Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: De Ideale Allroad  (gelezen 389001 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 751
Re: De Ideale Allroad
« Reactie #870 Gepost op: 07-06-2008, 11:17 »
Precies, de transalp zal altijd een speciale betekenis voor mij hebben. Wat heb ik daar een onzettende fijne reis op gemaakt! 20.000 km over de slechtze wegen voorstelbaar (deels natuurlijk) en me nooit bijzonder erg in de steek gelaten. Wanneer ik weer een reis op de motor maak wordt het toch weer dezelfde type motor.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 166
Re: De Ideale Allroad
« Reactie #871 Gepost op: 11-06-2008, 20:35 »
Ha! Een nuance! mijn eerwaarde collega vindt het geen allroad, maar jij gelukkig wel, hoewel niet ideaal.

Ah, nu past het in joúw hokje doch niet in het hokje van een ander. Zowel de oude als de nieuwe Transalp is wat míj betreft een allroad. De nieuwe alleen wat meer goede road en in míjn perceptie is het een zwaargewichte niet-verbetering van de oude.
Het er vorige week een rondje mee door het dorp gestuurd en ík zou er geen camino mee willen rijden waar ik met de Innova overheen fluit. Nee ik ben geen Mario Rinaldi, heet ook anders, en als dat aan mij rijkwaliteiten ligt dan is het nóg veelzeggend  :P

Wat ík gewoon erg amusant vind is dat de meeste motorfietsen bedoeld voor de derde wereld écht alle´wegen´ zijn doch vrijwel zonder uitzondering buiten de hokjes van de allroadrijders hier zullen vallen. Zíjn ze het daardoor echter niet? Als ik reisverslagen van allroaders lees, ook hier, dan doet Achmed op zijn opgevoerde brommer erg goed in de woestijn  :D

Op wikipedia staat trouwens een erg goede onderverdeling en analyse van de verschillen types enigzins terreinwaardige motorfietsen. De ´allroad´ wordt daar toereigenschappen voor grootoeristen toebedeeld en eiegnelijk maar nétaan in deze categorie gezte. Dat sluit aan de ene kant ´derde-wereld-motorfietsen´ buiten deze categorie doch ook wordt erbij aangegeven dat het terreinwaardigheid vrijwel uitsluit.
Zoals ík het zie is een echte álleweg niet zwaar en was de EXP2 een briljant concept zij het ongeschikt voor groottoerisme en dus geen allroad?

Overigens heren, ben ik het er echt wel mee eens dat een Innova geen ´allroad´ is ook al is het veel allerwegwaardiger motorfiets  ;) 
De crux is wat in het stuk van Wikipedia terecht wordt aangestipt: het ding is voor locaal gebruik en een allroad juist voor daarbuiten.

Ondertussen vind ík het jammer dat er geen barkbusters op een Innova kúnnen. Ik zal dus wat anders moeten verzinnen met simpeler handkappen  8)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3434
Re: De Ideale Allroad
« Reactie #872 Gepost op: 11-06-2008, 23:19 »
Ha, ik miste je al
Zoals je zegt, de meeste motoren in de derde wereld vallen buiten de hokjes hier, omdat  wij hier andere eisen stellen (wensen hebben) mbt een all-road. achmed op zijn brommer doet het zeker goed in de woestijn, maar ik weet niet of hij een hoop lol heeft als hij van groningen naar vlissingen rijdt..  .....     

Over wikepedia gesproken ... ik heb 'crux' opgevraagd, maar die kwam mer deze melding "We were unable to find results for your search term " Crux" ...

 
Nu  - 1999 TT600R 2004 DRZ400S
Niet Meer - 1985 XT350, 1996 TT600E, 1999 TT600R, 1998 WR400F, 2001 TT600R, 1986 TT350, 1977 XT500, 1991 XTZ660, 1996 Honda XR400R

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1811
Re: De Ideale Allroad
« Reactie #873 Gepost op: 11-06-2008, 23:46 »
..     

Over wikepedia gesproken ... ik heb 'crux' opgevraagd, maar die kwam mer deze melding "We were unable to find results for your search term " Crux" ...

 

gewone mensen gebruiken de term essentie.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11367
Re: De Ideale Allroad
« Reactie #874 Gepost op: 12-06-2008, 07:13 »
'Essentie' klinkt ook nogal akademies hoor Ro :-X

Ik vind 'kloe' wel lekker simpel. Maar dat staat vast ook niet in wiki...

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3071
Re: De Ideale Allroad
« Reactie #875 Gepost op: 12-06-2008, 07:52 »
'Simpel gezegt' gaat dit weer nergens over :P
DR 800, KTM LC4 640 [Adventure] www.drbigclub.nl

Offline member

  • *****
  • Berichten: 166
Re: De Ideale Allroad
« Reactie #876 Gepost op: 12-06-2008, 08:31 »
Over wikepedia gesproken ... ik heb 'crux' opgevraagd,

Tóp!

Is afgeleid van cruciaal; de kern can de zaak en zelf lekker kernachtig kort.

´Kloe´ is wel te vinden onder ´clou´ want het is een leenwoord uit het frans, van sleutel.

