Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: De Ideale Allroad  (gelezen 389038 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3434
Re: De Ideale Allroad
« Reactie #960 Gepost op: 07-11-2008, 12:18 »
het afwegen bestaat uit de volgende zaken:

de motor mag niet te zwaar zijn: hij moet makkelijk losgetrokken, overeindgetild, etc. kunnen worden

de motor mag niet te licht zijn, want er moet wel genoeg bagage mee kunnen, dus moet niet enorme prestatieverlies hebben door bagage. Niet dat we ons hele hebben en houwen mee willen sjouwen, maar het moet een soort compromis tussen die twee worden: niet te licht, niet te zwaar :) (zowel in gewicht als in cilinderinhoud :P

Gaan waarmee je je het lekkerst voelt ... Grote van de motor maakt niks uit
Lois Pryce deed het op een 225cc Yamaha http://www.loisontheloose.com/ (en daarna door Afrika op een 250cc)
Sander Dol doet het op een 600cc Yamaha  http://sanderstravelgear.blogspot.com/ (Mijn Favoriet, natuurlijk)
Sjaak op een buikschuiver http://www.sjaaklucassen.nl/apus/render.php?type=2&id=9&template=default

Als je vast zit is elke motor te zwaar, en als je 300 km rechtdoor moet is elke motor te licht, en bagage neem je toch teveel mee
Nu  - 1999 TT600R 2004 DRZ400S
Niet Meer - 1985 XT350, 1996 TT600E, 1999 TT600R, 1998 WR400F, 2001 TT600R, 1986 TT350, 1977 XT500, 1991 XTZ660, 1996 Honda XR400R

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 46
Re: De Ideale Allroad
« Reactie #961 Gepost op: 07-11-2008, 12:35 »
wat me an sich het meeste aantrekt is een Africa Twin of een Tenere (ok, beide heel verschillend, maar we zijn ook naar heel verschillende opties aan het kijken).

Nadeel van de Africa is weer dat de brandstofpomp niet heel goed bekend staat, waardoor we hem EIGENLIJK al moeten laten schieten volgens vriendlief...

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2002
Re: De Ideale Allroad
« Reactie #962 Gepost op: 07-11-2008, 15:05 »
Waarom dat dan? Vervang het ding gewoon van tevoren, eventueel door een degelijkere pomp.

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 46
Re: De Ideale Allroad
« Reactie #963 Gepost op: 07-11-2008, 15:34 »
nou ja, het is niet alsof het slechts de km-teller is die een euvel is.

En ik heb reisverslagen gelezen van mensen met een AT die vlak voor vertrek het ding hebben vervangen en alsnog met een kapotte zaten onderweg :(

Offline member

  • Kleiambassadeur
  • *****
  • Berichten: 2923
Re: De Ideale Allroad
« Reactie #964 Gepost op: 07-11-2008, 16:26 »
nou ja, het is niet alsof het slechts de km-teller is die een euvel is.

En ik heb reisverslagen gelezen van mensen met een AT die vlak voor vertrek het ding hebben vervangen en alsnog met een kapotte zaten onderweg :(

Ach, wat panne onderweg geeft het verhaal soms een verassende wending...... :D
Verzonden vanaf mijn windows 98 pc met 56k modem.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2549
Re: De Ideale Allroad
« Reactie #965 Gepost op: 07-11-2008, 16:28 »
vervang die pomp dan preventief door
een vacuumpomp ipv een electrische.
en klaar....

Offline member

  • *****
  • Berichten: 998
Re: De Ideale Allroad
« Reactie #966 Gepost op: 07-11-2008, 16:31 »
 :stupid:

Op suzuki dr bigs worden ze ook gebruikt, valende vacuumpomp komt niet vaak voor en naar mijn idee gaan ze nooit ineens kapot maar gaan ze op een bepaald moment maar half werken. Je hebt ze zowiezo pas nodig als je benzine voorbij de reserve daalt. Hoe zit dat met die electrische pompen, moeten die altijd werken ook al staat de benzine hoger dan het carbs?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4278
Re: De Ideale Allroad
« Reactie #967 Gepost op: 08-11-2008, 10:25 »
ja, die pomp laat niets door zonder dat hij werkt.
je kan hem er tussen uit halen en verder rijden, dat wel.

Een motor laten staan om de brandstofpomp is echt de grootste onzin die ik heb gehoord. Helemaal voor een pompje die vervolgens is te repareren in een half uurtje.
Dacht je dat die tenere geen zwakke punten gaat ontwikkelen???
Die tenere is een heel leuke fiets maar ik zie hem minder snel 100.000+ km standen halen zonder grote dingen dan de Honda.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2549
Re: De Ideale Allroad
« Reactie #968 Gepost op: 08-11-2008, 13:49 »
ik heb een honda afrika twin ingeruild op de tenere
en voorlopig ben ik er erg  tevreden mee.
of die de 100.000km haalt zonder problemen
weet idd niemand, de toekomst zal het uitwijzen.

de vraag is of ik er de 100.000+km 's mee ga rijden
waarschijnlijk niet omdat ik al voor die tijd wel
weer ingeruild zal hebben op een nieuwe.

