Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: De Ideale Allroad  (gelezen 388237 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 750
Re: De Ideale Allroad
« Reactie #330 Gepost op: 09-02-2007, 12:13 »
Yep, en de mijne krijgt dit jaar ook een andere, die staat al klaar bij Klei  ;D
J-P

Honda VFR1200X DCT crosstourer

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3378
Re: De Ideale Allroad
« Reactie #331 Gepost op: 09-02-2007, 12:17 »
Ah je bedoelt ZK DR construct


Offline member

  • *****
  • Berichten: 750
Re: De Ideale Allroad
« Reactie #332 Gepost op: 09-02-2007, 12:21 »
Dat is correkt! En je weet, als correkt het niet heeft, vergeet het dan maar  :D
J-P

Honda VFR1200X DCT crosstourer

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2418
Re: De Ideale Allroad
« Reactie #333 Gepost op: 10-02-2007, 19:27 »
Toch mooi eigenlijk 1 en dezeflde type fiets en dan al die verschillende voorvorken.

R(mijnes) en SE (Max en J-P) zijn 100% anders Oossie, maar dat maakt niet uit.

Voor mij is de 650 nog steeds de ideale offroad, ik wil er persé een kickstarter op hebben (voor als de accu weer eens leeg is ;)) en dat heeft Suzuki niet samen met een startmotor. Dus blijf ik dan maar bij de gemodificeerde R zitten.
Ben verder wel gecharmeerd van de RE, al is de vering niet naar mijn zin (veel; te korte veerwegen) en is het motorkarakter me eigenlijk niet bullig/lomp genoeg, maar dat is eigenlijk meer een voordeel dan een nadeel ;)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4389
Re: De Ideale Allroad
« Reactie #334 Gepost op: 10-02-2007, 19:39 »
Mag deze ook in het rij-tje DR-en  :)



Heeft het vandaag erg goed gedaan, beetje zwaar maar wel lekker.
None of us is as strong as all of us.

Offline member

  • Administrator
  • *
  • Berichten: 3255
Re: De Ideale Allroad
« Reactie #335 Gepost op: 10-02-2007, 20:48 »
Mag?? MOET!!

Trouwens jammer dat Suzuki dat ding niet meer nieuw verkoopt in Europa. Klap er de vering van een DR-Z 400 onder, 5 kilo minder, 5 pk méér en hij kan nog zeker vijf jaar mee.

Ben benieuwd of er ooit een waardige opvolger komt....  :-\

Offline member

  • *****
  • Berichten: 750
Re: De Ideale Allroad
« Reactie #336 Gepost op: 10-02-2007, 21:45 »
Met Max!
J-P

Honda VFR1200X DCT crosstourer

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11367
Re: De Ideale Allroad
« Reactie #337 Gepost op: 10-02-2007, 22:35 »
Mag?? MOET!!

Trouwens jammer dat Suzuki dat ding niet meer nieuw verkoopt in Europa. Klap er de vering van een DR-Z 400 onder, 5 kilo minder, 5 pk méér en hij kan nog zeker vijf jaar mee.

Ben benieuwd of er ooit een waardige opvolger komt....  :-\

Volgens Ronald Overveld komt er een nieuwe DRZ450 uit met Keihin injectie. Het motorblok schijnt uit de quad (LT-R450) van Suzuki te komen en niet van de RMZ450 zoals wel gedacht wordt. Het is ook geen opgepepte DRZ400, dus het zal een compleet nieuw blok (voor ons dan) zijn.

Het frame komt overigens wel van de RMZ450 en is dus aluminium. Of dat nu een voordeel is weet ik niet.

Dit lijkt me een ideale reismotor met crosseigenschappen qua vering en toch flink wat oempfh.

Aanschafprijs is nog niet bekend, maar zal vermoedelijk ergens tussen de DRZ en de RMZ inliggen.

Shit, mijn eigen DRZ is met dit bericht tweedehands direct 1.000 Euro minder waard geworden :-X

Noppy

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2206
Re: De Ideale Allroad
« Reactie #338 Gepost op: 10-02-2007, 22:39 »

Shit, mijn eigen DRZ is met dit bericht tweedehands direct 1.000 Euro minder waard geworden :-X

Noppy

Dat zou dus betekenen dat je geld moet bijleggen om er vanaf te komen :P  :-*
Zit niet meer op de DRZ, soms op de Alp en vaak op de MTB
Maar zit nog wel steeds onder de modder...

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11367
Re: De Ideale Allroad
« Reactie #339 Gepost op: 10-02-2007, 22:54 »
Zo is 't maar net.

