Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: De Ideale Allroad  (gelezen 388125 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2710
Re: De Ideale Allroad
« Reactie #300 Gepost op: 16-01-2007, 13:49 »
Met max Kool,

Ik heb 80.000 km op mijn geliefde F650 Dakar (van 2000) gezet. Super allround inzetbare motorfiets, comfi bij hoge snelheden, super laag benzineverbruik, heerlijke pakezel, het was al een strakke stuurfiets, maar met een paar hyperpro'tjes een super scheermesje en een super betrouwbaar en vrijwel probleemloos blok. Ik heb er ook meer offroad mee gereden dan de gemiddelde 650 bezitter zou doen, maar daar kwam ik dus de limieten tegen. Het is qua gewicht net ff wat meer dan een NX650 gok ik zo, maar daar zal je al te veel over struikelen, als je over de categorie dikke 1cylinders hebt (ik rij nu ook alsnog graag met de 190kg AT, ook al heb ik een DRZ in de schuur), maar hij is toch wel erg fragiel als je er flink mee tegen de grond gaat. Wat Max al zegt, de ophangpuntjes van de kuipdelen breken makkelijk af, het kuipframe wijst ineens een andere kant op als je stevig tegen de vlakte gaat, wat allemaal een paar keer wel weer rescht te buigen is en plaatwerk alternatief vast te zetten, maar dat houd gewoon een keer op, als je dat frame te vaak terugbuigt, verliest het zijn fut en kan je hem op een gegeven moment bijna met de vingers wegduwen....

Ik heb mensen van hier veel ernstiger valpartijen zien maken met een LC4 Adv en die kuip geeft gewoon geen krimp, dus als je een opvolger voor je NX zoekt die meer uitslaat naar offroadcapaciteiten dan comfort en snelheid op de weg, zou ik meer die kant op kijken. Is comfort en snelheid belangrijker en hou je het bij simpeler offroad zou ik zo weer voor de F650gs kunnen kiezen (als ik niet zo'n mooie Twin had :P ;)) Maar zo schrijf ik het erg zwart wit hoor, er komen veel meer kritieken bij te kijken  zoals vering, onderhoudsintervallen, zelfsleutelbaarheid, en nog veel meer. Maar dit was mijn mening in een notendop.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1582
Re: De Ideale Allroad
« Reactie #301 Gepost op: 16-01-2007, 14:44 »
 :stupid:

 :stupid:

Net al Max en Rooske ben ik ook een “ervaringsdeskundoloog” met de F650 Dakar. Lekkere fiets voor asfalt en gematigd offroad. Op zand en gravelwegen rijdt ‘ie heerlijk.
Wordt offroad rijden belangrijker voor je dan loop je vrij snel tegen de grenzen aan. Vering is dan onvoldoende, gewicht te hoog (zowel in kilo’s als kwa positie) en wordt het allemaal te kostbaar (zowel upgraden als vallen). Verder een betrouwbare fiets, alleen de elektronica wil nog wel eens eigenwijs doen.

O ja, de witte met het steile rallyruitje zijn natuurlijk de mooiste  8)


GS GJ :D
Don't even bother to agree with me, I 've already changed my mind :-)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3378
Re: De Ideale Allroad
« Reactie #302 Gepost op: 16-01-2007, 16:10 »
Qua betrouwbaarheid is er dek geen beter blok dan de 650 van de GS.
Zonder koelwaterdruk rijden is geen probleem, zonder ventilator rijden is al helemaal geen probleem een jaar lang zonder vent gedaan.(als je maar voldoende snelheid hebt)
Alleen het onderhoud uitvoeren moet je extra tijd voor plannen. zoveel montage punten. Is ook op te lossen met Ducktape ::)

Maar de GS blijft te zwaar. Hoe dan ook. heb geprobeert hem lichter te maken (is wel gelukt overigens) maar dan nog blijft hij te zwaar. Vering is voor gewoon gebruik top (hyperpro's erin verbetert eea) maar verwacht bij offroad gebruik geen wonderen.
Bij offroad gebruik kon voor mij niet de vertrouwen geven om lekker door te rijden doorslaan ed. Ook achter heb ik de vering aan zijn limieten gehad en das niet lekker op knippen.
Qua rijden heb ik de F dan ook behoorlijk mishandelt ik was niet zo bang om te vallen. Vandaar de Ducktape waarmee het plastic bij elkaar gehouden werdt. (zo heb ik ook weer een jaar rondgereden)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11367
Re: De Ideale Allroad
« Reactie #303 Gepost op: 16-01-2007, 16:47 »
Die fraaie kuip met koplamp zit in elkaar met een soort plastiek plugjes.

