Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: De Ideale Allroad  (gelezen 388047 keer)

Offline member

  • Administrator
  • *
  • Berichten: 3255
Re: De Ideale Allroad
« Reactie #270 Gepost op: 28-11-2006, 07:42 »
Mag ik meneer Klei een uurtje sturen in mijn Hando aanbieden?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 153
Re: De Ideale Allroad
« Reactie #271 Gepost op: 28-11-2006, 10:14 »
Als we het toch over alternatieve brandstoffen hebben: ik droom nog steeds van een motor met LPG-tank op de plek van de normale benzinetank, met de vorm van een normale benzinetank.

Vervolgens een mooi injectiesysteempje dat de LPG vloeibaar injecteert vlak voor de inlaatkleppen, en een motor die aangepast is aan de eigenschappen van LPG. LPG heeft een heerlijk hoog octaangetal en redlijk wat warmte nodig om te verdampen. Daarmee kun je de compressie lekker opvoeren.

Moet niks beroerder lopen dan een benzineblok imho, en LPG is nog steeds goedkoper en schoner dan diesel.


Denk dat je dan toch een redelijk topzwaar fietsje gaat krijgen.
Zo'n lpg tank kan je nu eenmaal niet van PP maken.

Offline member

  • Administrator
  • *
  • Berichten: 3255
Re: De Ideale Allroad
« Reactie #272 Gepost op: 28-11-2006, 10:50 »
LPG tanks worden tegenwoordig wel van kunststof gemaakt, dus wie weet.

=> linkje

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2002
Re: De Ideale Allroad
« Reactie #273 Gepost op: 28-11-2006, 11:19 »
Denk dat je dan toch een redelijk topzwaar fietsje gaat krijgen.
Zo'n lpg tank kan je nu eenmaal niet van PP maken.

Je moet ook geen lichte enduro op LPG willen maken. Daar is ook geen markt voor, want wat interesseert jou die paar liter benzine nou die je verbruikt bij een dagje lekker raggen?

Maar voor bijvoorbeeld een toerfiets zou het best een oplossing zijn. Ik heb per jaar zeker 2000 liter benzine nodig. Als 1800 liter daarvan LPG zou kunnen worden is dat toch een leuke besparing.

En zo lastig is het niet voor de heren motorfietsfabrikanten als ze er vanaf het begin rekening mee houden. Of je nu benzine op druk brengt en injecteert, of je brengt LPG op druk en je injecteert het. Da's lood om oud ijzer. Je hebt hooguit andere componenten nodig, en die bestaan al lang.

Offline member

  • Administrator
  • *
  • Berichten: 3255
Re: De Ideale Allroad
« Reactie #274 Gepost op: 28-11-2006, 11:35 »
Wanneer de aantallen van motoren die op diesel of LPG rijden ooit gaan toenemen, voorspel ik dat de wegenbelasting dan ineens aangepast gaat worden en het voordeel weer teniet gedaan wordt. Het enige pluspunt voor een LPG fiets is de prijs van de brandstof.

Van een diesel is het superlage verbruik een tweede punt, maar dat heb je op LPG dus niet.

Als het je alleen om het verbruik te doen is moet je trouwens meteen een F650GS kopen. 1op 25 is niks bijzonders op zo'n ding.

Offline member

  • Aut viam inveniam, aut faciam
  • *****
  • Berichten: 1314
Re: De Ideale Allroad
« Reactie #275 Gepost op: 28-11-2006, 12:01 »
Vervolgens een mooi injectiesysteempje dat de LPG vloeibaar injecteert vlak voor de inlaatkleppen, en een motor die aangepast is aan de eigenschappen van LPG. LPG heeft een heerlijk hoog octaangetal en redlijk wat warmte nodig om te verdampen. Daarmee kun je de compressie lekker opvoeren.
dan neem je een dieselblok en spuit je het rechstreeks in de cilinder..nog beter
in groningen rijden de vuilniswagens zo ook rond .. wat meer pk en wat minder koppel

lpg voor diesels komt natuurlijk uit de tuning hoek wan daar word lpg bijgemengt in diesels maar het scheind nog niet echt betrouwbaar te zijn

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2002
Re: De Ideale Allroad
« Reactie #276 Gepost op: 28-11-2006, 13:09 »
Ik las laatst in de AMT een artikel over bi-fuel trucks; diesel en LPG dus. De reden daarachter was een schonere verbranding en lagere brandstofkosten per kilometer. De LPG word dan geinjecteerd in de luchtinlaat en de hoeveelheid ingespoten diesel word verminderd.

Wat LPG versus diesel betreft op motorfietsen: LPG is voor een fabrikant met relatief weinig moeite te implementeren. Een reeds bestaand benzineblok is makkelijk te optimaliseren voor LPG, en ook de veranderingen in het brandstofsysteem zijn niet schokkend. Het grootste probleem is de tank, en da's ook wel op te lossen. Zeker als je Honda of BMW heet. En het oerwoud van regeltjes, da's ook nog een probleem.

Een (turbo-)dieselblok moet van de grond af ontwikkeld worden, en is volgens mij stukken complexer en zwaarder dan een benzineblok+LPG. In een auto niet zo belangrijk, op een motorfiets wel. EVA doet goed werk op dit gebied, maar ze zijn er nog lang niet.

