Die uitspraak over 1cylinders moest ik toch ook even met mijn ogen knipperen..
Ik heb 80.000 km met een BMW F650GS/Dakar gereden, echt alles mee gedaan, woon-werk, asfaltknallen in de Eiffel, Alpen, Vogezen, on en offroad reizen, all en offroad ritten. Ook 2 keer 1100km op een dag gereden en vaker dat soort lange snelwegritten, geen enkel probleem...
Nu heb ik er inmiddels 20.000 km met een Tenere op zitten, maar voornamelijk woon-werk, dus kan er niet zoveel over vertellen als single minded, maar in ieder geval dat lange snelweg afstanden geen enkel probleem zijn.
En dan heb ik inmiddels 30.000 km met mijn BMW G650 XChallenge gereden, ook veel woon-werk en snelweg gereden, je levert met zo´n motor ietsjes comfort op de snelweg in net zoals de KTM690, maar je krijgt er enorm veel velzijdigheid en vooral offroadcapaciteiten voor terug, en deze motoren zijn nog veeel crashbestendiger dan een Tenere of F650GS Dakar.
Kortom een moderne dikke 1cyliner vergelijken met een DRZ400 is onmogelijk, zowel qua betrouwbaarheid als rijeigenschappen. Ik heb ook 30.000km met een DRZ400 gereden nadat ik mijn 650Dakartje weg had gedaan en dacht daar hetzelfde als met mijn Dakartje mee te gaan doen, maar snelweg hield gewoon echt niet over, boven de 100 dacht ik dat de zuiger elk moment naar buiten zou komen... toch mee naar de Alpen gereden, maar heb mij toch vooral aan de B-wegen moeten houden.. En na 25.000 km moest er dus een nieuw zuigertje in...
Maar goed, zoals je hieruit al hebt op kunnen maken, ben ik een enorme 1cyl fan, mijn idee is dat meer dan 50 PK nodig hebben meer te maken heeft met emotie en ego, dan daadwerkelijk "nodig" moeten hebben. Ik heb met al mijn 1cyl al vele km´s met vele mensen met diverse motoren gereden en ik heb nog nooit achter hoeven blijven, wat... ik heb vele 100PK bommen gepasseerd...
Het enige wat ik dan wel eens merk, is als we samen volgas van het stoplicht wegrijden, dan was die PK bom ff sneller weg, maar dat duurt dan ook maar een paar seconden voor je weer bij bent....
Maar niet iedereen kan gelukkig worden van zo´n 1cyl, dat moet je helemaal voor jezelf uitmaken.
Als ik nu een 2cyl uit moest kiezen was het denk ik de BMW F800GS, 5 dagen mee on-offroad in Zuid-Afrika mee gereden en was erg aangenaam verrast door die motor. Zat ook erg te twijfelen of ik de 800GS of de Tenere ging kopen, maar de prijs gaf de doorslag