Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: De Ideale Allroad  (gelezen 388039 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 153
Re: De Ideale Allroad
« Reactie #135 Gepost op: 27-09-2006, 09:22 »
Veel koppel en weinig toeren of weinig koppel en veel toeren; aan het wiel maakt het geen bal uit.

Als dat waar was reden we allemaal een motor met een 600cc viercilinder met 120 PK.


Offline member

  • Administrator
  • *
  • Berichten: 3255
Re: De Ideale Allroad
« Reactie #136 Gepost op: 27-09-2006, 10:06 »
dank je Toine, ik snapte hem ook al niet.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2002
Re: De Ideale Allroad
« Reactie #137 Gepost op: 27-09-2006, 10:47 »
Viercylinder 600cc's zijn breed en hebben het zwaartepunt hoger liggen.

Maargoed, even twee hypothetische blokken.

- Blok A is een 800cc tweecylinder, begint bruikbaar  koppel te leveren bij 2500rpm en gaat het rood in bij 7000rpm. Max koppel is 80Nm op de kruk.
- Blok B is een 400cc viercylinder,  begint bruikbaar koppel te leveren bij 5000rpm en gaat het rood in bij 14000rpm. Max koppel is 40Nm op de kruk.

Als ik nou op de krukas van blok B een (verliesvrije) 2:1 reductie zet, dan heb ik ook een toerenbereik op de uitgaande as van 2500-7000rpm en 80Nm maximaal koppel.

Of nog anders: ik ga naar een achterwielsnelheid van 1250rpm (~150km/u met 17" achterwiel). Wederom hypothetisch: stel dat blok A dan 6000rpm moet draaien en maximaal koppel levert. Blok B zou dan 12000rpm moeten draaien en levert maximaal koppel.

Blok A heeft dan een totale reductie van kruk naar achterwiel nodig van  6000/1250 = 4,8:1. Het koppel aan het achterwiel is dan 80*4,8 = 384Nm.
Blok B heeft dan een totale reductie van kruk naar achterwiel nodig van 12000/1250 = 9,6:1. Het koppel aan het achterwiel is dan 40*9,6 = 384Nm.

Zeg het maar, waar ga ik de fout in?

Offline member

  • Administrator
  • *
  • Berichten: 3255
Re: De Ideale Allroad
« Reactie #138 Gepost op: 27-09-2006, 11:00 »
Die redenatie kan ik best wel volgen DaBit, maar jij weet net zo goed als ik dat een 1100 cc tweepitter anders rijdt dan een 600cc viercylinder.

En dat een eenpitter met "maar" 40 pk toch als een sterke fiets aanvoelt, omdat je niet zoveel toeren hoeft te maken.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2002
Re: De Ideale Allroad
« Reactie #139 Gepost op: 27-09-2006, 11:37 »
Sterk aanvoelen of sterk zijn, da's een verschillend iets. Met lawaaipijp hoor je de dikke klappen nog beter en heb je tussen je oren nog eens 10pk extra. Zo'n viercylinder loopt mooier rond en klinkt als een stofzuiger. Daardoor voelt-ie beschaafder aan.

Buiten dat: die 1100cc tweecylinder is gegeared voor,zeg, 200km/u max (rode gebied in hoogste versnelling), de 600cc viercylinder is gegeared voor 260km/u max. Ik hoef jou niet uit te leggen wat een paar tandjes meer op je achtertandwiel doen, laat staan 20% meer tandjes.

Offline member

  • Administrator
  • *
  • Berichten: 3255
Re: De Ideale Allroad
« Reactie #140 Gepost op: 27-09-2006, 11:48 »
Ik heb het over de gasresponse DaBit, en hoe de motor aanvoelt. Als ik op de DR in het zand een haakse bocht hebt, kan dat rustig in zijn twee. Vanuit de kelder is er koppel aanwezig en hij trekt er prima weer vandoor.

Zou er een blok van een CB-1 400 inzitten (heeft iets meer vermogen natuurlijk, maar het komt in de buurt), en die ook nog eens gegeard zijn op dezelfde topsnelheid, dan zou hij óf doodvallen, óf gillend zandspuitend zichzelf ingraven.

Misschien gaat het voor de berijder wel om de relatie tussen koppel, vermogen, en het toerental waar dit feestje zich afspeelt.

Een auto met een 140 pk turbodiesel rijdt immers ook heel anders dan een 1600tje met hetzelfde vermogen. De topsnelheid is wel hetzelfde, maar hoe je er komt is sterk verschillend.

Voor de tractie maakt het trouwens ook nog uit of die 40 pk opgebouwd is uit 1 klap per 720 graden, 4 kleinere klappen per 180 graden. Big bang effect zeg maar.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2002
Re: De Ideale Allroad
« Reactie #141 Gepost op: 27-09-2006, 12:07 »
De relatie koppel-vermogen-toerental is sterk afhankelijk van zaken als uitlaattraject, inlaattraject, nokkenasprofiel, slag vs boring, etcetera.

