatjes net het tegenovergestelde.



SuperTrapp Disc System
A signature feature of SuperTrapp exhaust systems is the diffuser disc technology, created and patented for the XDUSOR, the first motorcycle exhaust product sold by Paul Moller in 1971.This technology allows the rider to adapt their bike, or ATV, to a specific riding environment. This is accomplished through a series of discs with a precisely aligned diameter that form the exhaust outlet. By adding or subtracting discs, the rider can tune the powerband and sound of their machine in just a few minutes with basic hand tools.

Removing discs decreases the exhaust opening and increases backpressure. This effectively decreases the powerband to create more low-end torque. It also decreases exhaust tone and enriches carburetion.
Adding discs increases the exhaust outlet and decreases back pressure. This widens the powerband at the top end. It also increases exhaust tone and leans out carburetion.
uit het stof zijt gij gekomen, en tot het stof zult gij wederkeren!

Offline member

  • Yamaha TT600E Belgarda + GG TXT PRO GP250
  • Modje
  • *
  • Berichten: 4775
Re: Zelf demper bouwen
« Reactie #11 Gepost op: 11-05-2016, 10:05 »
Ook je uitlaat kleppen kunnen te heet worden als de uitlaatgassen niet genoeg hitte meenemen van de kleppen af.

Daar ben ik van bewust. Echter de vraag is dus vooral ook hoe wel te designen.
ARM facebook HIER

Offline member

  • *****
  • Berichten: 379
Re: Zelf demper bouwen
« Reactie #12 Gepost op: 11-05-2016, 10:36 »

Ik zit een beetje met dezelfde vraag. Je kunt berekenen wat de stroomsnelheid en dus diameter/lengte van je uitlaat zou moeten zijn. Maar daarin word bij mijn berekeningen de demping niet meegenomen.


Mijn aanname is dat de restrictie van het ideale systeem aangepast moet worden op de demper, om zo op een stroomsnelheid uit te komen die ongeveer klopt met wat de motor nodig heeft. Voor een buis is dat wel te doen maar als je express schotten en dergelijke introduceerd word het een ander verhaal.


Ik heb nu een lege alu huls liggen met eindkappen en ga eens kijken wat ik daar in stop, waarschijnlijk een mix van een kamertje en een geperforeerde buis met dempingwol. Ik heb ook een aantal plaatjes van het web en ga een beetje middelen  :D
Gewoon zelf maken jonguh

Offline member

  • Yamaha TT600E Belgarda + GG TXT PRO GP250
  • Modje
  • *
  • Berichten: 4775
Re: Zelf demper bouwen
« Reactie #13 Gepost op: 11-05-2016, 12:17 »
Mocht je wat meer andere info hebben zie ik dat natuurlijk graag. Danwel hier danwel via pm, dropbox oid.
ARM facebook HIER

Offline member

  • hell yeah!
  • *****
  • Berichten: 4173
Re: Zelf demper bouwen
« Reactie #14 Gepost op: 11-05-2016, 12:24 »
Ook je uitlaat kleppen kunnen te heet worden als de uitlaatgassen niet genoeg hitte meenemen van de kleppen af.

dus grotere sproeiers in de carburateurs..
zou ik zo-wie-zo doen bij een meer open dempert.

verder staan er formule's op t www, waar je lengte kan berekenen,
meestal = langere pijp veul beter dan korte!
....espangol es dificil... entonces Lo intento algo....