Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: De Ideale Allroad  (gelezen 388029 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 173
Re: De Ideale Allroad
« Reactie #225 Gepost op: 16-11-2006, 21:29 »
Hallo allemaal, dit topic is wel interessant en wel hierom iedereen kent de mannen van OCC wel die choppers maken. Nu zijn er in NL ook mensen die zoiets kunnen maken of verbouwen. En dan nog verder ik ken iemand persoonlijk die dat doet. Ik heb hem gevraagd is het niet leuk om eens iets anders te maken bv de ulimate reisfiets.........en dat vond hij wel een uitdaging.

Komend jaar gaan we plannen maken en misschien in 2008 een maken.

Maar wat moet dus de ultimate reisfiets hebben of juist niet.......
Yamaha XT600E 1992
Yamaha XT600E 1999
Yamaha XJR1300

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2418
Re: De Ideale Allroad
« Reactie #226 Gepost op: 16-11-2006, 23:02 »


Maar wat moet dus de ultimate reisfiets hebben

Veel vermogen

Citaat
of juist niet.......

Weinig gewicht  ;)

Maar das altijd hetzelfde  ;)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 986
Re: De Ideale Allroad
« Reactie #227 Gepost op: 17-11-2006, 08:24 »
Tja,
heb echt nog niet lang nagedacht, maar je leest inderdaad overal de discussie tussen veel vermogen of juist niet !
Volgens mij wil je veel koppel !!
Topsnelheid is niet belangrijk, als je maar fatsoenlijk, uit een overdreven grote en diepe zandbak (niet gevuld met speelzand overigens) kunt rijden zonder jezelf in te graven. (Uiteraard met de juiste noppen banden)

Daarnaast wil je niet te zwaar zijn. Maar ook weer de mogelijkheid hebben om veel bagage mee te nemen als jij dat wilt.

Uiteindelijk blijft de ideale motor iets wat niet bestaat !!!

Misschien dat er een keer een motor bouwer zo slim is om een pakket samen te stellen waarmee je voor jezelf de ideale allroad kunt (laten) bouwen.

Standaard : een licht maar stevig frame, fatsoenlijke remmen, goede krachtige motor, standaard wielmaat (Ben niet thuis in de maten, maar voor all-road liefst groot !).
Naar eigen keuze : tandwiel verhouding (kun je dus altijd nog kijken of je hard wil, of juist veel kracht onderin wilt hebben), tank-inhoud (reizen of crossen), type stuur, handkappen,
Opties : valbeugels (who needs them  8) ), bagagedragers, en al dat soort meuk.


Rij nooit sneller dan je beschermengel vliegen kan...
Honda '95 Africa Twin in Rally uitvoering. Beta 520 RR 2011

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2710
Re: De Ideale Allroad
« Reactie #228 Gepost op: 17-11-2006, 09:08 »
Voor mij zou dat zijn, gebaseerd op een stevig potje offroadrijden, lekker asfaltraggen, rallyes, korte reisjes, halve wereldreizen, etc....

*Vermogen rond de 850cc met lekkere koppel. (discussie 1cyl/2cyl durf ik ff niet aan)
*Betrouwbaar blok!! (150.000+ zonder problemen) Met vriendelijke onderhoudsintervallen (lastig hoor tijdens je reis olie verversen, kleppen stellen,..)
*Laag verbruik in benzine, olie, etc...
*Grote tankinhoud (>25liter) maar zo gevormd dat het zwaartepunt zo laag mogelijk ligt en je nog met goed fatsoen staand naar voren kan, zonder O-benen nodig te hebben.... en het zou ook nog leuk zijn als je een tanktas kwijt kan voor 1)pakruimte, 2)gewichtsverdeling bagage voor/achter.
*Complete gewichtsverhouding moet goed zijn, niet kopzwaar, maar ook nog stabiel op de snelweg....
* Comfortabel zadel voor lange afstanden, maar niet zo breed dat je weer met goed fatsoen kunt staan, zonder verplicht je zadel tussen je benen te klemmen...
*Sterk Subframe die zelfs als je door kuilen etc rost een flink paar koffers of zadeltassen kan dragen én een dikke plunjebaal kan dragen zonder dat dat subframe'pje afbreekt....
*Goede accu, waar je zonder problemen alles aan kunt hangen (ook zonder te rijden), GPS, batterijlader, Mobiel lader, lampje voor bij de tent, etc....
*Crash proof voorkuip, de bmw en AT/TA buigen bv alle kanten op waarbij ophangpuntjes afbreken en de boel uiteindelijk futloos wordt, de kuipen van de KTM Adventures lijken tot nu toe knap hufterproof te zijn.
*Eigenlijk gaat dat voor de hele motor op, geen blote radiators die makkelijk stuk gaan, uitstekende delen die stuk kunnen, etc....
*Veerweg!! En kwaliteit vering natuurlijk!!
*En al dat eigenlijk voor minder dan 180 kilo. :-\


