Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: De Ideale Allroad  (gelezen 388950 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 166
Re: De Ideale Allroad
« Reactie #840 Gepost op: 25-05-2008, 19:38 »
Een WW2 Jeep, een R4 of een oude Panda zijn helemaal ´puur auto´. Als die net zo puur basic her-ontworpen zouden worden met moderne mogelijkheden, dan waren ze nóg puurderder (bb).
Daarbij goedkoop in aanschaf, onderhoud en gebruik.
Denk je dat íemand zo´n ding zou kopen? Niemand wil zo´n non´status auto als leasewagen en geen huisvrouw wil er op een theekransje over uitgelachen worden.
Dit terwijl de echte lacher de gebruiker zou zijn....
De crux is echter dat op een goedkoper product minder te verdienen is, er dus geen marketing voor is en vanuit de markt zelf zal er geen grote vraag naar komen.

Voorbeeld; gewoon je herontworpen schuifraampje zelf soepeltjes openschuiven en niets airco maar een ergonomisch herdacht linnen schuifdak wat je gewoon met je rechterhand naar behoefte open schuift. Wat is daar in vredesnaam mis mee?

Is het trouwens al iemand hier opgevallen dat de moderne grote sterk horizontale glasoppervlakken niet alleen veel meer broeikaseffect geven in de auto maar ook eerder beslaan en -aanvriezen ´s nachts dan de verticale ruiten?
Hier in de bergen moeten we ook drie maanden van het jaar krabben door nachtelijke temperatuurdaling die met zonsopgang een venijnig dipje heeft. Heel vaak is het netwel/netniet en de moderne Nissan is dan net wel aangevroren en de stokoude LandRover niet.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2002
Re: De Ideale Allroad
« Reactie #841 Gepost op: 25-05-2008, 21:56 »
In dat zwaarder worden van alles zit ook een stevige portie ambtenarij. Vroeger kon je als motorvoertuigfabrikant doen en laten wat je wilde, tegenwoordig moet je aan 12000 pagina's normen en regels voldoen. Zo'n oude Pinda voldoet nevernooit aan de huidige eisen kwa emissie, voetgangerbescherming, etc. En elektronica is ook zwaarder dan een carburateur of contactpuntjes. Zeker als je meerekent dat dat spul ook prik wil hebben, en je dus weer aan de zwaardere generator en accu moet.

Maar inderdaad, ik vraag me ook af waarom ik me eigenlijk op een grote motor van 250 kilo die 1:15 doet elke dag 25km heen en 25km terug naar het werk worstel. Een snelweg hebben we niet, dat kun je beter 'doorgaande weg' noemen, en in de polder moet ik me ook inhouden wil ik m'n rijbewijs houden als de bermkakkerlakken die obscure weggetjes ooit vinden.

'One size fits all' werkt niet. Daar kwam ik met kleding al achter: een apart zomerpakje en winterpakje werkt beter en is goedkoper dan een kan-alles(-maar-blinkt-nergens-in-uit) pakje. De GS als universele reismotor, woonwerkmotor, offroadmotor en pakezel werkt niet; als reismotor en pakezel is-ie perfect, maar als woonwerkmotor en offroadmotor is-ie te. Te zwaar, teveel vermogen, te groot, te duur in 'running costs' zoals banden en benzine. Voor het offroad-deel staat er inmiddels wat anders, voor het woonwerkdeel ben ik dat toch ook serieus aan het overwegen.

Dat zal toch een keertje een elektrische fiets DaBit-style (ziet er niet uit maar werkt prima) worden of een simpel motorfietsje uit de 'CB250-klasse' worden.

Minder is soms meer.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 166
Re: De Ideale Allroad
« Reactie #842 Gepost op: 26-05-2008, 10:38 »
Ik ga zo weer met vrouw achterop de Innova naar het dorp: 1 op 50.
Ok, wil jij waarschijnlijk in het NL verkeer iets veilliger met wat meer pep. Dat is er ook.

Will je ECHT zuinig dan koop je een gerenoveerde Royal Enfield diesel uit India welke op historisch kenteken kan. Loopt tussen de 60 en 70 km. op een liter. Krijg je ook NOOIT meer een prent voor te hard rijden  ;)
Kan je voor een drol meer in ´trial´ uitvoering laten zetten.
De ideale allroad voor wie niet in 10 dagen vanuit NL door heel Marokko en terug wil.

