Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Bèta 450:vrijlooptoerental eerst hoog, dan laag  (gelezen 6789 keer)

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 55
Bèta 450:vrijlooptoerental eerst hoog, dan laag
« Gepost op: 04-06-2016, 08:23 »
Met mijn Bèta 450RR van '06 (KTM motor) heb ik volgende voor: wanneer ik de koppeling intrek en gas los (bij het vertragen om te stoppen of voor een technische passage), blijft de motor een 4-5 sec aan een hoger vrijloop toerental draaien (ik schat dubbel zo hoog als het normale vrijloop toerental), om dan automatisch te zakken naar een normaal vrijloop toerental. Waar zou dit aan kunnen liggen en hoe kan daaraan verholpen worden. De carburator werd recent nog ultrasoon gereinigd.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1645
Re: Bèta 450:vrijlooptoerental eerst hoog, dan laag
« Reactie #1 Gepost op: 04-06-2016, 08:50 »
 Ik denk stationair te mager. Dat kan zijn door een verkeerd afgestelde mengschroef of valse lucht afzuigen.

In geval van een keihin kan het ook liggen aan een verkeerd afgesteld inspuit membraam

Verstuurd vanaf mijn SM-G388F met Tapatalk


Offline member

  • *****
  • Berichten: 749
Re: Bèta 450:vrijlooptoerental eerst hoog, dan laag
« Reactie #2 Gepost op: 04-06-2016, 10:12 »
Dit heb ik bij meerdere motoren aan de hand gehad. Genoemde opties boden geen soelaas.
Uiteindelijk bleek de klepspeling vrij krap. Na bijstellen was het probleem weg.
Dus controleer ook de kleppen!
Matje
--------------------------------------------------------------
I hate cruise control

Offline member

  • *****
  • Berichten: 733
Re: Bèta 450:vrijlooptoerental eerst hoog, dan laag
« Reactie #3 Gepost op: 04-06-2016, 14:10 »
scheurtje/lek in verbinding carb/injectiehuis en cylinder?


door valse lucht zelfde effecten bij mij. nieuw rubber ertussen en was opgelost. belangrijk, want zo komt er ook ongefilterde lucht binnen.




Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 55
Re: Bèta 450:vrijlooptoerental eerst hoog, dan laag
« Reactie #4 Gepost op: 04-06-2016, 16:24 »
Dank voor de tips, zal alles eens checken ;)

Offline member

  • Yamaha TT600E Belgarda + GG TXT PRO GP250
  • Modje
  • *
  • Berichten: 4775
Re: Bèta 450:vrijlooptoerental eerst hoog, dan laag
« Reactie #5 Gepost op: 06-06-2016, 00:03 »
Klink mij als valse lucht inderdaad.
ARM facebook HIER

Offline member

  • Twin
  • *****
  • Berichten: 2155
Re: Bèta 450:vrijlooptoerental eerst hoog, dan laag
« Reactie #6 Gepost op: 06-06-2016, 11:28 »

Bij ultrasoon reinigen worden als het goed gedaan word, alle componenten eruit gehaald.

Dus staat je stationair luchtmengselschroef niet goed, waarschijnlijk te ver uitgedraaid (te arm).

Ik ga ervan uit dat je een vlakschuif carb hebt. Dan is uitdraaien armer (meer lucht) en indraaien rijker (minderlucht). Zoek even op [het web] waar die voor jouw carb zit.


Voor je gaat rommelen ermee, draai dit schroefje in en tel daarbij alle hele, halve, kwart- en achtste slagen. Daarna draai je dat aantal slagen weer terug (aanvangspositie). Dan weet je hoe de mengselschroef stond vóór je begon. Je kunt er verder niet veel aan kapot maken.

Als je dit schroefje in- of uit draait, gaat de motor hoger of lager lopen. Draaien tot de motor op zijn hoogst loopt. Eventueel stationair (gasklep) terugdraaien, bij lagere toerentallen is verandering beter merkbaar.


Net zolang pielen tot hij zonder aarzelen gas oppakt en daarna vlot naar statio terugvalt.
Avonturier!

Offline member

  • Yamaha TT600E Belgarda + GG TXT PRO GP250
  • Modje
  • *
  • Berichten: 4775
Re: Bèta 450:vrijlooptoerental eerst hoog, dan laag
« Reactie #7 Gepost op: 06-06-2016, 11:40 »
Bij ultrasoon reinigen worden als het goed gedaan word, alle componenten eruit gehaald.

Dus staat je stationair luchtmengselschroef niet goed, waarschijnlijk te ver uitgedraaid (te arm).

Ik ga ervan uit dat je een vlakschuif carb hebt. Dan is uitdraaien armer (meer lucht) en indraaien rijker (minderlucht). Zoek even op [het web] waar die voor jouw carb zit.


Voor je gaat rommelen ermee, draai dit schroefje in en tel daarbij alle hele, halve, kwart- en achtste slagen. Daarna draai je dat aantal slagen weer terug (aanvangspositie). Dan weet je hoe de mengselschroef stond vóór je begon. Je kunt er verder niet veel aan kapot maken.

Als je dit schroefje in- of uit draait, gaat de motor hoger of lager lopen. Draaien tot de motor op zijn hoogst loopt. Eventueel stationair (gasklep) terugdraaien, bij lagere toerentallen is verandering beter merkbaar.