Ook een eencylinder kun je heel piekerig tunen.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3378
Re: De Ideale Allroad
« Reactie #142 Gepost op: 27-09-2006, 12:11 »
Ook een eencylinder kun je heel piekerig tunen.

bij een 2takt heel eenvoudig door het veertje op uitlaat traject door een ander type te vervangen.

Koppel en vermogen is een wereld van verschil doe mij maar koppel over een breed gebied. met weinig vermogen.

Vermogen is vaak in een piek opgebeouwd, terwijl het koppel uit t smeren is

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2002
Re: De Ideale Allroad
« Reactie #143 Gepost op: 27-09-2006, 12:37 »
Vermogen is koppel * toerental.

En een tweetakt maak je extreem piekerig door gewoon een rechte pijp als uitlaat te gebruiken. Dan klopt de resonantie maar op 1 punt, en voor de rest werkt het tegen je. Wil je over een breder gebied bruikbaar vermogen, dan moet je aan de gang met anders gevormde uitlaten en eventueel een klep in de uitlaat om de uitlaatpoort bij lage toerentallen lager te laten lijken dan-ie in werkelijkheid is.

Maargoed, we raken een beetje uit het spoor.

Wat we willen voor onze allroad-motoren is een motorblok met een zo vierkant mogelijke koppelkromme; dat geeft de meest lineaire vermogensopbouw. Dus bij 1rpm XX Nm koppel, en bij redline ook. Eventueel zou het koppel wat hoger mogen beginnen en iets af mogen bouwen. Wat we niet willen is de schop onder onze kont, welbekend van 4-cyl racebeesten.

Voorop gesteld dat die koppelkromme zo vierkant mogelijk is, stel ik dat voor de prestaties geen geen drol uitmaakt of je nu een diesel hebt die 4000rpm kan draaen met 140Nm koppel op de kruk, een eencylinder die 8000rpm kan draaien met 70Nm koppel op de kruk, of een viercylinder die 16000rpm kan draaien met 35Nm koppel op de kruk.

Dat het tussen je oren anders zit wil ik wel geloven. Doe mij dan maar die diesel :)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2636
Re: De Ideale Allroad
« Reactie #144 Gepost op: 27-09-2006, 12:54 »
vergeet het rijklaar gewicht ook niet :o

Offline member

  • Administrator
  • *
  • Berichten: 3255
Re: De Ideale Allroad
« Reactie #145 Gepost op: 27-09-2006, 12:58 »
Die schop onder mijn kont wil ik trouwens wèl, als er onderin maar genoeg overblijft.  :P

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2002
Re: De Ideale Allroad
« Reactie #146 Gepost op: 27-09-2006, 13:37 »
Zolang als nokkentiming, inlaat- en uitlaattraject niet variabel zijn zul je moeten kiezen ;)

Komen we toch weer uit op die motor met variabele drukvulling en elektrisch gestuurde kleppentrein  ::)

Offline member

  • Administrator
  • *
  • Berichten: 3255
Re: De Ideale Allroad
« Reactie #147 Gepost op: 27-09-2006, 13:42 »
Jij wil te graag übernerd. :D

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1582
Re: De Ideale Allroad
« Reactie #148 Gepost op: 27-09-2006, 14:31 »
Wat we willen voor onze allroad-motoren is een motorblok met een zo vierkant mogelijke koppelkromme; dat geeft de meest lineaire vermogensopbouw.

Is dat zo ???
Da's toch (meestal) karakteristiek voor een éénpitter? En die doen onder een bepaalt toerental gewoon helemaal nix. Iets boven dat toerental gaat het ding pas aan het werk, blijft steeds op (ongeveer) dat niveua zitten totdat het vanaf een bepaald toerental weeer in elkaar dondert.
Daarom vindt ik een twee-pitter juist lekkurdur rijden, lineaire vermogensopbouw :D

Maar voordat iemand zich over bovenstaande opwindt: Ik wordt, in deze, niet gehinderd door te veel kennis ::)


GS GJ :D
Don't even bother to agree with me, I 've already changed my mind :-)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2002
Re: De Ideale Allroad
« Reactie #149 Gepost op: 27-09-2006, 14:40 »
Ubernerd ... And proud of it  :D

Ach, het komt. Injectie hebben we tegenwoordig al op motoren, de Honda VFR800 is al te verkrijgen met VTEC. Al die autosnufjes komen ook wel onze kant op.

Dan gaan we allemaal kakelen dat het veels te ingewikkeld word en dat het allemaal stuk kan, maar na een proefrit zijn we verkocht omdat het allemaal wel erg lekker rijd :D

Nog een wild ideetje: motorblok (wat eventueel een optimaal afgestemde 2-takt mag zijn) met een leuke generator erop. Eentje met aluminium draad en vloeistofkoeling enzo, om het neit te zwaar te maken. Vervolgens twee leuke motoren in de wielen (motor en wiel integreren?) en wat regelelectronica. Whoppa, 2 wheel drive, idealere koppelkromme, enzovoorts.

Lijkt me ook wel leuk voor 'de ideale allroad'. Alleen denk ik dat ik een detailtje of wat over het hoofd zie  ::)