Gemiddeld genomen heeft een 4 cilinder meer vermogen en koppel maar....
Let op DaBit, hier komt een stukje theoretische geneuzel van mij
Koppel = kracht X arm. Lange slag is dus meer koppel, evenals een grotere cilinder inhoud (=is meer kracht)
Dus is het koppel van een 500 cc 1 cilinder (grote klap op grote krukas) veel groter dan die van een 500 cc 4 cilinder (kleine klapjes op klein krukasje). Alleen geeft die 4 cilinder 4 van die klapjes wanneer de 1 cilinder er maar 1 geeft.
Dus per 2 omwentelingen heb je
gemiddeld meer koppel bij een 4 cilinder.
Alleen op het moment dat het op 1 klapje aankomt, en da's met name bij lage toeren, heb je meer aan het klapje van een 1 cilinder. Bij een beetje weerstand zal het 4 cilinder klapje eerder te kort schieten, want ook daar komen de klapjes na elkaar.( bij een normale configuratie)
Duidelijk?
Zo niet, niks gemist toch? Gewoon lekker rijje.
Oh ja, als je wilt testen hoe een 1 cilinder rijdt in verhouding tot een 2 cilinder dan zal ik de route wel uitzetten. Is waarschijnlijk ietsje spannender (en illegaler) dan de X kabouter en Leo routes.