In duitsland kan je voor 60 euro een perfect motorpak van de bunderswehr koeriers kopen.
Een nieuwe set waterdichte leren laarzen met bontvoering erbij is 70 euro.
Kan je 9 van de 10 dagen prima mee op pad.

Ik ga een set van die laarzen voor paard en brommer kopen en bestel denk ik gelijk zo´n pak en een paar katoenen broeken mee :o

petrus

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2002
Re: De Ideale Allroad
« Reactie #843 Gepost op: 26-05-2008, 14:28 »
Ik ga zo weer met vrouw achterop de Innova naar het dorp: 1 op 50.
Ok, wil jij waarschijnlijk in het NL verkeer iets veilliger met wat meer pep. Dat is er ook.

Waarom zou ik meer pep willen? Voor die paar kilometer die ik harder zou kunnen rijden dan 80km/u? Nergens voor nodig. Als ik aan de andere kant van het land moet zijn heb ik wel graag wat meer pep, maar daarvoor heb je dan een reismotor.

Zo'n Innova (die in NL trouwens niet geleverd word) of andere motorscooter valt eigenlijk maar om 1 reden af: die dingen zijn zeer gewild bij het dievenvolk. Dan rij ik liever rond op een technisch perfecte 13-in-een-dozijn gebutste motor in foute kleurtjes. Daar voel ik toch niks van als ik erop zit en zonder glimmertjes blijven die Noordafrikaanse kraaien er tenminste vanaf.

Citaat
Will je ECHT zuinig .. Royal Enfield diesel .. 60 en 70 km. op een liter

Mij te exotisch, en waarschijnlijk te onbetrouwbaar. Als ik stukken heb wil ik naar de motorzaak kunnen gaan en kunnen zeggen: 'dat en dat heb ik nodig', waarop de verkoper dan zegt: 'Astublieft meneer. Pinnen of contant?'. Wat ik niet wil horen is: 'Misschien kunnen we dat wel bestellen, dan zou U het over 2 weken hebben. Ik laat het U weten'.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2397
Re: De Ideale Allroad
« Reactie #844 Gepost op: 26-05-2008, 14:49 »
he Dabit
hebben jullie ook van die kraaien daar
ik heb er duizenden in de aanbieding het lijken wel kakkerlakken ze blijven komen ;D

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3071
Re: De Ideale Allroad
« Reactie #845 Gepost op: 26-05-2008, 17:34 »
He Dabit, dacht dat jouw hoek nog aardig kraaien vrij was, maar ze zoeken daar dus ook glimmertjes?  En idd vooral motorscooters zijn favoriet, gevolgd door 1 pitters..
DR 800, KTM LC4 640 [Adventure] www.drbigclub.nl

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2397
Re: De Ideale Allroad
« Reactie #846 Gepost op: 26-05-2008, 18:16 »
die kraaien vliegen regelmatig naar duitsland om van die runners 180 cc te stelen
hier in den haag rijden er wel honderden en de politie laat ze gewoon gaan ze geven liever de gewone man een bekeuring
allemaal op een grote boot zetten en afzinken

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3434
Re: De Ideale Allroad
« Reactie #847 Gepost op: 27-05-2008, 00:00 »
die kraaien vliegen regelmatig naar duitsland om van die runners 180 cc te stelen
hier in den haag rijden er wel honderden en de politie laat ze gewoon gaan ze geven liever de gewone man een bekeuring
allemaal op een grote boot zetten en afzinken

Dit gaat zover off-topic dat ik verwacht dat iemand ingrijpt.
Nu  - 1999 TT600R 2004 DRZ400S
Niet Meer - 1985 XT350, 1996 TT600E, 1999 TT600R, 1998 WR400F, 2001 TT600R, 1986 TT350, 1977 XT500, 1991 XTZ660, 1996 Honda XR400R

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11367
Re: De Ideale Allroad
« Reactie #848 Gepost op: 27-05-2008, 00:03 »
De modjes slapen, die denken dat kraaien 'groen' zijn dus wel 'ok' ;D :D

Offline member

  • *****
  • Berichten: 166
Re: De Ideale Allroad
« Reactie #849 Gepost op: 27-05-2008, 00:42 »
Waarom zou ik meer pep willen? Voor die paar kilometer die ik harder zou kunnen rijden dan 80km/u? Nergens voor nodig.

