Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: De Ideale Allroad  (gelezen 388231 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 857
Re: De Ideale Allroad
« Reactie #75 Gepost op: 23-08-2006, 09:46 »
@ Toine: ik denk dat de ritten die jij rijdt meer vallen in de categorie off-road dan allroad. Je moet er maar zin in hebben om na een KNMV rit, of een Transardennaise nog op je motor naar huis te rijden, helemaal nat van de bagger, en doorweekt van het zweet.  Nog afgezien van het feit dat het niet echt verstandig is. Plus dat het ook nog eens ten koste gaat van je dure endurobandjes, als je nog 150-200 km naar huis moet rijden.
Mensen die all-roads rijden zul je denk ik dus ook niet zo snel tegenkomen bij dat soort ritjes. (is ook veel leuker om dat soort ritjes met een lichte enduro te rijden)  Maar als je wat verder weg gaat met de motor, zoals er eerder dit jaar 15 man naar Marokko gingen, is het altijd zoeken naar het juiste compromis. Niet te zwaar om ook nog leuk off-road te kunnen rijden, niet te licht ivm de bagage die je bij je hebt, en geschikt om ook nog eens een dagje
800-1000 kilometer asfalt te branden. KTM Adventure lijkt volgens velen hier de beste keus, maar het is natuurlijk altijd leuk te filosoferen wat er eigenlijk door de fabrikanten gebouwd zou moeten worden. (zonder de illusie te hebben dat dat ook gebeurt natuurlijk) Een GS 2-klepper lijkt mij ook nog wel eens een leuke motor voor een Afrika tripje.

Ook leuk: een vette 4x4 truck met flink wat proviand en een aantal lichte brommers erin, 4 weken Libiƫ of Niger ofzo, en lekker een paar weekjes duinen rijden.

Offline member

  • 640 Adventure '97 (E) Samurai '91 (E) 1090 Adv '19 (NL)
  • *****
  • Berichten: 3615
Re: De Ideale Allroad
« Reactie #76 Gepost op: 23-08-2006, 09:51 »
Ooooh?????  Vertel 's.
Ik heb er al m'n hele motor leven voldoende aan gehad.
Ben zelfs met XS650 '72 met minder Pk's nooit tekort gekomen.

Is subjectief natuurlijk, en hangt af van wat je wilt en gewend bent. Als ik een beetje met m'n LC4tje rondakker in de buurt, gaat dat allemaal prima. Maar de snelweg vermijd ik want daar voel ik me vleuggellam. Als je boven de 100 in 5 gasgeeft gebeurt er voor mijn gevoel vrijwel niks meer. ST (70pk) doet dat al een stuk beter maar een kick qua acceleratie geeft die ook niet. Voor het "echte" accelereren zoals dat met een motor kan heb je/ik gewoon meer vermogen nodig (zeker ik met m'n 100kg  ;))
Travel is fatal to prejudice, bigotry, and narrow-mindedness, and many of our people need it sorely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one little corner - Mark Twain

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1811
Re: De Ideale Allroad
« Reactie #77 Gepost op: 23-08-2006, 09:52 »
Ik wilde graag een KTM adventure met een sv 650 blok hebben en van dat geheel nog wat gewicht strippen om onder de 140 kg uit te komen, maar het SV650 blok blijkt niet hufter proef , dus moet het maar een ietsje gekietelt F650 blok worden.

Offline member

  • 640 Adventure '97 (E) Samurai '91 (E) 1090 Adv '19 (NL)
  • *****
  • Berichten: 3615
Re: De Ideale Allroad
« Reactie #78 Gepost op: 23-08-2006, 09:53 »
Stoer projectje, Ro, benieuwd hoe dat wordt....
Travel is fatal to prejudice, bigotry, and narrow-mindedness, and many of our people need it sorely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one little corner - Mark Twain

Offline member

  • KTM 660/Africa Twin/DR-Z 400 E
  • In memoriam
  • *
  • Berichten: 6475
Re: De Ideale Allroad
« Reactie #79 Gepost op: 23-08-2006, 10:33 »
Denk dat veel allroaders eigenlijk offroaders aan het worden zijn.
:D
Als je het gevoel hebt dat je alles onder controle hebt, dan ga je gewoon niet hard genoeg!! - - - (www.motorbikes2africa.nl)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3378
Re: De Ideale Allroad
« Reactie #80 Gepost op: 23-08-2006, 10:33 »

Ik zie nooit mensen op een all-road verschijnen op de diverse ritten in Spanje. Ook de BMW rijders komen niet op de motor.


