Ik sluit me aan bij bthebird: 48PK lijkt niet veel, maar met een overbrenging die is uitgelegd op een top van zeg 160km/u tegen +200km/u tegen de Triump, zal de beleving van dat 'tekort' aan vermogen wel meevallen: je moet wel wat meer schakelen.
De grote vraag is: wat bedoel jij met een paar zandpaden en hoe goed kun je overweg met een zware allroad op losse ondergrond?
Zelf rijd ik een XT660Z Tenere en rijd daar, behalve mijn woon-werk verkeer (inclusief onverharde stukken), ook roadbook-ritjes mee: is wat harder werken dan op een lichte machine, en als het echt hard gaat zit het gewicht in de weg = vering schiet te kort.
48PK is voldoende zowel in het terrein als op het asfalt... zolang je geen duo passagier mee neemt. Boven de 120km/u duurt inhalen wat langer en vraagt wat meer ... 'planning'... je hebt niet echt over. Voordeel is dat je gewoon ongegeneerd en ongestraft het gas vol open kunt draaien.
Van wat ik lees over de Triumph is het een asfalt machine waar je idd eens een gravelweggetje of hard zandpad mee kunt doen. Zelfs in vergelijking met bv de BMW F800GS moet hij het op het onverharde afleggen: te veel gewicht op de voorkant. Desondanks zijn er mensen die er behoorlijk mee uit de voeten kunnen in het zand.
Als je toch meer een 'off-road' georiënteerde motor wilt MET vermogen is de F800GS een meer voor de hand liggende keuze...of toch.... de KTM 990 Adventure.
Vind je dat te duur en neemt genoegen met 48PK overweeg dan ook de Tenere: doet off-road niet veel onder t.o.v. de XT660R maar je legt er makkelijk grote afstanden af over asfalt. Belangrijkste upgrade is dan wel de achterschokdemper + evt. filter, fuel-mod en uitlaatdemper voor een wat pittiger motorkarakter. Koop alleen niet het in Nederland gevoerde 2011 model: daarvan zijn de veerwegen ingekort en is voorzien van ABS en daarmee ontdaan van off-road mogelijkheden.
HJ