Ben in een schrijfbui, dus zal ik jullie nog eens vervelen met mijniedeale allroad
Ik heb nu echt 2 fantastische motoren in mijn bezit, maar feitelijk zou ik alles (ook een tijd lang gedaan, maar daarover later meer) op een daarvan kunnen doen...
BMW G650XChallenge, Rotaxblok in een 650GS al 80.000km door mij getest en super bevonden zowel qua karakter als betrouwbaarheid (in al die tijd geen druppel olie verbruikt) hopelijk heeft BMW bij de nieuwe G-serie zijn kwaliteit niet onderuit gehaald zoals ze dat bij de R wel hebben gedaan
, tot zover ben ik hoopvol.
Wat technisch gedoe, wat er mij toe doet:
origineel: droog 144 kg
Verbruik: boven de 120km/u 1 op 20, toeren bij ideale snelheid/toeren 1 op 30, gemiddeld 1 op 25.
Vermogen: 650cc, 53 pk, topsnelheid 165 km/u, koppel 60Nm bij 5250t/min (die laatste zegt mij nooit zoveel uit getallen, maar voor mij prima)
actieradius: Kom ik gelijk aan de eerste aanpassing... onder het zadel origineel 10ltr, maar ik heb er een TT tank met 16 ltr bij opgezet, maar die zou je voor zware ritten eraf kunnen laten en gewoon het plastic terug zetten.
Verder prettig lange veerwegen en goede grondspeling en geen "tankbult" tussen zadel en stuur voor lekker sportief kunnen rijden...
Voor mij doet ie alles, pittige offroadritten zowel zware ondergrond als technisch rijdt ie heerlijk, 10 kilo zwaarder dan mijn vroegere DRZ400s, maar de gewichtsverhoudingen en het vermogen maakt dat meer dan goed... De extra 16ltr tank laat ik leeg bij de echte zware ritten (zoals KNMV of ritten in Wales) die paar gram van de lege tank ipv plastic flappen vind ik niet zo erg...
Fotootje van Handel heb ik even niet bij de hand, dus hier van een gewoon ritje:
Dan volgende belangrijke onderdeel voor mij, all/offroad reizen met volledige campeeruitrusting.
Hier een fotootje van onze vakantie door Italie, Slovenie, Croatie, Bosnie afgelopen jaar, vooraf een mooie route uitgezet op topokaarten met zoveel mogelijk offroad en dat bleek een groot succes, het offroadgehalte was zelfs soms wat teveel van het goede, maar de 650 was geweldig, enige aanpassingen waren de extra tank, grote carterplaat en een homemade bagagerek om de ortlieb waterdichte zadeltassen aan vast te kunnen binden tegen al het gehots. De originele vering heeft geen slag verkeerd gegeven, goed handelbaar tijdens kruip door sluidoor, wel wat aan de hoge kant voor mij tijdens een erg technische smalle afdaling over rotsen en boomwortels waar toch onvermijdelijk een keer de voetjes aan te pas moesten komen, (dus puntje van aandacht) en een genot om te rijden tijdens lange bergbeklimmingen over groffe stenen (leek soms alsof we continu een trap op aan het rijden waren en links en rechts overal waarschuwingen voor mijnenvelden
) en krappe bochtjes en zelfs de 1000km snelwegrit op een dag naar huis praktisch geen last gehad van het smalle zadel of gebrek aan windbescherming.
En dan als laatste belangrijke criteria voor mij, ik heb geen auto dus moest het goed doen voor dagelijks verkeer, daarvoor heb ik wel een extra setje wielen aangeschaft van een Xcountry, dus 19"/17"
Dat is echt dikke pret met die wieltjes, was ook al heel wat jaren geleden dat ik eens echte wegbandjes (nou ja, tourances dan) onder de motor had.. Ook hier prima, met 26 ltr benzine aan boord, een prettig vermogen waarmee je ook goed op de snelweg kan rijden, een sportieve rijhouding, lekker hoog om over het verkeer heen te kunnen kijken en smal en licht om easy door de kleinste gaatjes van de file door te pruttelen met een goed doseerbaar vermogen. Tja een lekker zacht breed zadel en een groot tourscherm zou misschien wel lekker zijn voor de lange snelwegdagen, maar als ik dat echt graag wil koop ik wel een airhawk en een louis opzetscherm....
Alleen sinds mijn werk nog verder van huis is gaan liggen en ik aan woon/werk alleen al bijna 700 km per week rij bleek het toch niet altijd even simpel om de motor na een beekendje offroad op maandagmorgen ook weer schoon, nagelopen, evt gerepareerd, en wielen gewisseld te hebben, dus begon toch langzaam aan de wens voor een 2e motor die speciaal voor dagelijks verkeer ingezet zou worden en dat is na veel wikken en wegen een mooi zwarte Yamaha XT660 Tenere geworden...
Ik heb over veel opties nagedacht die binnen mijn budget paste, van een degelijke oude DR650, tot een degelijke betrouwbare K75 en vele simpele degelijk japanse wegmotoren, tot zelfs een motorscooter, maar de Tenere had ik vanaf het begin al een oogje op en voldeed aan al mijn wensen en kwam toen ook nog eens toevallig voor een leuk prijsje voorbij, dus was de keuze snel gemaakt
Sindsdien gebruik ik de Tenere puur voor dagelijks verkeer en de Xchallenge voor vrijetijd
In hoeverre de Tenere voor al mijn wensen inzetbaar zou zijn weet ik nog lang niet, hij weegt toch een bak zwaarder, slechtere vering, maar daar kan wat aan gedaan worden en offroad heb ik niet graag een kuip... Maar voor dagelijks verkeer issie geweldig.
Sindsdien ben ik toch langzaam aan de Xchallenge aan het opleuken.... De standaard vering voldeed voor mij in eerste instantie prima, 45 mm USD, met beperkte instelbaarheid en een superlichte luchtveer. Vooral de luchtveer bracht soms wat twijfels, met de gemiddelde ritte voldeed ie prima en op vakantie ook geen slag verkeerd gegeven en is een supercomfortabele veer, maar in knippen zou het beter kunnen en in het achterhoofd toch twijfels over de betrouwbaarheid en het risico dat hij zijn lucht verliest, sta je wel in de middle of nowhere en kan je geen meter meer rijden.... Tijdens de vakantie kwam daar bovenop dat een cm lager toch best prettig zou zijn, dus zijn we met alle losse ohlins onderdelen die in de garage rondzwierven naar de lokale crossboer gegaan die al 30 jaar ohlins op maat maakte en die heeft een hele mooie ohlins op maat gemaakt voor mij
Daarna stuitte we toevallig op een set goedkope bijna nieuwe voorvorken met alles erop en eraan van een 950SE op ebay, toen was de verleiding toch ook te groot, als ze niet bevielen in mijn Xchallenge, wilde Wilfried ze wel achter de hand houden voor zijn SE of in zijn HP2 bouwen, dus zo gezegd zo gedaan, 2 weken later zaten ze in mijn Xchallenge en gingen we er voor het eerst op uit met de Ad K rit geloof ik, vooralsnog nog geen overduidelijk verschil, ook nog een beetje moeten klooien met de ohlins instellingen enzo, maar vorige week pas echt kunnen testen in zware omstandigeheden, en oef toen moest ik toch toegeven dat er een andere wereld voor je open gaat hoor
Dus tja na 1,5 jaar is er stiekum toch weer heel aangepast aan een motor die ik af fabriek eigenlijk al perfect vond
Maar er bestaat blijkbaar toch altijd weer een betere staat van perfectie