Ik las laatst in de AMT een artikel over bi-fuel trucks; diesel en LPG dus. De reden daarachter was een schonere verbranding en lagere brandstofkosten per kilometer. De LPG word dan geinjecteerd in de luchtinlaat en de hoeveelheid ingespoten diesel word verminderd.
Wat LPG versus diesel betreft op motorfietsen: LPG is voor een fabrikant met relatief weinig moeite te implementeren. Een reeds bestaand benzineblok is makkelijk te optimaliseren voor LPG, en ook de veranderingen in het brandstofsysteem zijn niet schokkend. Het grootste probleem is de tank, en da's ook wel op te lossen. Zeker als je Honda of BMW heet. En het oerwoud van regeltjes, da's ook nog een probleem.
Een (turbo-)dieselblok moet van de grond af ontwikkeld worden, en is volgens mij stukken complexer en zwaarder dan een benzineblok+LPG. In een auto niet zo belangrijk, op een motorfiets wel. EVA doet goed werk op dit gebied, maar ze zijn er nog lang niet.
Wat betreft dat F-je met z'n 1 op 25: ik heb dat wel overwogen toen de benzineprijzen richting de EUR 1,50 gingen. Totdat ik eens ging rekenen wat ik er werkelijk mee op zou schieten; toen bleek de verwachte winst toch tegen te vallen, en F-jes zijn toch wat minder DaBit-proof dan de R1100GS.