Leuk stukje tekst over 't nieuwe blok:

Het motorblok van de LT-R450 is een schoolvoorbeeld van “high-performance” viertakt ontwerp; het ontwikkelt ongeëvenaarde trekkracht en acceleratie. Een overvierkante boring en slag verhouding van 95,5 mm x 62,8 mm zorgt voor een koppelrijke 449,8 cm3 cilinderinhoud, met dubbele bovenliggende nokkenas, vier lichtgewicht titanium kleppen in een compacte verbrandingskamer met een 11,7 : 1 compressieverhouding.
 
Een nieuw ontwikkelde smeed aluminium zuiger is voorzien van 3 zuigerveren, twee stalen compressieveren en een olieschraapveer. De olie-schraapveer is nu voorzien van een chroom-nitride lag, welke door middel van een speciaal PVD (Physical Vapor Deposit) procédé is aangebracht; bij dit procédé wordt de chroom-nitride verdampt en in een vacuüm omgeving aangebracht. De chroom-nitride coating heeft een uniforme dikte en een gladder resultaat dan conventioneel verchromen, waardoor interne wrijving en olieverbruik wordt gereduceerd en waarbij de duurzaamheid wordt verbeterd. De zijkanten van de zuiger zijn voorzien van uitsparingen om gewicht en wrijving te reduceren; verder zijn er oliegroeven in de hemden van de zuiger gemaakt om de wrijving te verminderen en de duurzaamheid te vergroten.


De aluminium cilinderwand is voorzien van Suzuki’s in de racerij beproefde coating van nikkel-fosfor-silicium-carbide, ook wel SCEM (Suzuki Composite Electrochemical Material) genoemd. Deze coating zorgt voor verminderde slijtage en voor een betere warmte overdracht; tevens maakt het een kleinere speling tussen zuiger en cilinderwand mogelijk waardoor het rendement en het topvermogen toenemen terwijl de slijtage vermindert. 

 
De titanium kleppen van de LT-Z450 zijn lichter dan conventionele stalen kleppen, waardoor de bewegende massa vermindert en hogere toerentallen mogelijk worden en het gebruik van lichtere klepveren. Hierdoor worden mechanische verliezen beperkt en stijgt het rendement van de motor. De 36 mm inlaatkleppen en 29 mm uitlaatkleppen hebben dikkere 5,5 mm klepstelen en ze zijn behandeld met een antislijtage oxide coating. De klepveerhouders zijn gemaakt van een hard-geanodiseerde aluminium legering.
 
De nokkenassen zijn geproduceerd van smeedstalen pijpen en zijn hol om gewicht te besparen en een preciezere kleptiming te bewerkstelligen. Elke nok heeft een wrijvingsverminderende “sulfonitride” oppervlaktebehandeling onder-gaan. De nokkenassen worden door middel van een ketting met een automatische kettingspanner aangedreven.

Een ontwerp met een recht inlaatkanaal zorgt voor een betere cilindervulling en motor efficiëntie.

Een nieuw compact balans-as systeem is voorzien van op een aparte as gemonteerde balansgewichten welke zich links en rechts van de krukas vliegwielen bevinden. De balansas is vóór de krukas gemonteerd en wordt door een tandwiel aangedreven.
 
Een nieuw ontwikkeld smeersysteem maakt gebruik van twee pompen; één voor de smering van de transmissie en de ander voor de smering van de krukas en de overige motordelen met een aparte pomp. Het gebruik van twee oliepompen maakt het mogelijk om het carter compact te houden terwijl de aparte toevoer naar de transmissie zorgt voor een betere duurzaamheid en een beter gevoel in de koppeling en het schakelen.
 
De nieuwe close-ratio vijfversnellingsbak is net zo compact als een conventionele vierversnellingsbak, dankzij de toepassing van geïntegreerde schakelnokken. Nauwkeurig gekozen overbrengverhoudingen zorgen voor een verbeterde acceleratie. De grondplaat van de koppeling is voorzien van schroefveer dempers voor een beter gevoel in de koppeling.
Het kleppendeksel, koppelingsdeksel en de dynamodeksel zijn van een lichtgewicht magnesiumlegering waardoor deze lichter zijn dan deksels van conventioneel aluminium. Afzonderlijke deksels voor de waterpomp en de koppeling maken het onderhoud eenvoudiger. Een grote radiator en een koelventilator met ommanteling zorgen voor een efficiëntere koeling.
 
Het centraal geplaatste roestvast stalen uitlaatsysteem met ovalen demper ziet er “cool” uit en zorgt voor een betere centralisatie van de voertuigmassa.
 