ook mensen die er dergelijke afstanden mee rijden
doen vaak grote lange stukken per dag en dan
kan een blok gewoon langer mee , als met
mensen die dagelijks korte (woon/werk) stukjes
rijden.
een tenere zal heus wel op een bepaald moment
voor onvoorziene uitgaven komen te staan, maar
ik denk dat , dat bij iedere motor kan gebeuren.

wel denk ik (zonder de yamaha mensen tegen
het zere been te willen schoppen) dat de kwaliteit
van honda net een tikkie hoger ligt dan die vd yammie.

p.s als de pomp van een twin kapot is hoeft die er niet
tussen uit om verder te rijden.
met een passend pijpje maak je een verbindingsbrug
en kachelen maar,.......(tot er nog een literje of 5 inzit
dan is het over en uit)

mvgr rene

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2617
Re: De Ideale Allroad
« Reactie #969 Gepost op: 08-11-2008, 18:10 »
Ik 170.000 km gereden op een Afrika Twin en eigenlijk geen problemen mee gehad (1x laten staan doorspaningsregelaar)
Benzine pomp nooi kapot gegaan wiellagers nooit!
Enne veel offroad mee gereden en gereisd en op crossbaan mee gereden.
Enige probleemje was de pekelschade die erg snel optrad.

Voor wereldreis een lichte 400/600 zou ik nemen. Los van licht en eenvoudigetechniek ook de benzine kosten (vaak grootste kostenpost)

Onze iedeale allroad... :D :D

Hiermee rijd ik vanaf volgende maand 8 weken door Ghana....... :)
Rijden van A naar B is logisch, naar nergens is veel beter!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4278
Re: De Ideale Allroad
« Reactie #970 Gepost op: 08-11-2008, 23:49 »
Het lijkt wel een pak ezeltje  ;)

hoe hard gaat dat nu zo'n combi allroad?



Maarre, de echt ideale allroad reis motor voor elk deel van de wereld blijft natuurlijk de ktm950.
Er zijn betere voor meer asfalt, of meer blub of meer zand ed... maar mijn ideale compromis blijft die 950 (als basis)

Offline member

  • Twin
  • *****
  • Berichten: 2155
Re: De Ideale Allroad
« Reactie #971 Gepost op: 08-11-2008, 23:52 »
Ik heb weer n hele hoop gelezen hiero.. en iedereen heeft op zich gelijk.

Maar hey.. de brandstofkosten naar Australie waren rond 3000 euro. Het hele verhaal met carnet zo-n beetje 50.000! Wat is nou duur hiero man!

Ik ben wel heel erg met Steve..

Wiellager ram je dr met sleutelwerk erbij in een uurtje erin, ook in saharazand. Moet je wel bij je hebben he.

En over de pomp van de AT: gaat nieuw minimaal een ton mee. Neem dr ene mee? Sleuteltip: als je de dekkap eraf schroeft zie je de contactpunten. Als je de brug (bovenste vast punt) iets omlaag buigt (puntenafstand verkleint) doet-ie t weer zeker 15.000 km. Daarna echt gaan vervangen.

En nee, bij een Twin ligt t laagste punt in de tank onder het vlotterniveau van de carb. Vandaar die pomp. Omhoog moet t he, en de vlotternaald heeft n (sluit)veer dus t moet ook nog onder druk. Maar er komt WEL benzine langs als de pomp niet meer werkt mits tank vol is en door 'gewicht' van de brandstof de vlotternaald wordt opengeduwd. Alleen is dit te weinig en rijd je max. 40/50 met vermogen pet. Geneuzel in de marge weet ik wel.. maar je komt wel 'thuis'..

Met of zonder kmteller gaat t net zo goed hoor. Who needs knipperlicht!? En als t echt moet is je motorblok ook zo open hoor. Maar liever zonder teller dan, dat wel!

Hoofd-en bijzaken. Hoofdbrekens voor een aspirant moto-wereldreiziger!

Ik vond dat de mooiste tijd.. bezig zijn met n haast onbereikbaar verlangen!

Laterz!  8)
Avonturier!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2617
Re: De Ideale Allroad
« Reactie #972 Gepost op: 11-11-2008, 11:50 »
Het lijkt wel een pak ezeltje  ;)

hoe hard gaat dat nu zo'n combi allroad?

69 km/u met aanhanger en bagage.... (en kan nog harder, maar besloot toch te remmen......)
Rijden van A naar B is logisch, naar nergens is veel beter!

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 145
Re: De Ideale Allroad
« Reactie #973 Gepost op: 11-11-2008, 21:37 »
69 km/u met aanhanger en bagage.... (en kan nog harder, maar besloot toch te remmen......)

en dat tegen de bult op met wind tegen??
knap hoor :)

groet johan

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3071
Re: De Ideale Allroad
« Reactie #974 Gepost op: 11-11-2008, 22:13 »
 ;D

Ps Harold, geen last van top gewicht met je bagage zo hoog?
Weet dat je a-rekje max 15kg en voor 5kg mag hebben maar dan 20kg zo hoog?  en wel lock-out op je v-vering?
DR 800, KTM LC4 640 [Adventure] www.drbigclub.nl