Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: De Ideale Allroad  (gelezen 388876 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2617
Re: De Ideale Allroad
« Reactie #690 Gepost op: 08-03-2008, 19:39 »
Vandaag op een 800gs gereden, alleen asfalt
Maar das leuk :D, voelt heel licht aan, zeer wendbaar.

En... verkocht??? :)
Rijden van A naar B is logisch, naar nergens is veel beter!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4144
Re: De Ideale Allroad
« Reactie #691 Gepost op: 08-03-2008, 19:44 »
nee ik heb nog een trouwe 1150.
Als je veel met duo op pad bent lange tochten maakt dan zou ik een 11xx kiezen.
Maar is ie voor solo en meer zand en fun ...

moeilijke keus.
denk dat bmw een goed product heeft neergezet.

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 132
Re: De Ideale Allroad
« Reactie #692 Gepost op: 08-03-2008, 20:58 »
Vandaag ook even naar de F800GS gekeken, geproefd en gezeten. Volgende week ff proefrijden
Wellicht als vervanging van de AT.

Voordeel: ABS, BMW-kwaliteit, display is TOP!
Nadeel; teveel electronica, breed zadel, licht overgewicht

Eerst rijden, dan oordelen........................ 8)

XT600 '89 AT '97 XR650R '03
Gas is alles!!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4144
Re: De Ideale Allroad
« Reactie #693 Gepost op: 08-03-2008, 21:01 »
voordeel bmw kwaliteit, vroeger was alles beter :-X

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2617
Re: De Ideale Allroad
« Reactie #694 Gepost op: 09-03-2008, 14:48 »

Voordeel: ABS, BMW-kwaliteit, display is TOP!

Tja....... Is dat niet een nadeel. :-X
Rijden van A naar B is logisch, naar nergens is veel beter!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11367
Re: De Ideale Allroad
« Reactie #695 Gepost op: 09-03-2008, 21:43 »
Nadeel; teveel electronica, breed zadel, licht overgewicht

Vandaag stonden we weer stil met de GasGas450i. Hij begon te sputteren en wilde daarna niet meer aan. Ik vermoed dat de electronica niet gewend is aan de Hollandse regen...

Dan ben ik toch zo blij dat ik carburatie rij :-X

Offline member

  • *****
  • Berichten: 166
Re: De Ideale Allroad
« Reactie #696 Gepost op: 14-04-2008, 09:40 »
Beginnend bij het begin, dus bij de ts, denk IK dat het niet kan. Een allroad is een all ROAD en een beetje stenig pad op een helling is eigenlijk al over de grens van realistisch mbt de terreinvaardigheid.

Hier lezend lees ik over wat in mijn perceptie toermotoren met een stoere styling zijn. Ik heb een armlange lijst van noppenmotoren gehad en ook bv de KTM adventure twin hier geprobeerd. Echt een ZALIG ding met pur verbazend goede terreineigenschappen maar..... niet voor ook maar iets pittigers dan een relatief strak pad. Niet voor normale stervelingen.
Het ding is te hoog, te zwaar, te sterk, te alles.

Gister kwam ik te paard van een berg af en bij het gehucht Morales gaat de afdalende camino over in asfalt. Een stoere bink op een 1150 GS was daar heel verstandig tot de conclusie gekomen dat het einde van het asfalt het einde van de mogelijkheden voor hem was: het is namelijk STEIL en dat gaat niet met een zware fiets.
Te smal om een U-keer te maken moest hij manoevreren, daarmee bewijzend dat een zware fiets niets op een helling te zoeken heeft. Hij moest afstappen en het scheelde echt maar een haar of ik moest ook rap afstappen toen het ding op hem dreigde te kukelen.
Zonder meer een PRACHTIG ding en hij GLEED met een heerlijk geluid over het slechte asfalt naar het dorp. Daar krijg je gewoon zin om te toeren van. Maar dan wel allROAD.

Zelf in NL polderland, wat relatief makkelijk is, was MIJN 'ideale' allroad een Honda NX250. Hier is het de nieuwe Fantic 125 regolarita 'casa'.
Zoals IK allroad zie moet je bagage gewoon vooruit en doorsturen en voor de langere overbruggingen het ding op de trein zetten.

Ik begrijp eigenlijk niet goed waarom je met een toermotor met noppig profiel een bergpad op zou willen. Ergens in piemonte of hier in andalusie, na 1200 of 2400 kilometer toeren, kan je het je toch helemaal niet permitteren dat je het ding op de stenen naast het pad laat kletteren?! en 200 (heel veel+) kilo hou je echt niet overeind.

Ik denk dus dat het niet kan; groottoeren en terrein gaan niet samen. Alhoewel, eigenlijk was de Fantic Caballero brommer uit de jaren zeventig helemaal ideaal. Prima voor de weg, prima in pittig terrein; <80 kilo, 6 pk, 8 liter bij 20-25 km per liter en bagagerekje origineel leverbaar.
Ok, geen 120 op de snelweg, maar daar heb je de toermodellen voor. Met of zonder 'dakar'  marketing  ;)

peter

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11367
Re: De Ideale Allroad
« Reactie #697 Gepost op: 14-04-2008, 10:30 »
Vroeguh had je nog een AT of een GS800. Toen was de wereld nog simpel.

