Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: De Ideale Allroad  (gelezen 389292 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 307
Re: De Ideale Allroad
« Reactie #1290 Gepost op: 04-08-2011, 08:11 »
Ik weet dat veel van hier voor de meer hardcore KTM gaan maar voor mij is momenteel de ideale all-road een Tiger 800 XC  :D
 
Bijna 100pk om lekker op te schieten; ook op de soms onvermijdelijke autobahn.
Het heerlijke smeuige blok en totaal niet dat bokkige van veel 1 en 2 cilinders onder de 3000 toeren....
Niet te zwaar; 187kilo droog.Tankinhoud van 19 liter
Spaakwielen (uiteraard) en voor 21 inch wiel
Lange veerwegen en goede bagagemogelijkheden, en last but not least de goede betrouwbaarheid van Triumphs ( en ik kan dit zeggen met 10 jaar "Tigerervaring" en meer dan 100.000km op diverse types met als enige probleem 1 kapotte dynamo......)  :D
 

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2770
Re: De Ideale Allroad
« Reactie #1291 Gepost op: 22-08-2011, 21:23 »
Met andere woorden: Ík heb de ideale allroad   

Ik ook  ::) :-X








Offline member

  • 640 Adventure '97 (E) Samurai '91 (E) 1090 Adv '19 (NL)
  • *****
  • Berichten: 3615
Re: De Ideale Allroad
« Reactie #1292 Gepost op: 22-08-2011, 21:41 »
Bekend blokje  :) Heb ik vroegah veel indruk mee gemaakt bij de dames omdat ik wist hoe je ze kon opvoeren  :D
Hoe hard loopt die kruiwagen  ::)
Travel is fatal to prejudice, bigotry, and narrow-mindedness, and many of our people need it sorely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one little corner - Mark Twain

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2610
Re: De Ideale Allroad
« Reactie #1293 Gepost op: 23-08-2011, 00:08 »
beetje korte veerweg maar verder toppie!  8)

Offline member

  • DR-Z462SM
  • *****
  • Berichten: 2464
Re: De Ideale Allroad
« Reactie #1294 Gepost op: 23-08-2011, 20:53 »
 ;D
 
Tegen de 95 liet ik die krengen lopen  :D
En remmen, ho maar... :-X
Old bikers never die, they just smell that way...

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 144
Re: De Ideale Allroad
« Reactie #1295 Gepost op: 16-09-2011, 23:49 »
Op dit moment rij ik een Husqvarna 450 TE uit 2009. Supersnelle enduro die heel makkelijk op het achterwiel wil. Erg leuk om af en toe eens mee te spelen. Nu wil ik wat meer op de harde weg rijden en wat zandpaden. Hiervoor is de Husky niet echt geschikt ivm comfort en langere tijd rijden.
Nu heb ik eens wat zitten vergelijken en heb eigenlijk 2 opties gevonden:
1) Yamaha XT 660 R. Deze heeft maar 48 pk en weegt 181 kg. Leuke motor en eigenlijk net wat ik zoek. Alleen die 48 pk gaat me waarschijnlijk wat tegen vallen.

2) Triumph Tiger XC. Rijklaar weegt deze 215 kg en heeft 95 pk.

Wie kan mij op weg helpen ?
Heeft de yamaha genoeg aan die 48 pk ?
Is de Tiger een beter alternatief dankzij zijn gewicht van 215 kg ?
In het zand gaat iedereen voor je aan de kant.

Offline member

  • 640 Adventure '97 (E) Samurai '91 (E) 1090 Adv '19 (NL)
  • *****
  • Berichten: 3615
Re: De Ideale Allroad
« Reactie #1296 Gepost op: 17-09-2011, 09:13 »
Makkie, Tiger  8)
Doet voor het minder heftige offroadwerk (<> Husky) niet onder voor de XT. Verder geven 2 extra cilinders en het dubbele vermogen natuurlijk veeeeeeel meer lol op de weg :D
Travel is fatal to prejudice, bigotry, and narrow-mindedness, and many of our people need it sorely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one little corner - Mark Twain

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1664
Re: De Ideale Allroad
« Reactie #1297 Gepost op: 17-09-2011, 13:49 »
Als je een ongelimiteerd budget hebt: De Tiger. De kinderziektes zijn waarschijnlijk nog aanwezig omdat het een eerste modeljaar betreft, maar die motor gaat begeesterend zijn.

Als je nog andere hobby's hebt of gewoon wat geld wil overhouden, dan moet je gewoon mijn XT660R kopen. Als je die pimpt heb je een rallymachine en hou je nog een pak geld over tegenover de Tiger.

Die 48pk valt in het echte leven veel beter mee dan op papier laat vermoeden en die motortjes komen af-fabriek altijd dichtgestopt. Enkele simpele ingrepen lossen dat al gauw voor je op en je hebt nog gewichtswinst ook. Alleen die dubbele uitlaat al weegt een pak en die is voor niks nodig.

Check deze site voor ideetjes voor de Yamah: http://www.off-the-road.de/XT-660/XT-Power/Engine-Tuning/

Veel plezier met het uitkiezen!

Bert
Treebird Boomverzorging
www.bomen-snoeien.be

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4278
Re: De Ideale Allroad
« Reactie #1298 Gepost op: 17-09-2011, 14:49 »
Die xt vind ik heel erg tegenvallen, woon werk ok maar thats it.
 
Er tussen in heb je de ktm690 nog! Of de BMW X-challenge, X-country. husk TE630 misschien? Ktm 950?
 