Offline member

  • *****
  • Berichten: 1949
Re: De Ideale Allroad
« Reactie #229 Gepost op: 17-11-2006, 16:04 »
Maar Roos... zo'n motor heb ik in de garage staan  ::)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 173
Re: De Ideale Allroad
« Reactie #230 Gepost op: 17-11-2006, 16:05 »
ok dat zijn een heleboel ideen maar eigenlijk ben ik ook opzoek naar meer spexcifiekere eisen bv merk blok en soort frame
Yamaha XT600E 1992
Yamaha XT600E 1999
Yamaha XJR1300

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2710
Re: De Ideale Allroad
« Reactie #231 Gepost op: 17-11-2006, 16:30 »
Maar Roos... zo'n motor heb ik in de garage staan  ::)

Bijna Rogier, bijna  :-*

Die probleemloze 150.000 km + wil er op de een of andere manier nog niet zo in bij mij. (geweldige onderhoudsintervallen ontbreekt ook nog een beetje)
En je hebt zelf ooit al eens gezegd dat je met die motor niet voor je lol op de weg rijdt........(en dat zeggen er veel)
Dan denk ik misschien toch stiekum een beetje aan de grote broer van die van jou...... Maar dat is voor offroad (voor tiepetjes als ik) toch wel een hele dikke fiets :-\  en ik ken er tot nu toe 3 wat langer, waarvan 1) een nieuw blok bij 25.000km 2) ook een nieuw blok bij .....km 3) een nieuw frame bij .... km.
Dan heb ik nu wel een beetje de motor die daar het dichts bij in de buurt komt (en in mijn budget paste). Daar voel ik mij offroad toch steeds meer op mijn gemak, dat een stapje groter/zwaarder naar die LC8 misschien wel zou durven.....

Oh ja en had ik al gezegd dat ie betaalbaar moet zijn?
(mijn budget is nog niet erg toerijkend geweest voor een jonge KTMvariant)

Wat ik al vaker heb geroepen is dat ik wel eens een 650GS (rotax) blokje in een LC4 Adv had willen hebben.
Dat 650 blokje liep echt erg lekker, niet zo fel als een LC4, maar voldoende en wie weet wat dat nieuwere blok gaat doen..... En voor mij heel belangrijk, dat blokje vertrouwde ik nog wel een 50.000 km toe (bovenop de al 80.000km) als de rest van de fiets niet op instorten stond..... Voor de rest van die fiets lijkt de LC4 Adventure toch knap hufter proof te zijn en voldoet aan vrijwel alle reizigerswensen.....
En dan heb je toch een knappe alleskunner voor 170 kg (ff gokje)

Offline member

  • KTM 660/Africa Twin/DR-Z 400 E
  • In memoriam
  • *
  • Berichten: 6475
Re: De Ideale Allroad
« Reactie #232 Gepost op: 17-11-2006, 16:53 »
En dan heb je toch een knappe alleskunner voor 170 kg (ff gokje)

159 kg om precies te zijn :D
Als je het gevoel hebt dat je alles onder controle hebt, dan ga je gewoon niet hard genoeg!! - - - (www.motorbikes2africa.nl)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: De Ideale Allroad
« Reactie #233 Gepost op: 17-11-2006, 17:25 »
Roos, je bent wel wat kort door de bocht met je conclusies hoor.. ALs je de achtergronden niet meeneemt etcetc.

