Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: De Ideale Allroad  (gelezen 251015 keer)

Offline member

  • 640 Adventure '97 (E) TigerSport '14 (E) Futura '04 (NL) KL650 Tengai '89 (NL)
  • *****
De Ideale Allroad
« Gepost op: 17-08-2006, 20:50 »
Effe een filosofeer-topic starten: wanneer bouwt er 'ns een fabrikant een allroad die helemaal klopt.
'k Heb zelf het gevoel dat het meeste wat er nu rondrijdt het nog niet echt is. Ofwel te zwaar, teveel asfaltgericht ofwel teveel in de cross/endurohoek zodat je d'r niet voor je lol mee de snelweg opgaat.

Wij hier, als specialisten 8), kunnen natuurlijk wel de heren designers helpen met eigenschappen bedenken.....

Roept u maar.....(nee niet met je eigen motor aan komen sjouwen)

"You wouldn't be riding a motorcycle if you weren't an optimist." "My favorite bikes are always the ones that everyone likes, but no one buys".

Offline member

  • Africa Twin 2003 - KTM 690 ER '14
  • *
  • DRIVE IT LIKE YOU STOLE IT!
Re: De Ideale Allroad
« Reactie #1 Gepost op: 17-08-2006, 22:22 »
Zullen we dan eerst eens het doel van een allroad zoals wij in onze gedachten hebben vastleggen?

Vakantiemotor die met bepakking en al de bergen (onverhard) in kan?

Offline member

  • KTM 660/Africa Twin/DR-Z 400 E
  • *
Re: De Ideale Allroad
« Reactie #2 Gepost op: 18-08-2006, 09:00 »
Eentje die nooit kapot gaat,
die makkelijk op te tillen is,
Die niet teveel benzine verbruikt,
waar je makkelijk onderdelen voor kunt krijgen,
die alle benodigde beschermers heeft,
waar je makkelijk een dag op kunt zitten,
of kunt staan,
...
Als je het gevoel hebt dat je alles onder controle hebt, dan ga je gewoon niet hard genoeg!! - - - (www.motorbikes2africa.nl)

Offline member

  • DR-Z 400s '06
  • *****
Re: De Ideale Allroad
« Reactie #3 Gepost op: 18-08-2006, 10:04 »
Als ik dat lijstje met eigenschappen zo beschouw denk ik dat er 3 factoren zijn die elkaar niet mogen. Gewicht, stevigheid, en prijs.

Weinig gewicht = minder stevigheid of heel veel duurder (titanium ofzo)
Waar geen weg is, is een wil.

Offline member

Re: De Ideale Allroad
« Reactie #4 Gepost op: 18-08-2006, 10:56 »
FF hardop dromen: een licht 2-cilinderblok (vb een Suzuki sv 650 blok, of het blok van de nieuwe Aprilia 450 maar dan minder wedstrijdgericht) in een KTM rally jasje, (die nieuwe 690 is wel wat :D) Achtertanks die makkelijk te vervangen zijn door iets waar je een paar tassen/rollen aan kunt hangen.  Reis/rally klaar zeg maar.
Een kilometer of 500 actieradius, een totaal gewicht van een kilo of 160. En als we toch bezig zijn: inclusief computer die voor navigatie te gebruiken is, als digitaal roadbook, en voor alle verdere gegevens, met ingebouwde satelliettelefoon en e-mail e.d. voor de communicatie.

Zo, nog een zak geld erbij, en we kunnen op reis! (wanneer is de volgende lottotrekking ook alweer? :-\)

Offline member

  • *****
  • In order to go faster - go slower
Re: De Ideale Allroad
« Reactie #5 Gepost op: 19-08-2006, 22:01 »
Belangrijkste eigenschap:

- injectie

Werkt op alle hoogtes en is zuinig.

Succesvolle voorbeelden zijn:
- BMW F650 Dakar
- Gas Gas 450FE

Het probleem is nl dat carburatiemotoren zelden een bestendige langjarige homologatie tegemoet kunnen zien.

Het gerucht gaat dat Suz komt met een 450 op basis van injectie. Hun quad 450 schijnt nu al injectie te hebben.

- subframe
- allroad betekent lang zelfstandig kunnen rijden, dus grote actieradius en je bagage/tentje achterop. subframe dus en grote tanks beschikbaar.

