Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: De Ideale Allroad  (gelezen 388053 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11367
Re: De Ideale Allroad
« Reactie #255 Gepost op: 27-11-2006, 21:59 »
Er komen drie mappings op die je met een schakelaar op het stuur kan bedienen. Bij de "rustigste" keus lever je wat vermogen/koppel in maar kan je wel op (bijv.) aardige plantenolie rijden. Maar d'r zit natuurlijk een ondergrens in qua kwaliteit brandstof.

Mappings op de pompdruk? Vast geen mappings op de voorgloeiers :D

Als je gevallen bent, dan moet je daarna zeker ff voorgloeien ???

Noppy

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2418
Re: De Ideale Allroad
« Reactie #256 Gepost op: 27-11-2006, 22:05 »
Moderne diesels gloeien niet meer voor  ;)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11367
Re: De Ideale Allroad
« Reactie #257 Gepost op: 27-11-2006, 22:08 »
Pourqouis pas?  ???

Offline member

  • Aut viam inveniam, aut faciam
  • *****
  • Berichten: 1314
Re: De Ideale Allroad
« Reactie #258 Gepost op: 27-11-2006, 22:12 »
nou omdat de compressie nog hoger is en dat op het juiste inspuitmoment nog beter kan worden igespoten door de electroica tov een lijn/rotatie pomp
verstehen zie?

Offline member

  • Administrator
  • *
  • Berichten: 3255
Re: De Ideale Allroad
« Reactie #259 Gepost op: 27-11-2006, 22:13 »
C'est simple mon ami. Ce n'est plus nécessaire dans les moteur diesel d'aujourd'hui.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11367
Re: De Ideale Allroad
« Reactie #260 Gepost op: 27-11-2006, 22:17 »
C'est simple mon ami. Ce n'est plus nécessaire dans les moteur diesel d'aujourd'hui.

Dit is gewoon de tekst van Klei, maar dan iets vriendelijker ::)

Nou weet ik nog altijd niet waarom moderne diesels zelfontbranders zijn. Zit er een beetje Nitroglycerine in de cylinder?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2418
Re: De Ideale Allroad
« Reactie #261 Gepost op: 27-11-2006, 22:23 »
Veel hogere inspuitdruk, fijnere dieselnevel, brandt makkelijker bij (adiabatische) compressie

Inspuitmoment maakt niet of nauwelijks iets uit. "Pumpe-düse" systeem (voorloper van common-rail) werkt ook zonder (electronisch regelbare) variabele timing. Maar wel met inspuitdrukken tot 1200 bar.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11367
Re: De Ideale Allroad
« Reactie #262 Gepost op: 27-11-2006, 22:29 »
Even nagezocht:

Dit doe je door de druk te vergroten zonder dat je warmteuitwisseling met de omgeving toelaat. Door dit proces van adiabatische compressie neemt de temperatuur toe. Het tegengestelde proces heet adiabatische expansie en daarbij neemt de temperatuur van het gas af. Het gas verricht dan arbeid op zijn omgeving, waardoor de inwendige ernergie afneemt. Als voorbeeld van adiabatische compressie wordt wel het snel oppompen van een fietsband genoemd, waarbij de pomp door het comprimeren van de lucht warm wordt. Omgekeerd wordt het ventiel van een fietsband koud als je de band snel leeg laat lopen.

Bron: Vraagbaak.nl

Offline member

  • *****
  • Berichten: 524
Re: De Ideale Allroad
« Reactie #263 Gepost op: 27-11-2006, 22:39 »

Nou weet ik nog altijd niet waarom moderne diesels zelfontbranders zijn.

Ouderwetse diesels zijn ook zelfontbranders hoor Nop.   8)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2418
Re: De Ideale Allroad
« Reactie #264 Gepost op: 27-11-2006, 22:49 »
Ouderwetse diesels met voorkamer moeten gloeien. Directe inspuiters in principe niet.

