Vermogen is koppel * toerental.
En een tweetakt maak je extreem piekerig door gewoon een rechte pijp als uitlaat te gebruiken. Dan klopt de resonantie maar op 1 punt, en voor de rest werkt het tegen je. Wil je over een breder gebied bruikbaar vermogen, dan moet je aan de gang met anders gevormde uitlaten en eventueel een klep in de uitlaat om de uitlaatpoort bij lage toerentallen lager te laten lijken dan-ie in werkelijkheid is.
Maargoed, we raken een beetje uit het spoor.
Wat we willen voor onze allroad-motoren is een motorblok met een zo vierkant mogelijke koppelkromme; dat geeft de meest lineaire vermogensopbouw. Dus bij 1rpm XX Nm koppel, en bij redline ook. Eventueel zou het koppel wat hoger mogen beginnen en iets af mogen bouwen. Wat we niet willen is de schop onder onze kont, welbekend van 4-cyl racebeesten.
Voorop gesteld dat die koppelkromme zo vierkant mogelijk is, stel ik dat voor de prestaties geen geen drol uitmaakt of je nu een diesel hebt die 4000rpm kan draaen met 140Nm koppel op de kruk, een eencylinder die 8000rpm kan draaien met 70Nm koppel op de kruk, of een viercylinder die 16000rpm kan draaien met 35Nm koppel op de kruk.
Dat het tussen je oren anders zit wil ik wel geloven. Doe mij dan maar die diesel