Voor de rest is het franje, denk ik. Wat nog ontbreekt koop je bij. Wat overdone is sloop je d'r af...

Ik ken iig nog geen fabrikant die ALLES voor elkaar had; anders zou ik 'm rijden ;D

Noppy

Offline member

Re: De Ideale Allroad
« Reactie #6 Gepost op: 19-08-2006, 23:54 »
Jullie zullen mijn voorkeur zo langzamerhand wel kennen denk ik :-)
En dat is niet zonder reden!!!.
Op dit moment zou ik precies dezelfde motor weer kopen. Bouwjaar 2001 dus.

De basis gedachte achter mijn droom motor is:
Lichter is leuker.
Hoe eenvoudiger hoe beter.

Om dit te berijken:
- Liever 1 cilinder met een goede balansas dan 2 cilinders.
  Is gemakkelijker af te stellen, is lichter en vooral goedkoper.
  50 pk is echt voldoende en dat trek je zonder prolemen uit een 1 cilinder.
- I.v.m. eenvoud zou gebruik van standaard lagers en dichtingen gewoon moeten!
- Belangrijke smeerpunten (balhoofd, achterbrug en swingarm) voorzien van smeernippels.
- Liefst kunnen starten zonder accu.
- Zijstandaard en middenbok.
- Dikke spaken, topkwaliteit velgen. De naven zijn iets minder belangrijk.
- Topkwaliteit vering.
- Sterk frame. CrMo dus!!
- Eenvoudige montage van achtertanks en tassen!
- Beslist geen injectie.
  Er gaat niets boven een goede en goed afgestelde carburateur.
  Een sproeiertje vervangen in een FCR is zo gepiept en tot 2000 m levert mijn FCR geen enkel probleem.
- Verder wil ik wel een aardige hoeveelheid olie in het blok hebben. Minstens 2 liter, maar liever 3.
  Hierdoor is het blok gewoon veeel betrouwbaarder en veel minder gevoeliger voor tijdige oliewissels.
- Verder natuurlijk een grote tank waarmee 500 km actieradius mogelijk is.
- RVS uitlaatsysteem (titanium krijgen ze in Afrika niet meer aan elkaar en ook niet uitgedeukt.....
- Mooie voorziening om bandenlepels en (veel) gereedschap kwijt te kunnen.
  Ik denk dan ook aan multimeter, bandenspanningsmetertje, CO2 patronen, en binnenbanden.
  Deze zaken horen gewoon aan de motor VAST te zitten.
- Stalen remkabels.
- LED achterlicht en een vette XENON pit voorop.
- Een dashboard waarin netjes een IMO een GPS en een Roadbook kunnen worden geintegreerd.
- Ook zou de kabelboom een voorziening moeten hebben waarmee ik mijn PALM :-) direct aan de GPS kan aansluiten.
- Als laatste een sleephaak waarmee ik in geval van nood het zijspan van Harold en Margrita kan trekken :-)

Op een paar kleine dingen na staat bovenstaande in de garage (eh achtertuin op dit moment).
Er komt een tijd,
dat iedereen op een Adventure rijdt

Offline member

  • *****
  • In order to go faster - go slower
Re: De Ideale Allroad
« Reactie #7 Gepost op: 20-08-2006, 00:00 »
Lichter is leuker.

Ik zit toch meer te denken aan iets rond de 120 kg, maar met het uithoudingsvermogen van een TransAlp. Moet toch kunnen?

Met alle spulleboel die jij noemt mag hij max 140kg wegen, zodat je er nog leuke technische dingen mee kunt doen.

Offline member

  • Africa Twin 2003 - KTM 690 ER '14
  • *
  • DRIVE IT LIKE YOU STOLE IT!
Re: De Ideale Allroad
« Reactie #8 Gepost op: 20-08-2006, 09:09 »
Kunnen we er geen eentje op diesel maken? Dan is het een stuk leuker bij de pomp  ;D

Offline member

  • *****
  • In order to go faster - go slower
Re: De Ideale Allroad
« Reactie #9 Gepost op: 20-08-2006, 09:38 »
Jongens, meiden,

Stop maar met zoeken, ik heb de ideale all-road al gevonden.

