Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: De Ideale Allroad  (gelezen 388383 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1949
Re: De Ideale Allroad
« Reactie #390 Gepost op: 21-03-2007, 20:19 »
Gelukkig heeft Ferd dezelfde verslaving als wij...

Offline member

  • starter
  • Berichten: 2
Re: De Ideale Allroad
« Reactie #391 Gepost op: 01-04-2007, 10:24 »
Ben al langere tijd op zoek naar de ideale all-road. Nog niet gevonden. Ben met een XTZ660 bepakt door West-Afrika gereden (Malaga-Accra). Met een LC4640 met KTM in Marokko geweest. Gecrosst met KTM2502stroke/sc520/sc450. Heb een LC8 getest bij KTM in Berlijn (zie Adventure Tours). MIJN conclusie van de laatste was: te zwaar voor serieus offroad werk. Dat er ook andere meningen over  zijn bewijst www.LC8.nl. Dr.Bean kan er een aardig mee over weg. Ik heb nu een TDM900. Daar kun je veel van zeggen maar het is zeker geen all-road.
Komen we weer terug op het doel. Rally: ga ik voor de LC640. Betrouwbaar blok, niet te zwaar van gewicht, goed subframe, voldoende vermogen, accessoires zoals grotere tanks zijn verkrijgbaar. Reizen: voorkeur voor een twee cilinder. Comfortabeler op de langere stukken road/gravel. Kan een LC8 of R1200GS zijn. Dan wel de hoeveelheid bagage minimaal houden. Voordeel van de GS is het ontbreken van een ketting.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 437
Re: De Ideale Allroad
« Reactie #392 Gepost op: 05-04-2007, 17:33 »
Filmpje over de diesel van EVA.

voorgloeien
- Of ze asfalteren het of ze verbieden het.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: De Ideale Allroad
« Reactie #393 Gepost op: 05-04-2007, 19:19 »
wel een verdomd lelijke verspreking:

"bij conventionele motoren ligt het verbruik tussen de 12 en 17 liter per 100 km... "


ik hoop toch niet dat dat waar is. iig zou ik dan vreselijk zuinig rijden!
moeilijk he al die techniek duh.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2636
Re: De Ideale Allroad
« Reactie #394 Gepost op: 05-04-2007, 19:48 »
iid een verbruik tussen de 1op6 en1op8 is gemiddeld wel iets aan de hoge kant :stupid:

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2617
Re: De Ideale Allroad
« Reactie #395 Gepost op: 06-04-2007, 09:18 »
Nog even geduld en StarTwin komt met echt iets nieuws!
Rijden van A naar B is logisch, naar nergens is veel beter!

Offline member

  • KTM 660/Africa Twin/DR-Z 400 E
  • In memoriam
  • *
  • Berichten: 6475
Re: De Ideale Allroad
« Reactie #396 Gepost op: 06-04-2007, 20:27 »
Nog even geduld en StarTwin komt met echt iets nieuws!

En wat weet jij wat wij niet weten? Nounounounou?
Als je het gevoel hebt dat je alles onder controle hebt, dan ga je gewoon niet hard genoeg!! - - - (www.motorbikes2africa.nl)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2617
Re: De Ideale Allroad
« Reactie #397 Gepost op: 09-04-2007, 17:22 »
En wat weet jij wat wij niet weten? Nounounounou?

Ze zijn bezig met het zelf ontwikkelen van een dieselblok.
Nl kunnen niet meer vermogen uit de diesel van de lupo krijgen dan die 100 PK.

Blok wordt erg licht en krijgt 120 PK (hopen ze)
Rijden van A naar B is logisch, naar nergens is veel beter!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4278
Re: De Ideale Allroad
« Reactie #398 Gepost op: 09-04-2007, 17:34 »
Hmm, wat is het nut van een motorfiets met een 120 pk en een diesel blok??
De enige redenen voor mij om diesel te gaan rijden zijn genoeg koppel icm. een laag verbruik.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2617
Re: De Ideale Allroad
« Reactie #399 Gepost op: 09-04-2007, 17:56 »
Hmm, wat is het nut van een motorfiets met een 120 pk en een diesel blok??
De enige redenen voor mij om diesel te gaan rijden zijn genoeg koppel icm. een laag verbruik.
Daar komt nu dus ook een hoop vermogen bij en redelijk een laag gewicht!
Rijden van A naar B is logisch, naar nergens is veel beter!

Offline member

  • starter
  • Berichten: 3
Re: De Ideale Allroad
« Reactie #400 Gepost op: 05-05-2007, 23:21 »
Heb net met veel plezier het hele draadje door zitten spitten en ben veel wijzer geworden en ook weer niets... Ik worstel zelf al enige tijd met dezelfde vragen!