Op eentje na op de r80gs die uit amsterdam naar arras is gereden voor de ATR

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2002
Re: De Ideale Allroad
« Reactie #81 Gepost op: 23-08-2006, 12:41 »
Zou je eigenlijk niet met een mechanische compressor op de krukas een leuk sterke en lichte krachtbron kunnen fabriceren met fatsoenlijke levensduur?

Offline member

  • Administrator
  • *
  • Berichten: 3255
Re: De Ideale Allroad
« Reactie #82 Gepost op: 23-08-2006, 13:04 »
Bij kompressormotoren zijn het vaak juist de kompressor die na verloop van tijd problemen geeft. De lagering, de aandrijving, de afdichting. En de thermische belasting van de motor neemt wel toe natuurlijk.

Verder vraag ik me af of een geblazen 400 veel lichter zou wegen dan een ongeblazen 650.

Offline member

  • KTM 660/Africa Twin/DR-Z 400 E
  • In memoriam
  • *
  • Berichten: 6475
Re: De Ideale Allroad
« Reactie #83 Gepost op: 23-08-2006, 13:28 »
Ook leuk: een vette 4x4 truck met flink wat proviand en een aantal lichte brommers erin, 4 weken Libiƫ of Niger ofzo, en lekker een paar weekjes duinen rijden.

Wanneer?  :D
Als je het gevoel hebt dat je alles onder controle hebt, dan ga je gewoon niet hard genoeg!! - - - (www.motorbikes2africa.nl)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1119
Re: De Ideale Allroad
« Reactie #84 Gepost op: 23-08-2006, 13:32 »
Ja, dan willen wij ook wel mee!
Op mijn all-road DRZ met wel 40 pk's, ik kom er overal mee, over de weg en daarbuiten.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3378
Re: De Ideale Allroad
« Reactie #85 Gepost op: 23-08-2006, 13:36 »
Tja, leuke discussie maar leidt tot niets in mijn opinie
Wat voor de een een ideale allroad is is voor de ander een verschrikking.

Alles wat genoemd is samenbrengen in 1 fiets is schier onmogelijk. KTM heeft 1 fiets die het bijna benaderd volgens velen.
De LC4 640 adventure.

Maar als we dan punt gewicht erbij nemen zou er 20kg af moeten dus worden er exotische materialen gebruikt.

Ik zelf stap van de allroad af en ga in mening van TTT mee. De F gaat ook weg en komt er een KTM exc voor terug. Hiermee zijn ook lange ritten te maken van zeg een 300km per dag. De ATR wordt er ook mee gereden en ook rallies.
Dus voor mij is het een EXC met grote tank 13 of 18ltr daarnaast met een ICO met elec roadbook.
En och als die niet lekker zit ga ik wel staan :-X

Dit had voor mij net zo goed een DRZ-E of een andere offroad/enduro kunnen zijn.



Offline member

  • *****
  • Berichten: 2002
Re: De Ideale Allroad
« Reactie #86 Gepost op: 23-08-2006, 14:11 »
Bij kompressormotoren zijn het vaak juist de kompressor die na verloop van tijd problemen geeft. De lagering, de aandrijving, de afdichting. En de thermische belasting van de motor neemt wel toe natuurlijk.

Wat is 'na verloop van tijd'? Een motorfiets-blok is kwa levensduur zowiezo niet te vergelijken met een autoblok. Als de levensduur van zo'n compressor in overeenstemming is met de levensduur die we verwachten van een redelijk presterend blok is het goed. Stel dat het 70K mee kan gaan voordat revisie nodig is. Voor autobegrippen is dat 'net nieuw'. Voor een eencylinder allroad is dat 'een heel leven'.

De thermische belasting neemt toe, maar met een alu/nicasil cylinder en goed ontworpen kop kun je met vloeistofkoeling een aardig eind komen. Dat bewijst de huidige generatie supersports wel.

Citaat
Verder vraag ik me af of een geblazen 400 veel lichter zou wegen dan een ongeblazen 650.