Net zolang pielen tot hij zonder aarzelen gas oppakt en daarna vlot naar statio terugvalt.

Had niet gezien dat hij gereinigd was. Zou inderdaad ook een hoop kunnen verklaren. Aan de andere kant is er dus recentelijk ook gepielt met de carb, als hij oude/gedroogde rubbers heeft kan hij dus ook vals gaan lucht aantrekken doordat er in de rubbers gewrikt is.
ARM facebook HIER

Offline member

  • *****
  • Berichten: 281
Re: Bèta 450:vrijlooptoerental eerst hoog, dan laag
« Reactie #8 Gepost op: 06-06-2016, 13:09 »
Dus staat je stationair luchtmengselschroef niet goed, waarschijnlijk te ver uitgedraaid (te arm).

Ik ga ervan uit dat je een vlakschuif carb hebt. Dan is uitdraaien armer (meer lucht) en indraaien rijker (minderlucht). Zoek even op [het web] waar die voor jouw carb zit.

Als je inderdaad een luchmengselschroef hebt dan klopt dit, maar volgens mij hebben alleen 2-takten die.

een 4-takt heeft volgens mij altijd een benzinemegselschroef en dan is het dus precies omgekeerd.
KTM 640 Adventure '03
KTM 450 EXC-F '17

Offline member

  • Twin
  • *****
  • Berichten: 2155
Re: Bèta 450:vrijlooptoerental eerst hoog, dan laag
« Reactie #9 Gepost op: 06-06-2016, 18:54 »


Hmm nee.


In de vlotterkamer voor een viertakt zit voor statio een aparte sproeier en die doet de benzine. In de venturi zit voor de benodigde lucht een bypass want bij statio staat de gasklep/schuif dicht en zou de motor afslaan. In die bypass zit een schroefje die deze opening in de bypass meer of minder opent. Die doet de lucht. De afgeregelde lucht gaat via de bypass langs de statiosproeier en die hoeveelheid lucht bepaald hoe rijk of arm het statiomengsel wordt.

Kan zijn wat jij bedoelt, bij een CV-carb is het afstellen andersom: indraaien is armer en uitdraaien is rijker.


Dacht ik.
Avonturier!

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 55
Re: Bèta 450:vrijlooptoerental eerst hoog, dan laag
« Reactie #10 Gepost op: 06-06-2016, 22:43 »
Gisteren nog eens de spanbanden rond de aansluitrubbers aangedraaid, en het stationair toerental (met regel wieltje) lager gezet, maar probleem blijft. Met de mengsel schroef nog niet gerommeld, eerst eens de Manuel downloaden, want ben niet zo'n techneut...

Verstuurd vanaf mijn SGP311 met Tapatalk


Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 55
Re: Bèta 450:vrijlooptoerental eerst hoog, dan laag
« Reactie #11 Gepost op: 06-06-2016, 22:48 »
Hij pakt wel vlot op bij korte gasstoten vind ik, geen aarzeling, geen dipjes, zowel stilstaand als rijdend...

Verstuurd vanaf mijn SGP311 met Tapatalk


Offline member

  • Twin
  • *****
  • Berichten: 2155
Re: Bèta 450:vrijlooptoerental eerst hoog, dan laag
« Reactie #12 Gepost op: 06-06-2016, 23:36 »

Toch betekent na-gieren te arm op het statiomengsel. Omdat de hoeveelheid brandstof uit die sproeier statisch geregeld is, zit er dus teveel lucht bij en dat doe je met de luchtmengselschroef.

For argument sake, je kunt 'de lucht' zo slecht zetten dat hij afslaat. Dit kun je pareren door de gasschuif (stationair toerentalschroef) op te draaien. Dan draait hij stationair op de hoofdsproeier en dan pakt hij prima gas aan inderdaad. Nee maar snap je?


Probeer maar, leerzaam hoor  ;)
Avonturier!

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 55
Re: Bèta 450:vrijlooptoerental eerst hoog, dan laag
« Reactie #13 Gepost op: 07-06-2016, 13:02 »
De carbu is een Keihin FCR-MX 39 (code 3900A); een vlakschuifcarbu dus; in de manual staat dat deze moet afgeregeld startend met een mengschroef die 1.25 toer opengedraaid wordt. ik heb de schroef dicht gedraaid, en ik kon slechts 0.5 toer draaien, wat 0.75 toer meer ingedraaid is en dus rijker dan voorgeschreven als ik bovenstaande goed interpreteer ... .

Bijkomend probleem is dat dit schroefje onder de carbu zit en ik zowel in de breedte als in de hoogte maar een paar cm ruimte heb, net genoeg om met een bitsje en 2 vingers een kwartje per keer te draaien, bitsje al eens laten vallen, lag natuurlijk onder de starter = veel gepruts om het er terug uit te vissen; dat is uiteindelijk gelukt, maar ik zie niet hoe ik daar zou moeten/kunnen aan draaien met draaiende en warme motor ... .

Offline member

  • Yamaha TT600E Belgarda + GG TXT PRO GP250
  • Modje
  • *
  • Berichten: 4775
Re: Bèta 450:vrijlooptoerental eerst hoog, dan laag
« Reactie #14 Gepost op: 07-06-2016, 13:43 »
Er zijn hoek schroevendraai tools. Anders ff de klemmen los en kantelen. Zou hem eerst eens op fabriek instellingen zetten.
ARM facebook HIER