Ik zal me even voorstellen. Ik ben Wouter en ga volgend jaar naar Beijing rijden met een groep vrienden. In twee maanden tijd 14.000 kilometer, voor het leeuwendeel verhard. Wellicht dat ik daarna in mijn eentje verder rijd via een omweg terug naar Nederland, waardoor ik niet meer tijdgebonden ben en veel meer onverhard terrein kan gaan rijden. Ik ga natuurlijk op de motor, na eerdere goeie ervaringen tijdens een reis naar Gambia. Destijds op een barrel van 500 E (Honda XL) als deelnemer aan de Amsterdam-Dakar Challenge, nu gewoon zelf.

Ik worstel met precies dezelfde dilemma's als alle andere rijders op dit forum: kort gezegd wil ik 14.000 kilometer in twee maanden rijden, voornamelijk over asfalt, maar de fiets ook daarna behouden en gebruiken voor het betere offroad werk, zoals enduroritten en rallies (rallye de Croatia??).

Uit de discussies komen de volgende fietsen dan als winnaars voor mij uit de bus: KTM 640 en Adventure 950. De eerste is voor mij helaas nu geen optie, omdat ik geen 14.000 km in twee maanden ga rijden op een 1 cilinder. Teveel trillingen en we knallen in 4/5 dagen naar Istanbul en volgens mij wil je dat niet op een eencilinder (beb in 2005 in 2,5 dag naar Malaga gereden op een XL600 en dat doe ik niet graag nog eens, was echt afzien). De Adventure lijkt me dan het fijnst, al begreep ik dat de gemiddelde offroad ritten worden overheerst door eencilinders. Klopt dit beeld? Verder is het geld ook een beetje een probleem: die dingen zijn niet gratis (wat kost een gemiddelde 950 tweedehands?)...

Ik hou nog een paar vragen over: wat is een rotax blok? Waarom heeft niemand die een goedkope tweecilinder zoekt en een Adventure niet kan betalen het over de Yamaha Supertenere? Die heeft per slot van rekening in '91 de P-D gewonnen en kom je op internet vrij veel tegen op forums, onder de modder en met noppenbanden? Ook begrijp ik niet dat de Transalp niet veel vaker wordt omgebouwd naar richting offroad (zoals de fiets die Roos op't oog had): relatief licht voor een tweecilinder, goedkoop, genoeg pk's, overal ter wereld onderdelen (ik vind hem persoonlijk alleen erg tam eruit zien maar daar is wel wat aan te doen).

Concluderend blijven de woorden van Max Kool door mijn hoofd spoken:

Dus we zijn op zoek naar de ideale reisenduro die het meest geschikt is om dingen mee te doen waar hij eigenlijk niet voor gemaakt is?   ::)

Maar ook het statement dat het niet de motor maar de berijder is die voor beperkingen zorgt, heb ik onthouden. Ik bedoel, ik zie erg veel vette avatars van 950 adventure's door de blubber... Is het mogelijk om met zo'n adventure competatief rallies te rijden of zijn het toch de eencilinders die oveheersen? Ik heb begrepen dat de P-D tegenwoordig allemaal eencilinders zijn (690 blok als ik me niet vergis).

Ik heb nu een tweetal fietsen in de schuur staan: een ouwe KTM crosser 250 tweetakt (om mijn rijtechniek mee te verbeteren (ben uiteindelijk niet meer dan een geoefende beginner)) en een Moto Guzzi V7 uit '71. Deze oude klassieker had ik in eerste instantie gekocht voor mijn Peking trip en om de wereld mee rond te reizen, maar ik was al snel bang dat ik veel offroad plezier zou moeten missen. Immers, een zandweg wordt op een 300kg zware oldtimer eerder een last dan een lust. Dus toch maar gaan zoeken naar een offroad. Nu ik dit topic heb gelezen heb ik toch de neiging om mijn Guzzi van stal te halen voor het Peking avontuur, aangezien 95% van onze route verhard is (we moeten het traject in twee maanden doen omdat een aantal niet langer van huis kan blijven, zodoende is er weinig tijd om op zoek te gaan naar offroad binnendoorweggetjes  :(  ). Hierdoor zou ik wel op de lange termijn een snelle enduro kunnen kopen die echt voor de bosweggetjes is, zoals de KTM640.

Conclusie:
* of een tweeciliner offroad (eencilinder valt vanwege Peking trip echt af): AT, Supertenere, Adventure, Transalp (mits gemodificeerd?)
* of op mijn trouwe Moto Guzzi naar Peking en daarbuiten een 'echte' enduro voor weekenden door de bagger en meerdaagse offroadtrips

Iemand tips? Als ik een nieuwe motor zou kopen zou dat pas in augustus zijn, genoeg tijd dus...