Plenty mogelijkheden om bagage mee te nemen, zelfs voor Harold en Margrieta en hun familie.

http://www.rokon.com/whatsnew/desert%20ranger01.mpg

Deze motor heeft ook goed grip in de zandduinen door zijn voorwielaandrijving.

Let vooral goed op het stuk in slow motion, de vering is ideaal voor rotsen!

Ben benieuwd wattie moet kosten...

Noppy

Offline member

  • Africa Twin 2003 - KTM 690 ER '14
  • *
  • DRIVE IT LIKE YOU STOLE IT!
Re: De Ideale Allroad
« Reactie #10 Gepost op: 20-08-2006, 10:22 »
Hij lijkt in ieder geval goede vering te hebben :-X

Offline member

  • KTM 660/Africa Twin/DR-Z 400 E
  • *
Re: De Ideale Allroad
« Reactie #11 Gepost op: 20-08-2006, 10:55 »
Optimized for the middle east...inderdaad, hij rijdt zo langzaam: perfecte schietschijf!
Als je het gevoel hebt dat je alles onder controle hebt, dan ga je gewoon niet hard genoeg!! - - - (www.motorbikes2africa.nl)

Offline member

  • *****
Re: De Ideale Allroad
« Reactie #12 Gepost op: 20-08-2006, 11:30 »
Citaat
Belangrijkste eigenschap:

- injectie

Werkt op alle hoogtes en is zuinig.

Succesvolle voorbeelden zijn:
- BMW F650 Dakar

HIer ben ik het niet mee eens en dan spreek ik uit ervaring.
Ik had zon F650 GS PD en na de 1000 km beurt ben ik blijven klagen dat hij bij wat warmer weer en wat kouder weer het niet goed deed of vaak zelfs niet deed. Aangezien het injectiesysteem niet iets is waar je zelf iets aan kan doen, en dealers niet altijd even hulpvaardig zijn, heb je dan dus een groot probleem. Pas na hulp van Roos en het GS forum bij 55000 km bleek dat er een stekkertje op een onmogelijke plaats los zat en hij dus ruim 50000 km in zijn noodloop had gelopen.

Mijn voorkeur gaat dus uit naar een motor
die niet te veel weegt
waar je zelf gewoon onderhoud aan kan plegen
waar niet te veel electronica op zit
waar niet al te veel op zit wat je eigenlijk niet nodig hebt
waar je snel en makkelijjk overal bij kunt
voor een leuke prijs
waar ik mee kan spelen en een stuk mee op de snelweg kan

Eigenlijk heb ik dus de ideale all-road voor mezelf gevonden, de DRZ! :D

Wat ben ik toch een gelukkig mens :D

Offline member

  • KTM 660/Africa Twin/DR-Z 400 E
  • *
Re: De Ideale Allroad
« Reactie #13 Gepost op: 20-08-2006, 13:23 »
Succesvolle voorbeelden zijn:
- BMW F650 Dakar
- Gas Gas 450FE


Nou, ik ken iemand bij de croatierallye die zo'n gas gas had, en die was 's ochtends niet blij kan ik vertellen, want dat ding startte echt met geen mogelijkheid.

Daarnaast: probeer jij maar eens ergens in een ver land injectie gerepareerd te krijgen...
Als je het gevoel hebt dat je alles onder controle hebt, dan ga je gewoon niet hard genoeg!! - - - (www.motorbikes2africa.nl)

Offline member

  • *****
  • KTM 660 Rallye :: KTM LC8 Adventure S
Re: De Ideale Allroad
« Reactie #14 Gepost op: 20-08-2006, 13:58 »
Nou, ik ken iemand bij de croatierallye die zo'n gas gas had, en die was 's ochtends niet blij kan ik vertellen, want dat ding startte echt met geen mogelijkheid.

Daarnaast: probeer jij maar eens ergens in een ver land injectie gerepareerd te krijgen...

En dat is nu net waarom ik één van de laatste drie nog nieuwe ’05 lc8 gekocht heb. De ’06 heeft injectie en dat zie ik met reizen nog niet zitten. (al moet ik wel vertellen dat we nog nooit problemen gehad hebben met KTM injectie)


Advertenti3: