Om verder in te haken op Max:
(voor de meesten met een wat beperkter budget dan een KTM950Adv)
Honda AT/TA of BMW GS 2V/4V, zijn goede kandidaten, de een is wat zwaarder dan de ander, maar ze doen allemaal vooral ten opzichte van een KTM veel consessies op vering gebied.
De GS 4V stuurt op het asfalt veel scherper dan een AT, maar weegt ook wat kilo's meer (vooral vanwege cardan, maar dat kan je juist een voordeel vinden). groter voordeel van de AT is standaard een 21"voorwiel wat het in het terrein veel beter doet dan het 19" voorwiel van de GS. De GS heeft wel weer een bulk meer vermogen dan een AT
De TA (transalp) is een lichtere versie van de AT, dus wat makkelijker hanteerbaar offroad, maar is met zijn 17 liter tank en verbruik van 1 op 16 (of overdrijf ik nu, mijn oude AT van '89 doet nl gemiddeld 1 op 15) lijkt het mij niet ideaal voor langere reizen.....
De GS 2V is een oudere versie van de GS 4V en stuurt vooral niet zo scherp als een 4V, maar is wel een stuk lichter (ondanks de Cardan), dus makkelijker hanteerbaar offroad. Voorwiel standaasd 21"of 19" durf ik even niet met zekerheid te zeggen.... Er zit verder ook weinig aan wat makkelijk stuk gaat.
Maar aan deze 4 kandidaten moet je allemaal het nodige in de vering investeren en (op de 2Vna) het is allemaal niet zo "hufterproof" om het zo maar even te zeggen als een KTM. Plastics e.d. gaan makkelijk stuk en subframepjes buigen graag, etc....