Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: De Ideale Allroad  (gelezen 388387 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4278
Re: De Ideale Allroad
« Reactie #405 Gepost op: 06-05-2007, 15:41 »
beat... Doe het eerst zelf maar eens.
Hoe kun je nou een supermono racer vergelijken met een reis waar je ook wel een stukje snelweg met 150 achter de rest aan hang.

JA alles kan met een een cylinder. maar wel met een aangepast tempo en verwachting. Uitzonderingen als de bmw, nieuwe xt daargelaten. Al doen die ook bijde geen 300km snelweg in 2 uur zoals een 950adventure of een africa twin dit kan.
Ik hoop dat de nieuwe adventure 690 van KTM de 1 cylinder onder de 2 cylinders word.. maar dat is afwachten.

Offline member

  • Aut viam inveniam, aut faciam
  • *****
  • Berichten: 1314
Re: De Ideale Allroad
« Reactie #406 Gepost op: 06-05-2007, 17:22 »
idd een stukje 160 jakkeren en er kan weer een liter olie bij...

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2002
Re: De Ideale Allroad
« Reactie #407 Gepost op: 06-05-2007, 17:48 »
Daar hoef ik geen 160 voor te jakkeren ;)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: De Ideale Allroad
« Reactie #408 Gepost op: 07-05-2007, 00:02 »
tis een kwestie van wennen en waar ligt je (pijn) grens, maar het verschil blijft:

Ik heb 130000km met een XR gereden met veel plezier, en ook wel eens 800km op een dag, maar op een zondag namiddagje na een endurodag van Oost-Berlijn naar huis rijden gaat toch echt beter op een 2 cilinder, 160 + km/h

Ik heb heeeel lang op de combinatie gewacht: goed offroad en lekker op de weg , en moet zeggen dat alleen de LC8 adventure hier behoorlijk aan voeldoet en de rest absoluut niet. of heb ik nou een oranjeblauwe bril op en te veel naar mijn schilderij gekeken :-X ;)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2418
Re: De Ideale Allroad
« Reactie #409 Gepost op: 07-05-2007, 06:42 »
Denk van niet, welke andere motor heeft een dergelijke setup qua vering en vermogen?

Ik kan er echt geeneen bedenken.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2710
Re: De Ideale Allroad
« Reactie #410 Gepost op: 07-05-2007, 10:54 »
Yep, als je budget het toelaat, is een LC8 Adv een hele  comfortabele goeie alleskunner.

Mijn Africa Twin komt redelijk in de buurt, maar daar zit dan ook een halve KTM op gemonteerd ::) Bijna elke allroadmotor kan je verbouwen naar wens, maar daar moet je tijd, kennis, materialen en geld voor hebben. Laatst nog een vergelijking gemaakt, met een Africa Twin Rally Forte en een LC8, na het bouwen van een rally forte maakte de prijs niet veel meer uit, dus doet alleen je voorkeur er nog toe.... mijn Twinnetje is daar een veel slapper aftreksel van en kan met een veel kleiner budget toe....

Als je niet te extreem offroad wilt zijn een AT/TA, GS, Superteneré prima motoren. Voor de Honda's en BMW's zijn hier al veel vergelijkingen beschreven van de voors en tegens.... Wat kleine aanpassingen aan de vering en het wordt al knap lastig om de grenzen van die motoren op te zoeken...

Qua 1cylinders hoef je ze niet allemaal gelijk af te schrijven aan snelheid en comfort. Ik heb met heel veel plezier 80.000 km op een F650GS Dakar gezet, veel mee mee gereisd, heb geen auto, dus ook overal op de motor naar toe, ook al eens in 1 dag van Noorwegen naar huis (1100km) gereden zonder problemen, of even in een paar uurtjes naar Rostock rijden, om de boot naar finland nog te halen (160 km/uur) allemaal geen probleem. Met een comfortabele zetel kan je vrijwel alle afstanden aan (zetel van BMW is een stuk comfortabeler dan een LC8 volgens velen) en ondanks de 1pitter geen vermoeiende trillingen. Ik heb lang gedacht dat dat het ideale alleskunner compromis was, tot ik toch heftiger offroad ritjes op ging zoeken, dan blijkt zo'n motor toch wat breekbaar aan de buitenkant (blokje gebruikte nog steeds geen druppel olie) Dus heb ik daarvoor toch een licht endurootje erbij gekocht.. Daar dacht ik eerst alles mee te doen, dus ging de BMW de deur uit, maar heb toch vrij vlot daarna die twin gekocht....

