In dat zwaarder worden van alles zit ook een stevige portie ambtenarij. Vroeger kon je als motorvoertuigfabrikant doen en laten wat je wilde, tegenwoordig moet je aan 12000 pagina's normen en regels voldoen. Zo'n oude Pinda voldoet nevernooit aan de huidige eisen kwa emissie, voetgangerbescherming, etc. En elektronica is ook zwaarder dan een carburateur of contactpuntjes. Zeker als je meerekent dat dat spul ook prik wil hebben, en je dus weer aan de zwaardere generator en accu moet.
Maar inderdaad, ik vraag me ook af waarom ik me eigenlijk op een grote motor van 250 kilo die 1:15 doet elke dag 25km heen en 25km terug naar het werk worstel. Een snelweg hebben we niet, dat kun je beter 'doorgaande weg' noemen, en in de polder moet ik me ook inhouden wil ik m'n rijbewijs houden als de bermkakkerlakken die obscure weggetjes ooit vinden.
'One size fits all' werkt niet. Daar kwam ik met kleding al achter: een apart zomerpakje en winterpakje werkt beter en is goedkoper dan een kan-alles(-maar-blinkt-nergens-in-uit) pakje. De GS als universele reismotor, woonwerkmotor, offroadmotor en pakezel werkt niet; als reismotor en pakezel is-ie perfect, maar als woonwerkmotor en offroadmotor is-ie te. Te zwaar, teveel vermogen, te groot, te duur in 'running costs' zoals banden en benzine. Voor het offroad-deel staat er inmiddels wat anders, voor het woonwerkdeel ben ik dat toch ook serieus aan het overwegen.
Dat zal toch een keertje een elektrische fiets DaBit-style (ziet er niet uit maar werkt prima) worden of een simpel motorfietsje uit de 'CB250-klasse' worden.
Minder is soms meer.