Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: De Ideale Allroad  (gelezen 388010 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2418
Re: De Ideale Allroad
« Reactie #165 Gepost op: 28-09-2006, 17:54 »
Koppel is vermogen, alleen gedeeld door het toerental van de as. En juist die 4 en meer cilinders hebben zo weinig vermogen onderin omdat ze het vermogen puur uit de toeren halen.

Afijn, das zo een lang verhaal, daar ga ik niet aan beginnen, maar we zitten idd in dezelfde richting.   :D

Offline member

  • *****
  • Berichten: 153
Re: De Ideale Allroad
« Reactie #166 Gepost op: 29-09-2006, 19:30 »
Gemiddeld genomen heeft een 4 cilinder meer vermogen en koppel maar....

Let op DaBit, hier komt een stukje theoretische geneuzel van mij  ;)

Koppel = kracht X arm.  Lange slag is dus meer koppel, evenals een grotere cilinder inhoud (=is meer kracht)
Dus is het koppel van een 500 cc 1 cilinder (grote klap op grote krukas) veel groter dan die van een 500 cc 4 cilinder (kleine klapjes op klein krukasje).  Alleen geeft die 4 cilinder 4 van die klapjes wanneer de 1 cilinder er maar 1 geeft.
Dus per 2 omwentelingen heb je gemiddeld meer koppel bij een 4 cilinder.
Alleen op het moment dat het op 1 klapje aankomt, en da's met name bij lage toeren, heb je meer aan het klapje van een 1 cilinder. Bij een beetje weerstand zal het 4 cilinder klapje eerder te kort schieten, want ook daar komen de klapjes na elkaar.( bij een normale configuratie)

Duidelijk?

Zo niet, niks gemist toch? Gewoon lekker rijje.

Oh ja, als je wilt testen hoe een 1 cilinder rijdt in verhouding tot een 2 cilinder dan zal ik de route wel uitzetten. Is waarschijnlijk ietsje spannender (en illegaler) dan de X kabouter en Leo routes.

Offline member

  • KTM 690 ER '14
  • Administrator
  • *
  • Berichten: 7115
Re: De Ideale Allroad
« Reactie #167 Gepost op: 29-09-2006, 19:47 »
Nadeel van jou route is dat je de één- en de twee cilinder nog niet goed kan vergelijken kwa motorgedrag. De tweecilinder zal een veel grotere draaicirkel hebben, en een hoger gewicht. Maar ik ga graag een keer mee op mijn  tweecilinder hoor ;)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 153
Re: De Ideale Allroad
« Reactie #168 Gepost op: 29-09-2006, 20:07 »
Nadeel van jou route is dat je de één- ejavascript:void(0);
Kusn de twee cilinder nog niet goed kan vergelijken kwa motorgedrag. De tweecilinder zal een veel grotere draaicirkel hebben, en een hoger gewicht. Maar ik ga graag een keer mee op mijn  tweecilinder hoor ;)

Kijk, als we nou een route over de A2 uitzetten weet je ook dat die 2 cilinders prettiger rijden.  :-X

Ik zat meer te denken aan knippen en slingerpaadjes  :). Die ik ook met de GS heb gereden  8)
Het gaat toch om de off-road mogelijkheden? :-\

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4144
Re: De Ideale Allroad
« Reactie #169 Gepost op: 29-09-2006, 20:08 »
we zijn er nog steeds niet uit he die ideale allroad?

Laten ik het anders stellen Als geld geen probleem was
wat zou je kopen om te
crossen
enduro rijden
OTR
roadbook ritten
Reizen op verharde/onverharde wegen
kilometers vreten
woonwerk

en wat als je maar een motor mocht kopen om al deze dingen te doen?





Offline member

  • Administrator
  • *
  • Berichten: 3255
Re: De Ideale Allroad
« Reactie #170 Gepost op: 29-09-2006, 20:23 »
Houden wat ik heb (en dichter bij huis gaan werken).

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2002
Re: De Ideale Allroad
« Reactie #171 Gepost op: 29-09-2006, 22:44 »
Gemiddeld genomen heeft een 4 cilinder meer vermogen en koppel maar....

Let op DaBit, hier komt een stukje theoretische geneuzel van mij  ;)
Duidelijk?

