Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Laatste aankoop  (gelezen 34426 keer)

Offline member

Re: Laatste aankoop
« Reactie #465 Gepost op: 28-08-2018, 12:58 »
Hey allemaal,

Deze week heb ik heb via marktplaats een gloednieuwe Hepco&Becker crashbar voor mijn Tenere gescoord. Ik kon hier online eigenlijk nauwelijks/geen reviews van vinden, dus ik dacht dat het wel aardig was om mijn ervaringen hier met jullie te delen.

Eigenlijk was ik op zoek naar een SW-Motech crashbar omdat ik die van H&B te duur vond (bij OTR kost 'ie 218 euro + 18 euro verzendkosten). Maar op marktplaats zag ik een advertentie voor 100 euro, en daarvoor kon ik 'm niet laten liggen. In vergelijking met de tegenhanger van SW-Motech hebben deze bars aan beide kanten 3 montagepunten i.p.v. 2; dat zou in theorie wat steviger moeten zijn. Ook loopt er een extra beugel over de waterpomp ter bescherming. Maar hoe goed dit in de praktijk werkt, weet ik pas na een paar crashes natuurlijk.

Van de zijkant gezien vallen de beugels nauwelijks op, en passen qua stijl goed bij het zwarte frame en de kofferbeugels achterop.


Vanaf de voorkant gezien volgen de beugels netjes de contouren van de motor, maar steken wel een stuk uit. Ik denk dat deze ruimte nodig was om een klein beetje vervorming toe te staan bij een valpartij. Er loopt een beugel voor de radiator langs, waar alvast gaatjes voorgeboord zitten voor extra schijnwerpers. Leuk detail, maar ik denk dat ik mini-leds hogerop ga monteren, aan de linker en rechter onderzijde van de koplamp.


Dit is een (slechte) foto van het bovenste montagepunt, waar ook de tank mee aan het frame zit. De originele *enorm* lange en dikke metalen M6-bouten zijn vervangen door veel kleinere M6-imbusbouten. Deze zijn vermoedelijk niet zwakker dan origineel, maar desalniettemin lijken die M6-boutjes een beetje mager naast al die dikke M10-bouten waarmee de andere aanhechtingspunten vastzitten.


Ondanks de goede pasvorm van de beugels werkte deze centrale M10-bout bij de installatie niet lekker mee. Niet in de laatste plaats omdat de meegeleverde bouten en moeren met sleutelmaat 17 vastgezet moeten worden, en omdat je maar een hele kleine slag kunt maken tussen de uitlaatbuizen door.


De onderste montagepunten aan de achterkant hadden hetzelfde probleem. De bouten passen maar op 1 manier. Elk montagepunt heeft een eigen lengte bout (het scheelt maar millimeters, dus goed opletten en wel even de handleiding lezen, ask me how I know...). Door de krappe ruimtes passen er geen ringsleutels tussen en heb je een kleine slag.


Eenmaal op de motor, viel het mij op dat de onderste beugel erg dicht bij de voetpedaaltjes zit. Al bij de eerste stadsrit raakte ik met mijn (maat 46) laars de beugels. Dat was even wennen. Hier moet ik nog even wat rubber omheen doen tegen slijtage van mijn laars.


Positieve punten:
  • De crashbars hebben een zeer stevige constructie, zonder extreem zwaar te zijn. De twee extra bevestigingspunten leveren m.i. veel extra stevigheid voor weinig extra gewicht.
  • Ze hebben een goede pasvorm, waardoor de installatie in theorie heel makkelijk had kunnen zijn (als ik de handleiding van tevoren had gelezen).
  • De beugels ter bescherming van de waterpomp zijn een leuke extra.
  • De poedercoatinglaag is behoorlijk dik en hard. Tijdens het sleutelen raakte ik de buis een keer met mijn gereedschap en er zat nauwelijks een kras op.
Negatieve punten:
  • Aan de voorkant zat een oneffenheid in de poedercoating. Beetje slordig gezien de prijs.
  • In mijn rechter crashbar zit een los metalen deeltje, waardoor dit rammelt. Gelukkig hoor je dit niet met een lopende motor.
  • De crashbar zit erg dicht bij mijn voeten.
  • De montage met de M6 boutjes (onder de tank) lijkt me niet super. Maar andere crash-bars gebruiken dit punt ook, dus ik moet er maar op vertrouwen.
  • Ik vraag me sterk af of het verbindingsstuk voor de radiator langs, voldoende ruimte heeft voor vervorming bij een crash. Deze zit er erg dicht bij.
Dan nu de killer question... zijn deze crashbars het extra geld waard ten opzichte van die van SW-Motech? Ik denk het eigenlijk niet. Wellicht kun je beter een beetje geld besparen op de crashbars en er goede carterbescherming bij kopen. Maar als je kleine voeten hebt, en ook niet van plan bent om de plastics aan de onderkant te vervangen door aluminum, dan zijn deze crashbars wel echt de overweging waard.

Offline member

Re: Laatste aankoop
« Reactie #466 Gepost op: 28-08-2018, 14:54 »
De killer question voor mij zou zijn.
Heeft de tenere uberhaubt wel crashbars nodig.
Wellicht op de verharde weg maar (imo) niet voor de zandpaden.

Offline member

Re: Laatste aankoop
« Reactie #467 Gepost op: 28-08-2018, 15:14 »
Helder verhaal, dit soort besprekingen zijn mijns inziens van meerwaarde voor dit forum.

Offline member

  • *****
  • XT660R, Mitsubishi Pajero sport, KTM 990 Adv. S
Re: Laatste aankoop
« Reactie #468 Gepost op: 17-09-2018, 08:35 »


Laat de herfst maar komen ☺

Offline member

Re: Laatste aankoop
« Reactie #469 Gepost op: 17-09-2018, 15:04 »
HAHaha

Offline member

Re: Laatste aankoop
« Reactie #470 Gepost op: 17-09-2018, 20:12 »
 8)
DR 800, KTM LC4 640 [Adventure] www.drbigclub.nl

Offline member

  • DR-Z462SM
  • *****
  • voor (V) rede vatbaar
Re: Laatste aankoop
« Reactie #471 Gepost op: 18-09-2018, 12:14 »
Wat een geile oranje laarsjes... ;D
Old bikers never die, they just smell that way...

Offline member

  • *****
  • Adventures.....
Re: Laatste aankoop
« Reactie #472 Gepost op: 18-09-2018, 16:21 »
en de Zwarte Cross is allang geweest! ...... vast voor volgend jaar zeker
dansen in de modder is een feest  ;)
Big....is history ..... 640 ook, nu een 690EnduroR en een CRF450


Advertentie: