Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: De Ideale Allroad  (gelezen 389243 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3071
Re: De Ideale Allroad
« Reactie #1200 Gepost op: 08-04-2010, 23:39 »
En je vergeet de DR 800 BIG, een zeer goede alles kunner!
 
En heb nu kort een KTM Adv. maar die rijd heel doseerbaar, is wel in alles strak maar dat is juist goed.. op de weg en offroad.
 
Koop hem in DE of GB, op kenteken zetten en BPM kost niet veel en je hebt hem dan een stuk betaalbaarder dan in NL..
Gebruik? 1 op 13 met cross vertanding en bijna alleen offroad ;)  kan dus een stuk minder..
DR 800, KTM LC4 640 [Adventure] www.drbigclub.nl

Offline member

  • *****
  • Berichten: 481
Re: De Ideale Allroad
« Reactie #1201 Gepost op: 09-04-2010, 09:00 »

Wat dacht je van een KTM 690 en daar dan zelf met een beter zadel, ruitje, extra tank en bagagerek een reisfiets van maken.
Heeft het vermogen dat je toch zoekt, is bomvrij en schijnt zeer zuinig te zijn. Als je " 690 adventure"  googled vind je heel wat mooie eigenbouw voorbeelden. (Helaas maakt KM zelf nog geen 690 adventure).


Offline member

  • *****
  • Berichten: 2710
Re: De Ideale Allroad
« Reactie #1202 Gepost op: 09-04-2010, 09:28 »
Die uitspraak over 1cylinders moest ik toch ook even met mijn ogen knipperen..
Ik heb 80.000 km met een BMW F650GS/Dakar gereden, echt alles mee gedaan, woon-werk, asfaltknallen in de Eiffel, Alpen, Vogezen, on en offroad reizen, all en offroad ritten. Ook 2 keer 1100km op een dag gereden en vaker dat soort lange snelwegritten, geen enkel probleem...
Nu heb ik er inmiddels 20.000 km met een Tenere op zitten, maar voornamelijk woon-werk, dus kan er niet zoveel over vertellen als single minded, maar in ieder geval dat lange snelweg afstanden geen enkel probleem zijn.
En dan heb ik inmiddels 30.000 km met mijn BMW G650 XChallenge gereden, ook veel woon-werk en snelweg gereden, je levert met zo´n motor ietsjes comfort op de snelweg in net zoals de KTM690, maar je krijgt er enorm veel velzijdigheid en vooral offroadcapaciteiten voor terug, en deze motoren zijn nog veeel crashbestendiger dan een Tenere of F650GS Dakar.
 
Kortom een moderne dikke 1cyliner vergelijken met een DRZ400 is onmogelijk, zowel qua betrouwbaarheid als rijeigenschappen. Ik heb ook 30.000km met een DRZ400 gereden nadat ik mijn 650Dakartje weg had gedaan en dacht daar hetzelfde als met mijn Dakartje mee te gaan doen, maar snelweg hield gewoon echt niet over, boven de 100 dacht ik dat de zuiger elk moment naar buiten zou komen... toch mee naar de Alpen gereden, maar heb mij toch vooral aan de B-wegen moeten houden.. En na 25.000 km moest er dus een nieuw zuigertje in...
 
Maar goed, zoals je hieruit al hebt op kunnen maken, ben ik een enorme 1cyl fan, mijn idee is dat meer dan 50 PK nodig hebben meer te maken heeft met emotie en ego, dan daadwerkelijk "nodig" moeten hebben. Ik heb met al mijn 1cyl al vele km´s met vele mensen met diverse motoren gereden en ik heb nog nooit achter hoeven blijven, wat... ik heb vele 100PK bommen gepasseerd...
Het enige wat ik dan wel eens merk, is als we samen volgas van het stoplicht wegrijden, dan was die PK bom ff sneller weg, maar dat duurt dan ook maar een paar seconden voor je weer bij bent....
 
Maar niet iedereen kan gelukkig worden van zo´n 1cyl, dat moet je helemaal voor jezelf uitmaken.
Als ik nu een 2cyl uit moest kiezen was het denk ik de BMW F800GS, 5 dagen mee on-offroad in Zuid-Afrika mee gereden en was erg aangenaam verrast door die motor. Zat ook erg te twijfelen of ik de 800GS of de Tenere ging kopen, maar de prijs gaf de doorslag  ;)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1545
Re: De Ideale Allroad
« Reactie #1203 Gepost op: 24-05-2010, 11:42 »
Mijn eigen motor is het niet maar als mijn HP2 Enduro minder ver uitstekende cilinders had en 20 of, beter nog, 30 kilo lichter woog was ie helemaal perfect.

Super smeuïg blok
Hoog koppel
Comfortabel
Cardan

Nu al een alleskunner maar een boxermotor zou niet van die rottige uitstekende cilinders moeten hebben...
2021 690 Enduro R  -  Gamo Grizzly 1250 Whisper IGT 5.5

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5705
Re: De Ideale Allroad
« Reactie #1204 Gepost op: 24-05-2010, 12:04 »
ah, je wilt een Douglas



(met een kwartslag gedraaide boxer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 539
Re: De Ideale Allroad
« Reactie #1205 Gepost op: 24-05-2010, 12:52 »
dus de nieuwe super tenere. ;D

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11367
Re: De Ideale Allroad
« Reactie #1206 Gepost op: 24-05-2010, 19:03 »
Ik denk dat als je een big bore op de WR250R monteert dat je de ideale reisfiets hebt: handelbaar vermogen, topsnelheid van 160 km/u, licht, zuinig, 6e versnelling, 16L tank (375 km) voor verkrijgbaar, betrouwbaar en lange onderhoudsintervallen, subframe of passagier.

De Track Diesel is natuurlijk ook bijzonder, met die actieradius!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2002
Re: De Ideale Allroad
« Reactie #1207 Gepost op: 24-05-2010, 23:39 »
Een KTM LC4 Adventure met lichte, zuinige tweecylinder van een pk of 65-70 en zesbak erin zou aardig in de richting komen kwa ideale allroad.

Goede vering, onder de 200kg rijklaar met volle benzinetank, carterplaat, gereedschap, bandenspul, etc., goed van de weg af, redelijk crashbestendig, en de gemiddelde twin rijd op de snelweg een stuk prettiger dan een eencylinder.

KTM zou een LC6 Adventure uit moeten brengen. Met iets van 700cc cylinderinhoud, blok getuned op koppel onderin en wat minder zuipen, en door wat minder vermogen kan de boel ook wat lichter worden.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11367
Re: De Ideale Allroad
« Reactie #1208 Gepost op: 25-05-2010, 07:59 »
ah, je wilt een Douglas



(met een kwartslag gedraaide boxer)

Met de veerweg zit het nog niet zo snor Erwin :D

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2770
Re: De Ideale Allroad
« Reactie #1209 Gepost op: 25-05-2010, 12:25 »
Met de veerweg zit het nog niet zo snor Erwin :D

Frank, als je goed kijkt zie je die zitten onder het zadel ;D
Dat noemde men een "zweefzadel"

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2118
Re: De Ideale Allroad
« Reactie #1210 Gepost op: 25-05-2010, 20:16 »
Precies: als je maar hard genoeg door die kuil ramde, kwam je vanzelf los uit het zadel...

... en voila: het zweef zadel!  ;D

HJ
uit het stof zijt gij gekomen, en tot het stof zult gij wederkeren!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2636
Re: De Ideale Allroad
« Reactie #1211 Gepost op: 27-05-2010, 21:28 »
Een KTM LC4 Adventure met lichte, zuinige tweecylinder van een pk of 65-70 en zesbak erin zou aardig in de richting komen kwa ideale allroad.

Goede vering, onder de 200kg rijklaar met volle benzinetank, carterplaat, gereedschap, bandenspul, etc., goed van de weg af, redelijk crashbestendig, en de gemiddelde twin rijd op de snelweg een stuk prettiger dan een eencylinder.

KTM zou een LC6 Adventure uit moeten brengen. Met iets van 700cc cylinderinhoud, blok getuned op koppel onderin en wat minder zuipen, en door wat minder vermogen kan de boel ook wat lichter worden.

690 dus 63 pk koppel zat en met mijn extra tanks(totaal 34 liter) een aktieradius van +_700km
doet gemiddeld toch rond de 1 op 20

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11367
Re: De Ideale Allroad
« Reactie #1212 Gepost op: 28-05-2010, 19:38 »
Ik zit tussen twee banen in en er is een goede kans dat ik weer in A'dam terecht kom.

Een paar jaar geleden werkte ik als freelancer in Amsterdam en toen was het heerlijk om tussen die koekblikken door te kunnen rijden.

Met mijn RMZ zou ik twee maal per week olie moeten wisselen, dat gaat wat ver. Ik ga waarschijnlijk een Suzuki Freewind aanschaffen. Kost geen drol. Blok is betrouwbaar luchtgekoeld concept.

Onderstel is prima voor op de weg en met een leuke USD is hij weer een tikje moderner. Achter een leuke öhlins of zo, rubbers van de stepjes schroeven. Bij Ray een recht zadel bestellen en klaar voor het terrein!

Hier een fotoke:



Offline member

  • *****
  • Berichten: 4278
Re: De Ideale Allroad
« Reactie #1213 Gepost op: 30-05-2010, 16:14 »
ik weet nog wel een leuke lc8 voor je Frank, dan kan je ten minste een echt motor tussen de file rijden!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11367
Re: De Ideale Allroad
« Reactie #1214 Gepost op: 30-05-2010, 17:32 »
Mooi toch, die oranje zijkappen?

Bedankt voor het aanbod Steven, maar de centen ontbreken even...