Duidelijk, maar daar moet ik nog eens goed over nadenken zonder geestverruimend gerstenat in m'n lijf.

Citaat
Oh ja, als je wilt testen hoe een 1 cilinder rijdt in verhouding tot een 2 cilinder dan zal ik de route wel uitzetten. Is waarschijnlijk ietsje spannender (en illegaler) dan de X kabouter en Leo routes.

Oh, ik doe wel mee. Graag zelfs. Op de 1-cylinder :D

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1582
Re: De Ideale Allroad
« Reactie #172 Gepost op: 29-09-2006, 23:16 »
we zijn er nog steeds niet uit he die ideale allroad?

Dat komt ook omdat we niet allemaal hetzelfde willen. Als je bijv. ook wilt kunnen reizen op je allroad stel je heel andere eisen dan als dat niet hoeft.

En zolang wij het al niet eens kunnen worden hoeveel cilinders nou het beste koppel levert blijven die fabrikanten op hun krent zitten :P


GJ 8)
Don't even bother to agree with me, I 've already changed my mind :-)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11367
Re: De Ideale Allroad
« Reactie #173 Gepost op: 29-09-2006, 23:28 »
Ik heb mijn BMW F650 destijds lange stukken op de snelweg ongelovelijk hard afgeranseld, no problemo. Die Rotaxblokken zijn echt onverwoestbaar.

Mijn voorkeur zou uitgaan naar een 6-versnellings Rotax met een overdrive 6 in een KTM 525 EXC frame. Met op het stuur instelbare injectie plus ontstekingscurve. Zuinigheid op de lange afstanden en slurpen op de koppelrijke baggerstukken.

Jammer dat KTM ooit gestops is met Rotax :'(

Noppy

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1582
Re: De Ideale Allroad
« Reactie #174 Gepost op: 30-09-2006, 19:40 »
Op Noppenforum biedt iemand frames zonder mortorblok aan, want die heeft hij nodig voor inbouw in Quads of zo. Rotaxblokkie op dekop tikken moet ook niet moeilijk zijn en de lange winteravonden komen er ook nog eens aan.
Wordt een mooi projectje Frank ;D


GS :D
Don't even bother to agree with me, I 've already changed my mind :-)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3378
Re: De Ideale Allroad
« Reactie #175 Gepost op: 30-09-2006, 20:23 »
Op Noppenforum biedt iemand frames zonder mortorblok aan, want die heeft hij nodig voor inbouw in Quads of zo. Rotaxblokkie op dekop tikken moet ook niet moeilijk zijn en de lange winteravonden komen er ook nog eens aan.
Wordt een mooi projectje Frank ;D


GS :D

Rotax blokkie met BMW F eromheen voor 2300 is niet veel en zoals noppie zegt oorsterk die rotax blokken

Offline member

  • *****
  • Berichten: 153
Re: De Ideale Allroad
« Reactie #176 Gepost op: 04-10-2006, 12:16 »
Ik heb mijn BMW F650 destijds lange stukken op de snelweg ongelovelijk hard afgeranseld, no problemo. Die Rotaxblokken zijn echt onverwoestbaar.

Mijn voorkeur zou uitgaan naar een 6-versnellings Rotax met een overdrive 6 in een KTM 525 EXC frame. Met op het stuur instelbare injectie plus ontstekingscurve. Zuinigheid op de lange afstanden en slurpen op de koppelrijke baggerstukken.

Jammer dat KTM ooit gestops is met Rotax :'(

Noppy


Waarom, huidige blokken zijn ook onverwoestbaar  8)

En als je een Rotax blok in een EXC framepje stopt kan je toch net zo goed een LC4 kopen  :-\

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1191
Re: De Ideale Allroad
« Reactie #177 Gepost op: 04-10-2006, 13:41 »
Als ik iedereen zo hoor,dan moet de nieuwe BMW HP 1 wel voldoen aan de ultieme natte droom.En Noppy het wordt een rotax blokje.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11367
Re: De Ideale Allroad
« Reactie #178 Gepost op: 04-10-2006, 13:56 »


 :)


Offline member

  • *****
  • Berichten: 4389
Re: De Ideale Allroad
« Reactie #179 Gepost op: 04-10-2006, 15:12 »
HP SM, vertel het maar niet aan je schoonmoeder  :D
None of us is as strong as all of us.