Met max Kool,
Ik heb 80.000 km op mijn geliefde F650 Dakar (van 2000) gezet. Super allround inzetbare motorfiets, comfi bij hoge snelheden, super laag benzineverbruik, heerlijke pakezel, het was al een strakke stuurfiets, maar met een paar hyperpro'tjes een super scheermesje en een super betrouwbaar en vrijwel probleemloos blok. Ik heb er ook meer offroad mee gereden dan de gemiddelde 650 bezitter zou doen, maar daar kwam ik dus de limieten tegen. Het is qua gewicht net ff wat meer dan een NX650 gok ik zo, maar daar zal je al te veel over struikelen, als je over de categorie dikke 1cylinders hebt (ik rij nu ook alsnog graag met de 190kg AT, ook al heb ik een DRZ in de schuur), maar hij is toch wel erg fragiel als je er flink mee tegen de grond gaat. Wat Max al zegt, de ophangpuntjes van de kuipdelen breken makkelijk af, het kuipframe wijst ineens een andere kant op als je stevig tegen de vlakte gaat, wat allemaal een paar keer wel weer rescht te buigen is en plaatwerk alternatief vast te zetten, maar dat houd gewoon een keer op, als je dat frame te vaak terugbuigt, verliest het zijn fut en kan je hem op een gegeven moment bijna met de vingers wegduwen....
Ik heb mensen van hier veel ernstiger valpartijen zien maken met een LC4 Adv en die kuip geeft gewoon geen krimp, dus als je een opvolger voor je NX zoekt die meer uitslaat naar offroadcapaciteiten dan comfort en snelheid op de weg, zou ik meer die kant op kijken. Is comfort en snelheid belangrijker en hou je het bij simpeler offroad zou ik zo weer voor de F650gs kunnen kiezen (als ik niet zo'n mooie Twin had
) Maar zo schrijf ik het erg zwart wit hoor, er komen veel meer kritieken bij te kijken zoals vering, onderhoudsintervallen, zelfsleutelbaarheid, en nog veel meer. Maar dit was mijn mening in een notendop.