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2617
Re: De Ideale Allroad
« Reactie #411 Gepost op: 07-05-2007, 11:59 »
Over de buddy de buddy van de Adventure 990 schijnt erg comfortabel te zijn.
volgens Motoren en toerisme zelfs beter dan die van de BMW GS........

Oplossing de buddy op de adv 990 950 S monteren.
Persoonlijk zeg ik neem de orginele buddy en wanneer je achterwerk zeer doet , ga dan staan. (ook goed voor de lijn....)
Als ik geld te veel had voor de ideale 2 cyl allroad de KTM adv 950/990 S voor 1 cylinder allroad MZ Baghira of KTM Adv. of een van de vele andere mooie en goede merken.
Rijden van A naar B is logisch, naar nergens is veel beter!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1745
Re: De Ideale Allroad
« Reactie #412 Gepost op: 07-05-2007, 12:09 »
Ga toch voor de Guzzi man! Dat is toch een geweldige motor? Je hebt echt geen off-road nodig om er te komen. En je hebt hem toch staan. Overzichtelijke techniek, eenvoudige elektronica, Cardan, wat wil je nog meer. Je komt er echt wel. Voorbeelden zat van mensen die een supersport of een Goldwing om de wereld rijden. In MOTOR staat volgens mij een reisverslag van iemand die ook met een V7 onderweg is in Zuid Amerika. Heb zelf een poosje met een Quota gereden en dat is mij uitstekend bevallen. Op een Guzzi daalt er een soort rust over je neer en dat is precies wat je op reis nodig hebt. Weet niet precies waar je vandaan komt, maar steek je licht eens op bij Ted Haanappel van Motortoer in Amsterdam. Die kent ze van binnen en buiten.

Veel plezier,

Arjen

Offline member

  • 640 Adventure '97 (E) Samurai '91 (E) 1090 Adv '19 (NL)
  • *****
  • Berichten: 3615
Re: De Ideale Allroad
« Reactie #413 Gepost op: 07-05-2007, 18:24 »
In MOTOR staat volgens mij een reisverslag van iemand die ook met een V7 onderweg is in Zuid Amerika.
http://www.guzzigalore.nl
Travel is fatal to prejudice, bigotry, and narrow-mindedness, and many of our people need it sorely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one little corner - Mark Twain

Offline member

  • starter
  • Berichten: 3
Re: De Ideale Allroad
« Reactie #414 Gepost op: 13-05-2007, 21:51 »
Duurde even voor mijn reactie, zit midden in een verbouwing en heb geen internet...

Bedankt voor alle reacties! Heb er veel over nagedacht en mijn plan is nu als volgt:
- Meer info over het rijden van dergelijke afstanden op de Guzzi in een kort tijdsbestek. Anders dan Guzzi Galore (fantastische tocht, was de afgelopen maanden proeflid van Motor Magazine) heb ik maar twee maanden en rijd ik delen in een groep. In het geval van een technisch probleem oid kan ik niet even een weekje langer blijven. Ik zal hiervoor Ted bellen van Motortoer en Theo Lamers in Nijmegen. Ook de Guzzi fora en de Guzzi club ga ik uitzoeken, iets wat ik tot nog toe niet gedaan heb vanwege tijdgebrek.
- Erachter komen of ik het wel leuk vind om zo'n lange afstand op een 'cruiser' achtige fiets te zitten. Ik ben een off the road gewend, waar je heel speels mee kunt rijden en nog eens een bermpje mee kan pakken. De rij ervaring op de Goes zal heel anders zijn. Deze zomer, eind juni, ga ik twee en half weken naar Italie op mn v7 (natuurlijk even langs Mandello) en terug via Wenen en Praag. Dit is natuurlijk de beste testcase die er is. Vind ik het wel leuk, zo rustig ploffen over binnenweggetjes? Ik heb pas honderd kilometer op deze motor gereden, alleen van Lelystad naar Deventer. Dat was wel echt een supergevoel, op je droommotor langs de IJssel, maar nogmaals heel anders dan een veel krachtigere terreinmotor.
- Uitzoeken wat een gebruikte KTM 950 Adventure kost, ook echt een droommotor voor me. Als't een off the road wordt, dan wordt't deze denk ik. Hoor over de Supertenere gemengde reacties (te bokkig en zwaar) en een AT lijkt me te zwaar voor't betere offroad werk. Wat ik nu zie, is dat de 950, 640 en 690 de beste allroads zijn, waarvan de tweecilinder voor een dergelijke trip mijn voorkeur heeft. Voor ik iemand beledig, dit is mijn voorlopige conclusie, heb op geen van de fietsen gereden... Ook ga ik uitzoeken of er sponsormogelijkheden zijn om deze bikes betaalbaar te maken.