Een compacte elektrische startmotor is krachtig en gemakkelijk.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2206
Re: De Ideale Allroad
« Reactie #340 Gepost op: 10-02-2007, 23:01 »
Ook een onderhoudsschemaatje erbij? Oliewissel om de...
Zit niet meer op de DRZ, soms op de Alp en vaak op de MTB
Maar zit nog wel steeds onder de modder...

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11367
Re: De Ideale Allroad
« Reactie #341 Gepost op: 10-02-2007, 23:03 »
60 uur? Ik zou 't eens op moeten zoeken. Maar bij dit soort motoren rij je volsyntheet. Punt. Die houden het langer uit in noodgevallen. Vaak zijn de versnellingsbak en de rest van het blok gescheiden, zodat je er ook verschillende geoptimaliseerde olie in zou kunnen doen.

Nop

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2418
Re: De Ideale Allroad
« Reactie #342 Gepost op: 11-02-2007, 03:08 »
Lijkt me toch wel een aangepast RMX 450 blok? Lijkt me wel als ik het versnellingsbakverhaal lees.

Maar waarom heeft Suzuki nu geen 600 cc blok meer in een (zware) offroad? KTM's 620, 640 en 660 blokken zijn of waren ook erg populair. Suzuki's éénpitters niet zo... Terwijl ze best goed zijn/waren.

Maargoed, ik ben bevooroordeeld ;)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11367
Re: De Ideale Allroad
« Reactie #343 Gepost op: 11-02-2007, 08:18 »
Nee,

Ik denk niet dat het het RMZ blok is.

Deze heeft 5 versnellingen en volgens mij zijn er weliswaar twee oliepompen, maar de bakken zijn niet gescheiden.

De trend is gewoon hoogtoerige viertakters te bouwen die toch betrouwbaar zijn.

De motor van de DRZ is daar een van de weinige voorbeelden van.

Suzuki heeft overigens onder de Kingquad 700 een moderne 695 cc 1-cylinder stamper met injectie zitten. Die heeft volgens mijn normale kleppen en is niet zo opgefokt als het blok van de RMZ.

Vraag is of ze een markttrend zien waarbij zware motoren in oude conventionele frames gehangen worden. Helaas hebben we last van de SM-trend, waarbij de cylinderinhoud snel rond de 450 CC zit. Suzuki is daar gevoelig voor.

Noppy

Offline member

  • Administrator
  • *
  • Berichten: 3255
Re: De Ideale Allroad
« Reactie #344 Gepost op: 11-02-2007, 09:17 »
Die LT-Z motor, nou ik weet niet of ik dat in een straatfiets wil hebben. Titanium kleppen, hoge toeren, onderhoud? Ik geloof nooit dat je daarmee zonder brokken 30.000 km haalt. Wel leuk voor een speleding SM fietsje. En zoals Klei al zei, is dit volgens mij inderdaad een blok afgeleid van de RMZ450, heeft zelfs dezelfde boring/slag verhouding.

(wat een vreselijk reclamepraatje post je trouwens hierboven Noppy)

En die Kingquad weegt 272 kilo droog, ik vraag me hoeveel daarvan voor rekening van de motor komt (en heeft CVT aandrijving dus dat gaat sowieso niet werken). Misschien kan ik maar beter gaan sparen voor een bigbore setje en een vlakschuif carburateur. Meteen het frame opnieuw poedercoaten (wit?) en ik heb een nieuwe fiets.

Een ideale allroad!

De trend is gewoon hoogtoerige viertakters te bouwen die toch betrouwbaar zijn.

De motor van de DRZ is daar een van de weinige voorbeelden van.

Dus zeker geen trend als Suzuki de enige is met de DRZ, de overige 400's en omstreken hebben intensief onderhoud nodig. Gaan misschien echt niet snel kapot, maar een oliewissel interval onder de 5000km vind ik voor een "ideal allroad" simpelweg te kort.

Ik wil gewoon een basic fiets die droog ruim onder de 150kg weegt en een beetje flink koppel heeft. Dus geen Aprilia Pegaso, geen F650GS, en ook de huidige XT660 vind ik zwaar en vrij komplex. Zelfs een KLR650 (een winnaar in de States) vind ik niks. Te zwaar en teveel plastic.

Momenteel zie ik eigenlijk maar drie fietsen: KTM 625 SXC, Husky TE610E en die nieuwe G650 van BMW (en dus dat ouwe hok van me wat hier beneden in de gang staat, maar die is niet echt standaard meer :P ). Wordt tijd dat die markt vanuit Japan een beetje wordt aangevuld.