Directe inspuiters maken veel meer kabaal. Dat is één van de voornaamste redenen geweest dat dat pas nu of sinds een paar jaar in auto's wordt toegepast. Met de moderne computergestuurde inspuiting zoals deze kan met een common-railsysteem), kun je de inspuiting in een aantal trappen doen waardoor de efficientie toeneemt, en het geluid juist minder wordt.

Overogens ligt er in mijn 77'er Unimog een 5.7 liter, direct ingespoten dieselblok. Het kon dus wel, alleen puur omwille van comfort (heb je met zo een ding toch niet, dus dat beetje herrie boeit ook niet) is dat lang niet in auto's toegepast...

Offline member

  • *****
  • Berichten: 524
Re: De Ideale Allroad
« Reactie #265 Gepost op: 27-11-2006, 22:54 »
Hee Klei, heb jij een Unimog? Ik durf het bijna niet te vragen maaruh...  :-X ;)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2002
Re: De Ideale Allroad
« Reactie #266 Gepost op: 27-11-2006, 23:20 »
Als we het toch over alternatieve brandstoffen hebben: ik droom nog steeds van een motor met LPG-tank op de plek van de normale benzinetank, met de vorm van een normale benzinetank.

Vervolgens een mooi injectiesysteempje dat de LPG vloeibaar injecteert vlak voor de inlaatkleppen, en een motor die aangepast is aan de eigenschappen van LPG. LPG heeft een heerlijk hoog octaangetal en redlijk wat warmte nodig om te verdampen. Daarmee kun je de compressie lekker opvoeren.

Moet niks beroerder lopen dan een benzineblok imho, en LPG is nog steeds goedkoper en schoner dan diesel.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2418
Re: De Ideale Allroad
« Reactie #267 Gepost op: 27-11-2006, 23:27 »
Dé ideale Allroad hè  ;) Op 4 wielen dan....

Het zit in de planning de kraan die ik er heb er op te bouwen en dan de DR op de Unimog te takelen. En dan zó naar een ritje toe hobbelen  :D


Maargoed, in mijn ogen is er maar 1 motor: de dieselmotor. En dan met ouderwetse brandstofpomp, de common-railblokken wordt ik zenuwachtig van (reageren traag, ijlen vervelend na, en door het verschrikkelijk constante koppel trekken ze van geen meter door in toeren en hakken bij een bepaald toerental gewoon in de begrenzer. De meeste common-rails die ik ken, trekken hard onderin, maar doen bovenin niks meer... en ik mis die felheid ). Gewoon een felle diesel met een turbo met wastegate er op, rechttoe, rechtaan en ook onderin power.

Overigens is die ouwe Unimog ook fel, écht fel.  :D

Offline member

  • 640 Adventure '97 (E) Samurai '91 (E) 1090 Adv '19 (NL)
  • *****
  • Berichten: 3615
Re: De Ideale Allroad
« Reactie #268 Gepost op: 28-11-2006, 06:45 »
Overigens is die ouwe Unimog ook fel, écht fel.  :D

Zit-ie binnen de 5 minuten op de 100?  ;D
Travel is fatal to prejudice, bigotry, and narrow-mindedness, and many of our people need it sorely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one little corner - Mark Twain

Offline member

  • 640 Adventure '97 (E) Samurai '91 (E) 1090 Adv '19 (NL)
  • *****
  • Berichten: 3615
Re: De Ideale Allroad
« Reactie #269 Gepost op: 28-11-2006, 06:55 »
Citaat
met ouderwetse brandstofpomp, de common-railblokken wordt ik zenuwachtig van

De hele autowereld is anders al jaren over, met een gewoon TD-tje hoor je tegenwoordig in de middeleeuwen...Dus zo slechts kan het niet zijn. Sterker nog, d'r is al een tijd zoiets als common-rail 2e generatie, met nog hogere inspuitdruk, vermogen, koppel etc. Die bus van mij haalt uit een bescheiden 2150cc 180pk en 380Nm (ja we hebben het hier echt over een diesel). De meeste kracht zit idd onderin, maar dat wordt zo ingeregeld.
Travel is fatal to prejudice, bigotry, and narrow-mindedness, and many of our people need it sorely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one little corner - Mark Twain