De tiger ken ik niet maar lijkt mij voor offroad, buiten een zandpad, niet echt geschikt.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2710
Re: De Ideale Allroad
« Reactie #1299 Gepost op: 17-09-2011, 16:45 »
Eens met StevenD, alleen nog iets meer ?? bij die TE630, maar dat is misschien omdat ik er te weinig vanaf weet..
Mits je niet echt heel avontuurlijke dingen van plan bent, dan lijkt mij zo een Tiger XC een hele vette motor.

Offline member

  • 640 Adventure '97 (E) Samurai '91 (E) 1090 Adv '19 (NL)
  • *****
  • Berichten: 3615
Re: De Ideale Allroad
« Reactie #1300 Gepost op: 17-09-2011, 16:59 »
De tiger ken ik niet maar lijkt mij voor offroad, buiten een zandpad, niet echt geschikt.

Triumph Tiger 800 XC - Test Chile 2011

Los van de pk's hebben we natuurlijk nog het koppelverloop wat echt de speerpunt van die 3cilinder is.
Travel is fatal to prejudice, bigotry, and narrow-mindedness, and many of our people need it sorely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one little corner - Mark Twain

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2118
Re: De Ideale Allroad
« Reactie #1301 Gepost op: 17-09-2011, 17:13 »
Ik sluit me aan bij bthebird: 48PK lijkt niet veel, maar met een overbrenging die is uitgelegd op een top van zeg 160km/u tegen +200km/u tegen de Triump, zal de beleving van dat 'tekort' aan vermogen wel meevallen: je moet wel wat meer schakelen.

De grote vraag is: wat bedoel jij met een paar zandpaden en hoe goed kun je overweg met een zware allroad op losse ondergrond?

Zelf rijd ik een XT660Z Tenere en rijd daar, behalve mijn woon-werk verkeer (inclusief onverharde stukken), ook roadbook-ritjes mee: is wat harder werken dan op een lichte machine, en als het echt hard gaat zit het gewicht in de weg = vering schiet te kort.

48PK is voldoende zowel in het terrein als op het asfalt... zolang je geen duo passagier  mee neemt. Boven de 120km/u duurt inhalen wat langer en vraagt wat meer ... 'planning'... je hebt niet echt over. Voordeel is dat je gewoon ongegeneerd en ongestraft het gas vol open kunt draaien.

Van wat ik lees over de Triumph is het een asfalt machine waar je idd eens een gravelweggetje of hard zandpad mee kunt doen. Zelfs in vergelijking met bv de BMW F800GS moet hij het op het onverharde afleggen: te veel gewicht op de voorkant. Desondanks zijn er mensen die er behoorlijk mee uit de voeten kunnen in het zand.

Als je toch meer een 'off-road' georiënteerde motor wilt MET vermogen is de F800GS een meer voor de hand liggende keuze...of toch.... de KTM 990 Adventure.

Vind je dat te duur en neemt genoegen met 48PK overweeg dan ook de Tenere: doet off-road niet veel onder t.o.v. de XT660R maar je legt er makkelijk grote afstanden af over asfalt. Belangrijkste upgrade is dan wel de achterschokdemper + evt. filter, fuel-mod en uitlaatdemper voor een wat pittiger motorkarakter. Koop alleen niet het in Nederland gevoerde 2011 model: daarvan zijn de veerwegen ingekort en is voorzien van ABS en daarmee ontdaan van off-road mogelijkheden.

HJ
uit het stof zijt gij gekomen, en tot het stof zult gij wederkeren!

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 144
Re: De Ideale Allroad
« Reactie #1302 Gepost op: 18-09-2011, 12:34 »
Hartstikke bedankt allemaal voor jullie input. Dit uitgefilterd vindt ik een XT660 voor mij niet dé motor die ik zoek:
-Bij hogere snelheden net als inhalen of duo rijden te licht
-pimpen is leuk, maar heb liever een kant en klare.
 
Voor enduro rijden denk ik dat de xt 660 en de tiger 800 xc beide te zwaar zijn.
De husky dealer heb ik gevraagd naar de nieuwe 630. Kan hier wel in SM leveren, maar niet de enduro. KTM dealer zit voor mij te ver weg. Is ook niet ideaal.
Of je een goede keus maakt, blijkt pas als je maandje op een motor hebt kunnen rijden. We zullen wel zien......
In het zand gaat iedereen voor je aan de kant.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1681
Re: De Ideale Allroad
« Reactie #1303 Gepost op: 18-09-2011, 15:53 »
Ik weet dat veel van hier voor de meer hardcore KTM gaan maar voor mij is momenteel de ideale all-road een Tiger 800 XC  :D
 
Bijna 100pk om lekker op te schieten; ook op de soms onvermijdelijke autobahn.
Het heerlijke smeuige blok en totaal niet dat bokkige van veel 1 en 2 cilinders onder de 3000 toeren....
Niet te zwaar; 187kilo droog.Tankinhoud van 19 liter
Spaakwielen (uiteraard) en voor 21 inch wiel
Lange veerwegen en goede bagagemogelijkheden, en last but not least de goede betrouwbaarheid van Triumphs ( en ik kan dit zeggen met 10 jaar "Tigerervaring" en meer dan 100.000km op diverse types met als enige probleem 1 kapotte dynamo......)  :D
 


Collega gaat binnenkort een tripje richting Indonesie maken op een Tiger 800  ::)

DRIVER: MARTIJN REGTERSCHOT - Go your own way
Gerrit :)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 307
Re: De Ideale Allroad
« Reactie #1304 Gepost op: 19-09-2011, 22:02 »
Als je moet kiezen tussen 48 (XT) en 95 pk (Tiger) met nagenoeg hetzelfde gewicht dan lijkt me de keus vrij makkelijk. ;D