Groet

Wouter
Yamaha XT 2KF '90 (gejat!)
Honda XL600 '90 Barrel (ergens in Gambia)
KTM 250 tweetakt '86/'87(?)
Moto Guzzi V7 Ambassador '71

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3434
Re: De Ideale Allroad
« Reactie #401 Gepost op: 06-05-2007, 00:40 »
Ik zou de Guzzi thuislaten, voor een 2 cilinder gaan, en in je lijstje ook een BMW GS meenemen.
Nu  - 1999 TT600R 2004 DRZ400S
Niet Meer - 1985 XT350, 1996 TT600E, 1999 TT600R, 1998 WR400F, 2001 TT600R, 1986 TT350, 1977 XT500, 1991 XTZ660, 1996 Honda XR400R

Offline member

  • 640 Adventure '97 (E) Samurai '91 (E) 1090 Adv '19 (NL)
  • *****
  • Berichten: 3615
Re: De Ideale Allroad
« Reactie #402 Gepost op: 06-05-2007, 09:59 »
Citaat
Ik hou nog een paar vragen over: wat is een rotax blok? Waarom heeft niemand die een goedkope tweecilinder zoekt en een Adventure niet kan betalen het over de Yamaha Supertenere?

Rotax is een oostenrijkse ontwerper/fabrikant van zeer succesvolle en betrouwbare motorblokken voor o.a. aprilia (rsv/tuono, pegaso etc.), bmw (eencilinders) en ktm (lc). http://www.rotax.com/en/Engine/2004/Motorcycle/
Supertenere is wel een goeie reismotor (kan ik enigszins over meepraten  ;)) maar om mij onduidelijke redenen niet zo populair als bijv de AT. Maakt hem tegelijk ook specialer (en goedkoper 2ehands), net hoe je het ziet. Voor wat jij wilt doen zou het een prima keuze zijn, behalve voor het echt zware offroad werk, zoals zandduinen, zwaar zand enz.
Dat ze jaren achter elkaar de Dakar hebben gewonnen zegt mij niet zoveel, voor een reis heb je andere criteria en geen vrachtwagen met onderdelen achter je aan. Plus dat er maar weinigen van die zware bakken door duinen kunnen jagen zoals Peterhansel dat deed.
Overigens is "off-road" een breed begrip, met een Harley kun je ook prima een gravelpad doen bijvoorbeeld. Dus met een willekeurige allroad die wat geprepareerd is, en wat oefening/ervaring kun je normaal gesproken op vrijwel alle offroad wegen uit de voeten. Plus dat de keren dat dat niet makkelijk gaat, het avontuur-gevoel toeneemt. Als het allemaal met "2 vinger in je neus" gaat, is dat ook weer wat saai misschien.

Als je vooral over asfalt naar Bejing gaat zou ik gaan voor wat meer comfort en power, dus al snel een tweecilinder.
Voor het offroad werk onderweg kom je dan nog een heel eind zoals gezegd. Terug in NL kan je opnieuw kijken, als je dan nog steeds gegrepen bent door het offroad/rally virus kan je er altijd nog een licht fietsje bijkopen en je twin eventueel opdoeken.

Wat betreft ideaal: los van 1000 mensen 1000 meningen zit er iets tegenstrijdigs in wat we willen, zie ook jouw verhaal. Licht en wendbaar voor het zwaardere off-raod werk, en zwaarder, comfort, power, voor alle andere situaties. Of je dat ooit opgelost krijgt....Wel leuk om lang over te bomen sowieso.

By the way: welkom hier! We blijven graag op de hoogte van jullie plannen!
Travel is fatal to prejudice, bigotry, and narrow-mindedness, and many of our people need it sorely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one little corner - Mark Twain

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3378
Re: De Ideale Allroad
« Reactie #403 Gepost op: 06-05-2007, 10:04 »
tja ideaal is de ktm 950/990 adventure voor je trip.
Maar ook een BMW R11XXGS zou ik nietuit het vizier laten voor een peking trip. Zelfs de oude GS boxers (de zgn 2-kleppers) kun je die trip met gemak doen en die zijn vrij betaalbaar.

EN dat P-D nu alleen met een 1 cilinder wordt gereden heeft te maken met de limiet op cilinderinhoud.

Oh ja Rotax. Is dus een blokleverancier die oa aan KTM in het verleden heeft gelevert maar ook de bmw F serie heeft en Rotax blok net zoals de Aprilia Pegaso. Het blok is over gedimensioneerd en OER degelijk. Alleen BMW heeft in de F650GS de electronica niet helemaal op orde helaas, zie vooral de kop opsteken bij de F rijders (zoals Roos,Max, en ik zei de gek) die veel het zand hebben gereden.
Ik denk zels dat er geen beter 1 cilinder blok is!

Offline member

  • Aut viam inveniam, aut faciam
  • *****
  • Berichten: 1314
Re: De Ideale Allroad
« Reactie #404 Gepost op: 06-05-2007, 15:02 »
wat hebben mensen toch tegen 1cilinders en hard/lang rijden?!
die supermono's kunnen het toch ook? waarom zou je dan niet wat langer er mee kunnen rijden