Nogmaals super bedankt voor alle reacties. Hopelijk gaat iedereen met hemelvaart lekker rijden of sleutelen!

Ciao
W
Yamaha XT 2KF '90 (gejat!)
Honda XL600 '90 Barrel (ergens in Gambia)
KTM 250 tweetakt '86/'87(?)
Moto Guzzi V7 Ambassador '71

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3071
Re: De Ideale Allroad
« Reactie #415 Gepost op: 27-05-2007, 14:27 »
tot nu toe erg blij met m'n suzuki DR 800 BIG, een 1 cilinder waar ik wel eens de 180km/uur op de teller zie, lekker zit, 350 km op een tank en met goede noppen in het terrein verbazend goed mee komt ondanks z'n 200kg..
redelijk simpel aan te sleutelen en heb nu in 1 1/2 jaar 30.0000km gereden zonder thuis gebracht te worden ondanks dat er nu 60.000km op de teller staat..
door de balans as ketting redelijk trillings vrij [wel ellke 6000km stellen]
kan 250kg gewicht er op hebben dus een prima pak ezel..
voor mij de ideale woon/werk, speel en reis fiets..
gr zappa
DR 800, KTM LC4 640 [Adventure] www.drbigclub.nl

Offline member

  • *****
  • Berichten: 167
Re: De Ideale Allroad
« Reactie #416 Gepost op: 12-06-2007, 20:10 »
 8)
We zouden hem bijna vergeten, de betaalbare echte Allroad.Voor 1500 euries koop je een dijk van een DR800 , waarvan de grenzen
ruim verder liggen dan menig "offroad" rijder.Als ik rijk was zou ik alle voorgenoemde motoren proberen, maarja, voor een beetje geld heel veel plezier hebben, dat kan maar met 1 motorfiets denk ik.

Gr Hans D
Big Bigger Tiger en Big again

Offline member

  • *****
  • Berichten: 998
Re: De Ideale Allroad
« Reactie #417 Gepost op: 12-06-2007, 20:20 »
Ik moet het beide heren meegeven, een DR BIG is voor zijn geld héél veel waard.

Vooralsnog heb ik er alles mee kunnen doen, offroad rijden, snelwegrijden, reizen, crossen. Alles is natuurlijk relatief maar het is toch écht allemaal mogelijk ermee, geen half werk.

Offline member

  • 640 Adventure '97 (E) Samurai '91 (E) 1090 Adv '19 (NL)
  • *****
  • Berichten: 3615
Re: De Ideale Allroad
« Reactie #418 Gepost op: 12-06-2007, 20:31 »
Tijdens de OER kom in na jarenlang uitstel de verleiding niet weestaan... effe stukkie LC8 (S) van Steven gereden.
Wat ik vermoedde werd bevestigd; ik ben er wel uit zeg maar. Einde topic.  8)
Travel is fatal to prejudice, bigotry, and narrow-mindedness, and many of our people need it sorely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one little corner - Mark Twain

Offline member

  • KTM 660/Africa Twin/DR-Z 400 E
  • In memoriam
  • *
  • Berichten: 6475
Re: De Ideale Allroad
« Reactie #419 Gepost op: 13-06-2007, 08:42 »
Tijdens de OER kom in na jarenlang uitstel de verleiding niet weestaan... effe stukkie LC8 (S) van Steven gereden.
Wat ik vermoedde werd bevestigd; ik ben er wel uit zeg maar. Einde topic.  8)

Oooohh, boefje  :D
Als je het gevoel hebt dat je alles onder controle hebt, dan ga je gewoon niet hard genoeg!! - - - (www.motorbikes2africa.nl)