Het blijft nou eenmaal zo met welke fiets dan ook: Als je zwaarder offroad gaat rijden gaan de km's snel dubbel tellen (met name voor het rijwielgedeelte) en worden onderhoudstermijnen verdubbeld (ivm luchtfilter, olie temp etc). Als je dat niet doet, gaat het allemaal stuk.

Waar je naar moet kijken is of het spul gemaakt is om dit te doen: Als het luchtfilter zo groot is als een sigarettenpakje, kom je bijv. onherroepelijk in de problemen zodra je offroad gaat rijden.
Zo ook voor kuipwerk:  welke soort plastic (breekt het?) en is het zwaar? en hoe hangt het aan de motor? 

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2710
Re: De Ideale Allroad
« Reactie #234 Gepost op: 17-11-2006, 18:13 »
Je hebt gelijk hoor Gerben. Vooral jouw frame heeft eigenlijk niks met de kwaliteit van KTM te maken. Het is mij meer een gevoel dan feit. Er zijn inderdaad veel eigenaars van KTM's die er bij zweren. En wat dat betreft ken ik alléén maar KTM's die stevig gebruikt worden en daar ook onder lijden, terwijl ik van de AT/TA's en GS'en een hele rijke mix aan mensen met verschillende doeleinden ken, waardoor de conclusie wat vertekend is.

Maar mijn gevoel zegt dat van de AT/GS'en alles het begeeft behalve het blok, en bij de KTMAdv juist andersom........
Ook de basis doeleinden van die motoren zijn precies tegenovergesteld. AT/GS'en zijn gemaakt om comfortabel te rijden/reizen en een beetje offroad te rijden met een wat braver vermogen, terwijl de KTM/Adv juist voor de prestatie en offroad kwaliteiten gemaakt is, die ook geschikt is voor comfortabel rijden/reizen.
Dus zou in mijn beleving de juiste mix daarvan een hele leuke zijn, daar ging het verhaal een beetje om.

Maar goed, als ik nou vanavond eens een loterij won, stond er morgen een mooi rijtje van LC8Adv, LC4Adv, EXC...  ;)
Want ze hebben in vele opzichten in de hele serie wat mij betreft de spijker wel heel erg op de kop getikt ;)

(hadden we niet al eens zo'n discussie gestart over prestatie versus duurzaamheid? Ik weet daar de uitkomst in ieder geval niet meer van :-\)

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 94
Re: De Ideale Allroad
« Reactie #235 Gepost op: 17-11-2006, 21:23 »
Er is ook nog een relatief nieuw merk uit Zweden. Ze bestaan sinds '96 en bouwen motoren rond een 60º v-twin blok van Folan. Volgens de folder 85pk en 168kg. De brandstoftank kan 20L bevatten. De smaken: o.a. outback, all-road, desert storm, motard.



O ja, in 1998 gingen ze al failliet. Maar het bedrijf werd opgekocht en er werd een doorstart gemaakt.

Hoe ze rijden? Of ze betrouwbaar zijn? Geen idee.

Folder: http://www.highland-motorcycles.co.uk/highland%20updates/motorcyclesdifference.pdf
Website: http://www.highland-motorcycles.co.uk

Offline member

  • *****
  • Berichten: 173
Re: De Ideale Allroad
« Reactie #236 Gepost op: 17-11-2006, 22:16 »
ziet er wel aardig uit
Yamaha XT600E 1992
Yamaha XT600E 1999
Yamaha XJR1300

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11367
Re: De Ideale Allroad
« Reactie #237 Gepost op: 17-11-2006, 22:44 »
Ze maken daar idd een serie aantrekkelijke motoren met hoogwaardige onderdelen. Zal wel wat kosten??

Offline member

  • *****
  • Berichten: 233
Re: De Ideale Allroad
« Reactie #238 Gepost op: 17-11-2006, 22:56 »
Als je er een wilt, Ben van Erp is de importeur en de prijzen liggen rond de 15.000,- Euries :'(

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2636
Re: De Ideale Allroad
« Reactie #239 Gepost op: 18-11-2006, 09:17 »
Als je er een wilt, Ben van Erp is de importeur en de prijzen liggen rond de 15.000,- Euries :'(
die je voor veeeel minder mee mag nemen
staat alleen m aar in de weg
dat heeft hij zelf gezegd
is rijklaar 180 kg