De innova loop makkelijk 100 dus dat valt dan ernstig mee.
Het is technisch de opvolger van de Cub90. Allroads pursang in Afrika en Azië dus!

Vast niet in het programma omdat men verwacht dat er geen markt in NL voor is.
Vreemd, want het is echt een HEEL gebruikersvriendelijk ding en in Engeland wel leverbaar bijvoorbeeld.
Vanavond de tank vol laten gooien, jawel LATEN: wel drie hele euros  ;D  Rijden we normaal bijna 150 kilometer op. Zijn we met de Nissan minstens vijftien euro voor kwijt, maar parkerend kan je het voiture zelf veel lastiger kwijt en dan heb ik het niet over het aan de innova vrijwel niet bestaande onderhoud :-X

Ik betwijfel of de innova erg diefstalgevoelig is of de ´mods´-mode moet weer in zijn: het ding heeft een hoge lulligheidsfactor. Persoonlijk vind ik dat anti-held uiterlijk van dit verbluffend ding geweldig  8)  Er MOET een topkoffer op  :-* Over topkoffers gesproken: zoek nog een alu kist voor op de Fantic. Zeg A4-formaat tot iets meer bodem en pakweg even hoog als breed.

petrus

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11367
Re: De Ideale Allroad
« Reactie #850 Gepost op: 27-05-2008, 08:08 »
Peter,

Post eens een plaatje van dat apparaat ajb?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 166
Re: De Ideale Allroad
« Reactie #851 Gepost op: 27-05-2008, 09:10 »
Met plezier Noppy!

http://www.fl.honda.be/content/motorfietsen/modelen_innova.html

Compleet met humoristische tekst  ;D
Is in België gewaardeerd te koop.
De onverwachte terreinwaardigheid zie je er zo niet aan af, maar is voor ons dagelijks een genot.

Ik heb een erg leuke foto van mijn vrouw op dat ding over een karrespoor als ´haas´ voor mij op mijn hengst uit. Ik ben echter teveel digibeet om die te tonen  :(

peter

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2002
Re: De Ideale Allroad
« Reactie #852 Gepost op: 27-05-2008, 10:13 »
Huh? Heeft dat ding een 4-bak en ketting als eindaandrijving? Ik zou zeggen dat het een scooter was...
De prijs is wel lekker. Nog geen 2200 euro nieuw in belgie. Zo'n ding zou je 2e hands in prima technische staat voor een 1000-1500 euro op de kop moeten kunnen tikken.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1745
Re: De Ideale Allroad
« Reactie #853 Gepost op: 27-05-2008, 10:29 »
De innova loop makkelijk 100 dus dat valt dan ernstig mee.
Het is technisch de opvolger van de Cub90. Allroads pursang in Afrika en Azië dus!

Vast niet in het programma omdat men verwacht dat er geen markt in NL voor is.
Vreemd, want het is echt een HEEL gebruikersvriendelijk ding en in Engeland wel leverbaar bijvoorbeeld.
Vanavond de tank vol laten gooien, jawel LATEN: wel drie hele euros  ;D  Rijden we normaal bijna 150 kilometer op. Zijn we met de Nissan minstens vijftien euro voor kwijt, maar parkerend kan je het voiture zelf veel lastiger kwijt en dan heb ik het niet over het aan de innova vrijwel niet bestaande onderhoud :-X
Ik betwijfel of de innova erg diefstalgevoelig is of de ´mods´-mode moet weer in zijn: het ding heeft een hoge lulligheidsfactor. Persoonlijk vind ik dat anti-held uiterlijk van dit verbluffend ding geweldig  8)  Er MOET een topkoffer op  :-* Over topkoffers gesproken: zoek nog een alu kist voor op de Fantic. Zeg A4-formaat tot iets meer bodem en pakweg even hoog als breed.

petrus

Sorry hoor, dit is geen allroad. Ga dit ding ff lekker ergens anders zitten te bespreken. Op het scooterforum of zo.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2617
Re: De Ideale Allroad
« Reactie #854 Gepost op: 27-05-2008, 10:34 »
Sorry hoor, dit is geen allroad. Ga dit ding ff lekker ergens anders zitten te bespreken. Op het scooterforum of zo.
juist!
Rijden van A naar B is logisch, naar nergens is veel beter!