Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: De Ideale Allroad  (gelezen 388321 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2710
Re: De Ideale Allroad
« Reactie #360 Gepost op: 26-02-2007, 12:05 »
Yep, Ergens hoorde ik iedere 3.000 km kleppen stellen, dat mag ook wel bij dat toerental ;D

Huh, over welke Twin heb jij het nu?
De meeste AT's TA's GS's etc hebben dat niet nodig hoor.....

Die 2cyl aprillia zou best kunnen (als het al echt zo is), maar dan heb je het ook al over een enduro, die je meer moet vergelijken met de rest van de enduro's. En het is de enige 2 cyl in zijn klasse, dus mag je het eigenlijk niet eens echt vergelijken met iets.

Maar op de Aprillia na, is inderdaad het nadeel van de meeste 2cyl het gewicht en dat willen we in het zware terrein nou allemaal graag tot het minimum brengen en daarom kiezen de meesten voor stevig offroad graag een 1cyl.
Maar dat is nog steeds kort door de bocht, hangt allemaal weer samen met wat wil je ermee en wat kán je ermee en hoe goed is de motor uitgerust met alles wat jij belangrijk vind.

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 36
Re: De Ideale Allroad
« Reactie #361 Gepost op: 27-02-2007, 14:48 »
Ik ben er nu wel uit dat ik toch wel een twin wil. Fijt blijft dat ik meer allroad wil dan onroad zeg maar. Dus ik kan mijn vraag veréénvoudigen. Ongeacht bouwjaar, km stand, en onderhoud.
Dus stel dat elke fiets in de zlefde staat is, welke voldoet dan het beste ? En/of, wat zou ik er eventueel nog aan moeten aanpassen?
Handtekeningen worden getoond in ieder bericht of persoonlijk bericht.

Offline member

  • Administrator
  • *
  • Berichten: 3255
Re: De Ideale Allroad
« Reactie #362 Gepost op: 27-02-2007, 15:03 »
Als je uitgaat van een tweecylinder, dan zou ik een Africa Twin nemen. 21" voorwiel, goede gewichtsverdeling, stuurt niet te nerveus, zo smeuiig als pindakaas en oersterk.

Of een BMW tweeklepper, maar die moet je alleen nemen als je hart daar echt sneller van gaat slaan imho. Voordelen zijn het cardan, lekker laag zwaartepunt en (wederom) een smeuiig blok.

Ik zou voor de AT gaan.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2710
Re: De Ideale Allroad
« Reactie #363 Gepost op: 27-02-2007, 15:03 »
Een Twin die én onroad heel goed presteerd en offroad heel erg goed presteerd zonder aanpassingen én perfect kan dienen als reis/pakezel, etc..... en het budget speelt je geen parten....... Een KTM 950/990 Adventure !!!


Offline member

  • *****
  • Berichten: 4144
Re: De Ideale Allroad
« Reactie #364 Gepost op: 27-02-2007, 15:08 »
liefst met een S.

Weet niet wat allroad voor je betekent, maar als je lekker gravel wegen en hardere zandpaden bedoelt, heerlijke bospaden(zonder modder) tevens veel bagage wilt weinig onderhoud ook nog comfortable op de weg kunnen rijden, vindt ik de 11xx gs nog steeds erg goed.
Minder offroad  dan de KTM dat wel maar ik vindt het blok lekkerdere gemoedelijker lopen.

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 36
Re: De Ideale Allroad
« Reactie #365 Gepost op: 27-02-2007, 15:15 »
liefst met een S.

Weet niet wat allroad voor je betekent, maar als je lekker gravel wegen en hardere zandpaden bedoelt, heerlijke bospaden(zonder modder) tevens veel bagage wilt weinig onderhoud ook nog comfortable op de weg kunnen rijden, vindt ik de 11xx gs nog steeds erg goed.
Minder offroad  dan de KTM dat wel maar ik vindt het blok lekkerdere gemoedelijker lopen.

Wel bagage, modderpaden en ook wel woestijn. Het hoefd niet op tempo want dan pak ik de crosser wel. Nee een echte reisfiets die wel door slechtterrein wil. En daarnaast wat langer afstanden overbruggen op half en onverharde wegen.
Handtekeningen worden getoond in ieder bericht of persoonlijk bericht.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2710
Re: De Ideale Allroad
« Reactie #366 Gepost op: 27-02-2007, 15:28 »
Om verder in te haken op Max:

(voor de meesten met een wat beperkter budget dan een KTM950Adv)

Honda AT/TA of BMW GS 2V/4V, zijn goede kandidaten, de een is wat zwaarder dan de ander, maar ze doen allemaal vooral ten opzichte van een KTM veel consessies op vering gebied.

De GS 4V stuurt op het asfalt veel scherper dan een AT, maar weegt ook wat kilo's meer (vooral vanwege cardan, maar dat kan je juist een voordeel vinden). groter voordeel van de AT is standaard een 21"voorwiel wat het in het terrein veel beter doet dan het 19" voorwiel van de GS. De GS heeft wel weer een bulk meer vermogen dan een AT

De TA (transalp) is een lichtere versie van de AT, dus wat makkelijker hanteerbaar offroad, maar is met zijn 17 liter tank en verbruik van 1 op 16 (of overdrijf ik nu, mijn oude AT van '89 doet nl gemiddeld 1 op 15) lijkt het mij niet ideaal voor langere reizen.....