Toen ik een keer plat landde met mijn F650 Dakar sloeg het koplamphuis spontaan uit het kuipdeel.

Waardeloos dus.

Dat was dus precies de reden dat ik naar de DRZ ging; ik wilde degelijkheid en bij een tipover gewoon spul dat de robuustheid van een klieko heeft.

Noppy

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 30
Re: De Ideale Allroad
« Reactie #304 Gepost op: 16-01-2007, 21:11 »
Allemaal bedankt voor de reacties.

Kort samengevat: f650gs kopen en de dominator offroad afrijden. wil ik meer offroad, dan koop ik een offroadmotor erbij! nu alleen nog sparen...
JEEP

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2617
Re: De Ideale Allroad
« Reactie #305 Gepost op: 16-01-2007, 21:35 »
Andere mogelijkheid is een KTM adventure met een extra komfortabele buddy die je laat aanpassen voor weinig!

Wij hebben ook een F 650 GSPD gehad, fijne fiets ... als deze het goed doet bij koude en erg warme temperaturen...
Ondehouds intervallen zijn goed maar, owee owee als je bij de dealer komt......... :(

Ook een goed alternatief is de nieuwe aprillia 660. 
Rijden van A naar B is logisch, naar nergens is veel beter!

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 94
Re: De Ideale Allroad
« Reactie #306 Gepost op: 21-01-2007, 22:29 »
Eigenbouw allroads thread gevonden op adv-rider
http://www.advrider.com/forums/showthread.php?t=176922
en
http://www.advrider.com/forums/showthread.php?t=181896
Enkele aparte projecten. Oa een aangepast SV650.


Een wat serieuzer project:
Weber Rally Twin
EX-500 (+/-50pk paralleltwin)
160kg rijklaar excl. brandstof
23L brandstof
http://www.rallytwin.com




Offline member

  • 640 Adventure '97 (E) Samurai '91 (E) 1090 Adv '19 (NL)
  • *****
  • Berichten: 3615
Re: De Ideale Allroad
« Reactie #307 Gepost op: 22-01-2007, 13:29 »
Lollig soort fietsen is dat! Kwam afgelopen september in Frankrijk een duitser met een soort Harley-Tenere tegen, een eigenbouw geval van een panhead met supertenere voorvork en nog meer aan elkaar geboute meuk.
Travel is fatal to prejudice, bigotry, and narrow-mindedness, and many of our people need it sorely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one little corner - Mark Twain

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4278
Re: De Ideale Allroad
« Reactie #308 Gepost op: 22-01-2007, 18:22 »
GAAAAAF! een SV allroad!
Ro die wil dat ook al heel lang bouwen geloof ik, die zou deze ook wel graag willen zien.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: De Ideale Allroad
« Reactie #309 Gepost op: 22-01-2007, 20:12 »
jep.. heb ik ook al eens over gedacht: een SV650 als basis voor een allroad. Alleen vind ik dat kleine voorwieltje echt geen porum!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 963
Re: De Ideale Allroad
« Reactie #310 Gepost op: 22-01-2007, 22:11 »
Kut travelmaniacsGert heeft mij gek gemaakt.

Ik denk aan een Quota met WP Vork en achterdemper, verder standaard en dan
iedereen in Heerde zoek rijden  ::)  ::)  ::)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2617
Re: De Ideale Allroad
« Reactie #311 Gepost op: 23-01-2007, 09:28 »
Kut travelmaniacsGert heeft mij gek gemaakt.

Ik denk aan een Quota met WP Vork en achterdemper, verder standaard en dan
iedereen in Heerde zoek rijden  ::)  ::)  ::)
Ja ja.... Zelfs met een super enduro lukt je dat niet! :P

Mare een mooi idee. Of nog beter, een Wasp eraanbouwen. :)
Rijden van A naar B is logisch, naar nergens is veel beter!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2636
Re: De Ideale Allroad
« Reactie #312 Gepost op: 23-01-2007, 17:21 »
hier dan een echte snelle


Offline member

  • 640 Adventure '97 (E) Samurai '91 (E) 1090 Adv '19 (NL)
  • *****
  • Berichten: 3615
Re: De Ideale Allroad
« Reactie #313 Gepost op: 23-01-2007, 19:33 »
Kut travelmaniacsGert heeft mij gek gemaakt.

Dat hoor ik liever van vrouwen  8) (Tegenwoordig steeds minder)

Anyway, graag gedaan jongen, je nachtrust naar de knoppen helpen  :D

Travel is fatal to prejudice, bigotry, and narrow-mindedness, and many of our people need it sorely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one little corner - Mark Twain

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4144
Re: De Ideale Allroad
« Reactie #314 Gepost op: 30-01-2007, 23:18 »