Maar in de eeuwige drang naar meer, méér, zijn de CC's gelijkop gestegen met het gewicht.

De trend is juist 'lichter', meer met minder geworden.

Er loopt nu een draadje / poll over de WR250R over exact dezelfde discussie.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 166
Re: De Ideale Allroad
« Reactie #698 Gepost op: 14-04-2008, 10:43 »
Vroeguh had je nog een AT of een GS800.

Een GS wat vroegah ook al way over de top :-)  Strikt asfalt eigelijk, ook al was de PD marketing sterk.

Ik moest destijds ook zo nodig een KTM Rotax doch een 80 cc. was eigenlijk gewoon meer mans want over de weg reed ik eigenlijk toch niet echt; dan pakte ik liever de Guzzi V50, zelfs liever een MZ!

DIT topic echter gaat over de ideale allroad, over motorfetsen voor wegen en dus niet over enduros. Wat dan imo de crux is, is dat groottoerisme en onverhard tegengestelde eisen stellen.
Ik denk dat een GasGas Pampera een prima ding voor op  de weg is en ook heel lekker onverhard doet bijvoorbeeld.

peter


Offline member

  • 640 Adventure '97 (E) Samurai '91 (E) 1090 Adv '19 (NL)
  • *****
  • Berichten: 3615
Re: De Ideale Allroad
« Reactie #699 Gepost op: 14-04-2008, 19:25 »
Citaat
DIT topic echter gaat over de ideale allroad, over motorfetsen voor wegen en dus niet over enduros.

Onzin. Het gaat in dit topic en op dit forum weldegelijk over allroads. Allround vind ik een betere kreet overigens. Motoren waarmee je zo'n beetje alles kan. Lekker sturen in de bergen, maar ook een stevig stuk onverhard pakken. Ja meer dan simpele gravelpaden, die je ook met een Pan kan doen.
Er zijn hier mensen op het forum die vrij spectaculaire dingen doen met dit soort machines. Ja ik bedoel OFF road. Concreet voorbeeld de LC8 die je noemt is zoals iedereen weet voor 90% hetzelfde als diegene waarmee Meoni twee Dakars op rij won. Met een AT, die veel mensen hier hebben, kun je echt overal komen en met veel plezier. Ik heb ook vette GS-en in de modder zien zwoegen waar in met m'n 120 kg LC4tje doorheen danste. Maar ze hadden er enorme lol in. En daar gaat het om. Daar hebben we het met dik 900 leden al 47 pagina's over.
Wat je ideaal vindt hangt af van je gebruik. Wil je een crosser met kenteken of een wereldreis enduro om twee uitersten te noemen. Natuurlijk zijn asfalt en terrein, licht en zwaar tegenstrijdige dingen. Maar 't is leuk om er over te OH-en en er zijn steeds meer motoren die een goeie combi maken.
Travel is fatal to prejudice, bigotry, and narrow-mindedness, and many of our people need it sorely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one little corner - Mark Twain

Offline member

  • *****
  • Berichten: 166
Re: De Ideale Allroad
« Reactie #700 Gepost op: 14-04-2008, 21:16 »
Onzin. Het gaat in dit topic en op dit forum weldegelijk over allroads.

Pardon?
Ik schrijf toch juist en duidelijk dat het over ALLROADS gaat?!
Beetje kort door de bocht onbeleefd antwoord en nog als reactie op niet goed lezen of een associatie?

Als je BEDOELT dat je allroads niet hoofdzakelijk wegmotoren VINDT, kan je dat ook anders formuleren.
De term echter is 'allewegen', WEGEN. Voor een wat noppiger motorfiets is de term offroad, waar je ook mee van de de weg kan....
Nogmaals, je kan daar een andere invulling aan geven doch je hoeft niet gelijk 'onzin' te schrijven. 



Offline member

  • KTM 690 ER '14
  • Administrator
  • *
  • Berichten: 7115
Re: De Ideale Allroad
« Reactie #701 Gepost op: 14-04-2008, 21:29 »
   

   

Dit is ALLROAD rijden...... Heeft niets met wegen te maken, het is gewoon een levensstijl 8) (en alles met tent en de rest achterop geknoopt)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3587
Re: De Ideale Allroad
« Reactie #702 Gepost op: 14-04-2008, 21:37 »
moet je voor de gein eens naar de fotos van Peter kijken op zijn 225 kg zware KTM ( en over die GS1200 maar te zwijgen) in Bilstain de hellinkjes voor trailmotoren nam!  ok, het zag er niet altijd charmant uit, maar ze kwamen wel boven ( en weer beneden)  Volgens mij staan er nog wel fotos op de site van alledin support.

het is idd maar net wat je leuk vindt. Ik moet er niet aan denken, maar ik weet zeker dat Peter pret had!

de ideale allroad, offroad... is altijd je volgende motor. totdat je hem hebt ;)
offroadmotorloos. even.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3071
Re: De Ideale Allroad
« Reactie #703 Gepost op: 14-04-2008, 21:40 »
Ik zeg maar niks...
DR 800, KTM LC4 640 [Adventure] www.drbigclub.nl

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: De Ideale Allroad
« Reactie #704 Gepost op: 14-04-2008, 21:42 »
nu 47 pagina's.. nog steeds een leuke discussie  ;) :D