De GS 2V is een oudere versie van de GS 4V en stuurt vooral niet zo scherp als een 4V, maar is wel een stuk lichter (ondanks de Cardan), dus makkelijker hanteerbaar offroad. Voorwiel standaasd 21"of 19" durf ik even niet met zekerheid te zeggen.... Er zit verder ook weinig aan wat makkelijk stuk gaat.

Maar aan deze 4 kandidaten moet je allemaal het nodige in de vering investeren en (op de 2Vna) het is allemaal niet zo "hufterproof" om het zo maar even te zeggen als een KTM. Plastics e.d. gaan makkelijk stuk en subframepjes buigen graag, etc....

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 36
Re: De Ideale Allroad
« Reactie #367 Gepost op: 27-02-2007, 15:42 »
En als je het over onderhoud onderweg hebt (liever niet natuurlijk) kun je overal in de wereld met deze types aan onderdelen komen?
Handtekeningen worden getoond in ieder bericht of persoonlijk bericht.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4144
Re: De Ideale Allroad
« Reactie #368 Gepost op: 27-02-2007, 15:44 »
meeste kans met de bmw 2v types, lijkt mij de simpelste in techniek.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3378
Re: De Ideale Allroad
« Reactie #369 Gepost op: 27-02-2007, 15:51 »
Met een bmw 2v de gs uitvoering heb je inderdad een 21" wiel voor wel 17 achter.
IS het simpelste qua techniek. en wat er niet op hoeft zit er ook niet op

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2710
Re: De Ideale Allroad
« Reactie #370 Gepost op: 27-02-2007, 16:11 »
Ik ben misschien bevooroordeeld, omdat ik al de nodige jaren bij de Gs club kom en vooral veel reisverhalen van GS'sen ken.

Maar de oude GS 2V is vooral bekend om zijn onderhoudsvriendelijkheid onderweg. Je kan overal bij en ze zeggen altijd "je repareert alles met een stuk kauwgom en een paperclip" De meeste avontuurlijke lange reisverslagen ken ik van de 2V's. Ik heb er geen persoonlijke ervaring mee, maar daar heb ik altijd uit begrepen dat je ze overal kan laten repareren. De cardan is lekker onderhoudsvrij en zou retelang meegaan, maar heeft als keerpunt, dat als het stuk gaat, je niet overal zoals met een ketting even een nieuwe kardanas ofzo koopt.

GS 4V, zijn als je eenmaal problemen krijgt niet allemaal succesverhalen, mede omdat de boel op een chip rijdt en als die ermee ophoud of storingen gaat geven, kan je niet overal terecht. Maar de duitse degelijkheid is op zich wel betrouwbaar en ik ken er ook wel veel succesverhalen van....

Japanse merken doen het over de hele wereld goed en hebben dacht ik ook overal wel de nodige onderdeeltjes ter beschikking (desnoods van andere types enzo)

Maar ik spreek alleen maar van verhalen en horen zeggen, niet uit ervaring.... :-X

(oeps te lang gedaan over posten zie ik)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: De Ideale Allroad
« Reactie #371 Gepost op: 27-02-2007, 19:27 »
ktm 950/990 !   ;) :D

- rijdt ook prima met bagage.

tja.. alleen het budget misschien, hoewel de 2e hands 950's behoorlijk betaalbaar aan het worden zijn denk ik. (zeker als je de kleur niet zo belangrijk vind en je een zilveren met wat krasjes ofzo weet te vinden).

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2617
Re: De Ideale Allroad
« Reactie #372 Gepost op: 27-02-2007, 21:38 »
Ach zou een gemakkelijk te bereiden twin nemen voor wat nu op de Markt is, mijn mening zonder twijfel mde KTM 950/990 Oerdegelijk, betrouwbaar en rijdt werkelijk super. Als ik geld te veel had wist ik het wel!.. de 950 adv!! :)
Rijden van A naar B is logisch, naar nergens is veel beter!

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 36
Re: De Ideale Allroad
« Reactie #373 Gepost op: 03-03-2007, 12:30 »
Nou, het is voor mij een transalp 600 geworden. Niet mooi, maar wel goed. En voor weinig, zelfs bijzonder weinig geld.  ;D 
Handtekeningen worden getoond in ieder bericht of persoonlijk bericht.

Offline member

  • 640 Adventure '97 (E) Samurai '91 (E) 1090 Adv '19 (NL)
  • *****
  • Berichten: 3615
Re: De Ideale Allroad
« Reactie #374 Gepost op: 03-03-2007, 13:08 »
Toevallig overgenomen van een gewaardeerd forumlid?
Travel is fatal to prejudice, bigotry, and narrow-mindedness, and many of our people need it sorely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one little corner - Mark Twain