Wat betreft dat F-je met z'n 1 op 25: ik heb dat wel overwogen toen de benzineprijzen richting de EUR 1,50 gingen. Totdat ik eens ging rekenen wat ik er werkelijk mee op zou schieten; toen bleek de verwachte winst toch tegen te vallen, en F-jes zijn toch wat minder DaBit-proof dan de R1100GS.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11367
Re: De Ideale Allroad
« Reactie #277 Gepost op: 28-11-2006, 13:56 »
Wat denken jullie hiervan:

11L tank, 39mm carb, bagagedragertje etc.

http://www.ccm-motorcycles.net/pdf/ccm_404.pdf

Noppy

Offline member

  • Administrator
  • *
  • Berichten: 3255
Re: De Ideale Allroad
« Reactie #278 Gepost op: 28-11-2006, 14:00 »
Doe mij de CCM 644 Dual Sport dan maar svp.  :D




Offline member

  • *****
  • Berichten: 914
Re: De Ideale Allroad
« Reactie #279 Gepost op: 28-11-2006, 14:22 »
Lijkt wel een beetje op een TTR,mooi klein tankje en een motorblok met weinig toeters en bellen.
De ideale motor om me te vallen voor mij dan.
Als je nooit valt, ga je niet hard genoeg!’

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11367
Re: De Ideale Allroad
« Reactie #280 Gepost op: 28-11-2006, 15:17 »
Hier kan je hem bestellen en/of proefrijden.

Noppy
P.S. in geel vind ik 'm mooier  :)

Noppy

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2418
Re: De Ideale Allroad
« Reactie #281 Gepost op: 28-11-2006, 19:31 »
Zit-ie binnen de 5 minuten op de 100?  ;D

Nouweh..

Nee  :D
Hij loopt maar 80  :D

De hele autowereld is anders al jaren over, met een gewoon TD-tje hoor je tegenwoordig in de middeleeuwen...Dus zo slechts kan het niet zijn. Sterker nog, d'r is al een tijd zoiets als common-rail 2e generatie, met nog hogere inspuitdruk, vermogen, koppel etc. Die bus van mij haalt uit een bescheiden 2150cc 180pk en 380Nm (ja we hebben het hier echt over een diesel). De meeste kracht zit idd onderin, maar dat wordt zo ingeregeld.

Heb je ook gelijk in, maar de zoektocht naar een ander systeem, dat zich beter laat sturen (in tegenstelling tot een mechanisch geregelde brandstofpomp) is voornamelijk gestuurd door de nieuwe milieunormen. (TIER 3 en 4 en vast nog verder)  Overigens lukt(e) het veel fabrikanten niet om een motor zuiniger te krijgen, omdat ze om te voldoen aan de normen meer brandstof moeten inspuiten om zo de juiste CO waardes ed. te halen.
Dat Common-rail technisch gezien zondermeer véél meer mogelijkheden biedt (je kunt hem  met de computer een andere curve/mapping geven) ben ik roerend met je eens! En die techniek is mooi, dat ook. Maar ik ben nog geen fan.
Laat mij dwars zijn, maar ik ben dol op een direct reagerende motor, net als een brommert met een vlakschuifcarburateur ipv een cv-carburateur.  ;)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2418
Re: De Ideale Allroad
« Reactie #282 Gepost op: 28-11-2006, 19:40 »
Mag ik meneer Klei een uurtje sturen in mijn Hando aanbieden?


Dat mag altijd  :D
één en ander kan natuurlijk met ene fijnere besturing veel verdraaglijker gemaakt worden. Ik ben weleens op pad met een oudere Common-rail diesel (1.9 CRTD Opel Movano/Nissan Primastar/Renault weetikhetwat) Ach, het went, maar ik ben niet enthausiast..

Zelf wil ik ff een voorbeeld geven van een bepaalde Deutz Fahr landbouwtraktor (bj omstreekts 99) met het (inmiddels verouderde) Pümpe-Düse systeem. Verschrikkelijk veel vermogen voor een 3.2 liter tellend blok (voor tractoren ligt de verhouding vermogen/inhoud compleet anders ivm de duurzaamheid) want daar trekt men zonder probleem 110 pk uit. Maar het reageert als een dweil, als je gas geeft vanuit stationar heb je het idee op een zak te trappen ipv op het gas, slecht te regelen.. Kortom.. ik pak liever de ouwe gemeen felle Deutz, van mijn bouwjaar (81) Dat ding doet gewoon wat je zegt. Gas moet je voorzichtig intrappen, anders is ie zo fel, dat je door het felle reageren van het blok zit te stuiteren in de cabine.. Heerlijk  :D

Maargoed, het ging over tweewielers..

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2617
Re: De Ideale Allroad
« Reactie #283 Gepost op: 28-11-2006, 22:21 »
Star Twin in loenen is bezig met het ontwikkelen van een totaal nieuwe dieze (eigen ontwerp)l!!
Let maar op dit wordt iets heeel moois!! (veel vermogen en een laag gewicht!!
Rijden van A naar B is logisch, naar nergens is veel beter!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2206
Re: De Ideale Allroad
« Reactie #284 Gepost op: 29-11-2006, 01:20 »
Wat denken jullie hiervan:

11L tank, 39mm carb, bagagedragertje etc.

http://www.ccm-motorcycles.net/pdf/ccm_404.pdf

Noppy

Zit volgens mij een DRZ blokkie in... 8)
Zit niet meer op de DRZ, soms op de Alp en vaak op de MTB
Maar zit nog wel steeds onder de modder...