Beiden zijn normale nederlandse woorden en eventuele onbekendheid zegt alleen iets over het niveau van taalkennis; het wél kennen is niet de NoNo. NoNo komt van het engels voor nee en was de crux, clou, essentie, sleutel, kern van een belgenmop :P
Een beetje zoals ´groter groeien´ zúlk fout NL was in een reclame dat het de clou van de mop erin was. Dat niemand dit meer weet en het haast normaal gebuikt wordt, maakt het nog niet goed; het blijft foutief NL en dit wél weten is niet dom  ;)

petrus

Offline member

  • *****
  • Berichten: 166
Re: De Ideale Allroad
« Reactie #877 Gepost op: 12-06-2008, 08:39 »
'Simpel gezegt' gaat dit weer nergens over :P

´Simpel gezegd´  en bovendien geschréven.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 166
Re: De Ideale Allroad
« Reactie #878 Gepost op: 12-06-2008, 08:54 »
En dan nu weer terug naar het onderwerp.

Ha, ik miste je al

Ja, was druk bezig met mijn oude alleweg. Tot en met de wiellagers eruit gehad, schoongemaakt en met vers vet gemonteerd.
Gelijk een busje gedraaid voor wat meer veerspanning in de voorvork.
Zit allemaal weer in elkaar maar ik wacht nog op petseal om de tank te behandelen en ga zo de nieuwe 1/2 x 3/16 ketting even op lengte maken.
Heb een alu velgen ter vervanging van de stalen opgesnord; voor een 21"  :P  Minder sterk maar sterk zat voor míj en het scheelt veel gewicht op een cruciale plek  ;)

petrus

Offline member

  • *****
  • Berichten: 750
Re: De Ideale Allroad
« Reactie #879 Gepost op: 12-06-2008, 08:56 »
Petrus, mag ik vragen, ben je in het verleden misschien gevlucht vanwege de tegenwerking die je kreeg door zoveel mensen tegen je in het harnas te jagen? En nee, je hoeft hier niet uitgebreid op te antwoorden. Gewoon eens een tijdje in de luwte zou ook wel helpen... Op une momento dado zijn mensen vergevingsgezinder. Zomaar een observatie. Doe er wat mee.
J-P

Honda VFR1200X DCT crosstourer

Offline member

  • *****
  • Berichten: 166
Re: De Ideale Allroad
« Reactie #880 Gepost op: 12-06-2008, 09:28 »
Gewoon eens een tijdje in de luwte zou ook wel helpen... Op une momento dado zijn mensen vergevingsgezinder. Zomaar een observatie. Doe er wat mee.

De bekende Nederlandse ruimdenkendheid en -tolerantie verwoord? of de dictatuur van grijs?!

´And now for something completely different´; ik ga nu een stel bandenlichters en steek-/ringsleutels verzagen en samenlassen voor de allroad ehbo-kit. De sleutel(s) voor je wielmoer(en) aan de bandenlichter en meer van dat soort combinaties.
Dat is een heel practische tip, doe er wat mee  ;)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 357
Re: De Ideale Allroad
« Reactie #881 Gepost op: 12-06-2008, 09:44 »
Edit:

Ik wil me er eigenlijk helemaal niet mee bemoeien.......
Booze may not be the answer, but it helps you to forget the question.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3434
Re: De Ideale Allroad
« Reactie #882 Gepost op: 12-06-2008, 10:47 »
Maar goed .....  wat is nu de ideale Allroad? Zonde als dit draadje na 60 pagina's verzand in persoonlijk gehak.

Misschien moeten we een verkiezing houden "De beste Allroad van 2008"...
Nu  - 1999 TT600R 2004 DRZ400S
Niet Meer - 1985 XT350, 1996 TT600E, 1999 TT600R, 1998 WR400F, 2001 TT600R, 1986 TT350, 1977 XT500, 1991 XTZ660, 1996 Honda XR400R

Offline member

  • Administrator
  • *
  • Berichten: 3255
Re: De Ideale Allroad
« Reactie #883 Gepost op: 12-06-2008, 10:52 »
Ik heb vorige week oog in oog gestaan met een KTM 690 Enduro. Lijkt me een heel fijne ideale allroad....   :P

Ik hou het voorlopig op een licht gemodifidingeste Xchallenge. Moet nog iets lager, de achtervering kan beter (en gaat ook beter worden), Xtankie en een vaste rallycockpit. Verry nais.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3587
Re: De Ideale Allroad
« Reactie #884 Gepost op: 12-06-2008, 11:00 »
hey max, wel kiezen he...

Verkiezing: goed idee! (niet dat we er iets aan hebben maar het houdt je weer even van de straat ( of padje) kan iemand een polletje openen, waar je dan later ook nog keuzes aan toe kan voegen, of metoen we eerst een lijst met genominerden samenstellen?  En natuurlijk een lijst met essentiele modificaties.

Ik stem voorlopig op die 690 Enduro, zet maar op de lijst. natuurlijk met een setje noppen- en allroadbanden, snel te (de)monteren rallykuip en grote tank. Zou niet weten wat je nog meer nodig had. (behalve dan een stuk of 4-5 losse extra motoren;) )
offroadmotorloos. even.