Waarschijnlijk niet, want buiten de compressor heb je ook nog een berg slangenwerk nodig. Maar met met een geblazen 400 heb je andere voordelen. Je kunt een zeer brede range aan octaangetal van benzine aan, je hebt minder verlies van motorvermogen op hoogte, etcetera.

Dit had voor mij net zo goed een DRZ-E of een andere offroad/enduro kunnen zijn.

offroad/enduro is geen allroad. Allroad is boenderen door het landschap zoals het is. En dan is de weg wel eens ooit weg of van zodanige kwaliteit dat je het geen 'weg' meer kunt noemen.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 392
Re: De Ideale Allroad
« Reactie #87 Gepost op: 23-08-2006, 14:12 »
Een ideale all-road motor... Denk dat de Zot het recept heeft/weet. KTM Adventure met een BMW twinspark rotax blok (wel even een grote koeler erop zetten :-X

DR-Z is zeker ook leuk, maar voor echt lange afstanden over de weg... nee en zeker niet met de nodige bagage. Lijkt mij althans niet de ideale fiets.
Nog steeds een allroad liefhebber... I'll be back...

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3378
Re: De Ideale Allroad
« Reactie #88 Gepost op: 23-08-2006, 14:33 »
@dabit
Ik weiger geoon om met de marketing termen van menig fabrikant mee tegaan dat een fiets een allroad is.
Zo vindt ik de honda Varadero absoluutgeen allroad.Eigenlijk een 1200GS al niet een meer. En zo zijn er nog wel een aantal te noemen.

Natuurlijk ligt het eraan hoeveel bagage er mee moet/kan. als ik zie hoe ik de laatste keer met tent ging denk ik dat had ook makkelijk op een exc/drz gepast.

klopt natuurlijk dat je op de weg niet lekker rijdt met een zandfiets. maar dat moeten we ook niet willen denk ik :-X dan hoeven we ook geen noppen te monteren




Offline member

  • *****
  • Berichten: 2002
Re: De Ideale Allroad
« Reactie #89 Gepost op: 23-08-2006, 15:42 »
@dabit
Ik weiger geoon om met de marketing termen van menig fabrikant mee tegaan dat een fiets een allroad is.
Zo vindt ik de honda Varadero absoluutgeen allroad.Eigenlijk een 1200GS al niet een meer. En zo zijn er nog wel een aantal te noemen.

Beiden hebben wat langere en soepelere veerwegen, wat meer grondspeling in vergelijking met een wegmotor, een rechtop-zit plus breed stuur dat je veel controle geeft, en het zijn koppelmonsters. Dat geeft ze beiden wat meer de mogelijkheid om naast de weg te kunnen rijden, dus van mij mogen ze de kwalificatie 'allroad' wel krijgen. Maar iemand (weet niet meer wie) had ooit in zijn onderschrift staan: 'Any bike can be taken offroad. The question is: did you have fun doing it?'. Da's een hele ware zin.

Persoonlijk vind ik de R1100GS te zwaar, te duur en vooral te kwetsbaar om er eens lekker mee door de blub te banjeren. Twee keer op je gezicht gaan en de derde keer volgt vanzelf omdat je bekaf bent van het weer rechtop zetten van het ding. Waarna je langs de dealer mag voor nieuwe knipperlichten, een nieuwe snavel, een vers windschermpje en het uitdeuken van je tank. Als 'reiseenduro' doet-ie het dan weer wel goed. Twee man, 30kg bagage, en toch nog lekker gravel- en harde-klei weggetjes kunnen rijden. Totdat het poppetje bovenop de GS het te spannend vond worden, maar dat lag niet aan de GS.

Citaat
dan hoeven we ook geen noppen te monteren

Idee voor de heren bandenfabrikanten: maak eens een noppen-loopvlak dat op een wegband gemonteerd kan worden, zoals een sneeuwketting op een autoband gemonteerd kan worden. Lijkt me ideaal: op je wegbandjes naar een rit/vakantiebestemming toerijden, en vlak voordat we weg echt ophoud laat je je bandenspanning af en monteer je je noppen-loopvlak  ;D

Of andersom is misschien makkelijker: een opvulling voor je noppen zodat je ze niet als een gek verslijt op het asfalt.